'Prima Masina', efect cameleonic! Programul isi modifica forma de la o zi la alta

'Prima Masina', efect cameleonic! Programul isi modifica forma de la o zi la alta
Nici nu a apucat sa fie lansat, ca programul "Prima Masina" trece deja printr-o serie de modificari initiate de ministrul de Finante, Ioana Petrescu.
Distribuie pe Facebook

Pe site-ul ministerului au aparut deja noile schimbari pe care guvernantii vor sa le aduca programului. Pe de o parte, acestea devin incurajatoare pentru un numar mai mare de aplicanti, putand stimula innoirea parcului auto din tara si vanzarea de autoturisme noi, pe de alta risca sa se transforme intr-o vaca de muls pentru Guvern prin numarul mare de taxe si comisioane introduse de catre stat.

Iata care sunt problemele de care se pot lovi cei care aplica in cadrul programului!

Vanzari mai mari pentru dealeri

Cel putin, plafonul maxim de varsta a fost eliminat; acum orice adult din Romania poate sa solicite un credit garantat in proportie de 50% de catre stat pentru achizitionarea unei masini noi. A fost pastrata prevederea conform careia cei care au detinut in trecut un autoturism nou sunt respinsi din start de la finantare.

Larghetea guvernantilor pare insa mai mult angajata pentru satisfacerea nevoilor producatorilor auto si dealerilor de a creste vanzarile de masini, acestia fiind si cei care au solicitat eliminarea plafonului de varsta in cadrul programului. Pentru soferi se anunta ...

...comisioane cu duiumul

Cand vine vorba de scos bani de pe client, atat statul, cat si bancile dau dovada de o imaginatie debordanta in introducerea unor comisioane si taxe in contractul de finantare. Astfel, pe langa comisioanele bancare practicate de fiecare banca in parte, un depunator de dosar in cadrul programului "Prima Masina" trebuie sa achite un comision de risc, platit la Ministerul Finantelor in momentul incheierii contractului de creditare.

Pe intreaga perioada de derulare a creditului, clientul inclus in programul "Prima Masina" va trebui sa achite catre Fondul de Garantare a Creditelor pentru IMM un comision de administrare.

Nu te gandi ca vei putea acoperi aceste costuri din credit. In lege se stipuleaza clar ca banii obtinuti prin linia de credit reprezinta strict costul autovehicului. Deci, pe langa avansul minim de 5-10% pe care va trebui sa il depui la banca, pregateste si banii suplimentari pentru toate taxele si comisioanele introduse de catre stat si banci in contractul de imprumut si garantare al creditului.

Fara numar, fara numar

Daca in prima instanta se anuntase un numar de dosare anual acceptate de 16.000, varianta actuala nu mai prevede nimic clar in acest sens.

Motivul: programul "Prima Masina" urmeaza sa devina operational abia din 2015, moment in care un alt guvern va deveni responsabil de intocmirea bugetului si alocarea banilor necesari pentru garantarea imprumuturilor bancare pana la un anumit nivel.

Chestiunea a fost expusa chiar de catre sefa Finantelor, Ioana Petrescu, care a anuntat ca intreg bugetul de anul viitor pica in sarcina urmatorului guvern.

O posta pentru cetatean

In cei sapte ani de derulare a creditului, bancile si Ministerul de Finante vor dicta cu cine va trebui sa inchei contractul CASCO de asigurare a masinii.

Cum Posta Romana va deveni broker de asigurari de la inceputul anului urmator, surse din cadrul altor companii din piata nu exclud varianta ca banii pentru asigurarea CASCO a masinilor cumparate prin programul "Prima Masina" sa fie directionati direct catre acest operator al statului din piata de asigurari.

Si este posibil ca pretul unei polite sa fie mai mare decat cel practicat de asiguratori in mod direct.

Masini de generatie Euro 5 si Euro 6

Plafonul minim al normelor de poluare pe care masinile achizitionate prin acest program trebuie sa il indeplineasca este Euro 5. Pana aici suna destul de bine ca politica de mediu, insa cum din ce in ce mai multe motoare Euro 6 ies pe piata, riscam sa avem drumurile blocate de autoturismele din "Prima Masina".

Aceasta pentru ca deja in Europa se discuta de faptul ca UE a impus noi norme performante pentru limitarea poluarii de catre masini, in timp ce procesul de rafinare al carburantilor nu a mai suferit mari modificari de cateva decenii.

Fara carburantii potriviti, masinile Euro 6 mai pot fi pornite doar in service-uri, argumenteaza cercetatorii. De la 1 ianurie, in UE nu se vor mai produce motoare Euro 5, vanzarea autoturismelor noi cu astfel de motoare fiind permisa doar pana la 31 august 2015.

Distribuie pe Facebook
mai multe