Pe tocuri la volan: Cum am luat permisul de conducere inainte sa invat sa conduc
- Mediul deloc prietenos cu experienta sofatului
- Instruirea propriu-zisa
- Procrastinarea si Orasul
Desi este un cliseu misogin parerea conform careia femeile nu sunt in stare sa conduca o masina, trebuie sa recunosc ca m-am aflat si eu in aceasta situatie pe vremea cand eram doar o novice in ale sofatului.
De fapt, cu parcarile laterale nu ma descurc foarte bine nici acum, dar asta nu inseamna ca ii pun in pericol pe ceilalti participanti la trafic sau ca risc sa ma infig in primul stalp de cate ori trag o tura pana la supermarket.
Curios este ca nu eram un pericol public nici la inceputurile vietii de sofer, in ciuda faptului ca habar n-aveam sa conduc. Dar mai bine sa va povestesc cum a inceput totul:
Mediul deloc prietenos cu experienta sofatului
Ca orice copil din provincie, n-am avut prea mult acces la semafoare si semne de circulatie. De fapt, in Motru nu exista semafor nici acum, iar sensurile giratorii - 3 la numar, s-au implementat abia dupa ce am parasit eu orasul natal si casa parinteasca. Despre semnele de circulatie nici nu mai vorbesc, nu vazusem ceva care sa reprezinte mai mult decat oprirea, cedarea trecerii sau trecerea de pietoni. Asadar, aveam toate scuzele pentru a ma transforma intr-unul dintre acei soferi care incurca traficul si pe care ii injura toata lumea.
Instruirea propriu-zisa
M-am apucat de scoala de soferi la scurt timp dupa ce am implinit optsprezece ani si la doar un an dupa ce intrase si mama mea, aproape pensionara, in posesia permisului de conducere. La insistentele ei, am acceptat sa fac scoala cu acelasi instructor - o femeie. As reveni la cliseele despre femei la volan, dar le stiti deja. Ei bine, ele se aplica - si nu generalizez! - si in cazul instructorilor. N-as putea spune ca Octaviana nu stia sa conduca sau ca nu era atenta, insa mi-a parut mai mult pasiva decat implicata in activitatea de instructaj.
Mai mult decat atat, am avut nesansa sa ma urc in masina de doar treisprezece ori inaintea examenului, iar de semafoarele si semnele de circulatie din cele mai apropiate orase mai maricele, Targu Jiu si Severin, m-am lovit doar in vreo doua dintre toate aceste ore de curs. Practic, am invatat sa conduc pe stradutele libere si linistite din Motru si sa accelerez in afara orasului, pe drumuri nationale, de cele mai multe ori cu prioritate.
Imi amintesc si acum ca nu aveam un program bine stabilit de sofat in timpul scolii si ca madame, cum ii spuneam eu, ma chema doar cand avea chef si pe nepusa masa. Intr-unul dintre aceste episoade spontane de "hai sa conduci", i-am spus ca am baut un sprit cu ai mei, la masa de pranz. "La ce ora?", m-a intrebat. "Sa tot fie vreo doua - trei ceasuri de-atunci", i-am zis. Dupa care m-am urcat la volan si am condus taman pana la Drobeta Turnu Severin, adica o distanta pe atunci colosala de vreo patruzeci de kilometri.
Procrastinarea
Nu mi-a placut niciodata sa tocesc, intotdeauna am invatat logic. Daca maica-mea obtinuse un laudabil punctaj de 25 la examenul in sala dupa ce a recitat doua luni intregi Decretul, eu nu m-am sinchisit sa il recitesc nici macar pentru a doua oara. Mai mult decat atat, nici prin intrebari nu am trecut mai mult decat o data, pentru ca mi s-a parut o pierdere de vreme sa fac asta. Ai mei erau ingroziti de rusinea - specifica oricarei comunitati mici precum cea din Motru - ca as putea sa pic examenul. I-am surprins placut cu un punctaj egal cu al maica-mii, pe care nici in ziua de azi nu si-l explica.
Orasul
Dupa cum spuneam, 13 ore dintre cele 30 impuse de legislatia in vigoare de la vremea aceea inseamna foarte putin. Pana si eu ma asteptam sa mi se opreasca motorul inca de la prima cheie, sa apas acceleratia in locul franei sau invers, sa uit care-i dreapta si care-i stanga atunci cand semnalizez.
Chiar si asa, m-am prezentat la examen intr-o zi calda de iunie, asa cum fusesem programata si asteptam cu teama sa ma urc la volan in marea metropola gorjeana ce gazduieste operele lui Constantin Brancusi. Ma speria diversitatea semnelor de circulatie, dar si mai mult ma ingrozea faptul ca nu cunosteam orasul suficient de bine (dar despre orientarea in spatiu va voi povesti intr-un alt episod).
Si dupa minute lungi de asudat si asteptat, mi-a venit randul. Tin minte perfect figura domnului care m-a supravegheat in timpul examinarii si traseul, exprimat in sute de metri si semne de circulatie (caci strazile nu le cunosc nici acum, fir-ar!): plecat de pe loc, mers 300 m drept, intersectie cu cedeaza trecerea, viraj la stanga, semafor, tras pe dreapta. Defapt, cred ca l-am convins pe examinator doar prin faptul ca nu am o rit inaintea semaforului, altfel nu-mi explic de ce m-a felicitat din prima, mai ales ca eram atat de timorata si de stangace. Ce-i drept, nu am oprit motorul si am reusit sa-mi coordonez semnalizarea cu intentiile reale de deplasare.
Sinziana Patru
- Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 € Set rulment roata bmw 5 e60 bta h1b013bta 291.36 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 122.79 Lei
- Set rulment roata bmw 3 e30 bta h2b001bta 92.92 Lei Set rulment roata citroËn jumper caroserie 230l bta h2c017bta 128.6 Lei Vw golf 1.2tsi comfortline bluemotion pdc pilot 105 cp euro 5... 5990 €
- Rola ghidare/conducere curea transmisie opel zafira tourer c... 89.75 Lei Set rulment roata opel astra f van 55 bta h1x010bta 100.09 Lei Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8300 €
- Set rulment roata peugeot boxer platou / sasiu zct bta h2c017bta 128.6 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 14500 $ Ford fiesta 1.25i 2007 1600 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6950 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Vw passat 2.0tdi dsg 170 cp sportline xenon clima pilot trapa... 3650 €
- Nissan leaf tekna special 2019 23500 $ Intinzator curea curea distributie volvo v40 hatchback bta... 98.85 Lei Scrumiera 3g1863284 volkswagen vw passat b8 [2014 - 2020] 194 Lei
- Set rulment roata daewoo rezzo klau bta h1x010bta 100.09 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz clk c209... 122.79 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2650 €
- Set rulment roata audi tt roadster 8j9 bta h1w018bta 214.02 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz m-class... 122.79 Lei
- Set rulment roata fiat ducato platou / sasiu 230 bta h2c017bta 128.6 Lei Set rulment roata renault megane i ba0/1 bta h2r009bta 79.91 Lei Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 230 bta... 128.6 Lei
- Set rulment roata vw golf vi 5k1 bta h1w018bta 214.02 Lei Punte spate nissan qashqai 2010 suv 1.6 i 800 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz cls c219... 122.79 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Set rulment roata renault espace iii je0 bta h2r032bta 253.32 Lei Set rulment roata renault clio ii bb0/1/2 cb0/1/2 bta h2r009bta 79.91 Lei
- Grila radiator transit custom facelift ( 2017-2021 ) 450 Lei Set rulment roata lancia y 840a bta h2f005bta 190.74 Lei Set rulment roata skoda yeti 5l bta h1w018bta 214.02 Lei