Editorial: Razboiul Politiilor din Romania, Rutiera vs. Locala sau studenti vs. gardieni
- Politistii cer schimbarea denumirii Politia Locala
- Localii nu pot acorda amenzi de circulatie
- Masinile Politiei Locale nu sunt autospeciale cu regim special
Deja sunt 7 ani de cand avem pe strazi Politia Locala. O chestie nascocita de guvernul Boc care a transformat ceea ce la acea vreme se numea Politia Comunitara, nascuta in 2004, intr-o institutie in toata regula, pe care omul de rand o confunda cu Politia Romana. Nu e de mirare ca politistii adevarati din Ministerul de Interne au inceput un "razboi rece" cu Localii.
In 2004 aparea pentru prima oara termenul de Politie Comunitara, care nu era decat o reorganizare a corpului gardienilor publici pe unitati administrativ-teritoriale. Cu alte cuvinte, cineva s-a gandit sa transforme paznicii de parcuri, de institutii, adica pe acei oameni care stateau la intrare in Circa Financiara ca sa iti spuna la ce camera sa astepti, in Politisti. Prima oara comunitari, dupa care locali.
Nicio problema pana aici, ca pana la urma, in orice tara normala, reorganizare inseamna un lucru bun. Adica inseamna ca lumea va fi mai instruita, mai pregatita, mai dotata si mult mai bine platita astfel incat cetatenii sa se simta in siguranta. Si chiar asa a si inceput Politia Locala cand si-a schimbat denumirea, fiind o institutie teritoriala, la nivel local, de oras, comuna sau sector, in subordinea Primariei, fara vreo legatura cu Ministerul Afacerilor Interne.
Adica la inceput, Politia Locala a inceput sa-si faca simtita prezenta tot mai zdravan, primind automobile inscriptionate, caini si cai de interventie si patrulare, uniforme, motociclete si sedii noi, dotate si echipate. Dar, de-a lungul timpului, au mai primit ceva: noi atributii. Niste atributii care au inceput sa-i debusoleze pe oameni, dar mai ales pe soferi. De ce? Pentru ca paznicii cu 4 clase de odinioara, acei gardieni publici care pazeau panselutele din parc, s-au transformat peste noapte in politisti cu atributii rutiere.
Aici apare si momentul in care politistii din cadrul Politiei Romane incep sa strambe din nas. Ceea ce, candva, parea o idee buna, deoarece Politia Locala ar fi trebuit sa ajute la mentinerea ordinii publice si la un plus de siguranta, s-a transformat usor-usor intr-o idee proasta. Deoarece vorbim de doua "Politii" total diferite, care fac doua lucruri total diferite, dar care, din cauza unor ilegalitati facute de Politia Locala, cetatenii, pietoni sau soferi, ii confunda si ii baga in aceeasi oala. Sa le luam pe rand.
Ca sa fii Politist Local ai nevoie sa termini liceul. Sau, daca esti comunitar vechi, "merge si asa". Nu ai nevoie de vreo facultate, de vreo pregatire, cu atat mai putin de o Academie de Politie. Or, ca sa devii politist in adevaratul sens al cuvantului, angajat in cadrul Ministerului Afacerilor Interne, trebuie sa urmezi o specializare in cadrul Academiei de Politie. Nu prea este corect ca un individ care nu a calcat vreodata intr-o facultate sa fie numit "politist", la fel ca unul care a studiat si s-a specializat 3-5 ani in cadrul unei facultati.
Trecand peste numele de "Politie" si "Politist" care nu sunt tocmai corect folosite de Politia Locala, mai este si aspectul de "zmeu". Adica toate acele multe cazuri filmate si inregistrate in care comunitarii, vazandu-se in uniforma, cu pulan si catuse la curea, dar si cu insigna pe care scrie "Politist", spunandu-si "Ba, sunt Politist, ce basca mea!", au facut abuzuri repetate. Fie ca vorbim de violentele fizice din Centrul Vechi, in care au si folosit arme neletale cu gloante de cauciuc, fie ca vorbim de parcuri sau de interactiunea cu soferii, am vazut nenumarate cazuri in care angajatii locali au incercat sa para mai smecheri si mai destepti decat sunt.
Sa luam cazurile soferilor opriti in trafic de echipaje de la Politia Locala si amendate pentru diverse abateri de la Codul Rutier. Conform legii 155/2010, adica Legea Politiei Locale, acestia NU au voie sa te opreasca in trafic, nu au voie sa-ti dea amenda pentru abateri rutiere si nu au voie sa-ti ceara permisul de conducere. De fapt, nu au voie nici sa te legitimeze, decat daca prezinti un pericol sau ai de gand sa faci ceva nasol. Singura atributie pe care o au politistii locali in domeniul rutier in directa legatura cu soferii este sa-ti dea amenda daca parchezi masina in loc nepermis. Atat!
Cu toate ca nu te pot amenda pentru orice, ci numai daca parchezi masina aiurea, Politia Locala are un Serviciu Circulatie Rutiera. Un departament care i-a aprins si mai tare pe adevaratii politisti din cadrul Politiei Romane, specializati pe Circulatie Rutiera. Au aparut si motociclete cu girofar pe care scrie Politia Locala Rutiera, au aparut chiar si masini inscriptionate cu Politia Rutiera, si undeva mic, scris Politia Locala, am vazut chiar si Logane branduite fix in culorile autospecialelor MAI, echipate cu girofaruri rosu-albastru. Toate aceste mici magarii facute de Politia Locala sunt ilegale si i-au infuriat cumplit pe politistii rutieri. De ce?
Conform legii H.G. nr. 1332 din 23 decembrie 2010, privind aprobarea Regulamentului cadru de organizare si funcționare a poliției locale: art. 31. — (1) Pe timpul desfășurării activităților de serviciu, pe raza comunelor, a orașelor, a municipiilor, a sectoarelor municipiului București, personalul poliției locale poate folosi autovehicule cu însemnul distinctiv „POLIȚIA LOCALĂ”, urmat de denumirea unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale din care face parte. Literele care compun inscripția trebuie să fie de culoare neagră, pe fond alb, și să aibă aceleași dimensiuni. (2) Însemnele nu trebuie să creeze confuzii cu denumirea altor instituții sau autorități publice și sunt amplasate pe toate laturile autovehiculului, portiere, portbagaj și capotă, pentru a fi vizibile din orice poziție. (3) Autovehiculele de patrulare sunt echipate, în mod obligatoriu, cu dispozitive de iluminare pentru emiterea de semnale speciale de avertizare luminoasă, de culoare albastră și cu mijloace speciale de avertizare sonoră.
Adica orice vehicul de la Politia Locala trebuie sa fie inscriptionat cu negru si sa aiba doar girofar albastru. In plus, masinile si motocicletele Politiei Locale nu au statut de autospeciala, adica nu au regim preferential in trafic: nu trebuie sa ne dam din calea lor, nu trebuie sa o ia pe rosu si nu trebuie sa fie mai smecheri ca alti soferi. In fapt, orice angajat real al Politiei Rutiere ii poate trage pe dreapta si amenda daca nu respecta Codul Rutier, faza cu "sunt in misiune" nu tine.
De ce mai sunt suparati adevaratii politisti pe cei locali? Pe langa faptul ca si-au inscriptionat masinile precum cele ale Politiei Romane, se mai imbraca si ca ei. Asa cum semnaleaza si Georgescu Daniel, politist MAI si blogger al paginii Politistii au Umor, politistii locali au facut o practică periculoasă în a purta fără niciun drept elemente ale uniformei polițiștilor din cadrul Poliției Române, cum ar fi caschete, veste reflectorizante, cămăși specifice polițiștilor rutieri, elemente de heraldică, precum și alte însemne, lucru tolerat inexplicabil până acum de primarii din cele 41 de județe precum și de prefecți, denigrând în acest fel instituția Poliției Române fără ca niciun factor de decizie să ia act de aceste infracțiuni de uzurpare de calități oficiale comise.
Daca ar fi sa respecte legea, politistii locali ar trebui sa se imbrace diferit fata de angajatii altor institutii. De exemplu, localii trebuie sa poarte uniforma specifica, in functie de anotimp, vesta sau scurta cu elemente reflectorizante, pe care este imprimata Politia Locala. Ei NU trebuie sa poarte cascheta cu coafa alba, ci neagra. Uniforma de serviciu este formata din camasa de culoare bleu cu cravata neagra.
In concluzie, razboiul dintre cele doua tabere este cauzat de faptul ca Politia Locala fura elemente de la Politia Romana, nimeni nu stie in ce scop, incalcand flagrant legea. Nu degeaba, adevaratii politisti au inceput sa stranga semnaturi pentru inaintarea unui proiect legislativ prin care Politia Locala sa-si schimbe denumirea in Garda Publica, evitand astfel confuziile. Petitia poate fi semnata AICI.
Pentru soferi, lucrurile trebuie sa fie destul de clare. Chiar daca exista politisti locali care se dau drept agenti de la rutiera, cu putina atentie si cu cateva intrebari ne putem da seama daca stam de vorba cu un politist real sau cu unul "fake". Nu trebuie sa ne speriem de masinile Politiei Locale, chiar daca pe ele scrie Serviciul Rutier sau chiar Politia Rutiera, fara ca autoturismul sa aiba numar de MAI. Deoarece, singura atributie in domeniul rutier al politiei locale este sa dirijeze circulatie, fara drept de a-i opri pe soferi si a-i legitima.
Daca Politia Locala face ceva bine, este ca ii mai sperie pe soferii care parcheaza ilegal dand, din cand in cand, cateva amenzi, atributie pe care o au reglementata de lege. Dar si acolo ne lovim de ceva urat mirositor... Deoarece aceasta atributie dateaza de pe vremea in care politicienii nostri corupti au modificat legile la nivel local astfel incat automobilele erau pur si simplu furate de hingherii auto, firme private infiintate peste noapte si care apartineau neamurilor primarilor. Ca sa fie totul "legal", brusc, politistii locali puteau sa dea amenzi pentru parcare neregulamentara. Si fiecare platforma care fura masina, pentru ca apoi proprietarul sa si-o recapete platind ume aberante de 1000 de lei, avea cu ea si un politist local. Atunci s-au facut miliarde de Euro de la cetatentii care, desi nu aveau locuri de parcare, ramaneau fara masini... Iar Politia Locala a fost partasa la acest jaf. Dar despre asta e alta discutie...
La final, ne-am dori exact ce-si doresc si politistii adevarati: impostorii de la Politia Locala pe care ii vedeti in aceste imagini sa revina cu picioarele pe pamant si sa faca ceea ce sunt platiti sa faca. Adica sa asigure ordinea, paza si sa intervina acolo unde este nevoie. Respectand legea! Si, la cererea si in subordinea Politiei Romane, sa dirijeze traficul. Evident, asta dupa ce persoanele din conducerea Politiei Locale care au permis ilegalitati precum inscriptii false si purtarea de uniforme ilegale, vor fi trase la raspundere. Pana atunci, urmariti pagina "Politistii au Umor" ca sa mai vedeti si alte diferente. Dar care politisti au umor, cei adevarati, sau cei locali?
- Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Renault megane 16v 2006 2000 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €