Efectele accizei marca Ponta: profitul Petrom, in cadere libera

Efectele accizei marca Ponta: profitul Petrom, in cadere libera
  • Acciza Ponta a adaugat 7 Eurocenti + TVA/litru
  • Transportatorii alimenteaza din alte tari
  • Promisiunile de returnare a unei parti din acciza, doar minciuni
Distribuie pe Facebook

In primele 9 luni ale anului, grupul OMV-Petrom a inregistrat o scadere a profitului cu 34%, vanzarile fiind mai mici cu 11% fata de anul trecut. Aceasta scadere a vanzarilor este datorata in primul rand accizei pe carburant pusa de guvernul Ponta, o taxa suplimentara care si-a demonstrat ineficienta si a adus doar pagube la buget, dar pe care, in continuare, o platim la pompa.

Atunci cand Ponta a decis ca este nevoie de bani la buget si a introdus acciza abuziva pe care toti soferii sunt obligati sa o plateasca, lumea s-a suparat, a iesit putin in strada, iar spiritele s-au calmat. Insa de atunci, Romania se afla pe locul 4 in Europa, in ceea ce priveste pretul benzinei si motorinei. Numai tarile nordice, precum Suedia si Norvegia, sau Marea Britanie si Elvetia, au carburanti mai scumpi decat Romania. Si, daca ne gandim la salariul mediu in tarile mentionate mai sus... ne dam seama ca este ceva aberant.

Ponta se pregatea pentru campania electorala, atunci cand a introdus acciza pe carburant. Paradoxal, desi initial spunea ca banii se vor investi in infrastructura si autostrazi, miliardele adunate la buget au fost folosite pentru alte lucruri care nu au nicio legatura cu soferii. Cum ar fi educatie, sanatate, interne si alte cele. Cu alte cuvinte, soferul plateste de fiecare data cand baga benzina pentru educatie si masinile de politie. Un lucru nobil, de altfel, dar in acest caz, ce mai face ministrul educatiei, cel al sanatatii si cel de interne, daca habar nu are sa-si gestioneze bugetul si trebuie ca noi sa platim in locul lor?

Faptul ca soferii platesc pentru orice altceva in afara de drumuri si autostrazi, este o realitate. Nu avem ce face atata timp cat la putere este un plagiator care viseaza sa devina presedinte prin furtul voturilor si blocarea tinerilor din Diaspora. Mai grav este efectul pe care l-a avut introducerea acestei accize, un efect la care nu s-a gandit nici Ponta si nici vreun ministru de finante. In loc sa creasca veniturile, acciza le-a scazut damatic. De ce?

Pentru ca principalii consumatori de carburant, respectiv motorina, sunt transportatorii. Care au flote de camioane si TIR-uri pentru care trebuie sa alimenteze cate 500-600 de litri la un plin. Si odata ce a fost introdusa aceasta acciza, noile preturi majorate ar fi insemnat ca pentru un plin, soferul unui camion sa plateasca in plus cate 400-600 de lei. Si cum camioanele nu consuma cat Matizul, ar fi insemnat pentru transportatori niste pierderi uriase, de ordinul zecilor de mii de Euro lunar. Asadar, au dat ordin ca toate utilajele mari sa se alimenteze din tarile pe care le tranziteaza sau din tarile vecine. Si cum Ucraina, Bulgaria, Serbia sau Ungaria au carburanti multi mai ieftini, ghiciti unde isi face lumea plinul acum?

Asadar, de cand este acciza, veniturile la bugetul general s-au diminuat. Dovada stau si ultimele cifre publicate de OMV-Petrom. Carora li s-au micsorat vanzarile cu 11% si profitul net a scazut cu 34%. Asta inseamna ca statul roman incaseaza si mai putine taxe de la Petrom.

Cand vreodata o sa-l vedem pe Ponta iesind la rampa si recunoscandu-si greseala? Sa zica: "Am testat timp de 2 ani acciza pe carburant si s-a dovedit a fi un fiasco, atat pentru soferi, cat si pentru veniturile de stat. Ne cerem scuze si vom retrage acciza pentru ca s-a dovedit a fi ineficienta".

La cat minte personajul, probabil niciodata.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Vanzari / Economie DATA PUBLICĂRII: 6 Noiembrie 2014