Cea mai tare masina din lume

Care e cea mai tare si misto masina din lume? Aia care iti place si care te face sa simti ca traiesti. Pentru unii, cea mai tare masina e cea pe care au cumparat-o. Pentru altii, e doar o masina pe care o vad in poze si in filme pe internet. Iar pentru altii este masina pe care au ocazia sa o conduca ocazional. Cea mai tare masina din lume este Mazda MX-5.

Cea mai "moale" masina o stim cu totii: e autobuzul. Sau batrana Dacie care ne lasa in drum cand ti-era lumea mai draga si acum nici ca vrei sa-ti mai aduci aminte de ea, desi unii o considera "clasica". E usor sa spui care sunt cele mai nasoale si mai proaste masini, din diferite motive. De exemplu, unii spun, din experienta proprie, ca Volkswagen face cele mai proaste autoturisme, dupa ce au vizitat mai multe service-uri de-a lungul vietii decat muzee. Altii gandesc la fel despre BMW sau Audi. La polul opus, aceste marci nasc adevarate pasiuni si unii si-ar da viata sustinand ca sunt cele mai bune masini din galaxie.

Vreo 38 de masini personale mai tarziu si peste 150 testate de la importatorii din Romania, spun astazi, cu mana pe inima: am condus cea mai tare masina din lume. Pentru mine. Acum. E vorba de un roadster cu doua locuri, zero practicalitate, deloc economic, nu foarte frumos, deloc puternic, nu foarte ieftin si cu loc pentru bagaje cat un buzunar de blugi.

Motor de 1.5 aspirat cu doar 130 cp

Si ce daca? Daca auzi ca MX-5 are un motor de 1.5, cat are batranul Cielo, sau cat are Loganul dCi, te apuca rasul. Dar nu ar trebui. Pentru ca micul roadster are doar 1000 de kilograme si cei 130 de cai japonezi ai impresia ca sunt vreo 200 si ceva. Motorul e aspirat, inca o treaba ciudata. Acum, in epoca masinilor turbo, cand un motor de capacitate mica este dotat cu un turbocompresor, nu te-ai astepta sa gasesti o masina sport cu motor aspirat. Pana si varianta mai potenta, are un motor 2.0 aspirat, tot pe benzina, de 160 cp. De ce aspirat?

Japonezii au o filosofie care trebuie sa-ti placa. Prefera sa monteze niste motoare fiabile, care nu se strica niciodata, motoare extrem de simple, de turatie, nu neaparat gandite pentru performante extreme. Adica daca iti cumperi o Mazda cu motor aspirat, te cam doare la "bass" toata viata, deoarece nu are ce sa se strice la el.

Insa romanii vor cuplu rapid de la turatie mica, de aia inca suntem o tara disperata dupa diesel. Mazda propune o alta abordare, asa cum aveau toti producatorii japonezi acum vreo 20 de ani. Cand avea Honda motor de 1.6 aspirat care producea 160 cp, sau cum avea Nissan motor de 2.0 aspirat si aproape 200 cp. Mazda face acest lucru in 2018 si iti propune un propulsor care, la prima vedere, pare lenes si depasit. Dar nu este, odata ce intelegi cum sa-l conduci. Si anume, turat.

Cand ai un diesel, accelerezi si la 1500 rpm, ca masina demareaza usor si imediat. Cu Mazda MX-5, trebuie sa turezi motorul la peste 3500 rpm si abia atunci simti ca trage si ca traieste. Partea buna este ca acul turometrului se duce la aproape 8000 rpm. Ca pe vremuri. Iar acest lucru este demential, iar zgomotul evacuarii iti face pielea sa se zbarleasca pe tine.

Mazda MX-5 2018 Takumi

Are numai 2 locuri

Stiu asta cel mai bine. De fapt, stiu ce inseamna nevoia de spatiu, mai ales daca familia are si un membru proaspat venit pe lume. Un roadster nu te ajuta cu nimic. Dar nu ma intereseaza. Nu cumperi masina asta pentru nevasta, nu o cumperi pentru copil. O cumperi pentru tine si numai pentru tine. Ceea ce inseamna ca doua locuri sunt deja prea multe. Partea buna este ca pe locul pasagerului, daca doresti, poti pune si scaunul de copil cu baza Isofix fara probleme. Dupa cum vedeti, cel mic a apreciat o plimbare prin Bucuresti intr-o dimineata racoroasa sub cerul liber, dar, din pacate, mamica a trebuit sa stea acasa.

Mazda MX-5 2018 Takumi

Nu prea fuge masina asta...

Ai dreptate. Nu fuge ca Mazda RX-7 modificata de Tengu pe care o aveam acum vreo 8 ani aici, in ograda 4Tuning. Nu fuge nici cat un BMW 320d, daca stau sa ma gandesc. MX-5 face 0-100 in 8.3 secunde si atinge o viteza maxima de 204 km/h. Deloc spectaculos. Insa nu e vorba de performanta cu masinuta asta.

Sunt oameni pentru care cea mai tare masina din lume trebuie sa treaca peste munti uriasi si drumuri forestiere pline de noroi. Pentru altii, cea mai tare masina din lume trebuie sa demareze brusc si agresiv. Iar pentru unii, cea mai buna masina din lume trebuie sa faca drift sau sa aiba 9 locuri, ca sa care tot neamul. Cu acest roadster pe care l-am condus cateva zile, lucrurile stau altfel. Nu e vorba de performanta, ci doar de felul in care se conduce pe un drum virajat. Daca iti place calatoria pe Transalpina, Transfagarasan, nu trebuie sa o faci cu un Megane RS de 280 cp. Ci cu masinuta asta de 130 cp care iti va oferi niste senzatii absolut halucinante.

Cel mai mic roadster din lume costa peste 25.000 de Euro???

Da, asta e pretul unui model precum cel testat de noi, cu echipare Takumi. Poti lua masina asta incepand cu 20.900 de Euro, daca vrei cea mai ieftina echipare si vei primi acelasi motor de 1.5 cu 130 cp. De fapt, nu prea conteaza ce echipare vrei sa cumperi, deoarece senzatiile sunt aceleasi. Si daca iti spui ca este un pret prea mare, sa stii ca gresesti. In primul rand, la acesti bani nu mai gasesti un roadster. Poate doar daca iti faci singur unul cu flexul. In al doilea rand, nu este o masina pe care sa o cumperi cu mintea, pentru ca sta foarte prost a capitolul practicalitate, ci este o masina pe care o cumperi cu sufletul, deoarece te face sa simti ca traiesti. Iar acest lucru nu se poate cumpara cu nicio suma de bani, de unde si pretul este relativ si dupa ce conduci masina asta iti va parea o pomana curata.

Mazda MX-5 2018 Takumi

Nu ai torpedou in masina asta!

Spatiul interior nu este deloc un avantaj al acestei masinute japoneze. Nu ai buzunare in portiere, nu ai torpedou clasic, nu ai niciun loc in care sa-ti tii telefonul sau cheile. E doar un minuscul compartiment cu capac pe consola din mijloc, dar in care incape doar un breloc. Si un pseudo-torpedou intre scaune, undeva in spate. Nu e mare, dar poti ascunde acolo niste chei si, de ce nu, chiar 4 portocale. Iar in portbagaj, daca esti norocos, intra doua trollere din alea mici de avion si o pereche de slapi. Nimic mai mult. Insa spatiul chiar nu conteaza. Repet: masina asta e pentru tine, nu e pentru carat borcanele cu muraturi ale soacrei. Iei cu tine minimum de bagaje, doi chiloti si trei sosete, te urci la volan si nu te mai intereseaza nimic. Esti doar tu cu soseaua si cerul liber.

E mai joasa ca un covor persan

Daca ai un covor in casa si cobori de pe el pe parchet, diferenta de cativa milimetri se simte. Cam asa e si Mazda fata de asfalt. Tin minte cand a venit o vedeta la o nunta cu un Lamborghini, imbracata la rochie de seara, tocuri cui, poseta de jdemii' de Euro. A parcat masina in fata localului, portiera lambo s-a inaltat spre cer, piciorul proaspat epilat si uns a atins afaltul, dupa care, ghici ce: cu toata tinuta ei de seara, vedeta pe care azi o admiri la ProTV, a ingenuncheat ca la moaste pe asfalt, ca sa coboare din masina, ducandu-se pe apa sambetei tot momentul inaltator de mare staif. Ok, poate cu MX-5 nu este asa de tragic. Dar sa stii ca nu-ti va fi deloc usor sa urci sau sa cobori din masinuta asta. Iar daca depasesti 100 de kilograme, s-ar putea sa ramai blocat in ea. Dar, din nou, asta chiar nu conteaza.

Mazda MX-5 2018 Takumi

De ce sa cumpar Mazda MX-5?

Pentru felul in care se conduce. Am mai facut un test cu noua Mazda MX-5 si am ales sa nu mai fac unul cu cifre si date tehnice, deoarece diferentele sunt minime. Ci am incercat sa explic in aceste randuri de ce, pentru mine, este cea mai tare masina din lume. Iar felul in care se conduce este cel mai mare avantaj, pe care nu-l mai gasesti la alte modele de pe piata, mai ales la banii astia. Zici ca esti intr-un kart, lipit de asfalt, zici ca esti cu nasul langa urmatorul viraj si stii exact cum sa-l abordezi, zici ca nu exista coloana de directie intre volan si roti, totul pare o singura piesa precisa si rigida. Masina este scurta, cu ampatament redus, fiecare miscare de volan inseamna o miscare uriasa a masinii. Tu controlezi masina, nu ea pe tine. Tu conduci masina, nu ea pe tine. Si daca ti-e dor de o masina cum se faceau pe vremuri, in care nu esti bombardat de sisteme electronice si de confort care sa-ti fure placerea condusului, trebuie sa te urci intr-un MX-5.

Chiar e cea mai tare masina din lume?

Azi, pentru mine, Mazda MX-5 este cea mai tare masina din lume. Pe care as vrea sa o conduc zilnic, pana se toceste pielea de pe volan. Am condus ceva masini la viata mea, unele mi-au dat senzatii mai tari, altele m-au uimit cu alte avantaje. Dar nicio masina nu a reusit sa imi aduca aminte ca viata la volan merita traita si ca poate fi superba. Cand conduci zilnic masini cu scaune de copil, in care calci pe jucarii, in care miorlaie toata lumea, care trebuie sa mearga incet si sigur, sa nu se trezeasca cel mic, cand trebuie sa ai loc in portbagaj mai mult decat ai in dulap, cand trebuie sa duci soacra de colo-colo, sa cari cumparaturile de la Carrefour, sa fugi zilnic la Bebetei, la doctor, la piata si asa mai departe, cauti cu disperare o gura de aer care sa-ti aduca aminte de tinerete si libertate. Unii o iau razna si se combini cu o pustoaica de 25 de ani care le aduce aminte de tinerete si le face pofta de viata. Asta iti ofera si Mazda MX-5. Si nu iei nici bataie acasa de la nevasta.

Mazda MX-5 2018 Takumi

Vezi toate pozele (6) Poze Mazda MX-5 2018 Takumi
mai multe