Benzina vs. motorina vs. GPL vs. curent electric: care este varianta buna?

- Franta incepe sa ia masuri impotriva masinilor diesel
- Viitorul apropiat le apartine masinilor cu motoare mici, pe benzina
- GPL-ul ar putea sa creasca in alegerile soferilor
Daca s-ar inventa masina care functioneaza pe aer sau apa si ar costa cat o masina normala, ar fi ideal. Dar nu exista asa ceva. In schimb, avem la dispozitie vreo 5 variante fezabile. Dar care sa fie cea mai buna forma de carburant?
Mereu a fost o disputa eterna intre tipurile diferite de carburant ce pot fi utilizate in automobilele noastre. Daca pana pe la mijlocul anilor '80 majoritatea vehiculelor functionau cu benzina, ulterior procentajul s-a schimbat si cele diesel au inceput sa prinda teren. De altfel, in 2014, masinile diesel erau mai multe ca cele pe benzina la nivel european, in procentaj de 65% in favoarea motorinei. Si, momentan, se pare ca motoarele pe motorina sunt la putere. Dar nu pentru mult timp.
Cam de doi ani incoace, mai toti producatorii au in oferta motorizari de o capacitate mica, de maximum 1.2 litri, chiar si de 0.8 litri, pe benzina, dotate cu un turbo-compresor. Cu alte cuvinte, curentul de diminuare a capacitatii, numit "Downsizing", i-a cuprins pe toti producatorii. Evident, din cauze legate de poluare si reglementari ale Uniunii Europeene care isi propune sa limiteze noxele emise de automobile. Si asa, incepand cu 2016, se pare ca vom vedea din nou o crestere a numarului de masini pe benzina, fiind asteptat ca in 2018 sa avem iar o majoritate "benzinara".
Cum ramane cu masinile electrice, despre care se spunea inca din anii '90 ca reprezinta viitorul? Nu prea au un viitor roz. Oricum, nu asa cum se vand acum in Europa. Masinile electrice 100% au preturi, din pacate, mult prea prohibitive pentru marea majoritate. Cei care cumpara aceste masini sunt de obicei companii mari cu flote care vor sa transmita un mesaj si care vor sa aiba parte de reduceri fiscale, contribuind la ecologia planetei. Pretul mare, autonomia scazuta, intretinerea costisitoare si lipsa infrastructurii in majoritatea tarilor europene, au facut ca masinile electrice sa aiba o crestere in vanzari, dar mult prea mica. Nu este de mirare ca in Romania, masinile 100% electrice pot fi numarate pe degetele de la maini si picioare. Ale unei singure persoane.
In regula, masinile electrice sunt scumpe, dar cele hibride? Nu sunt ele viitorul in materie de eficienta? Ca doar au emisii scazute de noxe, combina motorul electric cu cel termic, asa ca totul se rezuma la un consum infim de benzina. Nu este chiar asa. Noi am testat mai multe masini hibride de-a lungul vremii. Si, din pacate, dupa ce tragi linie, iti dai seama ca ai parte de un consum mult mai mare in regim hibrid, decat daca ai avea pe o masina diesel, de capacitate si putere mai mare. Cu alte cuvinte, masinile diesel consuma mai putin decat cele hibride.
Pai si atunci, daca motorina este cea mai buna, de ce nu reprezinta viitorul? Pentru ca motorina polueaza. Nu neaparat noxe de CO2, ci alte noxe periculoase pentru sanatate. Studiile au demonstrat ca, in ciuda montarii celor mai performante filtre de particule, masinile diesel elimina tot felul de compusi chimici care, odata inhalati, pot prezenta riscul unor boli de plamani grave in cazul unei expuneri indelungate. Adica, intr-un oras aglomerat cu multe masini diesel, oamenii sunt mai predispusi la imbolnavire. Si cum UE nu vrea asa ceva, incep, incet-incet, sa faca presiuni in aceasta directie si sa limiteze numarul masinilor pe motorina. Si deja au inceput cateva miscari de forte anti-motorina: incep sa creasca taxele celor care au motoare diesel, incep sa existe niste limitari de acces in centrele oraselor, incep sa coste mult mai mult la dealer, tocmai, pentru a scadea numarul acestor masini. Evident, e vorba de multi ani pana cand va ajunge si la noi treaba asta, dar este un semn de intrebare!
Dar ce poate fi mai bun decat motorina? Un motor pe benzina de capacitate mica, dotat cu o turbina, pentru a avea o putere mare. Asa s-au nascut motorizarile 0.9 TCe de la Dacia, motoarele de 1.0 EcoBoost de la Ford sau propulsoarele de 0.9 litri TwinAir de la Fiat. Adica motorizari mici, ceea ce inseamna taxe foarte scazute si noxe putine, dar puternice. Si, se pare, ca aceasta este directia spre care se indreapta tot mai multi producatori. Mai mult, la fel ca si alte branduri auto, si Nissan a inceput sa puna motoare mici, de 1.2 litri, chiar si pe SUV-uri sau Crossovere. Este clar ca in cativa ani, niciun producator nu va mai avea motoare de capacitate mare. Insa, mai bun decat un motor mic pe benzina, ce poate fi?
Un motor pe GPL. Cel putin, in Romania. Pentru ca pretul gazului auto este cam la jumatate decat pretul benzinei. Cu alte cuvinte, poti parcurge aproape dublul distantei pe GPL, fata de benzina. Dacia, de exemplu, vine din fabrica cu instalatie GPL. La fel ca si alti producatori. Oricum, chiar daca nu cumperi o masina noua cu sistem de gaz pe ea, ii poti monta ulterior un sistem care costa de la 2500 de lei cu TVA si montaj incluse, pentru un automobil cu 4 pistoane. Dupa parerea noastra, in ziua de azi si in urmatorii ani, GPL-ul este cea mai buna varianta.
Haideti sa recapitulam nitel. Daca ar fi sa o luam logic, din punct de vedere al eficientei si al costului pentru un sofer din Romania, alegerea unei masini in functie de carburant ar trebui sa se faca in urmatoarea ordine:
AVANTAJE
1. Masina cu motor pe GPL
- noxe foarte scazute
- consum mic
- pret redus al gazului
- pret de achizitie mai mic decat al unei masini diesel noi
- nu strica motorul si nu scade puterea, asa cum se zvoneste
2. Masina cu motor mic, supra-alimentat, pe benzina
- taxe mici
- consum destul de redus
- pret de achizitie mai mic decat al unei masini diesel
- putere mare
3. Masina cu motor diesel
- consum redus
4. Masina cu motor hibrid
- noxe ceva mai scazute
- taxa de inmatriculare 0
5. Masina cu motor 100% electric
- pret mic de functionare
DEZAVANTAJE
1. Masina cu motor pe GPL
- pierzi spatiul din portbagaj - este unicul dezavantaj
2. Masina cu motor mic, supra-alimentat, pe benzina
- consum mai mare decat motorina si decat pe GPL
- fiabilitate in timp mai scazuta
3. Masina cu motor diesel
- noxe mari, posibilitate de crestere taxe in viitor
- intretinere mai costisitoare
- pretul ridicat al motorinei, cel mai scump carburant
4. Masina cu motor hibrid
- consum mai mare decat pe motorina sau GPL
- pret de achizitie ridicat
- intretinere scumpa
5. Masina cu motor 100% electric
- pret de achizitie al naibii de ridicat
- autonomie scazuta
- imposibilitatea de a parasi mediul urban
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
-
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
Vw golf 1,4 tsi 2015 8470 €
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei


