Benzina vs. motorina vs. GPL vs. curent electric: care este varianta buna?

- Franta incepe sa ia masuri impotriva masinilor diesel
- Viitorul apropiat le apartine masinilor cu motoare mici, pe benzina
- GPL-ul ar putea sa creasca in alegerile soferilor
Daca s-ar inventa masina care functioneaza pe aer sau apa si ar costa cat o masina normala, ar fi ideal. Dar nu exista asa ceva. In schimb, avem la dispozitie vreo 5 variante fezabile. Dar care sa fie cea mai buna forma de carburant?
Mereu a fost o disputa eterna intre tipurile diferite de carburant ce pot fi utilizate in automobilele noastre. Daca pana pe la mijlocul anilor '80 majoritatea vehiculelor functionau cu benzina, ulterior procentajul s-a schimbat si cele diesel au inceput sa prinda teren. De altfel, in 2014, masinile diesel erau mai multe ca cele pe benzina la nivel european, in procentaj de 65% in favoarea motorinei. Si, momentan, se pare ca motoarele pe motorina sunt la putere. Dar nu pentru mult timp.
Cam de doi ani incoace, mai toti producatorii au in oferta motorizari de o capacitate mica, de maximum 1.2 litri, chiar si de 0.8 litri, pe benzina, dotate cu un turbo-compresor. Cu alte cuvinte, curentul de diminuare a capacitatii, numit "Downsizing", i-a cuprins pe toti producatorii. Evident, din cauze legate de poluare si reglementari ale Uniunii Europeene care isi propune sa limiteze noxele emise de automobile. Si asa, incepand cu 2016, se pare ca vom vedea din nou o crestere a numarului de masini pe benzina, fiind asteptat ca in 2018 sa avem iar o majoritate "benzinara".
Cum ramane cu masinile electrice, despre care se spunea inca din anii '90 ca reprezinta viitorul? Nu prea au un viitor roz. Oricum, nu asa cum se vand acum in Europa. Masinile electrice 100% au preturi, din pacate, mult prea prohibitive pentru marea majoritate. Cei care cumpara aceste masini sunt de obicei companii mari cu flote care vor sa transmita un mesaj si care vor sa aiba parte de reduceri fiscale, contribuind la ecologia planetei. Pretul mare, autonomia scazuta, intretinerea costisitoare si lipsa infrastructurii in majoritatea tarilor europene, au facut ca masinile electrice sa aiba o crestere in vanzari, dar mult prea mica. Nu este de mirare ca in Romania, masinile 100% electrice pot fi numarate pe degetele de la maini si picioare. Ale unei singure persoane.
In regula, masinile electrice sunt scumpe, dar cele hibride? Nu sunt ele viitorul in materie de eficienta? Ca doar au emisii scazute de noxe, combina motorul electric cu cel termic, asa ca totul se rezuma la un consum infim de benzina. Nu este chiar asa. Noi am testat mai multe masini hibride de-a lungul vremii. Si, din pacate, dupa ce tragi linie, iti dai seama ca ai parte de un consum mult mai mare in regim hibrid, decat daca ai avea pe o masina diesel, de capacitate si putere mai mare. Cu alte cuvinte, masinile diesel consuma mai putin decat cele hibride.
Pai si atunci, daca motorina este cea mai buna, de ce nu reprezinta viitorul? Pentru ca motorina polueaza. Nu neaparat noxe de CO2, ci alte noxe periculoase pentru sanatate. Studiile au demonstrat ca, in ciuda montarii celor mai performante filtre de particule, masinile diesel elimina tot felul de compusi chimici care, odata inhalati, pot prezenta riscul unor boli de plamani grave in cazul unei expuneri indelungate. Adica, intr-un oras aglomerat cu multe masini diesel, oamenii sunt mai predispusi la imbolnavire. Si cum UE nu vrea asa ceva, incep, incet-incet, sa faca presiuni in aceasta directie si sa limiteze numarul masinilor pe motorina. Si deja au inceput cateva miscari de forte anti-motorina: incep sa creasca taxele celor care au motoare diesel, incep sa existe niste limitari de acces in centrele oraselor, incep sa coste mult mai mult la dealer, tocmai, pentru a scadea numarul acestor masini. Evident, e vorba de multi ani pana cand va ajunge si la noi treaba asta, dar este un semn de intrebare!
Dar ce poate fi mai bun decat motorina? Un motor pe benzina de capacitate mica, dotat cu o turbina, pentru a avea o putere mare. Asa s-au nascut motorizarile 0.9 TCe de la Dacia, motoarele de 1.0 EcoBoost de la Ford sau propulsoarele de 0.9 litri TwinAir de la Fiat. Adica motorizari mici, ceea ce inseamna taxe foarte scazute si noxe putine, dar puternice. Si, se pare, ca aceasta este directia spre care se indreapta tot mai multi producatori. Mai mult, la fel ca si alte branduri auto, si Nissan a inceput sa puna motoare mici, de 1.2 litri, chiar si pe SUV-uri sau Crossovere. Este clar ca in cativa ani, niciun producator nu va mai avea motoare de capacitate mare. Insa, mai bun decat un motor mic pe benzina, ce poate fi?
Un motor pe GPL. Cel putin, in Romania. Pentru ca pretul gazului auto este cam la jumatate decat pretul benzinei. Cu alte cuvinte, poti parcurge aproape dublul distantei pe GPL, fata de benzina. Dacia, de exemplu, vine din fabrica cu instalatie GPL. La fel ca si alti producatori. Oricum, chiar daca nu cumperi o masina noua cu sistem de gaz pe ea, ii poti monta ulterior un sistem care costa de la 2500 de lei cu TVA si montaj incluse, pentru un automobil cu 4 pistoane. Dupa parerea noastra, in ziua de azi si in urmatorii ani, GPL-ul este cea mai buna varianta.
Haideti sa recapitulam nitel. Daca ar fi sa o luam logic, din punct de vedere al eficientei si al costului pentru un sofer din Romania, alegerea unei masini in functie de carburant ar trebui sa se faca in urmatoarea ordine:
AVANTAJE
1. Masina cu motor pe GPL
- noxe foarte scazute
- consum mic
- pret redus al gazului
- pret de achizitie mai mic decat al unei masini diesel noi
- nu strica motorul si nu scade puterea, asa cum se zvoneste
2. Masina cu motor mic, supra-alimentat, pe benzina
- taxe mici
- consum destul de redus
- pret de achizitie mai mic decat al unei masini diesel
- putere mare
3. Masina cu motor diesel
- consum redus
4. Masina cu motor hibrid
- noxe ceva mai scazute
- taxa de inmatriculare 0
5. Masina cu motor 100% electric
- pret mic de functionare
DEZAVANTAJE
1. Masina cu motor pe GPL
- pierzi spatiul din portbagaj - este unicul dezavantaj
2. Masina cu motor mic, supra-alimentat, pe benzina
- consum mai mare decat motorina si decat pe GPL
- fiabilitate in timp mai scazuta
3. Masina cu motor diesel
- noxe mari, posibilitate de crestere taxe in viitor
- intretinere mai costisitoare
- pretul ridicat al motorinei, cel mai scump carburant
4. Masina cu motor hibrid
- consum mai mare decat pe motorina sau GPL
- pret de achizitie ridicat
- intretinere scumpa
5. Masina cu motor 100% electric
- pret de achizitie al naibii de ridicat
- autonomie scazuta
- imposibilitatea de a parasi mediul urban
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
-
Cutie viteze opel astra h j zafira b mokka meriva corsa 1.7... 2000 Lei
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
-
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
-
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
-
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
-
Dezmembrez,piese vw polo variant verde 1.6 benzina 1999
Ford focus benzina 2014 4650 €
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
-
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Carenaj stanga fata vw golf 7 1.6 tdi cod motor clh... 200 Lei
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
Planetara dreapta fata, cod 96348791, chevrolet aveo sedan... 248 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei


