Editorial: Dacia incepe sa-si stranga jucariile din Romania

- Productia de autoturisme de la Mioveni scade cu 30.000 de masini
- Dacia va renunta curand la fabricarea modelului Sandero in Romania
- In Africa mai exista o fabrica Renault in Nigeria
Asa cum am mai scris de nenumarate ori, Dacia inregistreaza pierdere dupa pierdere cu fiecare masina fabricata in Romania, fata de uzina din Maroc, de la Tanger. Evident, ei nu vor opri productia din Romania brusc, ci o vor muta treptat pe continentul african. Singura salvare ar veni din partea guvernului care ar trebui sa prioritizeze constructia autostrazii Pitesti-Sibiu.
La inceputul anului curent, Presedintele Dacia, Constantin Stroe, spunea ca grupul Renault pierde aproximativ 60 de Euro pentru fiecare automobil construit la Mioveni si transportat cu trenul sau cu trailerul pana in Europa de vest. Daca acest semnal de alarma nu a fost suficient pentru Dan Sova si Victor Ponta care sunt prea ocupati cu electoralele, iata ca Dacia a recurs la masuri si mai drastice: pentru 2014, productia de masini de la Mioveni o sa scada cu peste 10%.
Oficialii Dacia spuneau la vremea cand se plangeau de conditiile grele de transport si infrastructura ca pierd multi bani la exportul masinilor in vest, acolo unde ajung peste 93% din masinile produse la noi. Romania are o putere de cumparare de numai 7 procente din totalul productiei, motiv pentru care masinile trebuie sa fie exportate pe calea apei si a soselei, cu vaporul, masina sau cu trenul. Insa in toate aceste cazuri, exista pierderi.
Comparatia este realizata cu ceea ce presupune uzina din Tanger, in Maroc. Si vorbim de cifre ingrijoratoare. Dar pentru ca alesii nostri din guvern dorm in pantaloni si dau dovada de un egoism salbatic, nu trebuie sa ne mire ca nu vom vedea nicio schimbare care sa imbunatateasca conditiile de infrastructura in Romania astfel incat pierderile Dacia sa scada. Ajunge sa ne uitam numai la strigatul disperat de ajutor din partea tarilor vecine inundate, in frunte cu Serbia, care ne-au rugat sa le trimitem echipamente pentru inundatii. Iar domnul Ponta a spus ca nu are timp de asemenea prostii, e ocupa cu campania electorala...
Ne mai miram ca atunci cand Dacia a spus clar si limpede ca isi ia catrafusele si pleaca, iar cei 17.000 de angajati vor ramane fara locuri de munca, Ponta o sa zambeasca si va spune ca nu exista bani? Normal ca nu o sa ne mire. Pentru ca nu exista nicio reactie momentan din partea guvernului, la cel de-al doilea strigat de ajutor din partea Grupului Renault.
Prima oara au spus ca pierd bani o gramada, de ordinul milioanelor de Euro anual, din cauza ca nu avem autostrazi. Ponta si Sova, pauza, nu li s-a parut interesant. Acum Dacia spune ca va reduce productia din Romania cu peste 10 procente si uzina nu va mai lucra la capacitate maxima. Din nou, pauza. Probabil ca urmatorul pas, anul viitor, este renuntarea completa la productia modelului Sandero in Romania, ca oricum nu se vinde pe piata interna mai deloc, dar si reducerea productiei de Duster si Logan. Daca in 2013, Dacia fabrica la Mioveni 340.000 de unitati, in 2014 o sa vedem produse undeva la 310.000. Iar in 2015 ne vom trezi ca la Mioveni o sa mai fabricam doar 200.000 de Dustere si Logane. Iar in 2016 Dacia va spune ca nu mai fabrica masina, ca muta toata productia in Tanger, iar la Mioveni se vor face doar motoare. Si din cei 17.000 de angajati vor ramane numai 3.000. Iar Ponta si Sova, daca vor mai fi atunci la putere, o sa ne rada din nou in nas si o sa spuna ca nu sunt bani pentru autostrazi.
Tipic romanesc: o sa ne trezim ca am pierdut ceva important, mai precis compania cu cea mai mare cifra de afaceri din tara noastra, atunci cand va fi prea tarziu. Si daca cumva aveti vreun dubiu ca Dacia planuieste sa-si ia jucariile si sa paraseasca Romania, "think again", vorba englezului. Dacia are o strategie buna si eleganta: a marit in 2014 salariile angajatiilor cu 7%. Dar, in acelasi timp, a scazut productia. Ce inseamna asta? Ca incepe deja compensarea angajatilor proprii, astfel incat procesul de concedieri masive care se va desfasura probabil incepand cu 2016 sa fie mai usor.
Cam asta se intampla daca dormim in sosoni, daca ne plimbam cu barca trasa de jandarmi si daca avem impresii de ministru care pierde contracte de miliarde de Euro cu companii americane care ne-au jecmanit si nu au construit autostrada promisa.
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
-
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
-
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei


