Dacia mai primeste o lovitura: autostrada Pitesti-Sibiu, abandonata oficial

Dacia mai primeste o lovitura: autostrada Pitesti-Sibiu, abandonata oficial
  • Oficialii planifica autostrada Ploiesti-Brasov-Sibiu
  • Intre Pitesti si Sibiu va fi realizat un drum expres
  • Soseaua Pitesti-Sibiu este inclusa in TEN-T
Distribuie pe Facebook

Dacia este cea mai mare companie din Romania, peste cele petroliere, peste orice altceva. Ofera peste 10.000 de locuri de munca direct si probabil peste 50.000 indirect, de la colaboratorii din tara. Cu alte cuvinte, Dacia este tot ce mai avem. Dar asta nu inseamna nimic pentru guvernul Ponta.

Va mai amintiti grevele angajatilor Dacia si protestele lucratorilor care isi aratau nemultumirea si temerile ca Dacia ar putea pleca din Romania daca nu se face o autostrada Pitesti-Sibiu care sa faciliteze exporturile spre vest? Va mai amintiti semnele de alarma trase de oficialii Dacia conform carora orice masina trimisa pe platforme aduce o pierdere de 50 de Euro pentru Dacia? Va mai amintiti cand Dacia spunea ca isi micsoreaza productia de la Mioveni, ca uzina din Tanger, cu deschidere la mare, este in continua dezvoltare? Va mai amintiti cand si noi, umar la umar cu Dacia si cu toata presa auto din Romania, aratam cu degetul spre guvernul Ponta care nu face nimic sa sustina cel mai mare brand si platitor de taxe din Romania? S-a schimbat ceva? Nimic.

Dimpotriva, bataia de jos a devenit oficiala. Conform celor de la economica.ro, in proiectul numit Masterplan General de Transport prezentat de guvernul Romaniei Comisiei Europene, nu exista planificata o autostrada intre Pitesti si Sibiu. Promisiunile lui Victor Ponta din luna martie 2014, in care spunea clar si raspicat ca "lucrarile de constructie a autostrazii Sibiu-Pitesti vor incepe in 2015" s-au dus pe apa sambetei, asa cum deja ne-a obisnuit cu minciunile zilnice. In schimb, din autostrada, portiunea dintre Pitesti si Sibiu s-a transformat pe hartie in "drum expres".

Pe acest proiect, Masterplan, ce te duce cu gandul la ceva fezabil si care iti da sperante ca ne transformam si noi in tara europeana, apare insa o noua autostrada. E vorba despre autostrada Ploiesti-Brasov-Sibiu. De la Sibiu, soseaua de mare viteza ar trebui sa se lege cu autostrada A1, aflata acum in constructie, pe traseul Sibiu-Deva-Lugoj-Timisoara-Arad-Nadlac, pana la granita cu Ungaria.

De ce autostrada prin Brasov si nu de la Pitesti? Pentru ca "bani". Adica, in limbaj oficial, raportul cost-beneficiu este de doua ori mai bun, valoarea actualizata neta a proiectului este de peste doua ori mai mare (6 milarde de euro fata de 2,79 miliarde), rata interna de rentabilitate este de 18%, fata de doar 12% pentru Pitesti-Sibiu, costul investitiei este de 1,94 miliarde de euro comparativ cu 2,27 miliarde, evaluarea costului cu accidentele arata un impact pozitiv de 1,8 miliarde de euro fata de 580 de milioane, iar impactul asupra mediului este doar moderat in cazul Vaii Prahovei fata de "foarte mare" in caziul Vaii Oltului. Tot la acest capitol, beneficiile legate de poluarea aerului ar fi de 860 de milioane de euro, fata de doar 630de milioane, pentru Sibiu-Pitesti.

Ati inteles ceva? Nici noi. In schimb, am inteles care sunt si motivele pentru care o eventuala autostrada Pitesti-Sibiu este o solutie mai buna. Pe langa factorul legat de uzina Dacia si exporturile de automobile, atat de la Dacia, cat si de la Ford Craiova, o astfel de autostrada ar creste viteza de deplasare cu 40 de procente. In prezent, se circula la o capacitate de sub 60% fata de o autostrada, in timp ce pe portiunea Ploiesti-Brasov-Sibiu, masinile circula deja la 80% din capacitatea unei autostrazi, adica foarte mult timp nu vor castiga soferii de pe Brasov, in schimb cei de la Pitesti ar putea injumatati durata drumului.

Mai mult, pentru ca in zona sunt investitii majore, precum cele doua uzine de automobile Ford si Dacia, drumul Pitesti-Sibiu face parte din coridorul IV transeuropean, inclus in nucleul de baza TEN-T, adica Trans-European Transport Networks, o retea de drumuri care se stabileste la nivel UE ca sa faciliteze transportul in zona. Un amanunt neinteresant pentru guvernul Ponta care a decis ca un drum, asa cum este cel Ploiest-Brasov-Sibiu, ce nu este inclus in reteaua europeana TEN-T, sa devina autostrada, nu unul de importanta majora la nivel european cum este Valea Oltului...

Ca sa incheiem, lucrurile sunt cat se poate de clare: totul tine de bani. Alegem cea mai scumpa varianta, cea mai complicata, cea care nu schimba cu mult viteza de deplasare, cea care NU este in reteaua europeana, cea care trece prin judetele baronilor PSD care compun poezii pentru Ponta (Mircea Cosma, CJ Prahova), cea care poate produce cei mai multi bani pentru mafiotii care sunt la putere. Nicidecum o sosea care afecteaza direct singurele uzine auto din Romania, o ruta de importanta la nivel european, care ar creste viteza de deplasare cu 40-50%. Neinteresant pentru alesii nostri.

Asadar, acum ca disparitia autostrazii Pitesti-Sibiu este oficiala, asteptam sa auzim parerea celor de la Renault. Noi, oamenii de rand, ne-am obisnuit cu minciunile actualului prim-ministru Victor Viorel Ponta, asa ca nu ne mira ca in martie spunea ca lucrarile la autostrada Pitesti-Sibiu incep anul viitor, iar acum orice plan despre acest sector a disparut ca prin minune. Insa nu oricine poate fi prostit de jocurile de cuvinte si ciubucurile marca Mickey Mouse: francezii vor lasa curand florile si cuvintele frumoase si se vor inarma cu niste muschete si vor folosi cuvinte grele. Desi, la cat de "miserupist" este dl. Ponta, care cu putin ghinion va ajunge presedinte, nu se va lasa miscat nici de proteste, nici de amenintari si nici de cascade de argumente... El stie una si buna, unde's banii, facem treaba!

Victor Ponta

Distribuie pe Facebook
mai multe