Diesel sau benzina: tu ce fel de motorizare preferi pentru masina ta?
- Motorul diesel emana chimicale cancerigene
- Cele mai puternice masini sunt pe benzina
- Cele mai economice automobile au motoare pe motorina
Motorizarile diesel au avut de-a lungul vietii o evolutie interesanta in domeniul auto: au avut un inceput timid si greoi, insa incepand cu anii '80 au inceput sa prinda teren. Si au ajuns ca dupa anii 2000 sa detina suprematia in Europa, vanzarile de automobile pe motorina fiind mai numeroase ca cele pe benzina. Acum insa, balanta se inclina iar in avantajul benzinarelor... De ce?
Acum cativa ani spuneam in gura mare ca motoarele diesel sunt cele mai bune. Ca au ajuns sa fie la fel de performante ca cele pe benzina, sa ofere putere si cuplu mai mari si sa aiba un consum mult mai redus. Ei bine, intre timp, producatorii au venit cu motorizarile pe benzina de capacitati mici, supra-alimentate, care ofera putere decenta si consum mic in acelasi timp, avand totodata pret mic de achizitie si de intretinere. Asa ca nu putini au fost clientii care au tradat motorizarea diesel si au revenit la benzinare.
Discutia aceasta ramane insa deschisa mereu. Pentru ca exista avantaje si dezavantaje de ambele parti. Mai exact, unii vor aprecia cuplul motorului diesel si vor spune ca nu exista ceva mai bun pe lume. Altul va spune ca vrea liniste si pace in habitaclu, si ca doar benzinarele ii ofera asta. Vor fi destui care vor sustine ca motorul diesel consuma un sfert fata de un benzinar de aceeasi capacitate, ceea ce este adevarat. Dar altii vor spune ca in ceea ce priveste fiabilitatea si placerea condusului, motorul pe benzina nu poate fi intrecut...
Producatorii de azi au realizat insa un lucru: omenirea devine din ce in ce mai preocupata de ecologie si pastrarea curata a aerului. Iar, din pacate, motorul diesel nu prea tine cu natura. Pentru ca are niste emisii poluante cancerigene care pot fi oprite doar cu ajutorul unor filtre costisitoare ce minimalizeaza puterea motorului. Or, fara putere, motorul diesel se intoarce inapoi in subsolul istoriei, pe vremea cand era montat numai pe utilaje agricole si industriale, pentru ca avea cuplu si consuma putin, in ciuda norilor uriasi de fum negru pe care ii scotea...
Si chiar daca in ziua de azi motorul diesel de 2.0 litri a ajuns sa aiba peste 200 cp pe o masina normala, viitorul nu suna prea bine pentru el. Deoarece reglementarile legate de poluare devin din ce in ce mai drastice. Si oricat de mult s-ar chinui uzina sa-l faca prietenos cu arborii si tufisurile verzi din jurul nostru, un motor pe benzina va fi mai eficient. Si asta pentru ca, desi nu elimina mai putin CO2 ca unul pe motorina, macar nu arunca in atmosfera chimicale toxice.
De-a lungul timpului, in gazele emise de motoarele diesel au fost gasiti niste compusi foarte nocivi, cum ar fi compusi de antimoniu, care este o otrava similara cu arsenicul, beriliu si cromiu, doua chimicale cancerigene, compusi pe baza de mercur, sulf si seleniu, dar si alte "ingrediente" care ies pe evacuare la orice motor diesel, cum sunt oxizii de azot.
Cu alte cuvinte, carburantul diesel este sortit pieirii, mai devreme sau mai tarziu. Si ca solutie, producatorii de masini au venit cu motoarele benzinare de capacitati mici, care sa consume putin. Pentru ca benzina este un combustibil mult mai curat. Mai curat ca motorina, nu la fel de curat insa precum gazul comprimat sau lichefiat... Acesta din urma este inca vazut ca un carburant instabil in multe tari, motiv pentru care nu este utilizat la o scara mai larga, din pacate... Asa ca ramanem cu benzina.
Un lucru e cert: cele mai performante automobile din lume sunt pe benzina. Insa cele mai utilizate, in zilele noastre, inclusiv transportul in comun, inclusiv cel feroviar, se bazeaza pe motorina. Ajunge sa privesti langa tine la semafor, cand astepti in aglomeratia din Bucuresti: in orice partea ai privi, auzi murmurul motorului diesel. Pentru ca are un consum mic, iar pe noi, romanii... cam asta e tot ce ne intereseaza.
Dar tu, ce preferi pentru masina ta, asa cum o utilizezi tu?
- Vw touran diesel 2011 5790 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Vw passat gmo 2017 11900 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei