Cand ti-ai schimbat ultima data discurile si placutele de frana?

Multa lume neglijeaza franele propriei masini, bazandu-se pe reviziile periodice. Insa nu ar fi rau sa stim cateva detalii despre franele noastre, nu doar CUM FUNCTIONEAZA ci si cand trebuie sa le schimbam si ce pericole sunt daca ezitam sa le schimbam, cand sunt uzate.
Un disc invechit si ruginit pe interior
Este bine sa stim ca, din pacate, franele se uzeaza ceva mai repede decat este prevazut de producator. Si asta se intampla din cauza traficului haotic ce suprasolicita franele, dar si din cauza gropilor pe care le abordam cu frana pusa, sau din pricina fenomenului de ovalizare.
Mai mult, sunt destui care nu stiu ca placutele de frana se schimba mai des ca discurile. Mai precis, la doua-trei schimburi de placute, se schimba si discurile. Placutele de frana se schimba de obicei intre 15.000 si 25.000 de kilometri, iar discurile cam la 40.000-50.000 de kilometri - in general, la mersul destul de agresiv din Bucuresti.
Multi "cunoscatori" iti vor spune ca unele discuri vor rezista si 100.000 de kilometri, sau ca trebuie sa le schimbi doar cand ajung la jumatate din grosimea initiala. Insa trebuie sa stim cu totii, ca uzura unor discuri nu se rezuma doar la subtierea lor.
Cum recunosti un disc uzat?
In primul rand, cand schimbi un disc, trebuie sa-i schimbi si perechea de pe aceeasi punte. Un disc uzat, la prima vedere, este usor de recunoscut punand degetul pe suprafata de frecare, spre margini, si vazand daca are o "buza". Daca exista o diferenta de nivel mai mare de 2 mm, acel disc trebuie inlocuit.
Un disc cu uzura mare a suprafetei de franare
Un disc uzat mai poate fi si stricat de catre placutele de frana. Daca montam placute de frana proaste, aceste se vor uza aiurea, neuniform, iar discul va prezenta niste santuri. Acestea pot fi usor identificate cu degetul, sau cu ochiul liber, cercetand suprafata lucioasa de frecare.
Disc uzat cu sant facut de placuta de frana
O alta situatie este atunci cand un disc este ovalizat. Adica la franare, se simte o vibratie in pedala. Asta inseamna ca, fie din cauza franarii apasate in timp ce roata loveste o bordura, sau groapa, fie din cauza ca franezi brusc, violent, pana cand se incing discurile, si intri intr-o balta, discul nu mai e perfect rotund sau perpendicular pe ax. De la diferenta de temperatura brusca, metalul se va deforma.
Disc invechit cu crapaturi fine
Cea mai rara situatie, dar cea mai periculoasa, este atunci cand avem discuri vechi. Metalul a lucrat, chiar daca nu a fost pus la munca grea si folosit in situatii critice, dar de la diferentele de temperatura si de la vechime, va incepe sa prezinte crapaturi mici. Iar orice crapatura mica, se va transforma intr-una mare, care va duce in final la spargerea discului.
Evolutia crapaturilor fine, in timp
Asadar, o imagine globala a unor discuri uzate se poate face urmarind rugina, gradul de uzura a suprafetei de frecare, santurile facute de placute, ovalizare si crapaturile.
Placutele de frana uzate
Gradul de uzura al placutelor se vede la fel de usor ca cel al discurilor. Daca ai jante de aliaj, poti sa vezi usor, fara sa dai roata jos. Daca insa ai jante de tabla, trebuie sa ai acces la etrier, asadar ori o urci pe o rampa, ori dai o roata jos ca sa vezi in ce stare sunt placutele tale.
Placuta uzata - stanga, placuta noua - dreapta
Placutele de frana nu trebuie sa ajunga niciodata la o uzura mai mare a materialului de frecare de 3 mm. Adica daca o placuta are "carne" de 3 mm sau mai putin, este imediat nevoie sa fie schimbata.
Placuta uzata - stanga, placuta supra-uzata - dreapta
Placutele de frana se schimba in set, adica toate placutele de pe aceeasi punte, niciodata doar la o singura roata.
Chiar daca la o roata, ambele placute au cate 3 mm de material de frecare, ferodo cum se numeste popular, destul cat sa mai dureze teoretic cativa ani, problema este alta. Materialul de frictiune este montat pe placuta de otel care se monteaza in etrier cu 4-6 nituri, care ajung la 2-3 mm in materialul acesta. Si daca placuta se uzeaza, acele nituri vor intra in contact cu discul de franare. Si asta duce la santurile de mai sus de care ziceam, care vor strica discurile.
Niturile care tin ferodo-ul fix pe placuta de otel vor sapa in disc
Ce trebuie sa retinem
Daca schimbam placutele de frana la timp, discurile ne vor tine 2-3 schimburi de placute. Daca insa nu avem grija si placutele vor strica discul, trebuie sa le schimbam impreuna.
Disc uzat, dar in stare buna, pe care mai pot fi montate placute noi
Nu trebuie sa montam niciodata placute noi pe un disc cu santuri, sau uzat. Pentru ca santurile vor fi luate si de placutele noi, iar frecarea nu se va face uniform.
Nu trebuie sa montam niciodata discuri noi si sa pastram placutele de frana vechi. Pentru ca le vom strica imediat, placutele de frana deformand discul.
Automat, cand punem discuri noi la masina, trebuie sa punem si placute noi.
Nu trebuie sa ne luam dupa senzorii de uzura. Pentru ca acestia nu se aud mereu si nu functioneaza mereu. O apreciere a uzurii vizuale este mai importanta.
Cat costa un schimb de placute si discuri de frana?
In general, la o masina cu sistem de franare cu discuri pe toate cele 4 roti, vom plati in jur de 400 de lei pentru perechea de discuri fata, 250 de lei pentru perechea de discuri spate, si cam 200 de lei pentru toate cele 4 perechi de placute de frana. In plus, manopera la un service pentru montaj este in jur de 150-200 de lei. Asadar, ca sa ai frane noi, te asteapta o cheltuiala de 1000 de lei. Este un exemplu general, pentru o masina din clasa medie.
Este buna varianta cu rectificarea discurilor de frana?
NU. Mai demult, o varianta mai "de buget" pentru a avea discuri noi era rectificarea celor vechi. Adica daca discul era ovalizat sau uzat, se baga la strung si uniformizat. Insa in acest caz, nu se rezolva problema uzurii si nici cea a eventualelor crapaturi. Sa rectifici doua discuri, te costa in jur de 100 de lei. Dar te vor tine foarte putin si nu merita. Mai bine strangi ceva bani si iei unele noi, pentru ca siguranta ta nu are pret.
Ce se intampla cu masinile care au tamburi?
Masini precum Loganul sau multe altele care au pe puntea spate frane cu tamburi si saboti, sunt ceva mai economice. Si asta pentru ca tamburii si sabotii dureaza mult mai mult in timp. Adica la o masina poti sa schimbi discurile fata chiar si de 2-3 ori, inainte ca sa schimbi sabotii de pe spate. Insa si acestia trebuie verificati periodic, pentru ca se pot bloca si se uzeaza mult mai repede.
Concluzie si sfat
Nu ezitati sa va verificati franele. Multe accidente se intampla din cauza ca sistemul de franare nu functioneaza cum trebuie sau ca o piesa cedeaza. Cand verificati discurile si placutele, aruncati un ochi si la furtunele de frana, sa nu fie imbatranite.
Daca o parte a sistemului de franare cedeaza, risti sa faci accident. Sau mai rau. O placuta uzata te va lasa atunci cand ai nevoie mai mare de frana. Un disc uzat poate sa se sparga, ducand la consecinte mai grave. Un disc uzat peste masura nu va mai absorbi caldura rezultata de la frecarea cu placuta si nu vei mai avea frana foarte eficienta. Un sistem de franare prost nu-ti poate aduce decat probleme.
Ca sa ai frane noi pe masina nu te costa o avere, insa banii vor fi cea mai buna investitie pe care o poti face pentru masina ta. De ce mint? Nu o faci pentru masina ta, o faci pentru tine si pentru cei dragi care merg alaturi de tine in masina, in siguranta.
Citeste si: Ce nu stiai despre sistemul de franare
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
-
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
-
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
Vw golf 1,4 tsi 2015 8470 €
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei


