Pe tocuri la volan: Plinul la masina, o veche amintire
- Nu mai turez masina
- Frana de motor, inca o enigma pentru mine
- Cartea tehnica, un consum mult mai mic
Tresar de fiecare data cand aud tiuitul ala care-mi aminteste ca am intrat pe rezerva de benzina a masinii. Tresar tot mai des, cam de trei ori pe saptamana.
Niciodata nu ma lasa inima sa-i dau aluia la pompa mai mult de o suta de lei, asa ca ne vedem destul de des. Cateodata si cu o sticla de plastic de doi litri in mana. Ca, deh, se mai intampla... Niciodata calculele mele nu se potrivesc cu cele ale masinii. Azi mi-a mai dat o lectie: consuma cat vrea si cand vrea!
Vreo zece litri am bagat ultima data. Destul cat sa imi ajunga pentru un drum de Ploiesti si sa-mi ramana si pentru a doua zi. De fapt, chiar si pentru a treia zi... fiindca nu aveam prea multe drumuri de facut.
Parca zece litri a consumat si sotul meu ultima data cand mi-a luat masina ca sa o duca pe mama la Ploiesti. Cum sa o duca pe mama cu masina lui? Si bineinteles ca nu ar fi bagat si el mai multa benzina... Zgarcitul mi-a lasat fix cat sa ajung la pompa.
Dar la care pompa s-a gandit? Ca pe bord imi indica nu mai mult de 20 de kilometri in dreptul becului rosu. Pai 20, dar dupa trei kilometri prin Pipera... gata!, parca s-a evaporat benzina! O fi vreo problema cu rezervorul?
Cert este ca benzinariile imi creeaza o stare de neliniste. Ma uit pe panoul ala de la intrare de parca se afiseaza rezultatele la examenul de admitere la facultate. Cu cat s-o mai fi scumpit si astazi carburantul?
Un banut in fiecare zi, destul cat sa dau mai mult de fiecare data pentru aceeasi cantitate. Din pacate, nu am alta solutie. Sunt dependenta de masina. La ultimul loc de munca am cerut doua plinuri pe luna la negociere. A fost aur timp de doi ani pana cand si-au dat seama ca nu prea ii folosesc in folosul lor.
Nu mai turez masina
Si totusi, masina mea pare sa "manance" prea mult pentru clasicele drumuri pe care le am de facut de acasa pana la serviciu si uneori cu fetele la cafeneaua din Centrul Vechi.
Iarna aproape a trecut, iar autoturismul ar trebui sa consume mai putin. Asa stiu eu. Ar trebui sa scap de cosmarul celor opt, noua litri consumati la suta de kilometri. Nici macar nu mai las motorul pornit ca sa incalzesc masina dimineata, iar aerul conditionat il tin aproape constant pe treapta a treia.
Nici macar nu mai turez motorul. Gata. Merg cu ambele maini pe volan si schimb viteza de cate ori este nevoie. Pana acum tineam termosul in mana dreapta si... ce crezi?
Ori plecam cu a doua de pe loc, ori mergeam cu a doua pana sa-mi sara motorul de pe masina. Atunci am observat cum scade brusc cate o liniuta pe bord la benzina. Da' nu mai fac asa. Sincer. Si atunci de ce tot consuma atat?
Frana de motor, inca o enigma pentru mine
Franez des. Chiar foarte des ar putea spune soferii din spatele meu. Dar ce sa fac? Mai bine conduc precaut decat sa... Pai ce sa fac daca s-a schimbat brusc culoarea semaforului? Sau ce sa fac daca am vazut prea tarziu ca ala vrea sa traverseze? Era deja langa farul masinii mele.
La service m-au intrebat cat de des folosesc frana de motor. Raspunsul inca nu l-am dat. Pentru ca nu il stiu. Oare folosesc frana de motor? Am mai auzit asta de o suta de ori pe timpul iernii, cand ninge sau cand e gheata pe asfalt ca e bine sa o folosesti, ba chiar e indicat.
Dar cum se face oare? Acum aflu ca e utila atunci cand vine vorba de consumul autoturismului. In plus, mai aflu ca as putea circula economic. Cu o viteza constanta. Usor imposibil, daca as analiza cozile interminabile de masini de la intrarea in Bucuresti pe care le intalnesc in fiecare dimineata.
50 km/h in oras si nu mai mult de 80 km/h pe DN1. Cam asa ar trebui sa merg ca sa mai economisesc un litru, doi. Misiune imposibila. In plus, auzi, folosesc prea mult aerul conditionat! Normal, ca doar de aia e acolo butonul ala de AC. Mai ales acum cand bate soarele in masina toata ziua.
Cartea tehnica, un consum mult mai mic
Cartea tehnica a autoturismului indica un consum mult mai mic decat cel real. Am vazut asta cand am cumparat masina. Ma gandeam de doua ori daca stiam ca se duce spre opt, noua la suta. Desi acum cinci ani, panoul luminat bine cu cifrele minune de la intrarea in benzinarie nu-mi dadea fiori reci pe spate.
Autor: Raluca Ivanescu
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 149.99 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Renault megane 16v 2006 2000 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €