Pe tocuri la volan: Plinul la masina, o veche amintire

Pe tocuri la volan: Plinul la masina, o veche amintire
  • Nu mai turez masina
  • Frana de motor, inca o enigma pentru mine
  • Cartea tehnica, un consum mult mai mic
Distribuie pe Facebook

Tresar de fiecare data cand aud tiuitul ala care-mi aminteste ca am intrat pe rezerva de benzina a masinii. Tresar tot mai des, cam de trei ori pe saptamana.

Niciodata nu ma lasa inima sa-i dau aluia la pompa mai mult de o suta de lei, asa ca ne vedem destul de des. Cateodata si cu o sticla de plastic de doi litri in mana. Ca, deh, se mai intampla... Niciodata calculele mele nu se potrivesc cu cele ale masinii. Azi mi-a mai dat o lectie: consuma cat vrea si cand vrea!

Vreo zece litri am bagat ultima data. Destul cat sa imi ajunga pentru un drum de Ploiesti si sa-mi ramana si pentru a doua zi. De fapt, chiar si pentru a treia zi... fiindca nu aveam prea multe drumuri de facut.

Parca zece litri a consumat si sotul meu ultima data cand mi-a luat masina ca sa o duca pe mama la Ploiesti. Cum sa o duca pe mama cu masina lui? Si bineinteles ca nu ar fi bagat si el mai multa benzina... Zgarcitul mi-a lasat fix cat sa ajung la pompa.

Dar la care pompa s-a gandit? Ca pe bord imi indica nu mai mult de 20 de kilometri in dreptul becului rosu. Pai 20, dar dupa trei kilometri prin Pipera... gata!, parca s-a evaporat benzina! O fi vreo problema cu rezervorul?

Cert este ca benzinariile imi creeaza o stare de neliniste. Ma uit pe panoul ala de la intrare de parca se afiseaza rezultatele la examenul de admitere la facultate. Cu cat s-o mai fi scumpit si astazi carburantul?

Un banut in fiecare zi, destul cat sa dau mai mult de fiecare data pentru aceeasi cantitate. Din pacate, nu am alta solutie. Sunt dependenta de masina. La ultimul loc de munca am cerut doua plinuri pe luna la negociere. A fost aur timp de doi ani pana cand si-au dat seama ca nu prea ii folosesc in folosul lor.

Nu mai turez masina

Si totusi, masina mea pare sa "manance" prea mult pentru clasicele drumuri pe care le am de facut de acasa pana la serviciu si uneori cu fetele la cafeneaua din Centrul Vechi.

Iarna aproape a trecut, iar autoturismul ar trebui sa consume mai putin. Asa stiu eu. Ar trebui sa scap de cosmarul celor opt, noua litri consumati la suta de kilometri. Nici macar nu mai las motorul pornit ca sa incalzesc masina dimineata, iar aerul conditionat il tin aproape constant pe treapta a treia.

Nici macar nu mai turez motorul. Gata. Merg cu ambele maini pe volan si schimb viteza de cate ori este nevoie. Pana acum tineam termosul in mana dreapta si... ce crezi?

Ori plecam cu a doua de pe loc, ori mergeam cu a doua pana sa-mi sara motorul de pe masina. Atunci am observat cum scade brusc cate o liniuta pe bord la benzina. Da' nu mai fac asa. Sincer. Si atunci de ce tot consuma atat?

Frana de motor, inca o enigma pentru mine

Franez des. Chiar foarte des ar putea spune soferii din spatele meu. Dar ce sa fac? Mai bine conduc precaut decat sa... Pai ce sa fac daca s-a schimbat brusc culoarea semaforului? Sau ce sa fac daca am vazut prea tarziu ca ala vrea sa traverseze? Era deja langa farul masinii mele.

La service m-au intrebat cat de des folosesc frana de motor. Raspunsul inca nu l-am dat. Pentru ca nu il stiu. Oare folosesc frana de motor? Am mai auzit asta de o suta de ori pe timpul iernii, cand ninge sau cand e gheata pe asfalt ca e bine sa o folosesti, ba chiar e indicat.

Dar cum se face oare? Acum aflu ca e utila atunci cand vine vorba de consumul autoturismului. In plus, mai aflu ca as putea circula economic. Cu o viteza constanta. Usor imposibil, daca as analiza cozile interminabile de masini de la intrarea in Bucuresti pe care le intalnesc in fiecare dimineata.

50 km/h in oras si nu mai mult de 80 km/h pe DN1. Cam asa ar trebui sa merg ca sa mai economisesc un litru, doi. Misiune imposibila. In plus, auzi, folosesc prea mult aerul conditionat! Normal, ca doar de aia e acolo butonul ala de AC. Mai ales acum cand bate soarele in masina toata ziua.

Cartea tehnica, un consum mult mai mic

Cartea tehnica a autoturismului indica un consum mult mai mic decat cel real. Am vazut asta cand am cumparat masina. Ma gandeam de doua ori daca stiam ca se duce spre opt, noua la suta. Desi acum cinci ani, panoul luminat bine cu cifrele minune de la intrarea in benzinarie nu-mi dadea fiori reci pe spate.

Autor: Raluca Ivanescu

Distribuie pe Facebook
mai multe