Sosele de cosmar din Romania: S-a lansat harta interactiva a calitatii drumurilor
- S-a lansat harta interactiva a calitatii drumurilor din Romania
- Soselele sunt catalogate drept excelente, bune, acceptabile sau rele
Nu avem sosele suficiente pentru a ne considera o tara civilizata, insa macar avem o idee din ce in ce mai clara de cat de dezastruoase sunt drumurile din Romania.
Un tanar timisorean si-a pus la incercare imaginatia si a realizat o harta a starii drumurilor din Romania, pe care a transformat-o intr-o aplicatie interactiva. Desi utila, aplicatia este in acelasi timp si o harta a rusinii, traseele divers colorate ale soselelor facute praf marcand intreaga suprafata a tarii noastre.
Geograful de serviciu
Ovidiu Csillik este un doctorand in Geografie din Timisoara, iar ideea sa a atras interesul masiv al colaboratorilor care i-au trimis constant informatii despre sectoarele de drum pe care circula. In acest moment, harta are peste 20.000 de sectoare de drum din Romania clasificate in drumuri excelente, drumuri bune, drumuri acceptabile si drumuri rele, iar tanarul spera ca aceasta sa fie ctualizata constant in urma informatiilor primite de la soferi.
"Cu cateva luni in urma am dat peste o harta a calitatii drumurilor din Romania, dezvoltata de utilizatorul Vancouver de pe forumul Construim Romania. Ea este realizata pe baza informatiilor trimise de soferii care au parcurs anumite sectoare de drum si poate fi un instrument bun pentru cei care doresc sa parcurga trasee noi sau pe care au mers acum multa vreme. Am zis ca i-ar sta mult mai bine hartii dacă ar fi una interactiva ai pe care te poți “plimba” in voie.
Pe baza datelor de la OpenStreetMap am clasificat aproximativ 20.000 de sectoare de drum, care mai apoi au fost unite in sectoare de drum mai lungi. Pentru continuitatea drumurilor, le-am clasificat si in interiorul oraselor, chiar daca stim cu totii calitatea, de cele mai multe ori, inferioara a drumurilor urbane. Per ansamblu, noi zicem ca este o harta utila pentru toti cei care pornesc la drum si vor sa stie ce-i asteapta", explica autorul hartii interactive pe site-ul enjoymaps.ro.
Romania sfaramata
Dincolo de faptul ca iti ofera elemente utile de ghidaj in alegerea unui traseu pe care sa nu iti rupi masina in doua, harta ar trebui sa fie material de studiu si pentru guvernanti. Astfel, la o singura privire sesizezi ca multe dintre zonele tarii sunt aproape izolate de restul regiunilor, neavand parte decat de drumuri acceptabile catre marile centre economice ale Romaniei. Practic, daca intri in tara pe la Oradea si incerci sa ajungi in Bucuresti pe cel mai bun drum, risti sa dai o raita prin Buzau sau prin Alexandria.
Moldova, Maramuresul si Oltenia par sa fi fost lasate de izbeliste, infrastructura rutiera marcata pe harta fiind ca una dintr-o zona de conflict, iar Bucurestiul nu are decat doua iesiri de drum excelent: una spre Girgiu si alta spre Ploiesti. Iesirea din Capitala spre Autostrada Soarelui este catalogata drept acceptabila, in timp ce legatura pe A1 cu Pitestiul inca figureaza ca drum bun. In rest, centura ocolitoare si celelalte iesiri par sa nu fi vazut o lucrare de intretinere de cativa ani buni.
Zona Banatului si cea a Crisanei par sa fi fost beneficiarele investitiilor in drumuri, Clujul, cel putin, fiind strabatut de mai multe drumuri noi care fac legatura atat cu zona de granita cu Ungaria, dar si cu diverse localitati din Moldova sau din centrul tarii.
Drumurile reparate des, cele mai ciuruite
Socant este faptul ca soferii semnaleaza probleme cu calitatea drumurilor tocmai in zone unde in ultimii ani s-au pompat bani din greu in reabilitarea unor portiuni insemnate de drumuri nationale. Astfel, tronsonul Craiova - Ramnicu Valcea - Sibiu este catalogat ca fiind abia acceptabil, desi trece prin lucrari de reabilitare cel putin odata la doi ani. In acelasi stadiu pare sa se prezinte si varianta Pitesti-Slatina care nu este extrem de circulata de masini de mare tonaj si a fost reabilitata anual.
Ce-i drept aspectul nu este neaparat uluitor in conditiile in care, din goana dupa un vot sau vreun alt avantaj in fata multimii, politicienii se zbat sa taie panglici inclusiv pe drumuri nereceptionate. Cel mai evident exemplu: autostrada Sibiu - Orastie, inaugurata de Ioan Rus si Victor Ponta in urma cu doua luni, a intrat de la inceputul acestei saptamani in lucrari de reparatii dupa ce asfaltul s-a crapat pe o lungime de mai multi kilometri.
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Renault megane 16v 2006 2000 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €