Companiile petroliere din Romania, amendate cu peste 200 de milioane de euro!

Companiile petroliere din Romania, amendate cu peste 200 de milioane de euro!
Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, a anuntat astazi ca institutia pe care o conduce a sanctionat principalele companii petroliere din Romania cu o amenda de 880 milioane de lei sau, daca vrei, cu 205 milioane de euro. Nu exista insa motive reale de bucurie: amenda nu a fost aplicata din cauza cresterii ridicole a pretului la carburanti, ci din cauza faptului ca OMV, Petrom, Rompetrol, MOL, Agip si Lukoil s-ar fi inteles sa scoata un sortiment de benzina de pe piata.
Distribuie pe Facebook

10 februarie 2012. Preturile la carburant au explodat nu doar la figurat, ci si la propriu. Statul roman nu 'poate' face nimic pentru a reglementa aceste scumpiri nejustificate. In schimb, cei de la Consiliul Concurentei au anuntat astazi ca au sanctionat principalele companii petroliere din Romania cu o amenda de 880 milioane de lei (205 milioane de euro) - ceea ce reprezinta un insignifiant 3% din cifra de afaceri realizata in 2010. Motivul? Se pare ca OMV, Petrom, Rompetrol, MOL, Agip si Lukoil s-au inteles in anul 2008 sa scoata de pe piata un sortiment de benzina. Desigur, este salutara o astfel de decizie, insa nu ne incalzeste cu nimic atata timp cat pretul la carburanti creste in continuare. FARA NICI O JUSTIFICARE.

In fine, trecand mai departe, iata si cele mai importante declaratii ale lui Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei:

  • Va dau cateva detalii despre amenzi, rostul lor si ce urmeaza
  • Plenul CC a decis sa sanctioneze principalele companii: OMV Petrom, OMV Petrom Marketing SRL, Rompetrol Downstream, ENI Romania, MOL Petroleum si Lukoil Romania
  • Am acordat amenzi totale de 3% din cifra de afaceri din 2010, adica 880 de milioane de lei (circa 205 milioane euro), mai mult la Petrom si mai putin la celelalte
  • Este evident, de departe, cea mai mare amenda pe care a dat-o Consiliul Concurentei
  • Este nu numai cea mai mare amenda pe care a dat-o Consiliul Concurentei, dar este practic singura amenda care s-a dat companiilor petroliere in Europa. Este singura amendata de acest gen data in UE. Suntem singurii care am gasit dovezi directe ale unor intelegeri intre companii
  • A mai existat un caz, in Cipru, dar pe probe indirecte, care a si fost anulat in instanta. Amenda din Cipru s-a ridicat la 43 milioane de euro
  • Suntem singurii din Europa care au dovezi clare. Ca probe, avem schimburi de mesaje, de mailuri, minutele intalnirilor Asociatiei Romane a Petrolului, si nu probe indirecte care inseamna deductii
  • Nu negam dreptul niciunei companii sa vanda cum vrea, unde vrea. Singurul lucru pe care il interzice legea concurentei romaneasca este sa schimbe informatii, sa-si armonizeze comportamentul. Fiecare are voie sa faca ce vrea, cu conditia sa nu comunice cu concurentul lui direct
  • Companiile au decis sa retraga de pe piata un sortiment: Eco Premium
  • Este foarte posibil sa ajungem in instanta. Companiile au fost instiintate ieri. Intr-o luna vor primi decizia si vor avea 30 de zile sa se hotarasca daca vor veni in instanta. Ar fi putut avea posibilitatea sa recunoasca fapta pentru a-si reduce sanctiunea
  • In mod normal ar trebui sa plateasca imediat amenda, iar apoi sa ne judecam
  • Companiile ar fi avut posibilitatea sa recunoasca fapta si sa scada pedeapsa. Daca nu au recurs la acest lucru, inseamna ca vor actiona in instanta. In prima etapa, la Tribunalul Bucuresti, in a doua etapa, la Curtea de Casatie. Din experienta noastra, ar dura vreo 3 ani. Ei ar trebui sa plateasca, acum, amenda si la sfarsitul ciclului procedural, fie raman banii la noi, fie se intorc la companii.
  • Exista posibilitatea ca societatea sa ceara in instanta suspendarea amenzii pana la finalizarea cauzei. Am vazut, in ultimii ani, ca instantele au fost mai restrictive cu companiile si nu au acordat suspendarile
  • Chiar daca instanta suspenda amenda, companiile vor trebui sa plateasca o cautiune de pana la 20% din valoarea acesteia, conform legii. Nu stiu cum va proceda instanta.
  • Petrom a luat putin peste 3% din cifra de afaceri, la Rompetrol am dat putin sub 3%.
  • Incercam ca amenzile sa fie proportional cu incalcarea legii
  • De fiecare data cand dispare un produs de pe piata, oamenii au mai putine sortimente la alegere. 20% din conducatorii auto au fost nevoiti sa cumpere alt sortiment de benzina in afara de cel pe care il doreau
  • Singura sansa ca sa descurajam este sa dam sanctiuni foarte mari.
  • Avem o colaborare cu Parchetul. Vreau sa ajungem la o practica rezonabila in discutiile cu Parchetul. Sanctiunea penala merge de la amenda penala pana la inchisoare.
  • Cazul fiecarei companii a fost judecat in parte
  • In ceea ce priveste pretul fiecarei companii, la unele benzina este mai scumpa, la altele mai ieftina.
  • Comisia Europeana ar trebui s-o informam. In tara am avut schimburi de informatii, in principal cu ANAF.
  • Investigatia este pornita in 2005 unde era o suspiciune legata de preturi, in 2009 a fost o inspectie inopinata unde au fost gasite aceste documente. Am desprins din investigatia mare, aceasta bucata.
  • Motivatia lor a fost una complexa: pe de-o parte a fost o economie pentru noi, pe de alta parte a fost o chestiune de mediu, am vrut sa reducem poluarea.
  • Decizia de amenda nu se aplica la cifra de afaceri din 2010, pentru ca decizia am luat-o in 2011. Audierea a avut loc pe 21 decembrie, iar decizia noastra este de atunci din decembrie.
  • Petrom a luat amenda cea mai mare deoarece a avut circumstante agravate, iar celelalte companii au avut circumstante atenuante.
  • Inspectiile inopinate s-au desfasurat simultan la toate companiile
  • Am anuntat azi-dimineata Bursa care sunt companiile sanctionate si am inteles ca au fost oprite de la tranzactionare
  • OMV si Petrom primesc amenzile separat
  • Amenda se duce la bugetul de stat, ANAF face incasarile. Amenda este in lei

Via | HotNews

Sondaj

Cum ti se pare aceasta amenda?

Distribuie pe Facebook
mai multe