RCA-ul pentru tineri, bomba din bratele Guvernului
- Asigurarea RCA ajunge si la 4400 de lei/an in cazul unui tanar de 21 de ani
- Comisionul brokerilor este intre 10 si 50 de procente
- Pretul urias este controlat si facut de ASF
A innebunit lupul! Intr-o singura saptamana, premierul Ponta a scos pe gura mai multe adevaruri decat in toata cariera sa politica. Miercurea trecuta, in timpul sedintei de Guvern, ministrul de Finante Darius Valcov a fost trimis sa negocieze cu companiile din domeniul petrolier solutiile pentru scaderea pretului carburantilor la pompa dupa ce Victor Ponta a observat ca benzina si motorina din Romania sunt in continuare scumpe.
Acelasi Valcov are sarcina de a rezolva problema diferentei uriase intre asigurarile de tip RCA platite de tineri si pretul platit de ceilalti soferi, Ponta constatand folozofic: "Tinerii platesc un RCA prea mare. Masina nu trebuie sa devina un lux".
Ponta se conserva
In fine, nu trebuie sa fii prim-ministru sau vreun geniu ca sa observi ca cele doua probleme sunt reale si reclamate deja de largi categorii sociale, asa ca Victor Ponta nu a facut decat sa "plagieze" ceaa ce i-au reprosat pana in prezent transportatorii si tinerii conducatori auto. In curand riscam sa il auzim pe Ponta recunoscand si faptul ca nu se construiesc autostrazi in Romania.
Schimbarea de atitudine a premierului este totusi o masura de conservare politica a acestuia dupa ce bilantul facut dupa pierderea alegerilor prezidentiale i-au aratat ca generatia Facebook si nemultumitii revoltati de taxele abuzive impuse in special soferilor i-au taiat craca de sub picioare cand ii era lumea mai draga. Iar daca in privinta pretului carburantilor, guvernul nu este vinovat decat de incarcarea excesiva a pretului cu pana la 60% taxe si impozite, la RCA problema se schimba, toate guvernele perindate in fruntea tarii avand parghiile necesare de a regla sistemul asigurarilor auto prin intermediul Autoritatii de Supraveghere Financiara.
Soc la Palatul Victoria: "RCA mai scump decat masina"
Abonati la limuzine de lux sau posesori ai unor SUV-uri inmatriculate in Bulgaria (vezi cazul Rovanei Plumb) guvernantii au facut ochii mari in fata problemelor reale. "Actuala realitate este una care ii pune pe tineri in dificultatea de a plati niste polite RCA care pot ajunge sa fie chiar mai scumpe decat masina pe care o conduc. Sunt convins ca marea parte a acestora nu isi vor putea permite sa plateasca un RCA de peste 2.000 de lei", a constatat la sfarsitul saptamanii trecute ministrul de Finante.
O metoda de a rezolva rapid problema care treneaza deja de cativa ani a fost chemarea la raport a PSD-istului Misu Negritoiu, numit sef al ASF in vara anului trecut. Acesta sustine ca va putea oferi o solutie clara abia spre sfarsitul lunii februarie, dupa ce va discuta modificarea legii in Parlament.
Variantele pe care ar putea merge Negritoiu constau in eliminarea criteriului de varsta in stabilirea pretului politei RCA, in verificarea incidentele rutiere anterioare si penalizarea soferului prin cresterea pretului asigurarii (sistem bonus-malus) si trecerea RCA de pe masina pe persoana fizica posesoare de permis de conducere, fapt ce ar conveni atat ASF-ului, cat si companiilor de asigurari. In Romania, numarul permiselor valabile depaseste in acest moment 6 milioane, in timp ce autoturismele asigurate sunt in numar de 4,5 milioane.
Un sistem putred
Reactia guvernantilor este intarziata pentru ca putreziciunea sistemului de asigurari din Romania a fost reclamata cu mult timp in urma. Pe langa discriminarea tinerilor in baza unor statistici in care se evidentiaza doar ca grupa de soferi de sub 27 de ani este implicata in mai multe accidente rutiere decat cea a celor de peste 45 de ani, ASF-ul ar trebui sa scoata la iveala mai multe mizerii ascunse sub pres. Gaurile din sistemul de asigurari auto au fost facute ani la rand si cu tolerarea unor companii de asigurari care nu au reusit sa isi onoreze obligatiile contractuale: Astra si Carpatica fiind printre cele mai reclamate firme in acest sens. Apoi, pretul unei asigurari pe acelasi segment de varsta la aceeasi companie variaza de la o zona a tarii la alta, de vina fiind comisioanele acordate brokerilor. Nu in ultimul rand, anumite categorii de conducatori auto, in special taximetristii, sunt implicati de 3-4 ori in mai multe accidente decat "soferii de weekend", dar platesc RCA mai mic decat soferii tineri.
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €