Editorial: Cum a reusit Volkswagen sa devina cel mai mincinos samsar de masini din toate timpurile

Editorial: Cum a reusit Volkswagen sa devina cel mai mincinos samsar de masini din toate timpurile
  • Cu 23% au scazut actiunile Volkswagen
  • 500.000 de masini, rechemate in service
  • Noxele reale, de 40 de ori mai mari decat limita legala
Distribuie pe Facebook

Nu e niciun secret ca avem o parere proasta despre masinile Volkswagen, despre serviciile lor de rahat pe care le ofera in Romania si despre sictirul cu care isi trateaza clientii. Dar ce a facut aceasta uriasa companie din 2008 incoace, mintindu-si clientii, tocmai a transformat-o in cel mai mare samsar auto din toate timpurile.

Sa ne intelegem: vorbim despre Volkswagen, cel mai mare producator de automobile din prezent, cea mai mare companie auto cu cel mai mare profit in 2015 la nivel mondial. O companie care pe vremuri producea masini fiabile, serioase, economice si total lipsite de orice minciuni penibile. Nu degeaba neamul meu si-a cumparat in ultimii 6 ani 3 masini noi-noute de la Porsche Romania: un Polo si doua Golfuri, un 5 si un 7. Si ghici ce: acum am mai ramas cu una singura din simplul motiv ca au fost niste trompete de masini pline de probleme de toate felurile. Si la fel cum am facut eu, inlocuind marca mult prea laudata si ridicata in slavi de romanul prost si naiv (ca mine), sper sa faca si altii si sa renunte la aceasta marca de care a ramas doar sigla...

Si nimic nu ma bucura mai mult decat vestea noua care se aude de peste ocean si care, am eu o banuiala, se va extinde si in Europa si Asia. E vorba de faptul ca masini Volkswagen produse intre 2008 si 2015 aveau instalat un software, sau mai bine zis un virus, care, in clipa in care masina era conectata la niste aparate de masurare a noxelor, se activau niste smecherii de filtrare a particulelor astfel incat noxele sa iasa conform legislatiei. Problema este ca, atunci cand masinile nu erau conectate la aparate, noxele erau de 40 de ori peste limita legala... De unde si supararea autoritatilor si a clientilor americani.

Mai exact, clienti... vreo 500.000 de oameni. Clienti de buna credinta care si-au cumparat masina bazandu-se pe sinceritatea producatorului, sinceritate care nu prea exista. La fel ca samsarii din targul de masini de la noi, care iti vand o masina cu 120.000 de kilometri la bord, dar de fapt ea are 480.000, ca a fost TAXI in Germania. Exact ca samsarii nostri au facut nemtii cu masinile Volkswagen: au dat noxele inapoi cu ajutorul unui soft special menit sa pacaleasca aparatele oficiale.

Samsarul Volkswagen

Acum, oriunde te uiti, clientii care detin masinile "inscrise in promotie", se plang ca au fost pacaliti si isi vor banii inapoi. Pai cred si eu, ca doar Volkswagen se bate cu pumnul in piept ca are masini economice si ecologice, care imbratiseaza copacii si parfumeaza florile cu evacuarile lor. Asa ca tu, american modern din anul 2015, iti cumperi o masina ECO, sa nu-ti omori copiii cu poluarea, ca asta e directia normala spre care trebuie sa mergem. Ei bine... Teapa. Volkswagen scoate de fapt pe teava din cur, atunci cand iti duci copiii la gradinita, noxe cancerigene de vreo 40 de ori peste limita legala. Pai cum sa nu te superi?

Si pe langa supararea clientilor care in curand vor inunda compania cu procese in care, fara indoiala, vor avea castig de cauza, Guvernul American e pe cale sa-i amendeze pe samsarii germani cu vreo 18 miliarde de dolari. Bonus, toate cele 500.000 de masini vandute cu specificatii mincinoase trebuie sa fie modificate pe cheltuiala companiei. Iar cireasa de pe tort, de fapt e ditamai pepenele, este scaderea actiunilor cu 23 de procente in 2 zile a companiei Volkswagen USA.

Dar nu trebuie sa va faceti probleme ca Volkswagen o sa pateasca ceva sau ca va avea soarta lui Pontiac, Oldsmobile, Matra, Talbot sau a altor branduri auto disparute. Sa fim seriosi, Volkswagen este un nume sustinut puternic la nivel european, dar si cu multe rezerve de bani in visterie. Nu conteaza ca va plati 18 miliarde de dolari plus inca vreo 10 daune pentru clienti si costuri de reparatii... Cea mai costisitoare va fi insa lovitura de imagine.

Acum ne-au pacalit cu noxele. Sa zicem ca treaca-mearga, nu suntem de la Greenpeace. Dar la anul ne vor pacali cu puterea motorului. Stati, ca oricum ne pacalesc si acum... Sau ne vor pacali cu un consum ireal? De fapt, si asta se intampla acum. Pai si atunci, daca oamenii astia vand masini suprasaturate de cifre mincinoase, de ce naiba le mai cumpara cineva? In Romania, stim raspunsul de mult timp. Cat despre restul lumii, cu siguranta acum isi vor da seama foarte multi ca Volkswagen nu este decat un samsar imbracat la costum, care te minte frumos si te imbarliga sa cumperi ceva care de fapt nu exista. Si ca amatorii tatuati din targ, aia cu cefe late si cu burtile uriase, sunt niste amatori care trebuie sa ia meditatii de la oamenii Grupului VAG, profesori in inselaciune.

Distribuie pe Facebook
mai multe