Benzina vs. motorina vs. GPL vs. curent electric: care este varianta buna?

- Franta incepe sa ia masuri impotriva masinilor diesel
- Viitorul apropiat le apartine masinilor cu motoare mici, pe benzina
- GPL-ul ar putea sa creasca in alegerile soferilor
Daca s-ar inventa masina care functioneaza pe aer sau apa si ar costa cat o masina normala, ar fi ideal. Dar nu exista asa ceva. In schimb, avem la dispozitie vreo 5 variante fezabile. Dar care sa fie cea mai buna forma de carburant?
Mereu a fost o disputa eterna intre tipurile diferite de carburant ce pot fi utilizate in automobilele noastre. Daca pana pe la mijlocul anilor '80 majoritatea vehiculelor functionau cu benzina, ulterior procentajul s-a schimbat si cele diesel au inceput sa prinda teren. De altfel, in 2014, masinile diesel erau mai multe ca cele pe benzina la nivel european, in procentaj de 65% in favoarea motorinei. Si, momentan, se pare ca motoarele pe motorina sunt la putere. Dar nu pentru mult timp.
Cam de doi ani incoace, mai toti producatorii au in oferta motorizari de o capacitate mica, de maximum 1.2 litri, chiar si de 0.8 litri, pe benzina, dotate cu un turbo-compresor. Cu alte cuvinte, curentul de diminuare a capacitatii, numit "Downsizing", i-a cuprins pe toti producatorii. Evident, din cauze legate de poluare si reglementari ale Uniunii Europeene care isi propune sa limiteze noxele emise de automobile. Si asa, incepand cu 2016, se pare ca vom vedea din nou o crestere a numarului de masini pe benzina, fiind asteptat ca in 2018 sa avem iar o majoritate "benzinara".
Cum ramane cu masinile electrice, despre care se spunea inca din anii '90 ca reprezinta viitorul? Nu prea au un viitor roz. Oricum, nu asa cum se vand acum in Europa. Masinile electrice 100% au preturi, din pacate, mult prea prohibitive pentru marea majoritate. Cei care cumpara aceste masini sunt de obicei companii mari cu flote care vor sa transmita un mesaj si care vor sa aiba parte de reduceri fiscale, contribuind la ecologia planetei. Pretul mare, autonomia scazuta, intretinerea costisitoare si lipsa infrastructurii in majoritatea tarilor europene, au facut ca masinile electrice sa aiba o crestere in vanzari, dar mult prea mica. Nu este de mirare ca in Romania, masinile 100% electrice pot fi numarate pe degetele de la maini si picioare. Ale unei singure persoane.
In regula, masinile electrice sunt scumpe, dar cele hibride? Nu sunt ele viitorul in materie de eficienta? Ca doar au emisii scazute de noxe, combina motorul electric cu cel termic, asa ca totul se rezuma la un consum infim de benzina. Nu este chiar asa. Noi am testat mai multe masini hibride de-a lungul vremii. Si, din pacate, dupa ce tragi linie, iti dai seama ca ai parte de un consum mult mai mare in regim hibrid, decat daca ai avea pe o masina diesel, de capacitate si putere mai mare. Cu alte cuvinte, masinile diesel consuma mai putin decat cele hibride.
Pai si atunci, daca motorina este cea mai buna, de ce nu reprezinta viitorul? Pentru ca motorina polueaza. Nu neaparat noxe de CO2, ci alte noxe periculoase pentru sanatate. Studiile au demonstrat ca, in ciuda montarii celor mai performante filtre de particule, masinile diesel elimina tot felul de compusi chimici care, odata inhalati, pot prezenta riscul unor boli de plamani grave in cazul unei expuneri indelungate. Adica, intr-un oras aglomerat cu multe masini diesel, oamenii sunt mai predispusi la imbolnavire. Si cum UE nu vrea asa ceva, incep, incet-incet, sa faca presiuni in aceasta directie si sa limiteze numarul masinilor pe motorina. Si deja au inceput cateva miscari de forte anti-motorina: incep sa creasca taxele celor care au motoare diesel, incep sa existe niste limitari de acces in centrele oraselor, incep sa coste mult mai mult la dealer, tocmai, pentru a scadea numarul acestor masini. Evident, e vorba de multi ani pana cand va ajunge si la noi treaba asta, dar este un semn de intrebare!
Dar ce poate fi mai bun decat motorina? Un motor pe benzina de capacitate mica, dotat cu o turbina, pentru a avea o putere mare. Asa s-au nascut motorizarile 0.9 TCe de la Dacia, motoarele de 1.0 EcoBoost de la Ford sau propulsoarele de 0.9 litri TwinAir de la Fiat. Adica motorizari mici, ceea ce inseamna taxe foarte scazute si noxe putine, dar puternice. Si, se pare, ca aceasta este directia spre care se indreapta tot mai multi producatori. Mai mult, la fel ca si alte branduri auto, si Nissan a inceput sa puna motoare mici, de 1.2 litri, chiar si pe SUV-uri sau Crossovere. Este clar ca in cativa ani, niciun producator nu va mai avea motoare de capacitate mare. Insa, mai bun decat un motor mic pe benzina, ce poate fi?
Un motor pe GPL. Cel putin, in Romania. Pentru ca pretul gazului auto este cam la jumatate decat pretul benzinei. Cu alte cuvinte, poti parcurge aproape dublul distantei pe GPL, fata de benzina. Dacia, de exemplu, vine din fabrica cu instalatie GPL. La fel ca si alti producatori. Oricum, chiar daca nu cumperi o masina noua cu sistem de gaz pe ea, ii poti monta ulterior un sistem care costa de la 2500 de lei cu TVA si montaj incluse, pentru un automobil cu 4 pistoane. Dupa parerea noastra, in ziua de azi si in urmatorii ani, GPL-ul este cea mai buna varianta.
Haideti sa recapitulam nitel. Daca ar fi sa o luam logic, din punct de vedere al eficientei si al costului pentru un sofer din Romania, alegerea unei masini in functie de carburant ar trebui sa se faca in urmatoarea ordine:
AVANTAJE
1. Masina cu motor pe GPL
- noxe foarte scazute
- consum mic
- pret redus al gazului
- pret de achizitie mai mic decat al unei masini diesel noi
- nu strica motorul si nu scade puterea, asa cum se zvoneste
2. Masina cu motor mic, supra-alimentat, pe benzina
- taxe mici
- consum destul de redus
- pret de achizitie mai mic decat al unei masini diesel
- putere mare
3. Masina cu motor diesel
- consum redus
4. Masina cu motor hibrid
- noxe ceva mai scazute
- taxa de inmatriculare 0
5. Masina cu motor 100% electric
- pret mic de functionare
DEZAVANTAJE
1. Masina cu motor pe GPL
- pierzi spatiul din portbagaj - este unicul dezavantaj
2. Masina cu motor mic, supra-alimentat, pe benzina
- consum mai mare decat motorina si decat pe GPL
- fiabilitate in timp mai scazuta
3. Masina cu motor diesel
- noxe mari, posibilitate de crestere taxe in viitor
- intretinere mai costisitoare
- pretul ridicat al motorinei, cel mai scump carburant
4. Masina cu motor hibrid
- consum mai mare decat pe motorina sau GPL
- pret de achizitie ridicat
- intretinere scumpa
5. Masina cu motor 100% electric
- pret de achizitie al naibii de ridicat
- autonomie scazuta
- imposibilitatea de a parasi mediul urban
-
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
Jante nissan juke, qashqai, x-trail, murano, leaf , originale,... 2499 Lei
Pompa spalare parbriz era 465036 35 Lei
-
Stop tripla lampa stanga renault megane 2 break 8200417349... 200 Lei
Panou butoane start stop avarie mercedes eqs eqe amg cod... 1000 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
-
Stop dreapta honda cr-v (2013-2017) original 130 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Macara cu motoras stanga vw golf 4 2 usi 150 Lei
-
Geam lampa plafon fata renault megane 2 [facelift] [2006 -... 20 Lei
Jante nissan juke , qashqai , x-trail, jante aliaj nissan... 1700 Lei
Praguri laterale pentru vw polo 9n / 9n3 toate modelele... 179 €
-
Cardan audi a4 b8 allroad (8kh) 2.0 tdi quattro 163 cai cod:... 1299 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
Jante noi 17 inch originale seat leon 3 5f r17 590 €
-
Capace roata diahatsu terios 2006+ din abs+pvc 850 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Fuzeta fata dreapta mercedes-benz e-class w211/s211 [2002 -... 200 Lei
-
Fulie vibrochen 059 105 251 m audi a8 d3 3.0tdi 2004 asb oem... 150 Lei
St8151 simulator suspensie auto 380v 22970 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
-
Motor dacia logan 1.5 dci euro 4, cod motor k9k 1700 Lei
Fiat ducato 2.3jtd 2010 31500 €
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
Citroen ds4 2.0bluehdi 2017 8820 €
Bara fata dacia logan 2 2017-2018-2019-2020 noua 620223034r... 300 Lei
Cutie viteza manuala, cod gm428744098, opel corsa d, 1.2 benz,... 1106 Lei
-
Mini cooper s countryman all4 2014 7900 €
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Opel corsa s-d ba11 2009 2000 €
-
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
Dezmembrez piese caroserie, motor, cutie viteze, suspensie...
Catadioptru bara spate stanga cod: 7210795 7210795 bmw seria 5... 128 Lei


