Pretul carburantului a scazut, dar ramane printre cele mai ridicate din regiune
- Pretul petrolului a scazut in ultima perioada de timp
- Costul la pompa ramane insa in continuare printre cele mai ridicate
- Romanii platesc aproixmativ 1.23 de euro per litru
Pretul benzinei si al motorinei influenteaza costul majoritatii produselor, astfel ca in tara noastra au avut loc valuri de scumpiri de fiecare data cand s-a adaugat cate un cent la pompa.
Din fericire, costul carburantului vandut in tara noastra este in scadere, insa vestea proasta este ca pretul benzinei si al motorinei ramane in continuare unul extrem de ridicat, mai ales daca facem comparatie cu alte tari din regiune sau din Uniunea Europeana.
Spre exemplu, romanii platesc o suma mai mare la pompa decat polonezii, ungurii, slovacii, bulgarii, estonii sau letonii.
Pretul barilului de petrol, in scadere
Asa cum avertizase majoritatea analistilor, pretul barilului de petrol a scazut destul de mult in ultimele luni, cresterile timide pe care le-a inregistrat anul trecut fiind unele artificiale cauzate de interventia investitorilor in piata.
Costul barilului de petrol trage in jos in mod automat si pretul carburantului, insa se pare ca in unele tari aceasta scadere are consecinte mult mai vizibile decat la noi.
Ultimele date arata ca pretul petrolului Brent, de referinta pentru piata europeana, a ajuns la 46 de dolari pe baril, aproximativ acelasi pret inregistrat in luna ianuarie, in conditiile in care in luna mai depasea 60 de dolari.
Fluctuatiile costului titeiului s-au reflectat si in preturile afisate la pompa, astfel ca in ultimele luni in tara noastra s-a inregistrat o scadere a valorii benzinei cu aproximativ 8 procente in primul semestru al anului acesta, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Pretul benzinei si al motorinei vandute la noi in tara este influentat nu numai de costul barilului, ci si de cursul de schimb, deoarece tranzactiile se fac in dolari.
Cat platesc romanii la pompa in comparatie cu vecinii lor
Pretul carburantului nu depinde insa numai de costul materiei prime, in speta al petrolului. Pe langa acest aspect, el este alcatuit si din taxe (TVA, acciza, taxa de drum), costuri logistice, costuri de operare a retelei de distributiei, dar si adaos comercial.
De altfel, taxele si accizele reprezinta in prezent 60% din costul benzinei si motorinei de la noi din tara. Bruma de ieftinire i-a incurajat insa pe soferi, astfel ca in ceea ce priveste consumul s-a inregistrat o crestere de 6 procente in ultimele luni.
Bulgarii platesc pentru un litru de benzina 1.18 euro, ungurii 1.20, sarbii tot 1.18, in timp ce la noi pretul mediu este de 1.23 de euro per litru. Iesim dintre vecini si ajungem la polonezi, acolo unde pretul este de 1,18 euro - mai putin decat la noi inclusiv in conditiile in care salariul mediu din aceasta tara este de doua ori mai mare decat in cazul Romaniei.
O statistica publicata luna aceasta de Comisia Europeana arata ca Romania se afla pe locul doi in regiune (zona ce cuprinde Slovacia, Cehia, Ungaria, Bulgaria si Polonia) la costul necesar pentru un plin de benzina si pe locul doi in ceea ce priveste pretul unui plin cu motorina.
Suferinta la pompa in tara care a avut prima rafinarie din lume
La nivelul Uniunii Europene, romanii au printre cele mai mici preturi la pompa, in frunte fiind englezii cu 1.63 de euro pe litrul de benzina. Daca facem insa raportul dintre veniturile romanilor si pretul benzinei, ne situam, de fapt, in fruntea clasamentului.
Intr-o analiza denumita "suferinta la pompa" realizata de publicatia Bloomberg, Romania se afla pe locul 11 din 61 de tari, astfel ca pentru un litru de benzina un roman plateste peste 5 procente din venitul mediu zilnic.
Datele sunt si mai suprinzatoare, avand in vedere ca Romania este tara in care a functionat prima rafinarie de petrol din lume, aceasta fiind construita in 1856 la Ploiesti, oras ce primise in perioada respectiva numele de de "Capitala aurului negru".
De altfel, tara noastra a fost in 1857 prima tara din lume cu o productie de petrol oficiala, inregistrata oficial in statisticile internationale, fiind urmata in 1859 de SUA si in 1860 de Italia. Tot Romania a fost si prima tara din lume care a exportat benzina in 1900.
- Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Renault megane 16v 2006 2000 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €