De ce e ieftina benzina in America
Datorita taxelor, mai precis a taxelor mici. In SUA se percepe una dintre cele mai reduse cote de taxare a combustibililor auto din intreaga lume. Europa se afla la polul opus.
Media nationala a galonului de benzina este foarte aproape de pragul psihologic de 4 dolari. Subiectul este dezbatut intens peste ocean, astfel ca presedintele Barack Obama a cerut recent tarilor avansate sa elibereze din rezervele de petrol pentru a reduce pretul.
Un galon american are 3,785 litri. Un american plateste, in medie, potrivit Energy Information Administration, 3,9 dolari pentru un galon, adica 1,03 dolari pe litru. In euro asta inseamna 77 de centi pe litru, iar in moneda nationala inseamna 3,36 lei pe litru. In Europa, litrul de benzina costa, in medie, 1,653 euro/litru, in Romania litrul de benzina este de 1,28 euro sau 5,6 lei, cel mai ieftin din Uniunea Europeana - pozitie ocupata pana recent de bulgari.
In costul benzinei, americanii au o cota a taxelor de 12%. Inca 6% din pretul la pompa este reprezentat de cheltuielile cu distributia si vanzarea si 6% este costul rafinarii. Restul de 76% e pretul petrolului. In medie, galonul de benzina este taxat cu 48,8 centi si motorina cu 54 de centi, potrivit datelor American Petroleum Institute. Aici intra si taxele federale de 18,4 centi, respectiv 24,4 centi pe galon.
La motorina, ponderea taxelor este aceeasi, distributia si vanzarea si rafinarea au insa o cota mai mare, de 10%, respectiv 11%. Un galon de motorina costa 4,14 dolari, in medie, in SUA.
In SUA, taxarea combustibililor se face cu o suma fixa, indiferent de pretul benzinei, astfel ca miscarile de pret nu sunt amplificate de cresterea proportionala a cotei care merge la stat. In Europa, peste accize se aplica si cota de TVA - 24% in Romania - care face ca o crestere de pret la producator sa aduca imediat mai multi bani statului din buzunarul consumatorului.
In Uniunea Europeana, media ponderata arata o cota a taxelor si accizelor de 55% din pretul la pompa al benzinei si de 47% in cel al motorinei, conform datelor Comisiei Europene. La noi, statul ia 47% din pretul platit la pompa la benzina si 43% din cel al motorinei.
Taxele platite de romani sunt sub media UE, dar nu sunt cele mai mici din Europa. Statul cipriot are cote de 42% si 39%, cel luxemburghez de 46% si 39%, cel spaniol de 46% si 41% si cel bulgar de 45% si 42%.
Pretul unui litru de benzina fara taxe in Romania este de 2,97 lei (68 de eurocenti) si cel al motorinei este de 3,35 lei (77 de eurocenti). (Media UE este 75 de centi, respectiv 80 de centi). Daca statul roman are lua cetatenilor din pretul benzinei la pompa la fel de putin ca guvernul federal si statele din SUA, atunci romanii ar plati acelasi pret la benzina ca in America: 77 de eurocenti/litru. Motorina ar fi mai scumpa decat la americani, si ar costa 87,5 eurocenti/litru, fata de 82 de eurocenti.
Media nationala a galonului de benzina este foarte aproape de pragul psihologic de 4 dolari. Subiectul este dezbatut intens peste ocean, astfel ca presedintele Barack Obama a cerut recent tarilor avansate sa elibereze din rezervele de petrol pentru a reduce pretul.
Un galon american are 3,785 litri. Un american plateste, in medie, potrivit Energy Information Administration, 3,9 dolari pentru un galon, adica 1,03 dolari pe litru. In euro asta inseamna 77 de centi pe litru, iar in moneda nationala inseamna 3,36 lei pe litru. In Europa, litrul de benzina costa, in medie, 1,653 euro/litru, in Romania litrul de benzina este de 1,28 euro sau 5,6 lei, cel mai ieftin din Uniunea Europeana - pozitie ocupata pana recent de bulgari.
In costul benzinei, americanii au o cota a taxelor de 12%. Inca 6% din pretul la pompa este reprezentat de cheltuielile cu distributia si vanzarea si 6% este costul rafinarii. Restul de 76% e pretul petrolului. In medie, galonul de benzina este taxat cu 48,8 centi si motorina cu 54 de centi, potrivit datelor American Petroleum Institute. Aici intra si taxele federale de 18,4 centi, respectiv 24,4 centi pe galon.
La motorina, ponderea taxelor este aceeasi, distributia si vanzarea si rafinarea au insa o cota mai mare, de 10%, respectiv 11%. Un galon de motorina costa 4,14 dolari, in medie, in SUA.
In SUA, taxarea combustibililor se face cu o suma fixa, indiferent de pretul benzinei, astfel ca miscarile de pret nu sunt amplificate de cresterea proportionala a cotei care merge la stat. In Europa, peste accize se aplica si cota de TVA - 24% in Romania - care face ca o crestere de pret la producator sa aduca imediat mai multi bani statului din buzunarul consumatorului.
In Uniunea Europeana, media ponderata arata o cota a taxelor si accizelor de 55% din pretul la pompa al benzinei si de 47% in cel al motorinei, conform datelor Comisiei Europene. La noi, statul ia 47% din pretul platit la pompa la benzina si 43% din cel al motorinei.
Taxele platite de romani sunt sub media UE, dar nu sunt cele mai mici din Europa. Statul cipriot are cote de 42% si 39%, cel luxemburghez de 46% si 39%, cel spaniol de 46% si 41% si cel bulgar de 45% si 42%.
Pretul unui litru de benzina fara taxe in Romania este de 2,97 lei (68 de eurocenti) si cel al motorinei este de 3,35 lei (77 de eurocenti). (Media UE este 75 de centi, respectiv 80 de centi). Daca statul roman are lua cetatenilor din pretul benzinei la pompa la fel de putin ca guvernul federal si statele din SUA, atunci romanii ar plati acelasi pret la benzina ca in America: 77 de eurocenti/litru. Motorina ar fi mai scumpa decat la americani, si ar costa 87,5 eurocenti/litru, fata de 82 de eurocenti.
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Renault megane 16v 2006 2000 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei
PieseAuto.ro
Nu mai coboara geamurile: probleme cu macaraua de geam si rezolvarea lor
PieseAuto.ro
Pastile solubile in loc de lichid pentru parbriz: sunt bune de ceva?
StiriPeSurse.ro
Anunț uriaș de la Ministerul Economiei: Afaceriștii din Qatar vin să sondeze piețele din România
mai multe
Publicat în categoria: Vanzari / Economie
DATA PUBLICĂRII: 30 Martie 2012