Ieftinirea carburantului, doar un vis: Guvernul anunta schimbarea modului de calcul al accizelor!
Desi cursul leu / euro inregistrat ieri, de 4.40 lei pentru un euro, ar trebui sa fie cel de referinta in calcularea accizelor pentru 2015, Ministrul Finantelor, Ioana Petrescu, a anuntat deja ca se ia in calcul o schimbare a modului de calcul al accizelor.
Prinsi pe picior gresit
Pentru accizele din acest an, guvernul a aplicat un curs de referinta de 4,73 lei / euro, netradus in piata nici in visele unui bisnitar de colt de strada. Artificiul de calcul de aplicare a inflatiei pe cursul valutar impus in octombrie anul trecut i-a permis in schimb Guvernului sa jumuleasca consumatorul roman, dar si pe strainii care au alimentat in benzinariile din tara noastra de 225 milioane de euro, lucru remarcat cu uimire si de Comisia Europeana.
In ciuda recomandarilor CE, Guvernul si-a pastrat in maneca unii asi pentru continuarea jafului din bani privati prin impunerea abuziva a unui nivel de accizare stabilit dupa bunul plac si nevoile membrilor actualului cabinet de la Palatul Victoria.
In mod teoretic...
... pretul carburantului auto ar trebui sa se ieftineasca cu 14 bani / litru incepand cu data de 1 ianuarie 2015, cursul de schimb la care ar trebui sa se calculeze accizele fiind mai mic decat cel impus cu forta anul trecut. Dar aceasta ramane doar in teorie, pentru ca guvernantii dau dovada de premeditare in recuperarea sumelor pierdute.
"Multiple posibilitati"
Ministrul Finantelor, Ioana Petrescu, a anuntat imediat dupa aflarea valorii cursului leu / euro ca nu exclude un nou mod de calcul al accizelor. De fapt, nu doar unul, ci multiple moduri de calcul pentru stabilirea accizelor pentru 2015.
"Pentru acciza avem un grup de lucru care analizeaza multiple posibilitati. Ultima data erau cel putin trei modalitati de calcul a accizei. Consideram posibilitatea sa ramanem la euro sau sa transformam in lei. Vrem sa fie o modalitate justa, ne uitam foarte atent si cati bani aduce la buget, dar si care este impactul asupra celor care platesc aceasta acciza.
Eu pot sa comentez pe masuri pe care le voi lua, pe care le-am luat, acesta este cursul accizei. Nu am nimic de comentat in momentul de fata referitor la cursul actual al accizei, decat ca lucram cu un grup de lucru si e posibil un alt mod de calculare sau poate sa ramana acelasi. Faptul ca este legat de cursul de la 1 octombrie nu inseamna ca trebuie sa avem o metoda de calcul de la 1 octombrie", a opinat ministrul de Finante.
Ponta, in rol de habarnist
Desi in calitate de prim-ministru ar trebui sa fie primul care afla ce cloceste Ministerul de Finante, Victor Ponta si-a tras fata mirata si il strange in disperare pe "Nu stiu" in brate ori de cate ori vine vorba de acciza aplicata pe carburant.
"Nu stiu acum care este situatia. Se lucreaza la Ministerul de Finante impreuna cu partenerii nostri internationali, cu Comisia Europeana si o sa va anuntam. Cu siguranta vor fi accize mai mici. Atunci cand Ministerul de Finante vine cu o decizie, o sa va anuntam", a cotit-o primul ministru.
Departe de normal
De mai bine de 5 ani, pretul carburantului din Romania creste in ritm galopant, fara nicio influenta din partea cursului barilului de petrol pe pietele internationale. Numai anul acesta, intre ianuarie si octombrie, pretul benzinei la pompa a crescut cu 11%, de la 1.25 la 1.41 euro, desi pretul barilului de petrol a coborat pana la 90 de dolari, de la 105, cat inregistra la sfarsitului anului trecut.
Calculele Comisiei Europene arata ca jumatate din pretul carburantului din tara noastra este compus din taxe: TVA, acciza pe carburant si supraacciza de 40 de bani adaugata de la 1 aprilie. Fara acestea, pretul real al benzinei ar fi de 0,66 euro / litru. In 17 ani de la initierea taxelor introduse in pretul carburantului prin masura "Aici sunt banii dumneavoastra" si accizele adaugate ulterior, Romania a evoluat de la 113 km de autostrada la putin peste 550 km.
In schimb, taxele fac sa picure bani din buzunarul romanilor ori de cate ori acestia alimenteaza intr-o benzinarie din Romania. Conform unui studiu efectuat de Bloomberg, un roman aloca 28% din castigul mediu zilnic pentru a alimenta cu 4 litri de benzina. In Romania, datele oficiale arata o cantitate de 5.7 milioane de tone de carburant vanduta in benzinarii.
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Renault megane 16v 2006 2000 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei