#BMWFlyDay: ziua in care am zburat pe circuit si deasupra lui

Inainte sa incepem sa povestim despre noile Seria 4 Coupe si Seria 5 facelift, trebuie sa calatorim in trecut, cam 107 ani, pentru a vedea de unde aceasta legatura intre BMW si universul aeronautic. Promit sa fiu scurt pentru a nu te plictisi prea tare.
Asadar, totul a inceput in 1913 odata cu infiintarea companiei Rapp Motorenwerke, una specializata pe constructia de motoare pentru avioane. Patru ani mai tarziu, Rapp depune documentatia pentru un nou motor inovator de avion, cu sase cilindri in linie, un motor care in final ajunge sa fie cunoscut sub denumirea de BMW IIIa.
Asta pentru ca pe 21 iulie 1917, imediat dupa "alungarea" lui Karl Rapp de la conducerea companiei, Rapp Motorenwerke devine Bayerische Motoren Werke sau, pe scurt, BMW. Motorul de avion de care vorbeam mai sus este chiar primul produs oferita de aceasta companie nou-infiintata iar 21 iulie 1917 devine data oficiala de nastere a producatorului bavarez de automobile.
Pana la finalul primului Razboi Mondial, BMW a continuat sa produca motoare de avion dar apoi, pentru a supravietui, nemtii au trecut la dezvoltarea de motoare de motocicleta, echipamente pentru agricultura si frane de tren.
In 1928, dupa achizitionarea companiei Fahrzeugfabrik Eisenach, care la acea vreme construia sub licenta modele Austin 7 si le vindea sub brand-ul Dixi, BMW lanseaza prima sa masina: un Dixi rebranduit BMW 3/15. Un an mai tarziu, in 1929, se naste si primul mit despre logo-ul alb-albastru dupa aparitia unei ilustratii, intr-o revista BMW dedicata clientilor, cu avioane a caror elice forma careurile alb-albastre bavareze.
Cel de-al doilea Razboi Mondial ii gaseste pe bavarezi concentrandu-se din nou pe motoarele de avion, spre nemultumirea lui Franz Josef Popp. La fel ca multe alte obiective strategice, uzinele BMW au fost bombardate puternic iar cele ramase in picioare nu au mai avut voie sa produca motoare de masini sau avioane dupa razboi. Asta i-a fortat sa ia din nou decizii radicale, pentru a supravietui: au trecut la productia de cratite, oale si biciclete.
In 1948, BMW reia productia de motociclete iar patru ani mai tarziu pe cea de masini, odata cu lansarea modelului 501: prima masina BMW construita dupa cel de-al doilea Razboi Mondial si primul BMW produs in Bavaria.
Lasam istoria sa-si urmeze cursul si ajungem in prezent. Mai exact in iunie 2020 cand BMW lanseaza noua generatie Seria 4 Coupe, poate cea mai controversata de pana acum. Cu o grila frontala verticala, inspirata de celebrele 328 Coupe si 3.0 CSi, faruri full LED si stopuri care te duc cu gandul la Seria 8 si X6, actualul Seria 4 are o identitate proprie si se diferentiaza clar de vechea iteratie si mai ales de "geamanul" Seria 3.
Si in dimensiuni a crescut comparativ cu modelul pe care il inlocuieste. Coupe-ul bavarez masoara 4.768 milimetri lungime (+128 mm), 1.852 mm latime (+27 mm), 1.383 mm in inaltime (+6 mm) iar ampatamentul a crescut cu 41 de milimetri la 2.851 milimetri.
La aproape cinci luni de la debutul sau oficial, Seria 4 Coupe ajunge si in Romania iar BMW decide sa ni-l prezinte, alaturi de fratele mai mare Seria 5 facelift, in cadrul unui eveniment inedit: #BMWFlyDay. Pentru ca, cu siguranta, vom testa temeinic atat noul Seria 4 Coupe cat si Seria 5 facelift, in perioada urmatoare, nu voi intra acum in foarte multe detalii. In schimb, voi incerca sa vorbesc despre aceste doua masini din perspectiva unui impatimit care le-a vazut/condus pentru prima data.
Cum arata noul BMW Seria 4 Coupe in realitate?
De cele mai multe ori evit sa comentez design-ul unei masini fara sa o vad live si la fel a fost cazul si acum. Am vazut coupe-ul bavarez in nenumarate fotografii si clipuri video oficiale dar in realitate masina arata mult mai bine. Silueta superba de coupe este mult mai vizibila, spatele care are putin din flerul Seriei 8 este de departe cea mai frumoasa parte a masinii iar grila...ei bine grila este in continuare neobisnuita dar in realitate parca se pupa mai bine cu restul caroseriei.
Totodata, cand o vezi live poti sa analizezi atent toate incretiturile, prizele de aer si elementele de design discrete care fac noul Seria 4 Coupe ceea ce este.
Cum se conduce?
Asa cum spuneam, evenimentul #BMWFlyDay s-a desfasurat pe circuitul Motorpark Romania. Dupa ce am ajuns la locatie a urmat o scurta sedinta in care instructorii BMW Driving Experience ne-au explicat regulile de siguranta pe care trebuie sa le respectam de-a lungul testului si apoi ne-am luat masinile in primire.
Noi am avut ocazia sa conducem un 430i Coupe care, in ciuda denumirii, ascunde sub capota un motor de 2.0 litri turbo, pe benzina, care dezvolta 258 de cai putere si 400 Nm cuplu. In aceste conditii, si echipat cu o transmisie automata Steptronic cu 8 rapoarte, BMW 430i Coupe atinge 100 de km/h in 5.8 secunde si are o viteza de top limitata electronic la 250 km/h.
Prima parte a testului a inclus un traseu tehnic cu evitari de obstacole, schimbari rapide de directie si o zona de slalom, pentru a ne pregati cat de cat pentru ce urmeaza - adica turele rapide de circuit - dar si pentru a vedea cum se comporta masina in cazul unor manevre de urgenta.
In modul Comfort, suspensia, directia si sasiul tradeaza putin faptul ca Seria 4 a crescut in dimensiuni si nu mai este la fel de compact ca si vechea generatie. Pe de alta parte, in Sport sau Adaptive, toata electronica lucreaza in favoarea ta si incurajeaza un condus dinamic. Directia devine mai greoaie si mai precisa, amortizoarele se intaresc iar sasiul devine mai rigid.
Imediat ce m-am obisnuit cu dimensiunile masinii, cu directia si mai ales imediat ce anvelopele Michelin Pilot Sport 4 au intrat in temperatura optima de functionare si au lipit pur si simplu masina de asfalt, timpii pe tur au inceput sa scada si niciun con nu a mai avut de suferit.
Cu adrenalina pompandu-mi prin vene am trecut apoi la turele rapide de circuit unde am putut sa imping masina pe cateva viraje si o portiune din linia dreapta a circuitului Motorpark Romania. Cu anvelopele corespunzatoare, este o placere sa conduci noul Seria 4 Coupe aproape de limita. Manevrabila, cu tendinte de supravirare pe virajele stranse (RWD pana la urma), masina ma indemna sa fortez mai tare cu fiecare tura.
Cat costa noul BMW Seria 4 Coupe?
Coupe-ul bavarez porneste in Romania de la 44.863 de euro cu TVA, acesta fiind pretul pentru versiunea 420i Coupe. Masina pe care am condus-o noi, un 430i Coupe, costa cel putin 49.861 de euro.
Portofoliul BMW mai include varianta M440i xDrive Coupe, care costa de la 65.985 de euro in sus dar si versiunile 420d Coupe si 420d xDrive Coupe. Pentru acestea trebuie sa scoti din buzunare 47.362 euro, respectiv 49.920 euro.
Prima parte pe circuit, a doua...deasupra lui
Asa cum spuneam inca de la inceput, evenimentul a fost denumit #BMWFlyDay pentru ca jumatate s-a petrecut pe circuit, acolo unde am avut ocazia sa experimentam de la volan noul Seria 4 Coupe, iar pentru cealalta jumatate am ocupat locul copilotului intr-un avion Cessna 172RG Cutlass care a decolat/aterizat de pe linia dreapta si ne-a plimbat pe deasupra circuitului de la Motorpark iar trainerii Jetav ne-au impartasit putin din tainele zborului. Mai jos cu cateva sute de metri, masinile dansau in continuare pe circuit.
Seria 5 facelift, a doua vedeta a zilei
In aceeasi zi, BMW Romania ne-a facut cunostinta si cu noul Seria 5 facelift. Pe partea de estetica, sedanul de clasa medie al bavarezilor a castigat o grila ceva mai mare, incadrata de un contur dintr-o singura bucata, o pereche de faruri redesenate cu semnatura luminoasa noua, stopuri cu muchii negre si grafica in L si finisaje trapezoidale pentru sistemul de evacuare, indiferent de linia de echipare si motorizare.
La interior am regasit butoane cu design nou pe consola centrala, volan multifunctional imbracat in piele cu butoane revizuite, display central de 12.3 inch si noile scaune M multifunctionale, cu tetiera integrata, rezervate pana acum pentru M5. Sa nu uitam de benzile decorative cu lumina LED care animeaza habitaclul noaptea sau in conditii de lumina slaba.
Cea mai mare noutate o reprezinta insa disponibilitatea unei tehnologii mild-hybrid la 48V pentru toate motoarele cu patru si sase cilindri. Sistemul include un generator si o baterie care permit regenerarea si stocarea energiei la franare care mai apoi este folosita atat pentru alimentarea sistemului electric la 12V dar si pentru a-i oferi motorului termic un plus de putere.
Generatorul-starter produce un impuls electric care ofera instantaneu 11 CP pentru un demaraj mai rapid si o acceleratie mai dinamica in timpul condusului. Acelasi starter-generator asista motorul atunci cand se ruleaza cu viteza constanta iar atunci cand masina se apropie de o intersectie, sau o coloana de masini, la viteze mai mici de 15 km/h, motorul termic se opreste automat.
In regim de coasting, la viteze cuprinse intre 25 si 160 km/h, unitatea cu ardere interna este de asemenea oprita automat si decuplata de la transmisie. In acest fel se obtin valori mai mici pentru consumul de combustibil dar si emisii reduse de CO2.
Ce am condus noi?
Pe drumul de intoarcere noi am avut ocazia sa simtim cum se comporta noul sistem mild-hybrid de la volanul unui 530i xDrive. In cazul sau, tehnologia functioneaza alaturi de un motor de 2.0 litri, pe benzina, care dezvolta 252 de cai putere intre 5.200 si 6.500 de rotatii pe minut, si 350 Nm cuplu intre 1.450 si 4.800 de rotatii pe minut.
Chiar daca distanta a fost relativ scurta, nu am putut sa nu observ ca motorul trage mult mai liniar - cu acest sistem mild-hybrid - si ca oprirea si repornirea lui este aproape insesizabila.
Ce pret are noul Seria 5 facelift?
In Romania, sedanul de clasa medie din Munchen porneste de la 50.040 euro cu TVA (518d). Cea mai accesibila varianta pe benzina este 520i si costa cel putin 51.289 euro. Masina pe care am condus-o noi, 530i xDrive Sedan, costa de la 58.132 de euro in sus.
* Intregul eveniment s-a desfasurat cu respectarea tuturor masurilor obligatorii pentru impiedicarea raspandirii virusului SARS-CoV-2
Foto: Adrian Cobzasu, Dragos Savu
Video: Neat.Graphics
Autor: Alex Monenciu
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
-
Vw golf 1,4 tsi 2015 8470 €
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
-
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei


