Cand ti-ai schimbat ultima data discurile si placutele de frana?
Multa lume neglijeaza franele propriei masini, bazandu-se pe reviziile periodice. Insa nu ar fi rau sa stim cateva detalii despre franele noastre, nu doar CUM FUNCTIONEAZA ci si cand trebuie sa le schimbam si ce pericole sunt daca ezitam sa le schimbam, cand sunt uzate.
Un disc invechit si ruginit pe interior
Este bine sa stim ca, din pacate, franele se uzeaza ceva mai repede decat este prevazut de producator. Si asta se intampla din cauza traficului haotic ce suprasolicita franele, dar si din cauza gropilor pe care le abordam cu frana pusa, sau din pricina fenomenului de ovalizare.
Mai mult, sunt destui care nu stiu ca placutele de frana se schimba mai des ca discurile. Mai precis, la doua-trei schimburi de placute, se schimba si discurile. Placutele de frana se schimba de obicei intre 15.000 si 25.000 de kilometri, iar discurile cam la 40.000-50.000 de kilometri - in general, la mersul destul de agresiv din Bucuresti.
Multi "cunoscatori" iti vor spune ca unele discuri vor rezista si 100.000 de kilometri, sau ca trebuie sa le schimbi doar cand ajung la jumatate din grosimea initiala. Insa trebuie sa stim cu totii, ca uzura unor discuri nu se rezuma doar la subtierea lor.
Cum recunosti un disc uzat?
In primul rand, cand schimbi un disc, trebuie sa-i schimbi si perechea de pe aceeasi punte. Un disc uzat, la prima vedere, este usor de recunoscut punand degetul pe suprafata de frecare, spre margini, si vazand daca are o "buza". Daca exista o diferenta de nivel mai mare de 2 mm, acel disc trebuie inlocuit.
Un disc cu uzura mare a suprafetei de franare
Un disc uzat mai poate fi si stricat de catre placutele de frana. Daca montam placute de frana proaste, aceste se vor uza aiurea, neuniform, iar discul va prezenta niste santuri. Acestea pot fi usor identificate cu degetul, sau cu ochiul liber, cercetand suprafata lucioasa de frecare.
Disc uzat cu sant facut de placuta de frana
O alta situatie este atunci cand un disc este ovalizat. Adica la franare, se simte o vibratie in pedala. Asta inseamna ca, fie din cauza franarii apasate in timp ce roata loveste o bordura, sau groapa, fie din cauza ca franezi brusc, violent, pana cand se incing discurile, si intri intr-o balta, discul nu mai e perfect rotund sau perpendicular pe ax. De la diferenta de temperatura brusca, metalul se va deforma.
Disc invechit cu crapaturi fine
Cea mai rara situatie, dar cea mai periculoasa, este atunci cand avem discuri vechi. Metalul a lucrat, chiar daca nu a fost pus la munca grea si folosit in situatii critice, dar de la diferentele de temperatura si de la vechime, va incepe sa prezinte crapaturi mici. Iar orice crapatura mica, se va transforma intr-una mare, care va duce in final la spargerea discului.
Evolutia crapaturilor fine, in timp
Asadar, o imagine globala a unor discuri uzate se poate face urmarind rugina, gradul de uzura a suprafetei de frecare, santurile facute de placute, ovalizare si crapaturile.
Placutele de frana uzate
Gradul de uzura al placutelor se vede la fel de usor ca cel al discurilor. Daca ai jante de aliaj, poti sa vezi usor, fara sa dai roata jos. Daca insa ai jante de tabla, trebuie sa ai acces la etrier, asadar ori o urci pe o rampa, ori dai o roata jos ca sa vezi in ce stare sunt placutele tale.
Placuta uzata - stanga, placuta noua - dreapta
Placutele de frana nu trebuie sa ajunga niciodata la o uzura mai mare a materialului de frecare de 3 mm. Adica daca o placuta are "carne" de 3 mm sau mai putin, este imediat nevoie sa fie schimbata.
Placuta uzata - stanga, placuta supra-uzata - dreapta
Placutele de frana se schimba in set, adica toate placutele de pe aceeasi punte, niciodata doar la o singura roata.
Chiar daca la o roata, ambele placute au cate 3 mm de material de frecare, ferodo cum se numeste popular, destul cat sa mai dureze teoretic cativa ani, problema este alta. Materialul de frictiune este montat pe placuta de otel care se monteaza in etrier cu 4-6 nituri, care ajung la 2-3 mm in materialul acesta. Si daca placuta se uzeaza, acele nituri vor intra in contact cu discul de franare. Si asta duce la santurile de mai sus de care ziceam, care vor strica discurile.
Niturile care tin ferodo-ul fix pe placuta de otel vor sapa in disc
Ce trebuie sa retinem
Daca schimbam placutele de frana la timp, discurile ne vor tine 2-3 schimburi de placute. Daca insa nu avem grija si placutele vor strica discul, trebuie sa le schimbam impreuna.
Disc uzat, dar in stare buna, pe care mai pot fi montate placute noi
Nu trebuie sa montam niciodata placute noi pe un disc cu santuri, sau uzat. Pentru ca santurile vor fi luate si de placutele noi, iar frecarea nu se va face uniform.
Nu trebuie sa montam niciodata discuri noi si sa pastram placutele de frana vechi. Pentru ca le vom strica imediat, placutele de frana deformand discul.
Automat, cand punem discuri noi la masina, trebuie sa punem si placute noi.
Nu trebuie sa ne luam dupa senzorii de uzura. Pentru ca acestia nu se aud mereu si nu functioneaza mereu. O apreciere a uzurii vizuale este mai importanta.
Cat costa un schimb de placute si discuri de frana?
In general, la o masina cu sistem de franare cu discuri pe toate cele 4 roti, vom plati in jur de 400 de lei pentru perechea de discuri fata, 250 de lei pentru perechea de discuri spate, si cam 200 de lei pentru toate cele 4 perechi de placute de frana. In plus, manopera la un service pentru montaj este in jur de 150-200 de lei. Asadar, ca sa ai frane noi, te asteapta o cheltuiala de 1000 de lei. Este un exemplu general, pentru o masina din clasa medie.
Este buna varianta cu rectificarea discurilor de frana?
NU. Mai demult, o varianta mai "de buget" pentru a avea discuri noi era rectificarea celor vechi. Adica daca discul era ovalizat sau uzat, se baga la strung si uniformizat. Insa in acest caz, nu se rezolva problema uzurii si nici cea a eventualelor crapaturi. Sa rectifici doua discuri, te costa in jur de 100 de lei. Dar te vor tine foarte putin si nu merita. Mai bine strangi ceva bani si iei unele noi, pentru ca siguranta ta nu are pret.
Ce se intampla cu masinile care au tamburi?
Masini precum Loganul sau multe altele care au pe puntea spate frane cu tamburi si saboti, sunt ceva mai economice. Si asta pentru ca tamburii si sabotii dureaza mult mai mult in timp. Adica la o masina poti sa schimbi discurile fata chiar si de 2-3 ori, inainte ca sa schimbi sabotii de pe spate. Insa si acestia trebuie verificati periodic, pentru ca se pot bloca si se uzeaza mult mai repede.
Concluzie si sfat
Nu ezitati sa va verificati franele. Multe accidente se intampla din cauza ca sistemul de franare nu functioneaza cum trebuie sau ca o piesa cedeaza. Cand verificati discurile si placutele, aruncati un ochi si la furtunele de frana, sa nu fie imbatranite.
Daca o parte a sistemului de franare cedeaza, risti sa faci accident. Sau mai rau. O placuta uzata te va lasa atunci cand ai nevoie mai mare de frana. Un disc uzat poate sa se sparga, ducand la consecinte mai grave. Un disc uzat peste masura nu va mai absorbi caldura rezultata de la frecarea cu placuta si nu vei mai avea frana foarte eficienta. Un sistem de franare prost nu-ti poate aduce decat probleme.
Ca sa ai frane noi pe masina nu te costa o avere, insa banii vor fi cea mai buna investitie pe care o poti face pentru masina ta. De ce mint? Nu o faci pentru masina ta, o faci pentru tine si pentru cei dragi care merg alaturi de tine in masina, in siguranta.
Citeste si: Ce nu stiai despre sistemul de franare
- Vw touran diesel 2011 5790 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Renault megane 16v 2006 2000 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €