Editorial: astazi am invatat de ce mor oamenii pe calea ferata

- Anual circa 35 de oameni mor in accidente auto feroviare
- Majoritatea trecerilor de cale ferata nu sunt semnalizate
- In Pipera, in jur de 5 trenuri opresc zilnic circulatia
Pipera, la celebra trecere la nivel cu cale ferata unde acum un an a murit un milionar cu un Bentley. Eram a doua masina cand s-a lasat bariera. Nimic nou, mi-am zis... Vine trenul, se ridica, dupa care plec la treaba mea in 10 minute. Nimic mai gresit.
Ca traim intr-o tara jenanta, plina de politicieni corupti sau chiorditori de doctorate, o stie oricine. Ca avem o infrastructura penibila, la fel... toti stim asta. Dar ca vietile oamenilor sunt puse in pericol de incompetenta celor care sunt platiti sa ne ocroteasca... de fapt, scuzati-ma. Si asta o cunoastem. Iar azi am mai intalnit o situatie care mi-a confirmat ca tara noastra este sub orice critica.
Mergeam spre Porsche Bucuresti Nord, cu ceva treaba. Cand, cu vreo 100 de metri inainte de trecerea la nivel cu cale ferata ce traverseaza ditamai bulevardul, numita Strada Petricani, vad ca se lasa barierele. Incetinesc, o las sa curga, ma opresc pe prima banda la umbra, relaxat, chiar daca afara sunt 30 de grade. Cat poate dura trecerea unui tren, 10 minute? Cumva 15? Asta e... eram in timp pentru intalnire, desi nu prevazusem oprirea asta.
Trec 20 de minute, nimic. Eram a doua masina de la bariera, in spatele meu se facuse o coada care cred ca trecea de 1,5 kilometri. Aproximativ 500-600 de masini, intinse pe cele doua benzi. Vreo 160 numarasem eu... Pe contra-sens, dinspre Pipera, acelasi lucru. Era coada pana dincolo de rondul cu OMV, pana pe podul nou care duce spre Bd. Barbu Vacarescu. Trecuse jumatate de ora de cand am oprit la bariera. M-am dat jos sa ma uit dupa tren. Am intrat direct pe sine, sa ma uit de ce naiba astept ca boul, alaturi de alti soferi lesinati de caldura...
Cat vezi cu ochii, nici urma de tren. Si de acolo e ceva vizibilitate, sa tot fie mai bine de 800 de metri in ambele parti. Trecuse deja si ora intalnirii, am sunat sa ma scuz de intarziere. In cele din urma, furisat in masina la racoarea Climaticului, va venind din dreapta un tren de marfa. Un gunoi de tren care circula cu colosala viteza de 3 km/h. Si lung, nevoie mare! Mai trec vreo 8 minute pana se desfasoara tot trenul, bag in viteza si zic: Gata, in sfarsit, 40 de minute de asteptat ajung!
Teapa. Trenul trece, bariera ramane culcata. Ma duc iar pe sine, iar nu se vede nimic. Lumea deja intorcea masinile, iesea nervoasa, nu stia nimeni ce se petrece. Dupa inca vreo 10 minute mai apare alt tren, tot din aceeasi directie, cu platforme goale de masini. Care circula cu aceeasi viteza uriasa de 3 km/h, maxim! Cum trece el agale, in sfarsit barierele se ridica si, dupa aproape o ora de asteptat ca prostul in soare impreuna cu, probabil, peste 1000 de alti cetateni din capitala, ma pun in miscare. Coada pe sensul celalalt era cat vezi cu ochii, atat spre Pipera, cat si spre politie. Evident, nesimtiti care au depasit coloana ca sa ajunga in fata au fost destui. Inclusiv un militian civil la volanul unui Logan de politie cu numarul MAI 26121, care s-a gandit ca are voie sa conduca autospeciala platita din bani publici in timpul liber, dar si sa faca abuz de functie... Penibil!
Dar, la sfarsitul asteptarii mele, am realizat un lucru. Accidentele auto pe trecerile de cale ferata se intampla din doua motive, ambele in egala masura de reale: prostia soferilor si prostia autoritatilor. Despre prostia unor oameni retardati care se gandesc ca pot depasi trenul, am tot vorbit. Si nimic nu este mai prostesc decat sa nu te asiguri atunci cand treci calea ferata. Si mai grav este insa sa treci calea ferata fara sa te asiguri cand ai si alti pasageri la bord. Daca esti singur, primesti ce meriti. Dar cand se intampla sa conduci o dubita plina de oameni si tu decizi ce se intampla cu viata lor... Nu e corect.
Astazi insa as vrea sa va povestesc despre autoritatile care omoara oamenii, direct sau indirect. Si luam un caz celebru, cel al milionarului cu Bentley de anul trecut care a fost lovit de tren exact in acelasi loc in care am fost azi. Zvonuri si supozitii sunt multe, de la sinucidere pana la consum de alcool. Dar sa luam urmatoarea situatie. Esti un om de afaceri care are o intalnire importanta, intalnire de care depinde viitorul tau si al familiei tale. Ajungi la trecerea asta de cale ferata si te trezesti ca esti blocat ca ultimul sobolan pret de o ora. Iti fierbe sangele in vene si cand vezi ca se umple paharul risti tot, nu ai ce face, si depasesti coloana, vrand sa ajungi la intersectie. Dupa care urmeaza un accident nefericit, cauzat de un cumul de factori... Cine este de vina aici?
Fara indoiala, omul ca s-a grabit si ca nu s-a asigurat. Insa complici la crima sunt si urmatoarele personaje. In primul rand, operatorul barierelor. Cat de cretin la cap sa fii sa lasi barierele cu 40 de minute inainte sa apara trenul? Asta este o dovada clara de durere in cur fata de soferii care zac ca vitele in aglomeratie, doar ca cineva nu este in stare sa sincronizeze viteza trenului cu bariera. In al doilea rand, la fel de vinovat este dobitocul care le permite unor trenuri sa circule cu viteze de 3 km/h, in situatia in care sinele ne permit viteze mult mai ridicate. Si, la fel de vinovati sunt cei din Voluntari care, vreme de atatia ani si atatea decese, nu au demarat construirea unui pasaj sub aceasta cale ferata...
Sa explic nitel: dupa mintea mea, intr-o tara normala, s-a pus semnalul sonor si vizual, dupa 10 secunde coboara bariera, dupa 5 minute trece trenul in viteza si instantaneu se ridica bariera. Totul sincronizat, in siguranta, operatiune ce dureaza nici 10 minute si in urma careia nu se fac aglomeratii de sute de masini. Dar, revenind cu picioarele in mocirla romaneasca, ce este normal la noi? Nimic.
Poate ca lumea ar muri mai putin in accidentele cu trenuri, daca s-ar gandi cineva sa faca aceste intersectii mai sigure si mai coerente. Poate ca nu ar mai exista teribilisti care sa treaca de bariera cand e semnalul rosu aprins, daca ar sti ca asteptarea la bariera ar fi de numai cateva minute. In schimb, romanul se gandeste: Daca nu trec acum, o sa astept si o ora, asa ca fortez bariera... Si hop, se intampla accidente cu morti imprastiati pe camp.
Eu zic ca merita discutat acest subiect. Cert este ca, dupa intamplarea de azi in care a trebuit sa stau o ora la una din cele mai importante bariere din capitala, e clar ca vina in astfel de incidente grave nu o poarta doar soferii. Parerea mea este ca totul incepe de la autoritatile care nu isi fac treaba si pe care nu le intereseaza de soarta noastra, a soferilor. Tu ce parere ai?
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Stopuri cu led vw scirocco iii 289 €
-
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
-
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei


