Pretul petrolului scade. In Romania, carburantul stagneaza la 5 lei

Pretul petrolului scade. In Romania, carburantul stagneaza la 5 lei
Chiar daca pretul petrolulului continua sa scada lent dar sigur peste tot in lume, acest lucru se sesizeaza din ce in ce mai greu la benzinariile din tara noastra. Carburantul pare ca a inghetat la o medie de 4,80 lei pentru benzina si 5,10 lei pentru motorina, iar vesti prea bune numai au de unde sa apara.
Distribuie pe Facebook

A, sigur, Ponta a bifat in agenda o replica populista in momentul in care l-a trimis pe noul ministru de Finante sa negocieze cu companiile petroliere reducerea pretului carburantilor, dar adevarul este ca Valcov nu prea mai are ce sa stoarca de la acestea. Iar acest lucru inseamna ca pragul de 4 lei litrul de benzina nu are cum sa fie atins in aceste conditii.

Taxe in cascada

Majoritatea tarilor europene aplica TVA, un impozit pe profit si o taxa de mediu pentru carburantul comercializat la pompa. In Romania, sistemul fiscal pare aplicat in cascada, fiecare guvern lasandu-si amprenta asupra pretului smuls de la soferi. In momentul de fata, carburantul romanesc este cel mai impozitat din UE, fapt care ne face sa platim mai mult pe un litru de benzina sau motorina decat locuitorii din state precum Austria, Germania sau Franta. Ba mai mult, la motorina pana si grecii platesc acum mai putin decat romanii. Ultimul raport Oil Bulletin arata ca la un cost al benzinei de 4,80 lei/litru, statul incaseaza aproximativ 2,80 lei. Fara taxe, pretul carburantului la pompa ar fi de 2 lei pentru un litru de benzina si 2,30 lei pentru unul de motorina.

Romania are al doilea TVA ca marime in Europa, depasit doar de cel al ungurilor de 28%, insa taxa colectata destat se aplica nu doar pe carburant, ci si pe acciza si pe supraaaciza introdusa de Ponta in urma cu 10 luni. In plus, nivelul accizei aplicat carburantului ramane la acelasi curs fabulos de 4,7 lei/euro care a atras inclusiv atentia Bancii Centrale Europene.

Ne-a omorat supraacciza

La prima vedere, tot soferul roman (cu exceptia transportatorilor externi) exulta cand vede benzina la un pret sub 5 lei si motorina mai ieftina decat in toamna. In realitate, perceptia in fata pretului este influentata de efectul pe care l-a avut supraaciza lui Ponta asupra pretului carburatilor. Dupa prabusirea pretului petrolului, media europeana a ieftinirii carburantilor a fost de 20%. In Romania s-a atins doar nivelul de 17,5% la ieftinrea benzinei si 15% la motorina. Pare binisor, dar este mult mai rau decat s-ar crede.

In termeni reali, fara supraaciza impusa de Ponta din aprilie 2014, ieftinirea carburantilor din Romania este una din cele mai mici la nivel european. Fata de ianuarie 2014, pretul benzinei a scazut in realitate cu doar 8,9%, in timp ce al motorinei a scuturat 9,5 procente. O evolutie care ne arunca pe penultimul loc din Europa la acest nivel.

In plus, faptul ca peste granita carburantul se vinde mult mai ieftin ii convinge in continuare pe transportatorii de marfa sa isi faca plinul in afara Romaniei ecomonomisind pana la ultimul eurocent din cheltuielile cu carburantul. Lucrul acesta ii forteaza pe reprezentantii industriei petroliere din tara sa traga cu dintii de marja de profit pentru a ramane in piata. Un profit care si asa este...

...profit dublu impozitat

In pur stil romanesc, guvernul nu se sfieste sa arda la buzunar de doua ori actionarii companiilor, indioferent daca sunt majoritari sau minoritari, persoane fizice sau juridice. Statul isi ia partea leului de doua ori din profitul inregistrat de companiile petroliere din Romania printr-o formula simpla: impozit pe profit si impozitul pe dividende. Ambele sunt in proprotie de 16% si au si ele o influenta majora in stabilirea pretului carburantului la pompa.

Preturi mari pe vieti marunte

Nu in ultimul rand, campania de aliniere la preturile europene, demarata sub angajamentul ca vom adera la zona euro in 2016-2017 ne-a adus o explozie a preturilor. Cele mai vizibile si cu influenta asupra intregului peisaj economicau fost cele ale carburantilor. "S-a facut o aliniere partiala cu preturile medii din Europa, dar au uitat de oameni. Pana unde o sa mergem cu alinierea preturilor in raport cu Vestul si cu salariile de acum?", comenteaza reprezentantul Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania, Cristian Parvan. Intr-adevar, trecerea la moneda unica europeana trebuia sa aduca creste salariale consistente in mai multe faza. Luand ca etalon salariul minim pe economie, la aceasta ora, nivelul acestuia ar fi trebuit sa fie de aproximativ 320 de euro, cu 120 de euro mai mult decat este in prezent.

Distribuie pe Facebook
mai multe