De ce scumpirea carburantilor este un lucru bun?
Acelasi guvern, aceeasi poveste: costul carburantului este crescut artificial, fara motiv, doar pentru ca lacomia este uriasa si e nevoie de tot mai multi bani la buget care sa satisfaca pomenile electorale. De fapt, motivul invocat de PSD-isti este absolut halucinant: Romania, cu al sau nivel de trai jalnic pe care il stim cu totii, are cele mai mixi taxe la carburanti. Si cum peste noapte am devenit smecheri si bogati, guvernul PSD a decis ca trebuie sa ne aliniem altor tari care au salariul minim pe economie de 1800 de Euro si sa marim acciza. Prin urmare, azi carburantii s-au scumpit cu 16 bani, urmand ca peste doua saptamani sa mai aiba tot o crestere identica.
Mitocania celor care ne conduc incepe insa cu nesimtirea producatorilor si distribuitorilor de carburanti. Nu de alta, dar ei sunt primii care profita de introducerea noii accize marite. Pentru ca pretul benzinei si motorinei a crescut in ultimele doua saptamani treptat, de la o medie de 4,50 de lei/litru la 4,8 lei/litru, cat costa ieri, 14 septembrie 2017, cu o zi inainte de intrarea in vigoare a accizei. Astazi, cand preturile au crescut oficial cu 16 bani/litru, conform legii introdusa de Tudose, ghici ce: benzina NU este cu 16 bani / litru mai scumpa, ci cu vreo 40 de bani. Iar peste doua saptamani, cand intra inca o majorare oficiala de 16 bani, o sa mai avem o surpriza: nu vom mai avea carburant, in afara de GPL, care sa coste mai putin de 5 lei.
Si stiti care e partea cea mai trista? Ca daca pe vremea lui Ponta, ochelaristul ne mintea ca este o acciza provizorie si traiam cu speranta ca benzina se va ieftini, acum, nu avem ce face. Adica incepand cu 1 octombrie 2017, noi, romanii, nu vom mai avea niciodata carburanti mai ieftini de 5 lei. Adio, caput, arrivederci, aluemis, ne-a parut bine.
Si cu toate ca guvernantii si petrolistii nu se gandesc la noi, soferii, exista cateva lucruri bune in toata aceasta miscare de forte menita sa ne scoata mai multi bani din buzunare. Hilar este ca Romania este tara din Europa centrala si de Est cu cele mai mari zacaminte de petrol si ar trebui sa ne scoatem singuri motorina din pamant, sa o procesam si sa o luam de la pompa cu 2 lei/litru, dar asta e alta problema...
Primul lucru bun este ca absolut totul se va scumpi. Transportatorii, aia mari, curieri, firme de transport, camioane, locomotive, etc, vor avea cresteri serioase cu cheltuielile dupa scumpirea accizei. Asa ca vor cere mai multi bani clientilor, care, la randul lor, vor trebui sa scumpeasca marfa transportata. Si uite asa, o sa ne trezim cu majorari la raft pentru orice: de la alimente si bauturi, la produse electrocasnice, haine si asa mai departe.
Al doilea lucru bun pentru romani este ca dupa ce ca vom da mai multi bani la pompa pe carburanti, o sa ne trezim cu majorari la tot ce tine de energie. Pai tu crezi ca tot acel carbune din termocentrale, toate utilajele si platformele care monteaza eolienele sau tot parcul auto al Hidro-Electrica merge pe apa si aer? Nicidecum! Poate ca pentru un om de rand, majorarea accizei inseamna o cheltuiala in plus anuala de vreo 300 de lei. Dar pentru o companie uriasa, aceasta majorare inseamna o cheltuiala suplimentara de sute de mii de Euro, poate chiar milioane. Bani pe care trebuie sa-i ia de la fraieri, adica de la mine si de la tine.
Stiti ca in Bucuresti exista un centru comercial care functioneaza pe generatoare de curent? Ei bine, exista. Deoarece erau nu stiu ce probleme la conectarea in retea, un Mall din capitala avea generatoare pe motorina care consumau carburant de 1000 de Euro pe zi. Pe zi! Hop acciza, hop cresterea, faceti voi calculele. Prin urmare, trebuie sa creasca chiriile spatiilor comerciale. Acestea trebuie sa mareasca preturile si asa mai departe... Ati prins ideea.
Din nefericire, tot ce ne inconjoara depinde de carburant. Si odata ce acesta se scumpeste, lantul se pune in miscare si totul trebuie sa se scumpeasca. Probabil ca pe asta se si bazeaza politicienii nostri, care vor sa creasca consumul, sa puna in miscare mai multi bani ca sa aiba ce impozita. Dar, cu toate astea, exista ceva bun in aceasta poveste.
Va creste consumul de carburant. Nu, nu este o gluma. Ai citit bine: cu cat se scumpesc mai mult benzina si motorina, cu atat consumul creste. Maine se poate face benzina 10 lei/litru, consumul nu o sa scada, dimpotriva, o sa creasca. Pentru ca 99% din soferii care alimenteaza la pompa nu pun benzina sau motorina dupa cantitate, ci dupa pret. Adica pun de 50 de lei, de 100 de lei sau de 200 de lei, iar cei care fac plinul, in general, sunt destul de putini.
Daca pana acum tu puneai de 50 de lei si aveai sa zicem 11 litri, acum de aceeasi suma o sa pui doar 9 litri. Ce inseamna asta? Ca te vei duce la benzinarie mai des. Adica mai multe sanse sa-ti mai cumperi un suc la suprapret, un bec de far, mai iei un sandivs prost si fara gust cu 15 lei, o cafea de 5 lei si asa mai departe. Pentru ca, in cazul in care nu ti-ai dat seama, benzinariile au preturi... nesimtite, ar fi putin spus. Si daca aduni la sfarsit de luna bonurile din benzinarii, o sa iti dai seama ca ai consumat mult mai mult: atat pe carburant, cat si pe alte prostii din benzinarie. Ai prins idee?
Adica o scumpire inseamna mai multe vizite la benzinarie, mai multi bani cheltuiti. Soferul roman este fudul, mai degraba renunta la casa si doarme in cort decat sa renunte la masina. Prefera sa bage de 10 ori de cate 20 de lei decat sa faca plinul, fara sa-si dea seama ca asa iese mai prost. Si ghici ce: toate aceste lucruri sunt stiute de cei care ne conduc si care acum isi freaca mainile in asteptarea incasarilor. Evident, mana in mana cu benzinarii cei lacomi.
Am zis la inceput ca scumpirea este un lucru bun? Poate ai inteles gresit. Nu pentru soferul de rand care isi duce copilul la scoala si merge la serviciu cu Loganul, nicidecum! Ci pentru baietii destepti care ne conduc si prietenii lor de pahar din companiile petroliere.
Foto: dejeanul.ro
- Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Renault megane 16v 2006 2000 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Kia carens euro 5b 2015 8350 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Vw touran diesel 2011 5790 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €