Europa vrea sa renunte la diesel. Franta este prima tara care face anuntul
Germania a inceput de mai multi ani un proces de reducere a noxelor emise de automobile, in ultimii ani punand accentul pe lansarea modelelor electrice. Guvernul francez face analiza problemei intr-un mod mai franc si anunta decizia de a renunta in urmatorii ani la automobilele diesel.
"Am facut o greseala cu motoarele diesel"
La aceasta ora, motorina din Franta este scutita de taxe in proportie de 15% pentru a asigura necesarul de carburant pentru 80% din parcul auto existent in aceasta tara.
Strategia este vazuta insa ca o greseala de catre prim ministrul Manuel Valls, care a declarat la inceputul acestei saptamani ca intentioneaza sa elimine masinile diesel de pe soselele tarii. "In Franta, am favorizat motorizarea diesel, dar s-a dovedit a fi o greseala. Vom indrepta acest lucru in mod gradual si pragmatic", a precizat premierul francez.
Decizia de a favoriza masinile cu motorizare diesel se reintalneste in mai toate tarile europene, avantajul fiind dat de eficienta acestora fata de motoarele pe benzina, insa principalul dezavantaj il reprezinta poluarea excesiva.
Program de inlocuire a parcului auto
Planul lui Valls de a elimina masinile diesel de pe soselele Frantei prevede ca acest lucru sa devina realitate pana la sfarsitul anului 2020.
De la 1 ianuarie, pretul motorinei va creste aici cu doi eurocenti, adaugand si aproximativ 800 de milioane de euro in buget, in timp ce populatia va fi incurajata sa renunte la masinile diesel in favoarea unor automobile electrice pentru o prima de 10.500 de euro.
Surse din cadrul guvernului francez au declarat pentru Reuters ca o posibila directiva europeana de eliminare rapida a masinilor cu propulsie pe motorina este posibil sa fie emisa in 2016, oficialii de la Paris temandu-se ca impunerea unei masuri in timp scurt ar putea duce la tensiuni sociale.
Germania defileaza in acelsi ritm
Vecinii francezilor se arata mai tacuti, dar trendul este acelasi, chiar daca planurile Angelei Merkel sunt date peste cap de lipsa de apetit a nemtilor pentru masinile electrice.
Cancelarul Germaniei a acordat subventii anul acesta doar pentru producatorii auto care lanseaza modele cu propulsie alternativa, companiile germane venind astfel cu nu mai putin de 17 modele electrice si hibride, in timp ce alte 12 sunt asteptate sa apara in 2015.
In schimb, populatia, careia i s-a retras subventia acordata la achizitionarea unui automobil electric, nu se arata dispusa sa renunte la masinile diesel. Doar 7.300 de masini cu emisii zero s-au vandut anul trecut in Germania, mult sub cele 22.000 de exemplare de acelasi tip vandute in Franta, in aceeasi perioada.
Campioni in acest sector, chiar daca in afara UE, sunt norvegienii, cu aproape 50.000 de masini electrice vandute in ultimii 3 ani, din care 10.000 sunt Nissan Leaf. Trendul impus de acestia incepe sa se resimta si in restul Scandiviei, suedezii, olandezii si finlandezii dovedind in ultima perioada un apetit din ce in ce mai mare pentru autoturismele pe baterii.
Romania, la coada Europei
In tara noastra, o astfel de directiva europeana ar putea cadea ca un trasnet.
Un prim semnal ni s-a transmis de la Bruxelles in toamna acestui an, cand am fost instiintati, la fel ca si restul tarilor europene, ca pana in 2020 trebuie sa avem aproximativ 100.000 de statii de incarcare electrice dispuse pe tronsoanele frecventate in mod regulat.
Parcul auto al Romaniei numara in acest moment peste 5 milioane de autovehicule inmatriculate, din care 70% au motorizare diesel.
Optiuni de schimb
La nivel mondial, marcile care si-au facut un renume in domeniul masinilor cu propulsie alternativa sunt deja arhicunoscute si probabil acestea vor fi optiunile viabile pentru soferii romani.
Nissan Leaf, automobilul complet electric, s-a vandut la nivel mondial in peste 150.000 de exemplare in 4 ani de la lansare. La categoria hibrid, Toyota Prius, cu tot cu varianta Prius Family, a depasit cifra de 4,7 milioane de masini vandute in ultimii 17 ani.
Opel Ampera pare si el o varianta de luat in calcul, chiar daca in acest moment nu a fost comercializat decat 10.000 de unitati in toata Europa. Are in schimb avantajul de a se alimenta direct la priza, chiar daca procesul de incarcare dureaza destul de mult.
In prezent, nivelul subventiei pentru cumpararea unei masini electrice in Romania este de 2.700 de euro.
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €