Plafonul limita la comercializarea autoturismelor creste gradul de evaziune

Plafonul limita la comercializarea autoturismelor creste gradul de evaziune
  • Plafonul limita la comercializarea autoturismelor creste gradul de evaziune
  • Doar una din cinci masini vandute anul trecut in Romania a fost fiscalizata
  • Samsarii din targurile auto sunt increzatori ca vor gasi un mod de a fenta legea
Distribuie pe Facebook

Samsarii de masini nu sunt miscati deloc de ordonanta Guvernului prin care plafonul limita al platilor in numerar intre persoane este stabilit la 10.000 lei/zi. "Nu este o problema, in acte trecem 10 mii daca asa vor guvernantii", spune Florin Popa, unul dintre comerciantii de masini prezent in targurile auto din Capitala.

Masura initiala stabilita prin proiect de lege viza interzicerea tranzactiilor in numerar in domeniul imobiliar si cel al vanzarilor de autoturisme la mana a doua, oficialii considerand ca acestea sunt domenii in care evaziunea fiscala infloreste. In cele din urma, guvernantii au facut un pas inapoi, anuntand introducerea limitei de 10.000 lei pe zi.

Comertul auto - zona gri a economiei

Datele statistice indica faptul ca in 2013, doar una din cinci masini vandute in Romania a fost fiscalizata. Rezolva insa Guvernul problema prin introducerea unui plafon al platilor in numerar?

"Nu vad cum m-ar afecta. Ma inteleg cu clientul la pret si in contractul de vanzare-cumpare trecem 9.999 lei, iar restul banilor ii bag in buzunar. Ministrii de finante nu au mancat pe sponci si nu au dormit inghesuiti in masina cu mine ca sa stie cat timp si ce nervi iti mananca o masina adusa din Germania sau Italia. Nu este chiar nicio problema, trecem doar 10 mii de lei in acte daca asta vor guvernantii", explica linistit Florin Popa, unul dintre samsarii de masini second-hand care alimenteaza constant targurile auto din Romania.

"Ne reprofilam pe piese"

Spre deosebire de tarile vecine, precum Bulgaria, guvernantii au impus inca din 2007 taxe pentru protejarea parcului auto national de o invazie a automobilelor second hand. Taxa de prima inmatriculare, taxa de mediu, timbrul verde etc, toate au fost sucite si abramburite de fiecare ministru perindat pe la Mediu fara un succes prea notabil.

In instanta, unii romani si-au castigat inapoi sumele de bani platite statului, iar comertul cu autoturisme la mana a doua a mers in continuare.

"Chiar daca vor impune masuri mai dure nu cred ca vor opri acest fenomen. Eu am adus timp de 12-13 ani autoturisme second hand din Germania pe care le-am vandut in tara. Sunt inginer auto de profesie. Este o prostie argumentatia ca ne umplem tara de ruginituri daca cumparam autoturisme cu o vechime de 5 sau 10 ani de la nemti. Nu se ia in considerare faptul ca au o retea de drumuri mult mai buna, soferii lor sunt mai grijulii cu masinile si multe alte aspecte. Apoi, mai este un lucru interesant. In toata lumea, calitatea produselor auto din ultimul deceniu lasa de dorit. Masinile de acum 12-13 ani sunt mai fiabile decat un autoturism de ultima generatie. Romanii simt si ei acest lucru. Daca or sa ne puna bete in roate o sa venim in tara cu piese de schimb second pentru parcul auto existent. Tot o sa facem un ban", explica si Nicolae Petrescu, alt personaj prezent in targurile auto din tara.

Scapari in lege

Textul de lege nu este nici el perfect, lasand impresia unui act normativ modificat pe coltul mesei. Potrivit noului proiect de lege, aceste tranzactii urmeaza sa se efectueze cu incadrarea in limita generala privind tranzactiile efectuate intre persoanele fizice, respectiv in limita plafonului zilnic de 10.000 lei/tranzactie.

Cu alte cuvinte, daca samsarul are in targ patru masini, iar tu intentionezi sa o cumperi pe cea cu pret de 40.000 lei, achiti avans de cate 10.000 lei pentru fiecare din masinile respective, iar la sfarsitul zilei, vanzatorul isi rascumpara partile din celelalte trei masini, oferindu-ti una intreaga. Si chiar si prin aceasta metoda poti insela statul.

La mintea cocosului

Impozitarea veniturilor din tranzactii cu bunuri mobile si imobile ar trebui sa fie o bagatela pentru armata de functionari inghesuiti in birourile ANAF-ului. Cum insa acestia par loviti de orbul gainilor, este mai convenabil sa invoce noi modificari ale legii.

De regula, tranzactiile cu bunuri mobile si imobile sunt parafat la un notar. Acesta are interesul de a obtine un comision cat mai bun din tranzactia derulata in fata sa. In momentul in care afli comisionul incasat de notar, vei sti si pretul la care s-a comercializat bunul respectiv. Uniunea Nationala a Notarilor Publici stabileste anual tarifele in care se incadreaza comisioanele notarilor in functie de tipul tranzactie.

Distribuie pe Facebook
mai multe