Privatizata dintr-o greseala, Dacia inregistreaza azi 15 ani de succes

- Dacia este cel mai profitabil brand romanesc in 2014
- Francezii au vrut initial sa cumpere uzina ARO de la Campulung
- Privatizarea s-a facut fara niciun ban
Pe 2 iulie 2014 se sarbatoresc 15 ani de cand a fost semnat contractul de privatizare dintre Dacia si Renault. O perioada in care marca romaneasca a devenit cel mai important ambasador al Romaniei in toata lumea. Insa aceasta privatizare a pornit de la o eroare... tipic romaneasca.
Nu o sa va plictisim cu date pe care deja le stie orice roman, cum ar fi ca Dacia este cel mai important brand romanesc. Si ca, dupa ce a intrat in grupul Renault, in 1999, marca Dacia a vazut o crestere uriasa si ca acum se bucura de un succes mondial. Nu o sa va spunem nici ca in Romania, datorita marcii Dacia, peste 130.000 de romani au locuri de munca directe sau prin activitati conexe. Si nu va spunem ca francezii au investit miliarde de Euro in tara noastra, atat pentru modernizarea uzinei de la Mioveni, cat si pentru realizarea unor centre de dezvoltare si testare la Titu si la Bucuresti. In schimb, va spunem cum de a ajuns marca Dacia sa aiba un asemenea succes: printr-o eroare tipic romaneasca.
Pentru ca marca Dacia sa infloreasca, a trebuit sa moara ARO Campulung
ARO a fost alegerea initiala a francezilor, Dacia a fost planul de rezerva. Doar ca la Dacia, intentionat sau nu, fabrica a aratat mai bine in ziua cand a fost vizitata de oficialul francez... In 1996, cand era vice-presedinte al Parlamentului, membru al Biroului Permanent si membru al delegatiei Romaniei la Adunarea Parlamentara a Consiliului Europei, Adrian Nastase a reusit o intelegere diplomatica cu Franta. Asa cum azi se fac intelegeri legate de import si export, la acea vreme era vorba de o investitie in tara noastra. Intelegerea presupunea o investitie franceza in domeniul auto din Romania, in speta, cumpararea fabricii ARO Campulung, care acumulase datorii uriase si, pe hartie, era falimentara. O intelegere, de altfel, laudabila din partea actualului puscarias, Adrian Nastase.
Directorul ARO de la acea vreme, Iustin Preoteasa, s-a intalnit in biroul lui Nastase cu Directorul de Dezvoltare Renault. Francezul a venit, se pare, crezand ca este doar o vizita de curtoazie, pentru ca nu trebuia decat sa confirme ceea ce i se spusese: Renault cumpara uzina Aro. Cu cartile facute, in urma intelegerii cu statul francez de a prelua ARO fara niciun cost de cumparare, directorul francez s-a dus la Campulung pentru a vizita fabrica ARO. Cu surle si trambite, impreuna cu directorul Preoteasa, a vizitat uzina de masini 4x4. Sau ce mai ramasese din ea...
Aici insa, dezamagire uriasa: fabrica avea liniile de asamblare ale anilor '50, organizarea era la pamant, multe hale erau deja goale, cu utilajele vandute la fier vechi, unele sectii nu mai aveau portile metalice de la intrare si calitatea produselor finite era jalnica. Si pentru ca francezul sa se convinga ca aici nu e nimic de cumparat, directorul ARO care facea bani frumosi din capusarea uzinei, s-a asigurat ca musafirul vede numai partile rele de la ARO. Francezul a zis stop, stupefiat de ceea ce vede si i-a spus lui Preoteasa: "Daca cumpar aceasta ruina, voi fi concediat de Renault. Daca nu cumpar, incalc intelegerea diplomatica intre tarile noastre si iar voi fi concediat".
Directorul ARO, probabil simtindu-se usurat ca ARO nu va fi cumparata de francezi, i-a sugerat uzina Dacia de la Mioveni. La acea vreme, nici Dacia nu o ducea prea bine si statul se gandea si la privatizarea ei, insa urgenta era ARO. Dupa inca o vizita la Bucuresti, in biroul lui Nastase, a urmat vizitarea fabricii Dacia. Aici, condus de Constantin Stroe, Directorul General si de la acea vreme la Dacia, francezul a vazut o posibilitate de investitie. Lucrurile aratau mai bine si tehnologia era ceva mai moderna, din anii '70. Asa a ajuns sa fie cumparata Dacia de Renault, la finalizarea tratativelor in 1999. Mai precis, pe 2 iulie 1999, la Bucuresti, Louis Schweitzer, presedinte director general Renault, cu Radu Sarbu, presedinte Fondul Proprietatea de Stat si Pierre Menat, ambasadorul Frantei la Bucuresti au semnat contractul de privatizare.
ARO a fost alegerea initiala a francezilor, Dacia a fost planul de rezerva. Doar ca la Dacia, intentionat sau nu, fabrica a aratat mai bine in ziua cand a fost vizitata de oficialul francez...
Adrian Nastase, vinovat de doua lucruri: moartea uzinei ARO si succesul marcii Dacia
Daca cei 130.000 de romani care au locuri de munca datorita succesului marcii Dacia ar trebuii sa-i multumeasca cuiva, acea persoana este Iustin Preoteasa, Directorul ARO din 1996. Pentru ca el a venit cu ideea ca francezii de la Renault sa cumpere marca Dacia si pentru ca el a "avut grija" ca uzina ARO sa arate jalnic in ziua vizitei oficiale a delegatiei de la Renault. Insa persoana care a facut totul posibil este Adrian Nastase.
Acelasi Adrian Nastase care si-a ratat jugulara cu glontele, semna cu o mana contractul de vanzare a uzinei ARO pentru suma jenanta de 153.000 de dolari si cu cealalta mana semna privatizarea marcii Dacia: una la groapa de gunoi, alta spre culmile succesului mondial.
Spiritul de business al francezilor de la Renault si-a aratat inca o data eficienta in industria auto
Marca Dacia s-a nascut cu ajutorul Renault, in 1968. Primele vehicule Dacia, modelele 1100 si 1300 erau in totalitate construite din piese frantuzesti, dar asamblate la Mioveni. Dupa 1973, cand uzina romaneasca a inceput sa fabrice propriile piese si motoare, atat calitatea, cat si fiabilitatea masinilor Dacia a inceput sa scada. Dupa 1989, marca Dacia a vazut un colaps urias fara siguranta exporturilor asigurate de Ceausescu cu alte tari comuniste, si in 1996, inainte de discuriile cu Renault, era aproape de faliment din cauza capusarilor interne.
Nu conteaza cum au pus mana pe Dacia, dintr-o greseala sau nu, vrand sau nevrand. Dar cert este ca au facut o treaba buna. Dupa ce au venit francezii la putere, Dacia a inceput sa produca masini competitive si fiabile, din nou, la fel ca in 1970. Si odata cu aparitia modelului Logan... restul e istorie. O istorie frumoasa si de succes, cu milioane de automobile vandute pe tot mapamondul si un nume de care suntem iar mandri.
Ce am invatat din toate astea? Nimic mai simplu: daca suntem lasati sa ne descurcam singuri, noi, romanii, nu stim altceva decat sa furam si sa NE furam. Nu stim altceva decat sa transformam povesti de succes in ruine, uzine in mormane de praf si sa distrugem vieti si sa lasam oamenii fara locuri de munca. In clipa in care vin strainii sa ne conduca, ne dam seama ca putem face si lucruri frumoase. Iar tot ce inseamna Dacia in ziua de azi este cel mai bun exemplu de incompetenta romaneasca si de profesionalism strain.
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Motor ford focus 2 1.6 benzina 2006 peugeot 307 407 3500 Lei
-
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Furtun apa 46349131 2.2d fiat ducato euro 6 46352348 200 Lei
Covorase auto volvo v90 2016-prezent frogum 3d 399 Lei
-
Broasca capota motor bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007] touring... 174 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
Teava intercooler audi a6 allroad 3.0 tdi - (2006 2011) 80 Lei
Bujie incandescenta ford / peugeot / citroen 21864 ( lichidare... 40 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
-
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Chiuloasa completa originala yamaha mbk minarelli 125 150... 600 Lei
-
Suport bara stabilizatoare dreapta 4f0199352e audi a6 4f/c6... 110 Lei
Amortizor soc spate dreapta bmw seria 5 e39 [1995 - 2000]... 82 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Capota hyundai ix35 lm 2010 800 Lei
Modul confort audi a4 (8k2, b8) [fabr 2008-2015] 8t0959793q 90 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei


