Editorial: secretele unui succes in crestere numit Uzina Dacia

Editorial: secretele unui succes in crestere numit Uzina Dacia
  • 2014, an de profit record pentru Dacia
  • Numarul masinilor fabricate la Mioveni a scazut
  • Autostrada Pitesti-Sibiu a disparut din proiect
Distribuie pe Facebook

Brandul Dacia a fost anul trecut compania cu cel mai mare profit din Romania. Si ne bucuram pentru asta, deoarece inseamna ca masinile romanesti se vand foarte bine peste tot in lume. Dar asta mai inseamna cateva lucruri: 17.000 de oameni au locuri de munca la Mioveni si Statul Roman incaseaza sume colosale din taxe si impozite la buget, de ordinul milioanelor de Euro anual. Cu toate astea, Guvernul tarii noastre nu pare preocupat de sustinerea si incurajarea marcii Dacia, daca nu prin reducerea unor taxe, macar prin realizarea unei autostrazi intre Pitesti si Sibiu. Insa in 2015, Dacia este mai puternica ca niciodata si, in ciuda bataii de joc primite din partea guvernantilor, o sa mai bifeze inca un an de succes si profit record. Felicitari!

17.000 de angajati la Mioveni

Un oras intreg. Da, un oras intreg lucreaza la Dacia si realizeaza masinile romanesti care se vand in toate colturile lumii. Pe langa cei 17.000 de oameni care lucreaza direct in uzina dacia de asamblare, fabricare sau la realizarea pieselor de schimb, aproximativ 50.000 de oameni in plus au locuri de munca. Datorita celor de la Dacia. E vorba de cei care lucreaza in reteaua de dealeri dar si de cei care au joburi auxiliare legate de uzina de langa Pitesti: fabrici de anvelope, de vopsea, distribuire piese si asa mai departe. Asadar, daca tragem linie, faptul ca avem uzina Dacia activa la noi in tara, duce la crearea unui numar urias de locuri de munca. Nicio alta afacere nu genereaza atat de multe locuri de munca precum Dacia. Nici la stat, nici la privat.

Respectul fata de angajati

Cei 17.000 de angajati ai uzinei Dacia din Mioveni lucreaza in 3 schimburi. Linia de asamblare a masinilor pe care merg benzile cu automobile nu se opreste niciodata. Uzina functioneaza 24 de ore din 24. Asa reusesc sa se fabrice peste 400 de automobile zilnic. Si oamenii care sunt in stare sa faca asa ceva au toate motivele sa fie motivati. Pentru ca Dacia isi respecta oamenii, poate mai mult ca oricare alta activitate din domeniul auto la nivel national. Salariile nu se intarzie niciodata, orele suplimentare sunt platite fara ezitare, cine lucreaza in zile de sarbatoare primeste salariu dublu, orice angajat are discount la achizitionarea unui autoturism Dacia, masa de pranz este asigurata de angajator si cei care dau dovada de performanta sunt rasplatiti cu bonusuri si avantaje. De obicei, toata lumea. Dar stiti ceva? Asta nu este nimic iesit din comun. Asta este normalitatea. Da, la Dacia, angajatii sunt tratati cu respect, adica asa cum este normal. Insa intr-o tara in care "pestele se impute de la cap" si alesii nostri jongleaza cu spagi de milioane de Euro de parca ar fi pachete de zahar si malai, normalitatea este un cuvant strain. Dar cei de la Dacia se pare ca au reusit imposibilul si reusesc sa trateze cu respect 17.000 de oameni.

Fabrici Dacia

Oameni, nu roboti

In marile fabrici de renume ale unor producatori premium, toate etapele de fabricare a unui automobil sunt realizate in proportie de 80% de catre roboti programati. Caroseria este asamblata de roboti care sudeaza panourile si elementele, vopseaua este aplicata de roboti, pana si motorul cu transmisia a ajuns sa fie fixat de roboti, la fel si elementele de interior. Omul intervine doar la cateva actiuni de reglaj si finisaj, atunci cand masina este aproape gata. Insa vorbim de branduri de lux care vand produse scumpe, cel mai ieftin avand un pret de peste 25.000 de Euro la clientul final. Si robotii care au inlocuit treptat miile de angajati costa de ordinul milioanelor de Euro pentru fiecare linie de asamblare. Un pret care nu se justifica in cazul celui mai accesibil brand de pe piata, cum este cazul Uzinei Dacia.

Si la Mioveni exista roboti. Dar procentajul este invers: 80% din munca o fac oamenii si doar 20% este realizata de roboti. De-a lungul vremii, francezii de la Renault au investit zeci de milioane de Euro in modernizarea liniilor de asamblare din uzina si Dacia a devenit o fabrica la standarde actuale. Robotii programati insa nu ii inlocuiesc pe oameni, ceea ce este un lucru foarte bun. Robotii de la Dacia fac numai cateva activitati, cum ar fi aplicarea masticului pe caroserie, unele suduri, vopsirea unor parti de caroserie, dar restul... este facut de mainile celor 17.000 de oameni.

Grupul Renault a avut doua optiuni: investim cateva sute de milioane pentru robotizarea liniei de fabricatie si renuntam la oameni sau aducem doar cativa roboti si ne bazam pe mana de lucru. Din motive pur economice, se pare ca oamenii au fost si sunt o varianta mai buna. Au fost insa si tentative de dotare a liniilor cu roboti care sa faca lucruri in locul oamenilor, dar s-au dovedit ineficienti. Robotul priveste orice caroserie care ii vine in fata ca oricare alta, insa omul se adapteaza si isi da seama de nevoile fiecarui automobil in parte.

Salariile cele mai mari din fabricile 'low-cost' Renault

Nu demult, francezii faceau o analiza in ceea ce priveste salariile pe care le primesc romanii de la Mioveni care lucreaza la Dacia. Fabrica romaneasca era comparata cu cea din Maroc, de la Tanger, cu cea de la Bursa, din Turcia si cu cea din Moscova, Rusia. Presa franceza spunea ca un roman primeste un salariu mediu brut de 950 de Euro lunar, in timp ce un marocan primeste doar 350 de Euro pe luna. Tot presa franceza sublinia ca angajatii din Romania au cele mai mari salarii in cadrul acestor 4 fabrici low-cost ale grupului Renault, in ciuda faptului ca in Romania masinile fabricate inregistreaza pierderi majore la fabricatie din cauza ca nu exista o autostrada. Insa lucrurile nu stau chiar asa de rau pentru Romania.

Fabrici Dacia

Salariul mediu al unui angajat Dacia este de 950 de Euro brut pe buna dreptate. La Mioveni se fac 340.000 de automobile anual, in timp ce uzina Dacia din Tanger produce numai 100.000. La Mioveni se fac mai multe modele Dacia si, pe langa fabricarea de la zero a masinilor, se mai produc si motoare sau subansamble. Cei din Tanger nu fac decat asamblare cu piese trimise de la Mioveni. Colac peste pupaza, angajatii Dacia sunt cei mai vechi dintre toate cele 4 fabrici mentionate mai sus. Asta inseamna ca au multe ore de munca si experienta si linia de asamblare merge mult mai repede ca in alte tari. Daca intr-o uzina in care angajatii nu sunt familiarizati cu toate procesele de fabricare la sfarsitul zilei au fost realizate numai 300 de automobile, la Mioveni, pentru ca angajatii au experienta si se misca mai repede, la finalul zilei sunt realizate si gata de export aproape 470 de automobile.

De ce au romanii cele mai mari salarii in randul fabricilor low-cost ale grupului Renault? Pentru ca merita, facand ceea ce nu fac muncitorii din alte fabrici Dacia sau Renault.

Semnale de alarma trase si ignoranta guvernului Ponta

Uzina Dacia este o afacere profitabila. Insa este o afacere ca oricare alta. Si, in ciuda profitului urias, daca este posibila eliminarea oricaror pierderi, se vor lua masuri pentru a scapa de pierderi pe termen lung. Oficialii Dacia spuneau ca la fiecare masina realizata la Mioveni se pierd in jur de 50 de Euro. Si daca se fabrica aproximativ 400 de automobile zilnic dedicate exportului, faceti voi calculele. E vorba de 50 de Euro scazuti din profit, nu e pierdere trecuta pe minus, insa e vorba de bani "aruncati pe fereastra". Din cauza ca nu exista infrastructura si autostrada.

De la Pitesti, camioanele pline cu masini Dacia se indreapta catre doua directii: est si vest. Multe se duc la Constanta pentru a urca masinile pe vapoare, insa majoritatea se duc spre granita de vest, pentru exportul in Franta, Germania, Spania, Italia, Marea Britanie sau Austria. Pe sosea, de la Pitesti, singurul drum catre vest este pe Valea Oltului spre Sibiu. De la Sibiu, exista autostrada finalizata numai pe anumite sectoare de drum. Viteza scazuta, dar si aglomeratia, duc la pierderi uriase pentru uzina Dacia.

Cu toate astea, Dacia isi plateste angajatii care au salariile reale pe cartea de munca la timp, acorda bonusuri si mariri salariale periodic si le ofera o multime de avantaje. Cu toate astea, Dacia este la zi cu platile catre bugetul de stat, platind milioane de Euro anual taxe si impozite. Pentru ca este o afacere serioasa, nu o bataie de joc. Dar Guvernul Ponta habar nu are sa aprecieze aceasta comoara numita Dacia.

In ciuda faptului ca, atat sindicatele muncitorilor Dacia, cat si conducerea uzinei Dacia, au tras de-a lungul vremii multe semnale de alarma cu privire la cresterea competitivitatii din partea uzinelor de la Tanger sau Bursa care au deschidere la mare, Guvernul Ponta a ramas inert si indiferent. "La sfarsitul lui 2014 va demara construirea autostrazii Pitesti-Sibiu pentru a facilita exportul de automobile Dacia" spunea Victor Ponta in plina campanie electorala. Intre timp, autostrada imaginara s-a transformat in drum expres, dupa care a disparut cu totul. Brusc, nu exista bani pentru noi drumuri si investitii in autostrazi. Adica nu o sa vedem prea curand un drum de mare viteza care sa lege Pitestiul de Sibiu, asadar, pierderile vor continua.

Intr-o tara normala lucrurile ar fi stat altfel. Un Guvern competent ar vedea usor ca Dacia este cel mai bun lucru care se intampla in Romania. Este un mijloc eficient prin care banii strainilor ajung la noi in tara. Se genereaza zeci de mii de locuri de munca si se strang la buget milioane de Euro anual. Mai mult, tot ce tine de Uzina Dacia este un mediu total lipsit de evaziune fiscala. Adica sunt toate motivele pentru care statul roman trebuie si are datoria sa sustina aceasta afacere. Daca nu cu niste impozite preferentiale, macar cu un amarat de drum de mare viteza care sa le mai scada pierderile...

Fabrici Dacia

2015, anul record pentru Uzina Dacia

In loc sa apreciem ce avem sub nasul nostru, noi, romanii, suntem cei mai mari critici ai marcii romanesti. Masinile Dacia sunt prea "proaste" pentru noi, sunt o sursa de batjocura si caterinca, noi, romanii, preferam sa conducem masini germane vechi de 30 de ani decat o Dacie si ne mintim singuri ca e mai buna "Pisicuta" si ca nu ne-am urca in Dacie nici platiti. Nu-i nimic, daca romanii sunt atat de plini de ipocrizie incat nu sunt in stare sa aprecieze marca Dacia, o fac strainii. Nu degeaba aproape toata productia se duce la export. Strainii si-au dat seama ceea ce era evident, dar ceea ce romanul nu este in stare sa vada: ca automobilul este un mijloc de deplasare si ca ai nevoie doar de strictul necesar. Dacia a stiut asta si a realizat numai modele care sa raspunda unor cerinte de bun-simt legate de confort, dotari, siguranta si pret accesibil. Si uite asa, numarul strainilor de pretutindeni care ne cumpara masinile realizate la Mioveni creste de la an la an. Daca anul trecut Dacia a facut un profit record, in 2015 se va intampla la fel.

E pacat sa nu privim cu respect tot ce tine de Uzina Dacia. Nu vreti sa stiti in ce criza profunda si iremediabila ar intra Romania daca Dacia si-ar lua jucariile si ar pleca din Romania din cauza ca nu exista infrastructura si drumuri de mare viteza. Si, daca de la guvernantii nostri suprasaturati de spagi si cu burtile pline nu avem pretentii sau asteptari de a-si demonstra respectul prin realizarea unei autostrazi din banii nostri, ne-am dori ca macar soferii romani sa-si schimbe parerea despre marca noastra romaneasca. Si sa-si dea seama ca daca exista vreun nume in domeniul auto din tara asta care sa merite tot respectul din lume, acela este Dacia.

Distribuie pe Facebook
mai multe