De ce este inutila o masina electrica in Romania anului 2019

Cum arata o tara ideala pentru tine? Cu politicieni care fura 5% si investesc 95% din banii publici? Cu spitale in care sa nu astepti cate 6 ore cu copilul nou-nascut in brate si din care sa iesi fara infectii suplimentare? Cu un sistem de educatie care sa dea nastere unor genii? Fara somaj, fara WC-uri in curte si fara pensionari uitati prin aziluri? Cumva este o tara cu salarii aliniate la restul Europei si cu o absorbtie a fondurilor europene de aproape 100%? Este o tara in care politicienii pot justifica pana la ultimul leu din avere si isi fac treaba pentru care au fost alesi? Sau o tara in care se construiesc autostrazi?
Romania este o tara mai speciala decat majoritatea din Europa. Evolueaza incet, deoarece in cei 30 de ani post-revolutionari, politicienii pe care noi i-am pus in fruntea statului au furat cu ambele maini, ajutati de neamuri si cunostinte. Chiar si acum, in 2019, guvernantii acorda toate contractele cu dedicatie si un bec ajunge sa coste 2000 de Euro intr-un sat fara asfalt, uitat de lume. Lacomia si egoismul politicienilor care ne conduc nu cunoaste limite, este mai mare ca oricand.
Dar nu este nimic nou. Romania a fost in ultimii ani tara in care s-au investit doar 5% din banii publici, iar restul au fost bagati in buzunarele baietilor destepti. Iar acest lucru se cunoaste intro sumedenie de domenii: investitii, dezvoltare, educatie, infrastructura, sanatate si asa mai departe. Romania este codasa la toate astea.
Indirect, un alt segment la care aproape toata Europa exceleaza si creste, stagneaza in tara noastra. Este cel al vehiculelor electrice. Un segment care nu pare sa aiba niciun viitor.
De la bun inceput, trebuie sa lamurim ceva: un potential posesor de masina electrica trebuie sa indeplineasca atat de multe conditii, incat il face o specie pe cale de disparitie in Romania. In strainatate, acolo unde sunt bine puse la punct mijloacele de deplasare in comun, un cumparator de masina electrica trebuie sa-si puna o singura intrebare: vreau sau nu sa am un aer mai putin poluat?
In Romania, numai sa te gandesti la a-ti cumpara o masina 100% electrica, ca posibil cumparator trebuie sa gasesti multe raspunsuri si sa indeplinesti niste conditii.
1. Nu poate fi singura masina a familiei, trebuie si una cu motor conventional;
2. Am unde sa incarc acumulatorul masinii?
3. Imi permit o asemenea masina?
4. Cata economie financiara fac?
5. Cat de mult salvez planeta si contribui la un aer mai curat?
6. Am nevoie sa circul si in afara orasului?
7. Cat de mult ma grabesc?
8. Ma pregatesc sa am copil in curand?
Si asa mai departe... Din start, in Romania, este IMPOSIBIL sa detii doar o masina 100% electrica. Imposibil! Iar aici deja se elimina motivul "trendy" ca sunt cool si tin cu planeta ca nu poluez, daca oricum mai am acasa o masina diesel. De ce e imposibil sa ai doar o masina electrica? Pentru ca vrei si tu, la un moment dat, sa pleci in vacanta, in Romania sau pe afara. Si cum statul nostru minunat nu se ocupa de statiile de incarcare, daca vrei sa depasesti autonomia masinii, trebuie sa-ti faci un plan bine pus la punct cu locurile in care sa incarci bateria. Daca vrei sa pleci la greci, de exemplu, trebuie sa nu te grabesti deloc. Una la mana, viteza maxima va fi una extrem de penibila, adica 85-90 km/h maxim pe autostrada. Cand opresti sa incarci bateria, presupunand ca ai unde, mai astepti 2-3 ore.
Teoretic, ai putea sa ajungi cu o masina electrica destul de departe. Insa in anumite conditii greu de realizat. Trebuie sa fii singur sau cel mult cu o gagica dornica de aventuri, care nu iti da doua palme ca o plimbi prin benzinarii unde trageti de un suc 3 ore pana se incarca bateria. Daca ai copil, ia-ti adio de la gandul de a conduce si detine o masina electrica, mai ales daca este mic. E bataie de joc sa faci un drum care normal se face in 6 ore cu o masina obisnuita cu rezervorul plin de motorina, in 3 zile, doar ca vrei tu sa ti-o arzi electric.
In 99% din cazuri, cine are o masina electrica mai are una pentru vacante. Deci sigur nu si-a cumparat-o ca sa tina cu planeta si cu mugurii corcodusilor. Circula cu ea in oras si atat. De fapt, strict pentru asta este o masina electrica: pentru oras. Punct. Cine se incapataneaza sa parcurga distante mari cu masina electrica, ori e masochist, ori ii place sa stea prin parcari sau benzinarii cat se incarca bateria si trece viata pe langa el.
Un alt criteriu este economia de carburant. Care, momentan exista datorita faptului ca cine incarca bateriile in locuri in care incarcarea este gratuita, chiar economiseste niste bani. In schimb, cine incarca masina electrica acasa si plateste pentru asta, achita o suma echivalenta unui consum diesel de 5%. Adica la fel te costa daca mergi cu masina electrica si o incarci acasa sau daca mergi cu un diesel ce consuma 5%. Evident, in oras, niciun diesel nu consuma 5%, poate 7%, dar se justifica o diferenta de numai 2 litri la suta de kilometri? Mai ales daca luam in calcul si pretul de achizitie al masinii electrice? Parca nu...
Mai sunt cei convinsi nevoie mare ca nu trebuie deloc sa polueze natura. Eventual sunt si vegani, ca e la moda, poate au chiar si un catel vegetarian, hranit cu pastarnac si goji, doar sa demonstreze ca nu e nevoie sa moara animale ca sa supravietuim. Asa cum nu e nevoie nici de motoare termice ca sa ne deplasam, pentru ca polueaza. Insa soferul care isi cumpara o masina electrica din unicul motiv ca sa nu polueze, este pe cat de superficial, pe atat de ipocrit. Deoarece se pare ca in procesul de fabricatie al acumulatorilor, cu tot cu prelucrarea metalelor rare si a altor ingrediente ale bateriilor Litiu-Polimer, acea fabrica din China care le realizeaza polueaza cat pentru 3 vieti de masina diesel. Asa spune lumea, ca noi nu avem cum sa verificam acest lucru... Insa este total absurd sa crezi ca masina electrica nu polueaza...
Mai ales in Romania. Mai tineti minte cand spuneam ca Romania este speciala? Pai in Romania anului 2019, o buna parte a energiei electrice care iti incarca tie acumulatorul masinii vine de la termo-centrale. Care, ai ghicit, functioneaza pe baza de carburanti fosili, carbune, motorina, lemn, titei, dupa caz. Asta inseamna fum cat cuprinde, poluare si multe gaze nocive aruncate in atmosfera. Toate astea ca sa ai tu curent la priza si sa incarci bateria la masina ta "verde". Evident, intr-o tara cum sunt cele din nord, in care absolut toata energia electrica vine de la parcuri eoliene sau solare, adica energie cu adevarat verde, poti spune ca masina ta electrica nu polueaza deloc. Dar nu in Romania...
Asadar, merita sa cumperi o masina electrica? Merita din anumite puncte de vedere care se bat cap in cap. Momentan, nu exista nicio explicatie logica pentru a da banii pe asa ceva. Nu este mai economica decat una diesel. Pe termen lung, pretul mare al unei electrice nu justifica cheltuiala cu consumul infim mai redus decat al unei masini diesel. Daca aveau pret identic, te mai gandeai, dar cand sunt diferente de zeci de mii de Euro, ai nevoie de zeci de ani sa zici ca ai facut economie.
Masina electrica este buna de oras. De acord. Cu un plin te plimbi toata saptamana daca esti norocos. Dar sa nu uitam ca ai nevoie de cel putin un loc in care sa o incarci, acasa sau la serviciu. Ceea ce nu prea se intampla. Daca o incarci acasa inseamna ca platesti, deci nu o cumperi ca sa faci economie. O cumperi sa salvezi planeta. Dar sigur mai ai si o alta masina de familie cu care pleci in vacante, deci nu salvezi planeta. Sau ti-ai luat masina electrica deoarece incarcarea este gratuita la Kaufland si in alte locuri, cum ar fi reprezentante auto sau parcari? Ar insemna sa-ti faci cumparaturile la Kaufland saptamanal si sa le faci sa dureze 2-3 ore, desi tu poate le-ai termina in 30 de minute. Sau inseamna ca hobby-ul tau principal e sa bei o cafea in benzinariile care ofera statii de incarcare gratuite, o cafea care dureaza tot asa, 2-3 ore. Sau pur si simplu nu ai ce face in viata asta si iti place sa admiri cerul instelat cat timp se incarca masina ta sambata in reprezentanta Mercedes de pe chei. Toate aceste fantezii se anuleaza daca ai copil inclus in familie.
Haideti sa tragem o concluzie. Nu prea ai ce face cu o masina electrica in Romania anului 2019. In afara de faptul ca vor zice cativa despre tine ca esti cool, pur si simplu nu exista vreo justificare logica. Nu exista. Nu iesi mai bine la bani. Nu poluezi mai putin. Nu este mai ieftina masina de cumparat. Nu ai autonomie mai mare. Nu arata mai bine masinile electrice si nu se conduc mai bine. Intr-o tara ca afara am putea spune ca vehiculele electrice au ceva mai multe beneficii. Dar nu in Romania condusa de PSD care in 2016 promitea 890 de statii de incarcare la nivel national cu energie electrica gratuita. Le-a vazut cineva?
-
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Tubulatura admisie aer 9833016780 opel corsa f 1.2i 131 cai hn05 250 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
-
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
-
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
-
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei


