Istoria sistemelor de siguranta din masinile noastre

Nu sunt multi cei care stiu ca in 1869 a fost inregistrata prima victima mortala a unui accident rutier. E vorba de o femeie din Irlanda numita Mary Ward, intrata in istorie tocmai prin aceasta distinctie nefericita, survenita in urma unui accident auto cu o masina pe aburi.
Istoria sistemelor de siguranta auto incepe chiar cu primul automobil de serie, in 1901, cu Oldsmobile Curved-Dash, care oferea clientilor o frana la picior prin presiune directa a unui ferodou pe axul de transmisie. Frana este fara doar si poate primul sistem de siguranta rutiera folosit vreodata pe o masina. Chiar daca era vorba de viteze mici, fabricantii si-au dat seama ca in cazul unor pante abrupte, frana de motor nu era suficienta pentru a incetini masina.
In mod firesc, tot in primul deceniu al secolului trecut, prin 1902, au aparut primele faruri care erau de fapt niste lampi cu gaz pentru mersul pe timp de noapte, dar si barele de protectie. Initial, barele de protectie au avut rolul de a proteja rotile masinii care, fiind realizate din lemn, erau destul de fragile. O bara metalica, pusa in partea de jos in fata masinii, ii spunea soferului cam ce obstacole poate sau nu aborda.
Odata cu inmultirea masinilor pe strazile americane, locul in care s-a dezvoltat cel mai mult siguranta rutiera, au inceput sa apara noi dotari ale vehiculelor: farurile cu faza lunga si faza scurta in 1917, frana asistata in 1919, frana hidraulica pentru toate cele 4 roti, geamuri securizate in 1930, centurile de siguranta si bordul captusit cu materiale moale tot in 1930 si faruri cu semnalizatoare in 1935.
Numarul tot mai mare de masini a presupus automat si o crestere normala de accidente si fatalitati, atat din randul pasagerilor, cat si al pietonilor. In anii '30 au fost infiintate si primele autoritati de Stat insarcinate cu siguranta rutiera din Statele Unite, iar in 1934, cei de la General Motors au realizat primul crash-test facut vreodata.
Urmatoarele sisteme de siguranta au venit asadar firesc, in momentul in care existau oameni care sa cerceteze felul in care au loc accidentele si cum se pot evita. Hudson Terraplane in 1936 a fost, spre exemplu, prima masina dotata cu un sistem de franare de rezerva, in caz ca cel hidraulic ceda. In 1947, modelul Tucker a fost prima masina de serie care iesea de pe usile fabricii cu bordul tapitat special pentru a proteja pasagerii din fata in caz de impact, avea toate butoanele rotunde, manete din cauciuc, faruri "adaptive" care se roteau odata cu volanul, primul bull-bar de otel si o structura de otel ce oferea siguranta pasagerilor din fata.
In 1949, marca SAAB a fost cea care a oferit un automobil care avea integrata o celula de siguranta pentru toti pasagerii. Au urmat la masinile americane franele dotate cu discuri, in loc de tamburi, centurile de siguranta fixe, bare de protectie cu amortizoare, manere speciale pentru pasageri ca sa nu zboare prin parbriz in caz de impact si multe alte sisteme primitive de siguranta.
Abia in 1958, Natiunile Unite au realizat o autoritate care standardiza mijloacele de siguranta din masini. Primele norme impuse la toate masinile au fost centurile de siguranta si caroseriile cu ranforsari pentru a face o "cusca" rigida de siguranta. In acelasi an insa, Volvo inventeaza centura de siguranta in 3 puncte, atat pentru poala, cat si pentru umar, aceeasi centura pe care o folosim si azi. In Statele Unite insa, in 1964 insa au fost obligatorii la absolut toate masinile noi fabricate in tara centurile de siguranta in 2 puncte, iar doi ani mai tarziu, normele de siguranta impuneau centuri in 2 puncte pentru toti pasagerii, dar si lumini albe pentru marsarier.
1959 este anul in care a aparut tetiera. E vorba de marca americana Ford, cea care a oferit ca si optiune scaune frontale cu tetiere. Insa, in scurt timp, NHTSA (US National Highway Traffic Safety Administration), prima autoritate federala care standardiza siguranta rutiera, a facut tetierele obligatorii pentru scaunele din fata. In 1968, cei de la NHTSA deja aveau o lista de norme dedicate sigurantei rutiere pe care toate masinile noi trebuiau sa le aiba: centuri in 3 puncte pentru scaunele din fata, 6 semnalizari, inclusiv in lateral, coloana de directie colapsibila, tetierele fata si multe alte sisteme.
Oldsmobile Toronado a fost prima masina care oferea clientilor un airbag optional pentru sofer. Asta se intampla in 1973, insa nemtii de la Mercedes-Benz au fost cei care au standardizat airbagul si l-au oferit pentru toate masinile vandute cativa ani mai tarziu.
1979 a inceput seria testelor de impact realizate de NHTSA. In Europa, de aceasta treaba se ocupa cei de la Euro NCAP, insa acestia au inceput sa devina principala autoritate in domeniu abia in 1997. La inceputul anilor '80 au aparut si primele legi care ii obligau pe soferi sa poarte centurile de siguranta.
In mod firesc, numarul cerintelor pentru masinile noi au inceput sa creasca. Autoturismele vandute in Statele Unite trebuiau deja sa aiba obligatoriu al treilea stop pe frana, centuri in 3 puncte si pentru pasagerii din spate, airbaguri pentru pasagerii din fata, frane asistate hidraulic, bare de coliziune in portiere, etc.
In 1995 IIHS (Insurance Institute For Highway Safety) a inceput sa faca teste de impact mai ample, nu doar frontale, iar 2 ani mai tarziu, acelasi lucru il incepea in Europa echivalentul NCAP.
Evident, in anii '90 si chiar mai devreme au aparut o sumedenie de sisteme de siguranta electronice, pe care astazi le folosim zilnic fara sa ne dam seama: sistemul de franare anti-blocare numit ABS, sistemul de stabilizare ESP, controlul tractiunii si multe altele.
Iata aici o scurta lista cu cele mai importante sisteme de siguranta si cand au aparut ele:
1901 - Oldsmobile, prima masina cu vitezometru
1902 - Lanchester 12 Tonneau, prima masina cu frane pe disc
1916 - Willys-Kinght, prima masina cu stergatoare
1917 - Cadillac oferea masini cu faruri cu 2 faze, scurta si lunga
1919 - Hispano Souza H6, prima masina cu servo-frana
1928 - Studebaker oferea luneta degrivata
1936 - Studebaker oferea stropitoare pentru lichid de parbriz
1937 - Buick era prima masina de serie care se vindea cu semnalizatoare
1949 - Nash Rambler a fost prima masina cu centuri de siguranta
1954 - Packard Patrician se vindea cu anvelope GoodYear tubeless
1955 - Studebaker oferea clientilor cu diferential de tip LSD
1966 - Jensen FF era primul automobil cu ABS ca dotare optionala
1973 - Oldsmobile Toronado era prima masina din lume care oferea un airbag
1987 - Mercedes-Benz clasa S venea cu sistem de control al tractiunii
1987 - Oldsmobile Cutlass Supreme oferea un head-up display
1991 - BMW 750 era prima masina dotata cu faruri cu tehnologie Xenon
1999 - Cadillac Deville oferea sistem de vedere pe timp de noapte
Iata care sunt toate categoriile de sisteme de siguranta, in functie de ceea ce fac. In ziua de azi, sistemele care ne fac viata mai usoara si ne tin in siguranta cand conducem, se pot clasifica in 4 grupe mari: sisteme de evitare a accidentelor, sisteme de asistenta a soferului, sisteme de protectie in caz de impact si sisteme de protectie post-impact. Toate aceste sisteme mai pot si insa calsificate si drept active sau pasive.
Evitarea accidentelor - active
- sistemul de franare, atat cel uzual cat si cel de urgenta (frana de mana)
- oglinzile laterale si retrovizoare
- farurile, stopurile si proiectoarele
- stopurile de frana
- semnalizarile
- anvelopele
Sisteme pentru asistarea soferului - active
- sistemele ABS, sau cu alta denumire, care nu permit blocarea franelor
- sistemul de stabilizare electronic numit ESP sau altfel, care ajuta la pastrarea controlului
- sistem cu infra-rosu care permite afisarea pe un ecran a unor imagini captate pe timp de noapte
- farurile adaptive si autonivelante
- senzori de parcare si camera video de marsarier sau laterale si de parcare
- asistenta la schimbarea benzii in timpul mersului
- asistenta pentru unghiul mort
- senzori de presiune in pneuri
- controlul tractiunii
- frana automata in panta sau la parcare
- pilot automat cu radar de viteza care pastreaza constanta viteza sau franeaza in functie de masina din fata
- distributia automata a fortei de franare
- sistem Precrash care controleaza mai multe elemente in caz de risc de accident
- asistenta la franarea de urgenta, un sistem care mareste forta de apasare a pedalei in caz de urgenta
- sistem de parcare automata, fara maini pe volan, de gasire a unui spatiu optim de parcare sau alt sistem care contribuie la gararea masinii.
Sisteme de siguranta in caz de impact - pasive (doar in caz de nevoie)
- centura de siguranta
- airbagurile
- zone deformabile in caz de impact
- piese colapsibile, cum ar fi coloana de directie sau lonjeroanele
- barele de protectie frontale, laterale si posterioare
- celula de siguranta, cum este la masinile Smart
- geamuri rigide sau securizate
- piloni pirotehnici in cazul masinilor decapotabile
- sistemele de protejare a pietonilor in habitaclu, pentru evitarea loviturilor cauzate de bagaje: plasa portbagaj, capace portbagaj sau grilaje de delimitare
- sisteme pentru protejarea pietonilor, cum ar fi airbagurile sau farurile din plastic moale.
Sisteme de asistenta a pasagerilor dupa accident
- apelare automata telefonica la serviciile de interventii
- capse pirotehnice pentru deschiderea automata a usilor prin explodarea controlata a balamalelor, in caz de rasturnare sau scufundare.
Concluzie
Daca pana acum nu stiai cand a aparut centura de siguranta pe care o porti tu zilnic, iata ca acum stii. La fel si cu sistemele ABS sau ESP care acum ni se par banale si invechite. Inca de la aparitia automobilului, asa cum il stim noi, cu 4 roti si propulsat de un motor, omul a fost preocupat de siguranta rutiera. Si, in ziua de azi, cand numarul de vehicule este in crestere, asadar si cel al accidentelor, siguranta auto este in plina dezvoltare. Incep sa fie dezvoltate si puse in practica sisteme ce merg prin satelit sau internet, care permit masinilor sa se vada una pe alta in mijlocul intersectiei pentru a se evita un impact, dar si sisteme de airbaguri pretentioase, capabile sa protejeze fiecare parte a corpului tau, de la cap la genunchi, de la maini pana la piept, in ambele parti.
Un lucru este clar insa: degeaba conduci o masina noua, dotata cu ultima generatie de sisteme electronice, daca nu esti constient in permanenta ca strada este un loc periculos. Trebuie mereu sa realizezi ca un accident nu trebuie facut de tine, ci de alt participant la trafic care poate sa adoarma la volan, poate ca e beat sau poate e neatent. Si ca sa te protejezi pe tine insuti, trebuie sa fii sigur ca ti-ai luat toate masurile. Nu pleca la drum niciodata fara sa-ti pui centura de siguranta si fara sa-ti repeti in minte ca trebuie sa te asiguri in orice situatie. Si, daca toti soferii ar face macar acest lucru, strada ar fi un loc mai sigur.
-
Injector bosch cod 0445110188 0986435090 citroen ford mazda 3... 200 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
Grila de ventilatie bord centrala stanga skoda fabia 6y2 1999... 100 Lei
-
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
A2c89877300 167005519r a6070700001 vdo pompa inalta presiune... 750 Lei
Kit pornire / calculator motor / ecu + contact suzuki jimny... 1000 Lei
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
Luneta bmw seria 5 e34 sedan 1987-1996 250 Lei
0445110489 0445110488 cv6q 9f593 aa 0986435288 bosch injector... 450 Lei
0445120409 5801932928 0 445 120 409 bosch injector iveco... 650 Lei
-
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
804813-02 500060582 5801525938 5801404351 garrett turbo iveco... 3500 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
-
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
5802003660 826822-5003s 826818-0003 826818-5003 garrett... 5000 Lei
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Luneta citroen c5 1 break 2001-2007 400 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
-
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
5801930226 839765-0001 839765-5001s gtd1749v garrett turbo... 2000 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Jeep grand cherokee diesel euro 5 ~ 4x4 automata ~ 159000km 2013 11900 €
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
T88888c t575163a 9831370080 9840056680 9847929580 compresor ac... 2500 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Contact pornire peugeot, n0500109 120 Lei


