Editorial: Dacia incepe sa-si stranga jucariile din Romania

Editorial: Dacia incepe sa-si stranga jucariile din Romania
  • Productia de autoturisme de la Mioveni scade cu 30.000 de masini
  • Dacia va renunta curand la fabricarea modelului Sandero in Romania
  • In Africa mai exista o fabrica Renault in Nigeria
Trimite unui prieten

Asa cum am mai scris de nenumarate ori, Dacia inregistreaza pierdere dupa pierdere cu fiecare masina fabricata in Romania, fata de uzina din Maroc, de la Tanger. Evident, ei nu vor opri productia din Romania brusc, ci o vor muta treptat pe continentul african. Singura salvare ar veni din partea guvernului care ar trebui sa prioritizeze constructia autostrazii Pitesti-Sibiu.

La inceputul anului curent, Presedintele Dacia, Constantin Stroe, spunea ca grupul Renault pierde aproximativ 60 de Euro pentru fiecare automobil construit la Mioveni si transportat cu trenul sau cu trailerul pana in Europa de vest. Daca acest semnal de alarma nu a fost suficient pentru Dan Sova si Victor Ponta care sunt prea ocupati cu electoralele, iata ca Dacia a recurs la masuri si mai drastice: pentru 2014, productia de masini de la Mioveni o sa scada cu peste 10%.

Oficialii Dacia spuneau la vremea cand se plangeau de conditiile grele de transport si infrastructura ca pierd multi bani la exportul masinilor in vest, acolo unde ajung peste 93% din masinile produse la noi. Romania are o putere de cumparare de numai 7 procente din totalul productiei, motiv pentru care masinile trebuie sa fie exportate pe calea apei si a soselei, cu vaporul, masina sau cu trenul. Insa in toate aceste cazuri, exista pierderi.

Comparatia este realizata cu ceea ce presupune uzina din Tanger, in Maroc. Si vorbim de cifre ingrijoratoare. Dar pentru ca alesii nostri din guvern dorm in pantaloni si dau dovada de un egoism salbatic, nu trebuie sa ne mire ca nu vom vedea nicio schimbare care sa imbunatateasca conditiile de infrastructura in Romania astfel incat pierderile Dacia sa scada. Ajunge sa ne uitam numai la strigatul disperat de ajutor din partea tarilor vecine inundate, in frunte cu Serbia, care ne-au rugat sa le trimitem echipamente pentru inundatii. Iar domnul Ponta a spus ca nu are timp de asemenea prostii, e ocupa cu campania electorala...

Ne mai miram ca atunci cand Dacia a spus clar si limpede ca isi ia catrafusele si pleaca, iar cei 17.000 de angajati vor ramane fara locuri de munca, Ponta o sa zambeasca si va spune ca nu exista bani? Normal ca nu o sa ne mire. Pentru ca nu exista nicio reactie momentan din partea guvernului, la cel de-al doilea strigat de ajutor din partea Grupului Renault.

Prima oara au spus ca pierd bani o gramada, de ordinul milioanelor de Euro anual, din cauza ca nu avem autostrazi. Ponta si Sova, pauza, nu li s-a parut interesant. Acum Dacia spune ca va reduce productia din Romania cu peste 10 procente si uzina nu va mai lucra la capacitate maxima. Din nou, pauza. Probabil ca urmatorul pas, anul viitor, este renuntarea completa la productia modelului Sandero in Romania, ca oricum nu se vinde pe piata interna mai deloc, dar si reducerea productiei de Duster si Logan. Daca in 2013, Dacia fabrica la Mioveni 340.000 de unitati, in 2014 o sa vedem produse undeva la 310.000. Iar in 2015 ne vom trezi ca la Mioveni o sa mai fabricam doar 200.000 de Dustere si Logane. Iar in 2016 Dacia va spune ca nu mai fabrica masina, ca muta toata productia in Tanger, iar la Mioveni se vor face doar motoare. Si din cei 17.000 de angajati vor ramane numai 3.000. Iar Ponta si Sova, daca vor mai fi atunci la putere, o sa ne rada din nou in nas si o sa spuna ca nu sunt bani pentru autostrazi.

Tipic romanesc: o sa ne trezim ca am pierdut ceva important, mai precis compania cu cea mai mare cifra de afaceri din tara noastra, atunci cand va fi prea tarziu. Si daca cumva aveti vreun dubiu ca Dacia planuieste sa-si ia jucariile si sa paraseasca Romania, "think again", vorba englezului. Dacia are o strategie buna si eleganta: a marit in 2014 salariile angajatiilor cu 7%. Dar, in acelasi timp, a scazut productia. Ce inseamna asta? Ca incepe deja compensarea angajatilor proprii, astfel incat procesul de concedieri masive care se va desfasura probabil incepand cu 2016 sa fie mai usor.

Cam asta se intampla daca dormim in sosoni, daca ne plimbam cu barca trasa de jandarmi si daca avem impresii de ministru care pierde contracte de miliarde de Euro cu companii americane care ne-au jecmanit si nu au construit autostrada promisa.

Trimite unui prieten
Publicat în categoria: Vanzari / Economie DATA PUBLICĂRII: 20 Mai 2014