Siguranta auto: rollbar - la ce foloseste?

Subiectul abordat nu este deloc intamplator, avand in vedere ca pe strazi circula deja masini usoare si foarte puternice. Ca exemplu, doua dintre bazele de lucru cele mai folosite sunt caroseriile de BMW E30 si Golf 2. Ambele variante beneficiaza mult de pe urma montarii unui rollbar / rollcage (rollbar este structura care are rol de protectie la rasturnare si rollcage pentru accident complex), avand in vedere ca, daca este unul integral, complex, acesta protejeaza ocupantii masinii, dar, in acelasi timp, rigidizeaza intreaga structura a caroseriei, structura care in cele doua cazuri nu este cea mai solida. Avand in vedere greutatea acestora, dar si puterea ce le impinge de multe ori, 400 CP pe 900 kg reprezinta un raport putere/greutate impresionant. Insa acesta nu este singurul lucru necesar pentru obtinerea unei masini eficiente si, in special, sigure.
Masina de competitie cu rollcage complet, in minimum 10 puncte sudat de caroserie
Un rollcage este o structura tubulara construita in jurul cabinei unei masini (in interior) si are ca prim scop protejarea ocupantilor in cazul unui accident. Rollcage-ul se foloseste in special la masinile de curse, insa acest lucru nu inseamna ca nu vom vedea un rollcage montat pe o masina de strada. Din contra, exista deja destul de multe exemple.
Rollcage de competitie care urmeaza si linia stalpilor frontali
Rollcage-ul pentru o masina de strada este facut dupa aceleasi standarde ca cel de competitie si foloseste in mare parte aceleasi materiale. Chiar daca nu este la fel de complexa, o varianta de strada ofera mai multa protectie comparativ cu o masina care nu este dotata cu asa ceva. Una din variantele pentru care opteaza cei ce isi pregatesc bine masina este rollcage-ul partial ce asigurta protectie in mod special partii din spatele scaunelor fata, fara a deveni intrusiv pentru sofer si, eventual, copilot. Asta fiindca un rollcage complet protejeaza bine partea din fata, dar necesita de asemenea decuplajul bordului si al altor componente. Acestia dubleaza stalpii fata, linia plafonului, bordului si a pragurilor, de multe ori existand si varianta in care o structura de siguranta face chiar si intrarea in masina incomoda.
Rollbar pentru masina de strada - protejeaza impotriva rasturnarii
Dar, cum spuneram, in cazul unei masini de strada, majoritatea oamenilor aleg un rollcage doar pentru partea din spate a automobilului. Aceasta poate fi asamblat cu usurinta de catre o persoana competenta. In plus, orice rollcage ar trebui sa vina cu instructiuni de asamblare. Asta nu inseamna ca totusi merita sa experimentati cu montajul acestei structuri. Cel mai bun lucru ar fi sa apelati la un atelier care a mai realizat asemenea lucrari! Exista doua modalitati principale de montaj: prin fixare in suruburi de caroseria masinii ori prin sudura. Aspectul este de multe ori un factor decisiv, motiv pentru care sa nu se miram daca gasim un rollcage total sau partial cromat, care mai indulceste putin ideea de cadrul si bare metalice la interior.
Rollbar de tip bolt-on in 6 puncte, de strada - kit montat cu suruburi
Rollcage de tip weld-on de competitie - se monteaza de caroserie prin sudura
In cazul masinilor de curse, rollcage-ul este construit dupa anumite specificatii, in functie de competitia la care participa masina. Un pas important este alegerea materialului, care difera in functie de aplicatie si, implicit, de pret. Putem vorbi de otel de carbon, de aliaje de otel cu crom-molibden sau vanadiu, sau chiar CDS (Cold Drawn Seamless Carbon Steel) si T45 ( High Tensile Carbon Manganese Steel). Cel din urma este un material mai rezistent si mai usor decat CDS, insa pretul sau este mai mare. Echipele porfesioniste din motorsport apeleaza la acestea acolo unde costurile sunt mai mici in raport cu valoarea totala a masinii. CDS este o alternativa la T45 si este folosit in special de construlctorii de rollcage-uri, unde costurile reprezinta o prioritate (CDS este mai ieftin decat T45). Desigur, fiecare material are caracteristici diferite si cele mai importante aspecte cand vine vorba de o alegere sunt costurile si greutatea aditionala. Intre aceste doua aspecte trebuie obtinut un raport care sa multumeasca si bugetul, dar care sa serveasca si scopului. Varianta la care apeleaza unii este cea de DIY (Do-it-yourself), adica manufacturarea propriului rollcage. Ce este bine de retinut in acest caz este ca un rollcage realizat incorect, montat incorect si fabricat din materiale slabe poate sa faca mai mult rau decat sa ajute, incomodand dupa deformarea excesiva evacuarea pasagerilor din masina. Asadar, atentie! Ieftin nu inseamna si bun, daca nu stii exact ce ai de facut ca totul sa iasa bine!
Sudura de imbinare a barelor pentru rollcage
Si totusi, asta nu inseamna ca intr-o masina de strada nu vom gasi un rollcage de top proiectat si realizat pentru uzul competitional. Acolo unde bugetul o permite, aceasta este probabil cea mai buna alegere. Si stim ca unii o fac. In curand va vom arata si cum si de ce in prezentari ceva mai complexe ale unor masini gandite simultan pentru performanta si siguranta.
Rollbar simplu, de tip Cobra, ce protejeaza in caz de rasturnare, pentru un singur pasager
Problema cea mai mare ramane autorizarea acestor structuri de siguranta in ochii celor care dau si iau taloane. Aceasta hiba devine spinoasa fiindca legislatia in vigoare este poate incompleta sau poate incorect realizata, trecand de multe ori aceste sisteme de siguranta ca fiind pericole pentru ocupantii masinii.
Ranforsare de imbinare la un rollcage de competitie
Totusi, e bine de specificat ca impreuna cu rollcage-ul sunt foarte necesare si scaunele sport, (care asigura o fixare si sustinere laterala cat mai buna), centurile in (minim) patru puncte si, desigur, atunci cand masina este folosita la limita, casca de protectie. Toate aceste lucruri pot sa faca diferente majore atunci cand neprevazutul se produce. Si daca tot e sa fie performanta, sa fie una sigura!
-
Droser modul afs valeo volvo s60 xc60 cod 90053126 200 Lei
Mitsubishi pajero autoutilitara 2001 2500 €
Mercedes c 180 benzina+gpl 2001 1600 €
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
Teava admisie moto tourmax yamaha fzr 600 1991-1993 chy-46 240 Lei
Opel astra aspirat benzina 2018 11800 €
-
Mercedes 220 220 2008 1700 €
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Jante aliaj 20 - set porsche cayenne 955 [2002 - 2007]... 2750 Lei
-
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
Vw golf benzina 2010 2901 €
Motor diesel f9q870 1.9 dci cu pompa si inj/f9qn870 renault... 5000 Lei
-
Teava admisie moto tourmax yamaha xt 600 1986-2002 chy-29 170 Lei
Opel insignia 2.0 2009 3200 €
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
-
Casca motocicleta / scuter / atv open-face a-pro model academy... 249 Lei
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
Toyota aygo x - model nou 2022 16000 €
-
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Dezmembrez skoda octavia iv 1.0 tsi 110 cai cutie manuala 6...
-
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
Opel astra 1.4 2018 11800 €
-
Anvelope cauciucuri gume vara 165/65/14 semperit 300 Lei
Dezmembrez ford focus 4 facelift sedan 1.5 ecoblue y9da 115...
Ford focus diesel 2012 3950 €
-
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
Casca motocicleta / scuter / atv open-face a-pro model academy... 249 Lei
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Janta aliaj 20 porsche cayenne 955 [2002 - 2007] crossover... 3300 Lei
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
-
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €


