Negru pe alb: White Hell, locul in care sunt testate anvelopele, implineste 30 de ani

- Iadul Alb la superlativ
- Inovaţiile şi dezvoltarea sunt pe primul plan
- Tehnologiile nu pot înlocui abordarea umană
Nokian Tyres, cel mai nordic producător de anvelope, îşi testează amănunțit anvelopele de iarnă pe zăpadă, gheaţă şi lapoviţă în centrul de testare denumit White Hell („Iadul Alb”), aflat în apropierea localității Ivalo din Laponia. Centrul se întinde pe mai mult de 700 de hectare de câmp înzăpezit și este poziționat mult dincolo de Cercul Polar Arctic, cu câteva sute de kilometri mai la nord de Rovaniemi, oraşul Crăciunului și domiciliul oficial al legendarului Moş Crăciun.
Iadul Alb la superlativ
Nokian Tyres a înfiinţat centrul de testare de la Ivalo la jumătatea anilor '80, mai exact în 1986, iar de atunci acesta a dobândit reputaţia celui mai exigent, vast, complex şi extrem centru de testare a anvelopelor în mediu natural, din întreaga lume. La White Hell, iarna temperaturile scad mult sub zero grade, în timp ce primăvara sunt posibile variaţii de temperatură între zi şi noapte de până la 40 de grade.
Din luna noiembrie şi până în mai, pistele de testare sunt supraagolemerate. În această perioadă de aproximativ 200 de zile de ger sunt testate peste 20.000 de anvelope şi sunt parcurşi peste 40.000 de kilometri pe pistă. Echipele extrem de experimentate de şoferi profesionişti testează anvelopele zi şi noapte. În cadrul centrului sunt peste 20 de piste întreţinute constant, întinse pe mai mult de 100 de kilometri, incluzând un „culoar de gheaţă" lung de 700 de metri în care sunt posibile testări în condiţii controlate. Întreţinerea pistei este foarte dificilă deoarece condiţiile pistelor înzăpezite şi îngheţate trebuie să fie comparabile, pentru obţinerea unor rezultate concludente. Practic, aceeaşi grosime a zăpezii, aceeaşi duritate a gheţii, cât și curățarea pistei în funcţie de necesităţi, trebuie asigurate constant.
De ce sunt anvelopele testate într-un mod atât de exigent şi comprehensiv
„Testarea intensă şi intransingentă în condiţiile extreme şi capricioase ale iernii are ca scop atingerea celui mai înalt obiectiv de dezvoltare, şi anume siguranţa şi funcţionalitatea maximă a anvelopelor de iarnă Nokian Tyres. Pe lângă programul de testare, atât în condiţii de operare uzuale, cât și speciale, precum cele de la Ivalo, pentru dezvoltarea anvelopelor sunt necesare şi un număr semnificativ de teste de laborator suplimentare şi simulări computerizate. Însă doar printr-o testare exigentă pot fi diferențiate anvelopele bune de cele excelente, oferind posibilitatea dezvoltării unor viitoare game de anvelope de iarnă cu unele dintre cele mai bune caracteristici de siguranţă din lume”, explică Matti Morri, Director Tehnic Serviciu Clienți la Nokian Tyres. O anvelopă de iarnă perfectă trebuie să funcţioneze în mod logic şi previzibil în orice situaţie. Pentru obţinerea unor rezultate concludente, testele sunt realizate şi în afara centrelor de testare Nokian Tyres, pe diferite piste de testare din întreaga lume.
Inovaţiile şi dezvoltarea sunt pe primul plan
Adaptându-se cererilor consumatorilor şi pieţelor individuale, portofoliul modern de produse Nokian Tyres este reînnoit periodic şi se îmbogăţeşte în fiecare an. Astfel, cantitatea de produse noi reprezintă cel puţin o pătrime din cifra de afaceri anuală a companiei. Acesta este unul dintre motivele pentru care peste jumătate din costurile cu cercetarea şi dezvoltarea sunt reprezentate de activitățile de testare a anvelopelor. Dezvoltarea unei anvelope complet noi pentru autoturisme de pasageri durează între 2 şi 4 ani. Testarea joacă aici un rol esenţial, dirijând eforturile de cercetare şi dezvoltare până ce se obține anvelopa cu cea mai bună performanţă pentru condiţiile de iarnă respective.
Tehnologiile nu pot înlocui abordarea umană
Pentru unele teste este esenţială simularea condiţiilor extreme. De aceea, testele de anvelope de la Ivalo presupun sute de ore de frânare și accelerare pe circuit, în slalom şi pe pantă, pe suprafață înzăpezită şi îngheţată. Datorită acestor testări intense Nokian Tyres este considerat lider mondial în dezvoltarea şi fabricarea de anvelope.
Piloții de teste experimentaţi sunt esenţiali pentru această activitate, însă pe lângă testele efectuate de aceștia, se realizează și teste cu vehicule robot, care garantează repetarea exactă a testelor individuale. Totuşi, acestea au doar un rol de susţinere, deoarece nicio maşină și niciun dispozitiv nu pot înlocui piloții adevărați şi experienţa acestora. Unei persoane îi sunt necesari câțiva ani buni pentru a deveni un foarte bun pilot de teste profesionist, capabil să furnizeze informaţii valoroase.
„În testare sunt utilizate tehnologii de ultimă generaţie care continuă să se îmbunătăţească şi să se dezvolte. De exemplu, monitorizarea în timp real a temperaturii şi umidităţii relative ne face munca mai uşoară şi mai rapidă” declară Petri Peltoniemi, Test Manager, Nokian Tyres.
Un nou și versatil centru tehnologic pentru anvelopele de iarnă şi de vară
În 2017, Nokian Tyres deschide un nou centru tehnologic cu scopuri multiple în Santa Cruz de la Zarza, Spania, atât pentru anvelopele de iarnă, cât şi pentru cele de vară, pentru a stimula dezvoltarea producţiei pe tot parcursul anului. Situat la sud de Madrid, acest centru de dezvoltare modern se va desfăşura pe mai bine de 300 hectare şi va fi înconjurat de o pistă ovală de 5 kilometri.
„Această pistă ovală cu curbe înclinate ne permite să testăm anvelopele de vară şi de iarnă cu indice de viteză ridicat, la viteze de până la 300 km/h. În special în Europa Centrală şi America de Nord există cerere pentru anvelopele cu indice de viteză ridicat, iar acestea sunt cele două zone pentru care ne propunem în prezent o dezvoltare puternică” declară Antti-Jussi Tähtinen, vice-preşedinte, Marketing şi Comunicare, Nokian Tyres.
În centrul pistei ovale se vor afla piste de cercetare și testare suplimentare, pentru acvaplanare, frânare şi manevrare pe suprafeţe umede. Aici se vor desfăşura şi majoritatea testelor de omologare, inclusiv testarea nivelului de zgomot al anvelopelor. Nokian Tyres va investi în noua unitate aproximativ 16 milioane de euro.
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
-
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
-
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Electromotor toyota avensis t25 / rav 4 2.2 d-cat 2005 2006 2007 200 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei


