Top 5 cele mai mari pericole de pe soselele din Romania pe timp de noapte
- Romania este in topul tarilor europene cu cele mai multe accidente mortale
- Nesemnalizarea diferitelor vehicule este o cauza majora de accidente grave
- Soferii nu sunt intotdeauna vinovati pentru accidentele grave
Cele mai multe accidente grave care au loc pe drumuri extraurbane si in care mor oamenii sunt cauzate de diverse greseli ale soferilor. Insa mai exista o categorie formata din 5 elemente de care nu isi doreste sa dea niciun sofer. Iata care sunt cele mai periculoase "obstacole" pe care le poate intalni un sofer care circula in afara orasului pe timp de noapte.
Carutele
Aproape in fiecare luna vedem la stiri ca cel putin un om a decedat in urma unui accident dintre un autoturism si o caruta. Din fericire, numarul accidentelor in care sunt implicate vehiculele cu tractiune animala este in scadere. Si asta pentru ca circulatia lor pe drumurile europene si nationale a devenit interzisa inca din 2006. Dar chiar si asa, carutasii nu tin cont de lege si intra cu atelajele in orase, ba chiar si pe autostrazi uneori. Motiv pentru care, din pacate, Romania ocupa primul loc in topul accidentelor mortale in care este implicata o caruta.
De cele mai multe ori discutam de carute care nu au semnalizare iar carutasul dormea sau era beat. Mai toate aceste accidente au loc noaptea, cand proprietarul carutei se intoarce de la treaba sau de la birt. De obicei, carutele sunt semnalizate cu ochi de pisica sau placute de numere de la masini, care reflecta la lumina farurilor din spate. Insa carutasii nu sunt cetatenii cei mai preocupati de siguranta, motiv pentru care, dupa cateva zile la muncile campului, praful transforma aceste semnalizari in obiecte invizibile pe care nu le sterge nimeni. Si o masina care circula pe un drum judetean sau national, chiar si cu viteza legala, chiar si cu o viteza de 50 km/h, are toate sansele sa vada mult prea tarziu o caruta in trafic si sa o izbeasca cu multe consecinte grave, chiar fatale.
Biciclistii
Tot in mediul rural, numarul de accidente in care sunt implicati biciclistii este si el destul de mare. Bicicleta este un mijloc eficient de deplasare la sat inca de acum 100 de ani, iar numarul celor care folosesc biciclete vechi, fara semnalizare, este inca mare. Problema este atunci cand acestia le folosesc pe timp de noapte si nu au aprins niciun stop care sa le faca simtita prezenta in bezna. In sate, pe drumurile nationale, judetene si chiar europene nu exista iluminare stradala. Si daca soferii circula cu faza scurta, sansele sa vada o bicicleta care merge pe drum sunt minime.
La fel ca si la carute, problema se agraveaza atunci cand biciclistii sunt beti. Un lucru deloc rar intalnit in satele romanesti. Si in loc sa circule pe marginea soselei, sau chiar pe portiunea neasfaltata, pentru a fi in siguranta, biciclistul merge in zig-zag sau pe mijlocul drumului fara sa-si dea seama. Poate ca o masina il vede, poate ca franeaza si poate ca alte 10 masini il vor ocoli la timp. Dar cu siguranta un biciclist care merge noaptea pe un drum fara lumina si mai este si beat, este condamnat la moarte sigura. Acest lucru se rasfrange din pacate si asupra soferului care poate sa omoare un om fara sa aiba vreo vina si poate fi cercetat penal.
Pietonii
Din nefericire, nici numarul celor care merg pe jos si mor in accidente loviti de masina nu este mic. Am vazut la stiri nenumarate cazuri in care au fost descoperiti a doua zi victime ale accidentelor, uitate in santuri sau care au murit din cauza ca nu au primit ingrijiri medicale la timp. Oricum am privi situatia, numarul cel mai mare de pietoni morti in mediul rural este format din cei care au consumat bauturi alcoolice. La fel ca si in cele doua situatii de mai sus, multi sateni merg pe jos cand sunt beti, pe timp de noapte, semnandu-si practic condamnarea la moarte.
In oras, pietonii mor pentru ca traverseaza prin locuri nepermise sau pentru ca soferii sunt neatenti la culoarea rosie a semaforului sau ca nu acorda prioritate. In mediul urban, cauzele sunt clare. Dar la tara si pe drumurile nationale, pietonii care mor in accidente sunt in procent de 98% beti. Cei care merg pe jos pe astfel de drumuri lipsite de lumina si nu sunt beti merg intotdeauna pe margine, pe iarba, acolo unde masinile nu ajung niciodata. Cand insa esti beat si nu mai ai directia corecta, te poti arunca in orice clipa in fata unui sofer nevinovat care circula regulamentar si sa-i incarci constiinta degeaba cu faptul ca a luat o viata.
Animale
Chiar zilele trecute am vazut cum o femeie a intrat frontal in alta masina pentru ca a evitat un caine care i-a sarit in fata. Accidente cu animale pe drum sunt multe. In special cu caini, vulpi sau pisici. Si acest lucru se intampla pentru ca nu avem garduri care sa protejeze soseaua de animale. Sau am avut dar au fost furate de tiganii cautatori de fier vechi. Dar animalele reprezinta un pericol urias pentru orice sofer din Romania. Si, ciudat este cum pana si o pisica mica, de numai 5 kilograme poate duce la un accident grav in care pot muri oameni.
Accidentele cauzate de animale sunt de doua feluri: cele cu impact frontal direct cu animalul si cele cauzate de evitarea lui. In caz ca iti sare in fata un animal mic, cum ar fi caine, pasare sau pisica, nu este bine sa franezi. Mai bine lovesti masina, eventual spargi un far si radiatorul, dar macar nu mori la volan. In caz ca in fata masinii iti apare un animal mai mare, precum un porc, vaca, o caprioara sau un cal, trebuie sa eviti pe cat posibil impactul ce poate cauza multe pagube, inclusiv celor din habitaclu. Dar trebuie sa stii cum sa eviti un accident, pentru ca multi nu mai au timp sa se asigure daca vine cineva din fata si intra pe contra-sens cauzand mai multe probleme.
Remorci
Tot in zonele rurale intalnim o sumedenie de remorci trase de masini, de ARO-uri sau de tractoare. Problema este ca multe din aceste remorci, indiferent ca sunt mici sau mari, nu prea au semnalizare. Ba chiar pe unele scrie FARA SEMNALIZARE, de parca noapte s-ar vedea acest mesaj. Pe timp de zi, putem spune ca remorcile fara semnalizare ne incurca doar prin faptul ca nu stim cand masina care le trage franeaza sau cand isi schimba directia de mers. Dar pe timp de noapte, remorcile sunt un pericol public.
O remorca fara semnalizare este la fel de periculoase ca o masina cu farurile stinse, ca un biciclist sau o caruta fara semnalizare. De multe ori, soferii uita sa cupleze mufa remorcii la instalatia electrica a masinii, lucru extrem de grav. Si de aici, nu este greu sa va dati seama cum se pot intampla accidente in care mor oamenii: un sofer care circula regulamentar vede tarziu remorca fara lumina, ori intra frontal in ea, ori o evita, ajunge in stanga direct in alta masina frontal sau ajunge in dreapta, infigandu-se intr-un copac. De cele mai multe ori, inconstientii care trag cate o remorca fara semnalizare habar nu au ca in spatele lor cineva tocmai a murit din cauza lor...
Ca si o concluzie, va recomandam sa evitati pe cat posibil mersul cu masina pe timp de noapte, in afara oraselor. Sunt multi soferi cu experienta care se simt in largul lor cand se lasa noaptea, dar Romania nu este tara in care sa poti spune ca te bucuri de siguranta la volan. Daca ziua numarul accidentelor este mare si riscul de a face un accident este mare din cauza aglomeratiei, trebuie stiut ca cele mai multe accidente grave, soldate cu victime decedate, se intampla noaptea. Tocmai din motivele mai sus mentionate. Si poate ca tu esti un sofer bun, experimentat, cu multe ore in spatele volanului, dar oricand iti poate sari in fata un dement inconstient mort de beat care sa-ti strice viata... Asadar, va dorim faruri bune si atentie maxima!
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 149.99 Lei
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Renault megane 16v 2006 2000 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €