Siguranta auto: centura de siguranta

Siguranta auto: centura de siguranta
Probabil una din cele mai importante trasaturi ale unei masini este siguranta. Oamenii sunt in stare sa plateasca mai multi bani pentru o masina, poate nu la fel de aratoasa ca o rivala din aceeasi clasa, dar mai sigura. In ultimii ani, siguranta la volan a luat o noua dimensiune, cu sisteme din ce in ce mai complexe, menite sa ne scoata in viata, in cazul unui accident. Vom incepe o serie de articole referitoare la siguranta masinii, atat fata de pasageri cat si de pietoni, cu detalii despre elementele de siguranta propuse de producatori sa ne salveze viata.
Distribuie pe Facebook

In linii mari, putem imparti sistemele de siguranta ale masinii in doua parti mari si late: sisteme de siguranta active si sisteme de siguranta pasive. Siguranta activa cuprinde tot ce are ca functie evitarea unui accident: sistem de franare, stopurile de frana, faruri, ABS, sistemul de stabilitate, senzorii de presiune, oglinzile heliomate, etc. Siguranta pasiva cuprinde toate elementele menite sa salveze viata in cazul unui accident: centura de siguranta, airbaguri, zona de absorbtie a impactului, geamurile, etc. Exista si o a treia categorie de sisteme de siguranta, aceea post-accident, a carui scop este evitarea unui alt incident neplacut, survenit in urma unui accident, ce poate lua viata supravietuitorilor: de exemplu, incendiul, ce poate surveni dupa un accident.

Siguranta auto: centura de siguranta


In acest prim articol vom mentiona cateva detalii despre centura de siguranta, probabil cea mai eficienta si mai cunoscuta metoda de a ramane in viata, in caz de accident.


Istoric

Centura de siguranta este atat de eficienta, incat si-a pastrat trasaturile si scopul din 1949, cand Volvo a prezentat prima masina cu o astfel de dotare, si pana in ziua de azi. Centura de siguranta auto a fost implementata de Volvo, urmata de Ford, care o oferea drept o optiune. Saab a inceput sa-si doteze masinile cu centura de siguranta in anul 1958, ca dotare standard, ceea ce a impulsionat si pe ceilalti producatori sa faca la fel. Centura nu mai era o optiune, era o necessitate obligatorie. Insa, pana in 1959, centura de siguranta era in 2 puncte, ca cele de avion. Tot Volvo a fost cel care a introdus centura in 3 puncte, asa cum o stim si astazi. Nu degeaba cand spui cuvantul siguranta, te gandesti la Volvo... Tot un detaliu istoric, statul Victoria, din Australia, a fost primul stat care a facut obligatorie purtarea centurii de siguranta a pasagerilor de pe locurile din fata, in 1970.


Tipuri de centuri de siguranta

In zilele noastre, centura de siguranta stoc pe toate masinile este cea in 3 puncte. In foarte rare cazuri, pe bancheta din spate, locul central, se mai foloseste tipul de centura in 2 puncte. Centura in 3 puncte retractabila functioneaza la presiune si se blocheaza atunci cand se simte o oarecare tensiune ce blocheaza tamburul retractor. La masini mai scumpe, precum clasa S de la Mercedes, sistemul Pre-Safe, atunci cand simte un risc crescut de accident (derapaj, pierdere control) tensioneaza automat centura de siguranta si o blocheaza.

Siguranta auto: centura de siguranta

Este important de stiut faptul ca centura de siguranta, la toate modelele moderne dotate cu airbag, activeaza airbagul. Daca centura de siguranta nu este pusa, nu functioneaza nici airbagul. Iar motivul este unul evident: corpul uman, la impact, neavand suportul centurii, se va arunca spre airbag, dar puterea acestuia poate rupe coloana foarte usor. Atunci cand centura este pusa, numai capul aruncat in airbag, acesta atenuand impactul. Foarte multe cazuri mortale se intampla astfel, mai ales la masinile a caror soferi au avut grija sa scape de semnalul sonor al centurii nemontate, punand-o prin spatele scaunului in pozitia normala. Au existat cazuri de fatalitati cauzate de airbag, nu de accident neaparat.

Siguranta auto: centura de siguranta


Mai ales in motorsport, acolo unde se folosesc si scaunele de curse, este folosita centura in 5 puncte sau cea in 6 puncte. Este vorba de o centura formata din 2 parti care vin peste umeri, doua laterale si 1 sau 2 intre picioare, toate unindu-se in zona abdominala. Fixarea este foarte precisa si, spre deosebire de centura retractanta, aceasta este fixa sin u permite miscari ale corpului foarte ample. Este un system foarte sigur, mai ales in caz de rasturnare a masinii. Tot centura in 5 puncte este folosita si la scaunele de copii.

Siguranta auto: centura de siguranta

Mai ales in Statele Unite, de cand centura este obligatorie, au fost implementate centurile automate, care, odata cu inchiderea portierelor, se puneau in pozitie, fixate pe corpul soferului si a pasagerului. Utilitatea sistemului nu a fost dovedita, fiind mai mult o optiune de confort, decat una de crestere a sigurantei, sistemul putand fi dezactivat si modificat.


Chiar daca, de-a lungul anilor, au fost aduse modificari si imbunatatiri centurii de siguranta, scopul acesteia a ramas la fel. O centura din material textil, polipropilena, rezistent la forte uriase, menit sa tina corpul fixat de scaun, in cazul unui accident. Chiar daca a fost dotata cu sisteme electrice, care o pretensioneaza in cazul unei franari foarte violente, fie ca a fost transformata intr-o centura gonflabila, inventia din anii '40 salveaza vieti in timp ce cititi acest articol.


Pe viitor, vom lua, pe rand, toate sistemel de siguranta ale masinii si le vom explica, dar vom si publica topurile masinilor testate de NCAP, in functie de categorii, pentru o mai buna informare a posibililor clienti.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (7) Poze Siguranta la volan
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 16 Februarie 2010