Siguranta ta la volan - ce nu stiai despre frane

In Romania, din pacate, nu sunt multi cei care-si dau seama de importanta sistemului de franare la o masina cu modificari. Orice masina vine cu frane facute special pentru puterea si greutatea dobandite in fabrica. Modificarile de putere si gabarit se vad imediat asupra modului in care lucreaza franele. Din pacate, de cele mai multe ori, tuningul se termina odata cu modificarile survenite sub capota, eventual suspensii sau ceva evacuari care "urla" mai tare. Insa franele trebuie sa fie etapa finala a tuningului, o etapa obligatorie.
Ce face un sistem de franare?
Simplu - Incetineste si opreste masina. Multi au o parere gresita despre cum functioneaza franele unei masini - acestea apasa discul sau tamburul si presiunea incetineste masina. Dar asta e doar o parte din procesul de franare.
De fapt, intregul sistem este un mecanism de schimbare a diferitelor energii ce actioneaza asupra masinii. Cand masina merge cu viteza, aceasta are energie cinetica. Cand apesi pedala de frana, placutele sau sabotii apasa asupra discului sau tamburului, transformand aceasta energie cinetica intr-una termica. Franele se incalzesc, se racesc si energia dispare.
Si acum, putina fizica - acest schimb de energii se refera la Prima lege a Temodinamicii, sau Legea Conservarii de Energie. Aceasta spune ca energia poate fi doar convertita. In cazul franelor, aceasta se transforma din energie cinetica in energie termica. Nu incercam sa facem o lectie de fizica, dar daca vrem sa achizitionam un sistem de franare performant, menit sa ne salveze viata, trebuie sa stim cum functioneaza.
Termodinamica si eficienta franelor
Sper ca pana acum v-ati convins ca sunteti pe un site de tuning. O sa ne limitam de data aceasta la franele cu disc, acestea fiind subiectul unui eventual "brake-swapping" (schimbare de frane), gasindu-se totodata in masinile puternice, de peste 100 CP. Franele cu tambur se regasesc pe puntile spate ale masinilor de dimensiuni reduse, cu motoare economice, care nu fac obiectul subiectului de fata.
Masina dotata cu frane pe disc
Cu siguranta, fiecare dintre noi s-a confruntat cu situatia in care franele masinii sa nu mai fie eficiente deloc. Este vorba de efectul "brake fade" sau, in traducere libera, franare slaba. Un efect care survine cand franele devin foarte incinse. Un caz bun de exemplu ar fi cel in care conducem masina (sau motocicleta) pe un drum de munte, la coborare folosindu-ne mai mult de frane decat de motor pentru a incetini. In timp ce masina coboara, pe un drum cu serpentine, franele sunt foarte solicitate. Acestea se incalzesc in timp ce incetinesc masina. Dar daca continuam sa franam, placutele de frana se incalzesc fara a avea sansa de a se raci. Se ajunge astfel in momentul in care atunci cand apesi pedala de frana, masina nu mai incetineste. De ce?
Discurile sunt fierbinti deja si nu pot sa mai absoarba si mai multa energie termica ( in competitiile de la LeMans ati vazut cu siguranta cum se inrosesc discurile). Aici trebuie sa analizam mai atent placutele de frana.
In orice placuta de frana vom gasi materialul de frictiune, de cele mai multe ori numit ferodou. Este de fapt un praf (pe care il putem gasi si pe jante) tinut laolalta sub forma metalica de o rasina speciala. In momentul in care placuta devine prea fierbinte, rasina din care este facut materialul incepe sa se vaporizeze, formand un gaz. Gazul acesta trebuie sa se disipe undeva, neputand ramane intre placuta si disc, asa ca formeaza un strat subtire intre cele doua. Efectul este similar cu acvaplanarea, atunci cand mergi prea repede pe ploaie. Placutele pierd contactul cu discul, frecarea se reduce. Voila! Avem efectul de franare slaba. Ce facem? Tragem pe dreapta si asteptam cateva minute sa se raceasca franele, ca sa le revina capacitatea de a absorbi din nou caldura.
Discuri incarcate cu energie termica, inrosite , de la franare excesiva
Insa cel mai intalnit mod de franare slaba nu se datoreaza emanarii de gaz din placutele de frana. Cauza este aceeasi - placutele se incalzesc prea mult. Modelele cele mai noi de placute de frana emana gaze mai putine, insa caldura acestora se transmite in etrier, discurile de frana fiind deja prea incinse pentru a mai absorbi caldura. Odata ajunsa in etrier, energia termica incepe sa "fiarba" la propriu lichidul de frana. Cand se intampla asa ceva, se formeaza bule de aer in lichidul de frana. Cum aerul se poate comprima, dar lichidul de frana nu , ajungem sa apasam pedala de frana, uneori pana in podea, fara ca masina sa incetineasca atat cat ne dorim, sau deloc. Aceasta se intampla pentru ca pedala comprima aerul format in tevile lichidului de frana, in loc sa apese placutele pe disc. Et voila, din nou!
Solutii de racire a franelor
Cum eliminam franarea slaba? Fie facem loc pe undeva gazului format de placute sa iasa, fie gasim o modalitate mai eficienta de a raci discurile de frana. Asa s-au inventat discurile de frana stantate (cu santuri mici) sau perforate.
Discurile care au o suprafata ce prezinta adancituri subtiri nu franeaza mai bine sau mai slab in esenta, insa permit gazului emanat sa iasa dintre placute si disc. La fel si cu cele perforate - gaurile permit gazului sa iasa si sa disipe caldura mai repede. Asadar, astfel de discuri permit placutei sa ramana in contact cu discul, oprind masina in timp util.
Discurile de frana
Discurile de frana au fost inventate in anul 1902 in Anglia, dar au fost folosite sub forma actuala de catre Citroen, in anul 1954, pe modelul DS. Masinile din fabrica au mai multe feluri de discuri de frana.
Modelele mai vechi sau cele slab motorizate au pe puntea fata discuri de frana simple, dintr-o singura bucata de otel care nu permite caldurii sa dispara nicaieri. Exemple de masini care au discuri de frana simple - BMW E36 318, Dacia Logan, Smart, Fiat Brava, etc. In general, aceste discuri de frana se regasesc pe masinile care nu se preteaza unui mers sportiv sau cu franari dese si violente, sau se regasesc pe puntile spate ale celor puternice.
Al doilea tip de discuri de frana, poate cel mai intalnit, este discul ventilat, care este de fapt un disc dublu, cu un mic spatiu intre cele doua discuri, pe unde poate circula aerul. Energia termica este preluata de aer si franele ventilate se racesc mai usor.
Discurile stantate nu sunt de obicei discuri stoc, venite din fabrica pe masina. Sunt cateva modele care fac exceptie de la regula, cum ar fi VW Golf VR6, care vine cu astfel de discuri din fabrica.
Discurile de frana perforate nu sunt nici ele stock pe multe masini, dar modelele cele mai rapide au astfel de discuri - Porsche 911, Lamborghini, Ferrari, M5, M3, etc. Mai gasim totodata discuri care sunt si ventilate si stantate si perforate, in acelasi timp.
O solutie pentru a avea frane mai reci, asadar o franare eficienta, este sa folosim discuri ventilate, stantate sau perforate, fie o combinatie intre cele 3 variante. Se racesc mai usor, asa ca franam mai bine. O alta solutie este sa folosim discuri de frana mai mari in diametru. Suprafata mai mare absoarbe mai multa caldura, suprafata de frecare fiind astfel mai mare. Simplu.
Sistemul de franare - componente
Un sistem de franare cu discuri este unul destul de complex - discul propriu-zis, placutele de frana si etrierul. Franele standard au etriere care apasa asupra placutei de frana cu unul sau mai multe pistonase. Acolo unde este nevoie de mai multa forta, adica in masinile sportive, pot fi folosite trei sau mai multe pistonase. Sau, la masini mai mari si grele, chiar 4 placute de frana pe acelasi disc, fiecare cu pistonasul sau. Motocicletele au de obicei intre 3 si 6 pistonase care apasa placutele de frana. Furtunele de frana sunt si ele importante, cele de competitie putand fi imbracate in material metalic, ce nu permite dilatarea acestora. Mai departe de furtunele (racordurile) de frana, sunt tevile si pompa, despre care nu detaliem, ca rare sunt cazurile in care sa se ajunga la modificarea acestora.
Sistem de franare Brembo cu disc ventilat si stantat
Placutele de frana sunt si ele de mai multe feluri si compozitii:
1 - organice - sunt cele obisnuite, intalnite pe toate masinile stock, se uzeaza incet si nu produc sunet. Dezavantajul este ca nu functioneaza bine cand se incalzesc.
2 - semi-metalice (sinterizate) - un compromis intre uzul de strada si curse, cu 40% fibre metalice. Astfel de placute doteaza de fabrica modelul Subaru Impreza WRX. Nu functioneaza insa asa de bine cand sunt reci, insa sunt eficiente cand se incalzesc.
3 - metalice - numai pentru uzul de circuit sau competitie, scot sunete ascutite si arunca mult span, nu functioneaza deloc bine cand sunt reci.
4 - ceramice - acestea au 15% fibre metalice in compozitie, dar au cupru in loc de otel, metal ce transmite caldura mai bine. Nu se uzeaza la fel de repede ca celelalte placute, se racesc mai repede, sunt mai silentioase (omul nu percepe sunetul, dar cainii o vor lua razna), praful lasat de acestea este deschis la culoare, asa ca jantele vor parea curate.
Placute de frana si suprafata de contact cu discul
Concluzii si sfaturi utile
Atunci cand avem peste 200 km/h dupa linia de 402m si trebuie sa franam, avem nevoie de frane bune. Atunci cand participam la drift si franam la fiecare 5 secunde, avem nevoie de frane bune. Daca participam la raliu sau vtm, aceeasi poveste. De obicei masinile modificate la motor participa la astfel de competitii. Odata ce masina este mai puternica, va avea nevoie de mai mult spatiu de franare cu sistemul stoc. Aici intervine piata auto de tuning, care ne pune la dispozitie variante dintre cele mai performante, de la Brembo, Baer sau Willwood, trei companii care produc sisteme de franare.
Am auzit zilele trecute pe cineva care spunea ca schimba placutele de frana in fiecare luna. Avea un BMW E36, care initial era un 318, dar acum avea motor de M5* Aici vroiam sa ajung - odata ce masina a fost modificata, franele stock sunt de domeniul trecutului. Nu numai ca sunt ineficiente, dar pot pune si siguranta in pericol. Sa nu uitam niciodata, ca ceea ce demareaza si alearga, trebuie sa se si opreasca. In siguranta.
-
Macheta oe cupra formentor 2020→ albastru / gri mat 1:43... 485 Lei
Ford fiesta diesel 2011 3299 €
0445115087 0445116042 9687454380 bosch injector citroen ford... 500 Lei
-
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
Renault megane 1,5 diesel 2012 3699 €
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
Eleron portbagaj vw golf 6 variant 5/2009- material fiberflex... 170 €
Filtru de particule a2464911906 kt1288 82129967 a1564900400... 1000 Lei
Injector 0445110174 0986435105 97363811 8973638110 93169125... 200 Lei
-
0445120237 0445120144 84347519r 5263310 bosch injector case... 750 Lei
Carcasa filtru ulei 1.6 d volvo v50 9656970080 70 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
1ea820808e 1ea820808d 1ea820808b compresor ac audi cupra skoda... 1500 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
Haion haion portbagaj dezechipat cu luneta geam sticla vw polo... 349.99 Lei
0445110524 55246223 0986435280 bosch injector alfa romeo 1.6... 500 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
042200-0402 88370-76020 042200-0404 denso compresor ac lexus... 1500 Lei
-
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
0445110248 0986435163 504088823 bosch injector fiat ducato /... 500 Lei
-
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei


