Miza jecmanirii soferilor, mana cereasca pentru baroni si asiguratori

Miza jecmanirii soferilor, mana cereasca pentru baroni si asiguratori
Romania se prezinta oricarui vizitator strain ca fiind o tara plina de farmec. Atractia peisajelor salbatice este intregita de starea precara a retelei de drumuri publice.
Trimite unui prieten

Peste 40% din infrastructura rutiera a tarii este acoperita cu pamant sau piatra, in conditiile in care drumurile comunale si satesti reprezinta doar 37,9% din totalul drumurilor publice din Romania.

In plus, noua conducere a ASF a anuntat recent ca plata RCA reprezinta doar un gest simbolic si, totusi, obligatoriu pentru soferi. Banii pentru acordarea daunelor nu prea mai ies la socoteala. Iata mai jos un circuit plin de gauri negre al taxelor colectate de pe spinarea conducatorilor auto din tara.

Gestiune dubla, finantare unica

Aparent, guvernantii si-au luat de multa vreme mana de pe drumurile judetene si comunale, pasandu-le in sarcina factorilor administrativi locali. In sarcina CNADR-ului au fost pastrate autostrazile si drumurile nationale, obiective care lasa loc de negocieri intense intre oficialitatile centrale si regii asfaltului.

Neglijabilele portiuni reprezentate de cei 67.777 km de drumuri judetene si comunale au ramas in sarcina autoritatilor locale doar pe hartie, sursa de finantare fiind in cele din urma tot bugetul centralizat al statului. Iar drumurile de pe coclauri s-au transformat de vreme buna in vaci de muls ale baronilor locali, indiferent de culoarea lor politica.

Doar o treime din bani ajunge pe drumurile judetene

DJ-urile, in multe cazuri variante ocolitoare ale unor trasee nationale, sunt finantate in fiecare an cu doar o treime din sumele alocate in baza programului national de intretinere si modernizare a drumurilor. Restul banilor zboare pe petice de asfalt risipite prin comune sau pe pietruiri de drumuri.

"Investitiile in drumuri se fac in baza unui program national. Banii vin de la bugetul central. Consiliul Judetean doar centralizeaza solicitarile de fonduri si le inainteaza mai departe. Anul acesta, pe Valcea, avem peste un milion de euro. O treime este dirijata in lucrarile care se efectueaza pe drumurile judetene, restul de doua treimi sunt fonduri alocate pentru investitii in drumuri comunale si satesti. Fondurile proprii de la bugetul judetean sunt dirijate spre lucrari cu finantare externa", creioneaza Bogdan Pistol, unul dintre vicepresedintii Consiliului Judetean Valcea, circuitul general al banilor.

Cu acelasi procent luat in calcul pentru fiecare judet in parte, devine foarte clar de ce prospera noua clasa sociala a baronetilor politici: pietruirile, lucrarile cele mai des efectuate pe drumurile comunale, nu sunt inventariate, pot fi reclamate ca fiind lucrari afectate de intemperii si nu necestita autorizatie de construire.

Ultimul aspect ii fericeste pe edili, acestia nemaiavand nevoie sa treaca prin comisii tehnice graficul de lucrari si calitatea acestora.

Trei miliarde euro/an

Cam atat se constituie la bugetul statului din incasarile pe: rovigneta- 1,5 miliarde euro, conform statisticilor oficiale din 2013. Taxa de drum inclusa in pretul combustibilului - 825 milioane euro, acciza introdusa de la 01 aprilie - 600 milioane euro, conform estimarii facute de Ministerul de Finante.

O buna parte din acesti bani se scurge insa pe mentinerea bolovanilor pe drumurile comunale, lucru ce denota fie o lipsa de viziune a autoritatilor, fie o viziune perversa asupra modului de gestionare a banului public.

La capitolul drumuri nationale si autostrazi, situatia este si mai alambicata, oficialii anuntand deja intarzieri in reluarea lucrarilor pe anumite tronsoane de autostrada, in timp ce cifra oficiala a kilometrilor de autostrada inaugurati anul trecut ramane o enigma: 84, conform Institutului National de Statistica, 116, conform ministrului Dan Sova si 108, conform reprezentantilor CNADR.

RCA formal: nu mai sunt bani pentru daune!

Colac peste pupaza, in tara unde saracia ii imbogateste doar pe protejatii politic, Autoritatea de Supraveghere Financiara isi arata incapacitatea de a veghea asupra banilor asiguratilor constatand doar lipsa rezervelor societatilor de asigurari in asigurara fondului necesar pentru acordarea daunelor.

Solutia: o scumpire a RCA pusa in carca soferilor.

"RCA este parte dintr-o competitie neloiala in piata prin care nivelul tarifelor a scazut cu mult sub nivelul riscului potential. Tarifele RCA trebuie sa isi revina ca sa acopere riscurile potentiale si sa asiguram plata despagubirilor clientilor asigurati", a specificat presedinte ASF, Misu Negritoiu.

Trimite unui prieten
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 12 Mai 2014