'Masina Anului 2015 in Romania' sau caterinca presei auto romanesti

'Masina Anului 2015 in Romania' sau caterinca presei auto romanesti
  • APAR: Asociatia Presei Auto din Romania
  • Opel Corsa 2015 a castigat locul 1 cu 206 puncte
  • Ford Mondeo obtine doar 47 de puncte
Distribuie pe Facebook

Chiar daca inca sunt 'Piariste' ale importatorilor auto care au impresia ca 4Tuning.ro se ocupa de vanzarea jantelor cromate cu spinnere si montarea kiturilor aerodinamice pe Dacii 1310, realitatea este ca de cativa ani suntem si am ramas cel mai mare site auto din Romania. Nu bagam print-screenuri cu statistici, ca doar sunt publice. Si cand vedem ca se intampla in jurul nostru tampenii in domeniul auto, ne simtim raspunzatori sa tragem un semnal de alarma.

Niciodata nu ne-am eschivat de la sustinerea si promovarea industriei auto romanesti. Atunci cand publicatii obscure facute peste noaptea le cereau PR-istilor bani sau bunuri pentru publicarea comunicatelor, noi o faceam ca si o obligatie: obligatia de a sustine acest domeniu, fara sa ne gandim ca altii fac bani pe spinarea noastra. Cand site-uri dubioase pe care iti ia 3 zile sa gasesti un Like sau un comentariu la un articol sau test-drive sunt conduse de omuleti aroganti pe buzele carora este o singura intrebare la evenimentele de test-drive (Consumatia din mini-bar cine o plateste?) se bat cu pumnul in piept ca fac universul sa se invarta, 4Tuning posta in continuare comunicatele primite fara obligatii. Cand unii lauda un Isuzu D-Max si in somn, in timp ce plang ca nu sunt bagati in seama de agentii, noi lucram la cel mai mare content auto din Romania si la proiecte paralele pentru viitor. Cum ar fi www.pieseauto.ro, care ne-a adus, pentru a 3-a oara consecutiv, premiul de Cel Mai Profitabil Site din grup. Nu dam cifre, nu vrem sa vedem semne ale unghiilor in gat...

Asa cum v-ati dat seama, acest text este in egala masura pentru cititorii nostri, cat si pentru "Presa Auto Romaneasca". Si vrem sa subliniem cu el ca nu ar strica sa ne urmeze si altii exemplu. Sa faca proiecte noi, sa lucreze in permanent la content de calitate, la diversificare si sa ramana atenti la ce vrea cititorul. Ca o mica paranteza, in ultimii doi ani am realizat rubrici noi cu sute de articole proprii, de care suntem mandri: Istorie Auto, Top 10 Masini, Ghidul Soferului si altele. Din pacate, nu prea mai este multa "presa auto" in Romania care sa mai faca ceva doar pentru informarea oamenilor fara urmari financiare...

De ce va spunem asta? Pentru ca asa cum am sustinut mereu industria auto, asa am tras mereu semnale de alarma cand ceva era putred. Cum a fost cu motoarele TSI de la Volkswagen, cu care am avut 3 experiente neplacute personale, cu masini noi, cumparate de la Porsche Romania si de la Tess Brasov. Pai cum sa lauzi un motor care este prost facut si care dupa 25.000 km ramane fara distributie? Nu prea ai cum. Am trecut peste, ne-am spus oful cu privire la aceste masini populare, noi sa fim sanatosi. Acum, a mai aparut o tampenie. De unde si ideea acestui text.

Am vazut pe Facebook cateva postari despre "Masina Anului in Romania" aleasa de APAR. Caut pe Google, ce sa vezi: Asociatia pentru Antreprenoriat din Romania. Nu are cum sa fie asta. Urmatoarea cautare iese Asociatia Pagubitilor Auto din Romania. Parca seamana, dar astia nu acorda premii. Mai jos apare Asociatia Presei Agricole din Romania. Ne-ar placea sa testam tractoare, dar nu are cum sa fie asta... Mai apar Asociatia Psihologilor Atestati din Romania, Alianta Pentru Protectia Animalelor si altele. In cele din urma, gasesc un articol vechi. APAR, in acest context, inseamna Asociatia Presei Auto din Romania. O entitate atat de importanta incat nu poate fi gasita pe Google.

Astia de la APAR acorda un premiu onorific de "Masina Anului in Romania". Pare chiar o initiativa buna, ce merita sustinuta. De fapt, orice proiect sau miscare ce-si propune sa impinga de la spate domeniul auto, sa stimuleze vanzarile si sa puna in miscare tot circuitul banilor de la clienti, catre importatori care ulterior se intorc la presa auto si care, la randul ei, informeaza omul care devine cumparator, este primita cu bratele deschise de catre noi, asa cum ar trebui sa fie de oricine din domeniu. Dar este ceva extrem de putred cu masinuta asta a anului...

In primul rand, ideea in sine de a premia un model 2015, cand noi suntem in 2014. Eu inteleg foarte bine ca se doreste o premiere cat mai timpurie, astfel incat miliardele si miliardele de soferi care urmaresc aceasta competitie organizata de APAR, cu mult peste fanii lui Fuego, sa primeasca o lovitura sub centura si sa se duca imediat sa-si cumpere masina castigatoare. Lasand sarcasmul la o parte, e de inteles ca se doreste premierea unor masini care inca nu si-au dovedit eficienta in Romania, tocmai pentru ca importatorul sa aiba cu ce sa se mandreasca ulterior pentru a-si creste vanzarile. Dar din punct de vedere moral, este pur si simplu de cacat sa pui laolalta 10 modele auto care inca nici nu se gasesc pe soselele din Romania in numar semnificativ, fiind doar cateva exemplare de test-drive ale dealerilor.

Si mai de cacao este ca niste jurnalisti sa desemneze in 2014 care va fi masina anului viitor. Am inteles, este asa, o chestiune de semantica, o treaba legata de vanzari, dar daca lasam la o parte ipocrizia asta romaneasca si interesele, parca ar fi mai logic sa dam niste premii pe fapte, nu pe vorbe. Adica la sfarsitul unui semestru de vanzari, la sfarsitul anului viitor, dupa ce tragem niste concluzii: au fost atatea unitati vandute, la testele de siguranta au fost rezultatele astea, s-au inregistrat atatea probleme tehnice, au fost rechemari in service si asa mai departe... APAR a desemnat pentru 2015 ca fiind castigator automobilul Opel Corsa. Dar ce te faci daca peste 5 luni Opel recheama in service toate modelele Corsa vandute in Romania pentru ca au o problema la ESP? Pai aia mai este masina anului???

Amuzant a fost si sa observ ca juriul format din jurnalisti din presa auto, in mare parte, nici nu a condus sau vazut LIVE multe din modelele care au intrat in finala. Dar ei le-au jurizat, ca doar asa se face treaba romaneasca. In ciuda faptului ca APAR se bate cu pumnul in piept ca "Juriul puncteaza fiecare automobil in parte luand in calcul cateva criterii orientative precum designul interior si exterior, manevrabilitatea, calitatile dinamice, noutatile tehnologice, confortul, securitatea, consumul de combustibil sau impactul asupra mediului. La acestea se adauga elemente importante precum pretul modelului, relevanta pe piata romaneasca si imaginea marcii." Cu alte cuvinte, exact ca in reclama, lasa ca merge si asa...

Si mai este problema cea mai mare ce ridica intrebari majore. Uitati-va pe tabelul de mai jos si va dati singuri seama care e problema. Ce jurnalist intreg la minte ii acorda lui Opel Corsa punctajul maxim de 15 puncte, iar lui Ford Mondeo 1 punct? Va zice ca nu a condus-o, dar atunci ce cauta in juriu, sau ce cauta masina in top 10? Alt jurnalist la fel de celebru si experimentat ii acorda punctajul maxim lui Corsa, dar punctajul minim lui BMW Seria 2 Active Tourer. Si exemplele continua: Corsa 15 puncte, Citroen Cactus 1 punct. Mai este un membru al juriului care, "echidistant si obiectiv fiind", ca doar le-a testat pe toate si stie cu ce se mananca masinile, ii da punctaj maxim lui Corsa, dar numai 2 puncte pentru noul Mondeo 2015 si doar 3 puncte pentru noul Volkswagen Passat. La final, un Corsa are mai mult decat punctajul dublu al unui BMW si de 4 ori mai mult decat un Mondeo. Asta da profesionalism! Carcotasii vor zice ca a castigat Corsa pentru ca este ieftina. Pai Aygo este si mai ieftin si a iesit pe ultimul loc, deci nu tine scuza. Sau vor zice ca nu cunosc masinile carora le-au dat puncte putine. Wait, what??? Pai ce cauti acolo nene? Cand comunistii de la APAR te-au invitat sa faci parte din juriu, puteai zice: Stimate domn, nu cunosc toate modelele finaliste, nu le-am condus pe toate, asa ca nu-mi permit sa-mi dau cu parerea prin intermediul unor puncte asupra unor automobile pe care nu le cunosc, mintind astfel opinia publica.

Mai are rost sa comentam? Superficialitatea si lipsa de interes de care da dovada aceasta asa zisa competitie auto organizata de APAR, Asociatia Presei Amuzante din Romania (sau era Auto?), nu fac decat un singur lucru. Sa ne mahneasca si sa ne dezamageasca profund. Pentru ca organizeaza in bataie de joc o competitie ce promite, ce ar putea fi chiar un succes, cu un impact serios in vanzarile viitoare.

Dar de ce sa facem ceva bine, gandit si eficient? De ce sa punem un juriu format doar din oameni care chiar au testat toate masinile? De ce sa ne dam interesul, pur si simplu, ca sa iasa ceva demn de respect si lauda, cand merge si asa? Pai cum de ce? Indiferent ca suntem un monstru sacru al presei auto care se bate cu pumnul in piept ca a testat 334128978392 de masini inca din 1688 de cand este el in presa auto, sau ca esti un jurnalist cu un site auto care daca ia un Like face petrecere cu toti vecinii din bloc, indiferent ca esti un jurnalist care injura pe Facebook ca nu esti chemat la Paris sau un blogger cu aproape 2 cititori pe an, cu totii suntem romani. Si nimic nu exprima atitudinea de cacao romaneasca si pontista ca majoritatea presei auto din tara noastra.

Bine ca nu facem parte din ea.

APAR

Distribuie pe Facebook
mai multe