Vanzarile de masini noi din Romania au atins un nivel record in luna mai

Vanzarile de masini noi din Romania au atins un nivel record in luna mai
  • Cifrele slabe de dinainte de criza, recordurile lui 2015
  • Ce masini si-au cumparat romanii anul acesta
  • Programele guvernamentale de resuscitare a pietei
Distribuie pe Facebook

Luna trecuta, cerea de masini noi a atins un nivel record in Romania, cel mai ridicat din ultimii trei ani si apropiat de pragul de 10.000 de unitati, arata datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Cifrele slabe de dinainte de criza, recordurile lui 2015

Mai exact, in tara noastra s-au comercializat in mai 9.976 de automobile abia iesite de pe portile fabricii. Ca o comparatie, inainte de criza economica, in 2007, in Romania se vindeau lunar aproximativ 25.000 de unitati.

Ba mai mult de-atat, perioadele bune depaseau chiar si pragul celor 30.000 de exemplare, iar ce se pozitiona sub 20.000 era considerat un rezultat extrem de slab. Opt ani mai tarziu, am ajuns sa ne bucuram pentru vanzarea a 10.000 de masian intr-o singura luna.

Criza economica a lovit din plin industria auto, insa, ca majoritatea sectoarelor, si aceasta piata isi revine, atat in tara noastra, cat si la nivel european. In Romania, cele mai multe achizitii le fac in general companiile, acestea reprezentand 81% dintre clientii de masini noi, un procent mai scazut fata de luna aprilie, fapt care se datoreaza programului Rabla.

Avem de-a face cu cea mai mare crestere de vanzari din ultimii 10 ani. In primele cinci luni ale anului curent, cresterea totala inregistrata in tara noastra a fost de 18%, vanzandu-se un volum de 43.182 de exemplare proaspat iesite de pe portile fabricii.

In ceea ce priveste productia, luna trecuta s-au fabricat 34.153 de autoturisme, o scadere cu 8% comparativ cu luna anterioara. In total, pana la acest moment din 2015, avem o productie nationala de 177.643 de masini, 155.904 dintre ele fiind asamblate de Dacia, iar restul de 21.739 de Ford, la Craiova.

Ce masini si-au cumparat romanii anul acesta

Dacia este, de departe, marca preferata a romanilor, in intervalul ianuarie - mai fiind comercializate 13.290 de automobile produse la Mioveni. Compania din Arges are o cota de piata de 37.,4%, in spatele sau venind Volkswagen, Skoda, Ford, Renault si Opel.

In ceea ce priveste modelele, statisticile nu aduc nici un fel de surpriza majora. Loganul domina la aceasta categorie, SUV-ul Duster si hatchback-ul Sandero completand podiumului. In schimb, locul patru ii revine Skodei Octavia, care a fost cumparat de 1.489 de conationali de-ai nostri, in timp ce Loganul MCV se opreste pe cinci.

Romanii par sa fi avut o apetenta pentru masinile cehilor, modelul Rapid numarandu-se si el printre cele mai cautate automobile, cu 1.086 de unitati comercializate. La noi in tara au mai ajuns si 1.022 de masini Volkswagen Golf, 879 de Ford-uriuri Fiesta, 857 de Renault-uri Captur, respectiv 832 de Renault-uri Clio.

Programele guvernamentale de resuscitare a pietei

Cu o piata in picaj, statul a demarat doua proiecte pentru incurajarea vanzarilor de masini noi. 2005 a fost anul in care romanii au facut cunostinta cu programul "Rabla", urmatorul deceniu aducand "Prima masina".

Prin Rabla, in 2014, s-au acordat 20.391 de tichete pentru achizitionarea de autoturisme proaspat iesite de pe portile fabricii. Despre functionalitatea proiectului Prima masina nu am putea spune prea multe pentru moment, datele nefiind inca centralizate.

Parerea generala suna totusi in felul urmator: programul implica multa birocratie, pe care tinerii, cei carora li se adreseaza de altfel aceasta initiativa, incearca sa o evite cat mai mult. Procedura complicata de acordare a unui credit prin Prima Masina ii face pe majoritatea doritorilor sa se indrepte spre alte imprumuturi.

In spatiul public s-a propagat luna trecuta ideea ca Dacia ar vrea TVA 0% la cumpararea de masini noi pentru a creste vanzarile. Vicepresedintele companiei explica intr-o conferinta cat de benefica ar fi o asemenea masura atat pentru consumatori, cat si pentru companii.

El sugera ca producatorul de la Mioveni ar fi inaintat propunerea catre Ministerul Finantelor, insa la cateva zile dupa afirmatiile lui Constantin Stroe, Dacia a emis un comunicat in care sublinia ca nu a facut o asemenea cerere.

Dupa doua programe de stat si o propunere retrasa inainte sa fie facuta cu adevarat, vanzarile de masini noi din tara noastra raman totusi scazute. Exista insa si vesti bune: loc de dezvoltare este din plin, iar semnele sunt sunt dintre cele mai pozitive.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Vanzari / Economie DATA PUBLICĂRII: 23 Iunie 2015