Am fost la Goodwood Festival of Speed. Restul e tacere.
- Nelson Piquet, Sir Jackie Stewart si Sir Stirling Moss sunt pilotii de Formula 1 ai vremurilor din trecut, prezenti la FOS
- Jenson Button, Lewis Hamilton si Romain Grosjean au participat la FOS si au defilat in masinile de Formula 1
- In total, aproximativ 80.000 de spectatori au fost prezenti la Goodwood
Se intampla de-a lungul vietii fiecaruia o serie de intamplari, ce-i drept extrem de putine, ce reusesc cu succes sa-ti schimbe viata. Pentru un pasionat de masini, acel moment care te va face sa vezi altfel universul auto este fara indoiala Goodwood Festival of Speed. Nu vreun salon auto international, nu vreun test-drive cu cine stie ce super-masina puternica. Datorita invitatiei venite din partea MICHELIN Romania, m-am simtit mai ceva ca un copil intr-un magazin de jucarii in ziua de Craciun.
Voi incerca, probabil fara succes, sa iti transmit ce inseamna Goodwood FOS. Am intrat, am facut doi pasi, dupa care s-a instalat sentimentul de copleseala totala. La fiecare pas, ramaneam cu gura cascata si nu stiam unde sa ma uit prima data. Pe cer defilau avioane de lupta, pe circuit alergau masini de Formula 1, pe traseul de raliu din padure se intreceau masini incredibile din WRC, la doi pasi de mine se plimba Lewis Hamilton cu un insotitor care ii tinea umbrela de soare, iar in fiecare stand ma asteptau automobile pe care le vezi o singura data in viata. La Goodwood ai doua sanse: ori sa te impaci cu ideea ca este imposibil sa te bucuri de tot ce iti rezerva festivalul, ori te grabesti si incerci sa vezi tot, dar nimic in detaliu.
MICHELIN a adunat in acelasi loc cele mai tari masini din lume. Toate erau deja incaltate din fabrica cu pneuri ale producatorului francez. In primele ore de plimbare prin festival, am reusit sa fac o harta in minte cu principalele repere pe care doream sa le vizitez neaparat. E vorba de MICHELIN Supercar Paddock, standul Cartier "Style et Luxe", F1 Paddock si standul masinilor detinatoare de recorduri. Am mai vizitat in treacat si uriasele demonstratii de expunere din partea producatorilor auto, a brandurilor aftermarket si a altor companii de renume din industria Motorsportului.
In padocul MICHELIN erau, asa cum spune si numele, numai autoturisme din clasa Supercar incaltate cu pneuri ale acestui producator. De la doua masini asemanatoare, care transmit acelasi mesaj, de masina moderna inspirata dintr-o masina istorica, Aston Martin CC100 si Jaguar Project 7, pana la detinatoare de recorduri, atat la performanta, cat si la pret. Koenigsegg Agera R de 1124 cp a fost cea mai puternica "invitata" din standul MICHELIN. Printre alte masini exceptionale, pe care ai sansa sa le vezi sub acelasi acoperis o data in viata, s-au mai numarat Pagani Huayra, Ferrari F12 Berlinetta, Ginetta G60, GTA Spano de 900 cp, Noble M600, McLaren P1. Poti vedea toate masinile din standul MICHELIN intr-o galerie foto chiar aici.
Si standul MICHELIN avea in "dotare" niste masini speciale, extrem de rare, la care poti visa doar. Audi E-Tron din competitia Le Mans, Audi S1 de WRC, un monopost de Formula 1, dar si alte exponate interesante care spun in gura mare ca anvelopele sunt un element de performanta extrem de important. Dovada stand in rezultatele obtinute de aceste automobile in competitiile sportive de-a lungul anilor.
Urmatorul "obiectiv turistic" de pe lista mea a fost standul Cartier "Style et Luxe". Numai dupa nume iti dai seama ca acolo sunt parcate automobile "grele", extrem de scumpe si rare. Unele exemplare din acest stand aveau valori chiar de ordinul zecilor de milioane. Curios este ca englezii au incredere deplina in vizitatori si nicio masina din acest stand nu era inconjurata de vreo banda sau un lant delimitator. In schimb, fiecare autoturism avea o prezentare eleganta, in care era specificat proprietarul, istoria acestui model si un indemn diplomatic ce te ruga sa nu atingi exponatul.
Ferrari F40, Lamborghini Countach LP400, Lamborghini Miura S, McLaren F1, Bugatti Veyron, Bugatti Type 57S Atlantic, Mercedes-Benz 540K Spezial, Auburn 851, Delage DB-120 Cabriolet, Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Aprile Spider Corsa, Jaguar XJ220, Porsche 911 GT1 Street, Maserati A6 GCS Frua, BMW 507, Jaguar XKSS, Aston Martin DB4 Convertible, Aston Martin DB4GT Jet Coupe, Bizzarrini Strada 5300, Facel Vega Facel II, Bugatti Type 41 Royale Henri Binder Coupe de Ville, Ferrari 250 GT Speciale si Talbot-Lago Type 26 Grand Sport Coupe sunt doar o mica parte din masini prezente in standul Cartier.
Locul in care mi-am petrecut cel mai mult timp a fost insa F1 Paddock, adica un loc special dedicat masinilor de Formula 1 din trecut, dar si contemporane. Monoposturi conduse de Alain Prost, Ayrton Senna, Emerson Fittipaldi, Jackie Stewart, Nelson Piquet, Stirling Moss si de toti pilotii celebri din toate timpurile au fost expuse la Goodwood. De asemenea, au participat si piloti din vremurile noastre de Formula 1, invitati de echipele in care activeaza. Jenson Button, Lewis Hamilton si Romain Grosjean sunt cativa dintre pilotii pe care ii vedem luandu-se la intrecere in cea mai scumpa competitie de Motorsport din toate timpurile.
Spre deosebire de autoturismele exclusiviste din standul Cartier care nu s-au miscat nicio clipa din locul bine stabilit de pe gazonul domeniului Goodwood, mai toate monoposturile din padocul Formula 1 au alergat pe circuit. Sa vezi, sa auzi si sa mirosi gazele de evacuare ale unei masini care a facut istorie acum 20, 30 sau chiar 60 de ani, este o mare onoare, o experienta ce trebuie traita din plin atunci cand ai ocazia.
Tot in zona dedicata masinilor de competitie extrema au fost parcate si automobilele din cursele de anduranta, Le Mans si DTM. Masini din trecut, alaturi de incredibilele autoturisme care alearga si in zilele noastre, de la toti producatorii, au putut fi admirate la FOS 2013.
Cea mai extravaganta prezenta in standul dedicat andurantei a fost fara indoiala Porsche 917. Este masina realizata special de Porsche pentru cursele de anduranta de la Le Mans in 1970 si 1971, cu niste cifre incredibile ce par rupte din realitate chiar si in ziua de azi. Aceste masini Porsche 917 aveau motoare cu 12 cilindri in linie ce produceau in jur de 620 cp, iar in unele versiuni chiar si 1100 de cp. Dar altceva este de domeniul fantasticului: sunt masini care atingeau 100 km/h in doar 2 secunde si prindeau aproape 400 km/h.
Fanii de motorsport pe doua roti nu aveau cum sa fie neglijati. Pentru ei a fost tot in cadrul padocului F1 o zona cu motociclete din diferite competitii, de la GP, pana la Superbike si Isle of Man. Zeci de motociclete, unele vechi de peste 60 de ani, iar altele noi, abia lansate si care asteapta sa se faca remarcate, cu toate au fost prezente la Goodwood. Toti marii producatori, de la Ducati la Honda, Yamaha sau Suzuki, si-au aratat atat exponate din muzeul propriu, cat si ultimele noutati in materie de motorsport.
Un stand la fel de interesant a fost cel in care se puteau admira masinile care au facut recordui pe pista de la Bonneville Salt Flats si nu numai. Dintre acestea, singura care a fost vazuta in actiune la Goodwood a fost celebra BABS, un monopost special realizat in 1926 pentru a fi detinatoarea unui record de viteza maxima. Masina avea sub capota un motor de avion Liberty de 27 de litri cu 12 cilindri in V, care producea in jur de 450 cp. Aceasta nu a alergat niciodata dincolo de ocean, pe pista de sare de la Bonneville, ci doar in Anglia si Tara Galilor. La bordul acestei masini, in 1926, Parry-Thomas a depasit recordul mondial de viteza, atingand 273,6 km/h pe o plaja din Tara Galilor. Un an mai tarziu, pe cand incerca sa depaseasca un alt record, Thomas a suferit un accident si a murit decapitat de catre lantul extern care antrena rotile din spate ale lui BABS. Masina a fost ingropata pe loc in nisip, dar dezgropata 40 de ani mai tarziu si restaurata. Un astfel de exemplar istoric care a trecut prin multe, dar si printr-o ingropare demna de un om, este o ocazie unica in viata ce merita vazuta.
Un concurent de-al lui BABS a fost in aceeasi perioada modelul Sunbeam 1000hp, o masina realizata tot in 1926 si care avea 900 de cai putere scosi din doua motoare de avion Sunbeam Matabele de 22.4 litri fiecare. Cei care ravneau la obtinerea unui record mondial si-au dat seama ca puterea este totul, iar cele mai puternice motoare ale vremii veneau de pe avioanele ce au luptat in Primul Razboi Mondial. Sunbeam a realizat condusa de Henry Segrave in 1927 un record absolut de 327,97 km/h, fiind prima masina din lume care depasea 300 de km/h.
La Goodwood Festival of Speed participa in fiecare an si cei mai mari producatori de masini obisnuite, prilej cu care isi arata si noile modele. Pe langa o sumedenie de modele vazute in premiera mondiala in actiune, cum ar fi Peugeot RCZ-R, Skoda Octavia vRS sau Jaguar Project 7, am vazut si modele obisnuite cu autoturisme obisnuite, defiland pe circuitul de urcare in coasta de pe domeniul Lordului March. Nu mica mi-a fost mirarea cand am vazut chiar modelele Dacia alergand de zor cot la cot cu alte automobile care mai de care mai potente.
Producatorii au ocazia sa-si prezinte noutatile in materie auto prin intermediul unui segment special numit Moving Motorshow care in acest an a fost sponsorizat de RAC Cars. Toate exponatele au avut ocazia sa defileze pe circuit inainte sa poposeasca in cort pentru a putea fi admirate de trecatori.
Simultan cu evenimentul auto a avut loc si o demonstratie aviatica. Doar nu degeaba se cheama Festivalul Vitezei, nu? Au luat parte cei de la RAF Red Arrows, echipa aviatiei regale britanice, dar si o multime de modele istorice, de la avioane de lupta pana la bombardiere din Razboiul Rece.
Revenind la automobile, evident extreme, rare, sau extrem de rare, nu am putut trece cu vederea masina care tocmai a realizat un record condusa de Sebastien Loeb la Pikes Peak. E vorba de Peugeot-ul 208 T16 care a reusit acum 2 saptamani un timp de cord de 8,13 minute pe celebra urcare in costa din Statele Unite. Este exact masina cu care celebrul pilot din WRC a avut nevoie de 13.878 secunde pentru a parcurge cei aproximativ 20 de kilometri ai coastei americane - coasta ce porneste de la altitudinea de 1.440 metri, ajungand la aproximativ 4.300 de metri dupa cele circa 156 de curbe ale traseului. Evident, pentru o asemenea performanta, aceasta "masina" a fost incaltata cu pneuri MICHELIN.
Printre alte manifestari care aveau loc fara incetare la Goodwood Festival of Speed se mai numara demonstratii de off-road cu masini Land Rover, off-road cu ATV-uri Bowler si Honda, Honda Motocross, demonstratii de biciclete BMX, circuit dedicat masinilor pe GPL, experienta Porsche in teren accidentat si multe alte atractii menite sa-i tina ocupat pe toti cei peste 80.000 de vizitatori ai acestui week-end demential.
Nu gasesti alt in lume loc in care sa auzi in fundal sunetul scos de evacuarea unui Mitsubishi EVO care alearga pe macadamul din padure, in timp ce tu te uiti pe circuitul de asfalt din tribuna la Stirling Moss cum iti face cu mana din masina lui din 1954, iar deasupra zboara in formatie 10 avioane de lupta. Totul in aceeasi secunda. Ca sa inchei, va repet inca o data ca poate nu mi-ar ajunge doua saptamani de scris in continuu, saptamani udate de multa cafea si bataturi la degete, pentru a va detalia absolut tot ce se intampla la Goodwood Festival of Speed. Este un eveniment atat de urias, inca trebuie sa mergi in echipa de minimum 4 oameni ca sa poti spune ca acoperi tot: unul sa se duca la etapa de raliu, altul sa stea numai pe circuitul de asfalt, altul sa se plimbe prin standuri si altul in padocurile mari. Chiar si asa, nu conteaza ca nu am reusit sa vad tot. Dar am reusit sa vad si sa ma bucur de ceea ce mi-am propus.
Si daca pana acum eram obisnuit cu evenimente auto pe care le consideram mari, deoarece aveam nevoie de 1-2 zile pentru a acoperi tot, imi dau seama acum ca nu exista nimic ce se poate compara cu FOS de la Goodwood. Nu exista ceva in lume cum este aceasta manifestare. Nu gasesti alt in lume loc in care sa auzi in fundal sunetul scos de evacuarea unui Mitsubishi EVO care alearga pe macadamul din padure, in timp ce tu te uiti pe circuitul de asfalt din tribuna la Stirling Moss cum iti face cu mana din masina lui din 1954, iar deasupra zboara in formatie 10 avioane de lupta. Totul in aceeasi secunda.
Sper sa revin la Goodwood si anul viitor si multi ani de acum inainte. De aceasta data am fost intr-o echipa perfecta, impreuna cu 3 prieteni. Razvan de la MICHELIN, Bogdan Mirica de la Automarket.ro si Cabral de la... Cabral. Toti 4 ne-am distrat, am cascat ochii si gura, am invatat si am plecat de la Goodwood cu multe amintiri demne de purtat multa vreme de acum inainte la suflet.
Prin acest mic text de prezentare eu sper ca am reusit cat de cat sa va bag in atmosfera Goodwood. De fapt sper ca am reusit sa va fac sa va ganditi la a vizita acest regal de Motorsport candva in viitor. Este locul in care participantii respira vapori de benzina si vizitatorilor le curge kerosen prin vene. Goodwood Festival of Speed este "Mecca" pasionatilor de masini, viteza si Motorsport deopotriva.
Sabotat simpatic de un... simpatic. Cabral este un mare om la propriu, dar mai ales la figurat. Un suflet mare cat Mama-Rusie inghesuit intr-un ambalaj plin de culoare si omenie, suprasaturat de umor ce se muleaza pe orice persoana intalnita in calea-i. Daca vrei sa vezi ce mai face Cabral, intra pe blogul sau, www.cabral.ro
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Vw passat gmo 2017 11900 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €