#BMWFlyDay: ziua in care am zburat pe circuit si deasupra lui

#BMWFlyDay: ziua in care am zburat pe circuit si deasupra lui
BMW Romania a decis sa ne prezinte noile Seria 4 Coupe si Seria 5 facelift in cadrul unui eveniment inedit, denumit #BMWFlyDay. De ce "fly"? Pentru ca o parte s-a desfasurat pe circuitul Motorpark Romania si o parte deasupra lui.
Distribuie pe Facebook

Inainte sa incepem sa povestim despre noile Seria 4 Coupe si Seria 5 facelift, trebuie sa calatorim in trecut, cam 107 ani, pentru a vedea de unde aceasta legatura intre BMW si universul aeronautic. Promit sa fiu scurt pentru a nu te plictisi prea tare.

Asadar, totul a inceput in 1913 odata cu infiintarea companiei Rapp Motorenwerke, una specializata pe constructia de motoare pentru avioane. Patru ani mai tarziu, Rapp depune documentatia pentru un nou motor inovator de avion, cu sase cilindri in linie, un motor care in final ajunge sa fie cunoscut sub denumirea de BMW IIIa.

Imagini BMWFlyDay

Asta pentru ca pe 21 iulie 1917, imediat dupa "alungarea" lui Karl Rapp de la conducerea companiei, Rapp Motorenwerke devine Bayerische Motoren Werke sau, pe scurt, BMW. Motorul de avion de care vorbeam mai sus este chiar primul produs oferita de aceasta companie nou-infiintata iar 21 iulie 1917 devine data oficiala de nastere a producatorului bavarez de automobile.

Pana la finalul primului Razboi Mondial, BMW a continuat sa produca motoare de avion dar apoi, pentru a supravietui, nemtii au trecut la dezvoltarea de motoare de motocicleta, echipamente pentru agricultura si frane de tren.

Imagini BMWFlyDay

In 1928, dupa achizitionarea companiei Fahrzeugfabrik Eisenach, care la acea vreme construia sub licenta modele Austin 7 si le vindea sub brand-ul Dixi, BMW lanseaza prima sa masina: un Dixi rebranduit BMW 3/15. Un an mai tarziu, in 1929, se naste si primul mit despre logo-ul alb-albastru dupa aparitia unei ilustratii, intr-o revista BMW dedicata clientilor, cu avioane a caror elice forma careurile alb-albastre bavareze.

Imagini BMWFlyDay

Cel de-al doilea Razboi Mondial ii gaseste pe bavarezi concentrandu-se din nou pe motoarele de avion, spre nemultumirea lui Franz Josef Popp. La fel ca multe alte obiective strategice, uzinele BMW au fost bombardate puternic iar cele ramase in picioare nu au mai avut voie sa produca motoare de masini sau avioane dupa razboi. Asta i-a fortat sa ia din nou decizii radicale, pentru a supravietui: au trecut la productia de cratite, oale si biciclete.

Imagini BMWFlyDay

In 1948, BMW reia productia de motociclete iar patru ani mai tarziu pe cea de masini, odata cu lansarea modelului 501: prima masina BMW construita dupa cel de-al doilea Razboi Mondial si primul BMW produs in Bavaria.

Lasam istoria sa-si urmeze cursul si ajungem in prezent. Mai exact in iunie 2020 cand BMW lanseaza noua generatie Seria 4 Coupe, poate cea mai controversata de pana acum. Cu o grila frontala verticala, inspirata de celebrele 328 Coupe si 3.0 CSi, faruri full LED si stopuri care te duc cu gandul la Seria 8 si X6, actualul Seria 4 are o identitate proprie si se diferentiaza clar de vechea iteratie si mai ales de "geamanul" Seria 3.

Imagini BMWFlyDay

Si in dimensiuni a crescut comparativ cu modelul pe care il inlocuieste. Coupe-ul bavarez masoara 4.768 milimetri lungime (+128 mm), 1.852 mm latime (+27 mm), 1.383 mm in inaltime (+6 mm) iar ampatamentul a crescut cu 41 de milimetri la 2.851 milimetri.

Imagini BMWFlyDay

Imagini BMWFlyDay

La aproape cinci luni de la debutul sau oficial, Seria 4 Coupe ajunge si in Romania iar BMW decide sa ni-l prezinte, alaturi de fratele mai mare Seria 5 facelift, in cadrul unui eveniment inedit: #BMWFlyDay. Pentru ca, cu siguranta, vom testa temeinic atat noul Seria 4 Coupe cat si Seria 5 facelift, in perioada urmatoare, nu voi intra acum in foarte multe detalii. In schimb, voi incerca sa vorbesc despre aceste doua masini din perspectiva unui impatimit care le-a vazut/condus pentru prima data.

Cum arata noul BMW Seria 4 Coupe in realitate?

De cele mai multe ori evit sa comentez design-ul unei masini fara sa o vad live si la fel a fost cazul si acum. Am vazut coupe-ul bavarez in nenumarate fotografii si clipuri video oficiale dar in realitate masina arata mult mai bine. Silueta superba de coupe este mult mai vizibila, spatele care are putin din flerul Seriei 8 este de departe cea mai frumoasa parte a masinii iar grila...ei bine grila este in continuare neobisnuita dar in realitate parca se pupa mai bine cu restul caroseriei.

Imagini BMWFlyDay

Totodata, cand o vezi live poti sa analizezi atent toate incretiturile, prizele de aer si elementele de design discrete care fac noul Seria 4 Coupe ceea ce este.

Cum se conduce?

Asa cum spuneam, evenimentul #BMWFlyDay s-a desfasurat pe circuitul Motorpark Romania. Dupa ce am ajuns la locatie a urmat o scurta sedinta in care instructorii BMW Driving Experience ne-au explicat regulile de siguranta pe care trebuie sa le respectam de-a lungul testului si apoi ne-am luat masinile in primire.

Imagini BMWFlyDay

Noi am avut ocazia sa conducem un 430i Coupe care, in ciuda denumirii, ascunde sub capota un motor de 2.0 litri turbo, pe benzina, care dezvolta 258 de cai putere si 400 Nm cuplu. In aceste conditii, si echipat cu o transmisie automata Steptronic cu 8 rapoarte, BMW 430i Coupe atinge 100 de km/h in 5.8 secunde si are o viteza de top limitata electronic la 250 km/h.

Imagini BMWFlyDay

Prima parte a testului a inclus un traseu tehnic cu evitari de obstacole, schimbari rapide de directie si o zona de slalom, pentru a ne pregati cat de cat pentru ce urmeaza - adica turele rapide de circuit - dar si pentru a vedea cum se comporta masina in cazul unor manevre de urgenta.

Imagini BMWFlyDay

In modul Comfort, suspensia, directia si sasiul tradeaza putin faptul ca Seria 4 a crescut in dimensiuni si nu mai este la fel de compact ca si vechea generatie. Pe de alta parte, in Sport sau Adaptive, toata electronica lucreaza in favoarea ta si incurajeaza un condus dinamic. Directia devine mai greoaie si mai precisa, amortizoarele se intaresc iar sasiul devine mai rigid.

Imagini BMWFlyDay

Imediat ce m-am obisnuit cu dimensiunile masinii, cu directia si mai ales imediat ce anvelopele Michelin Pilot Sport 4 au intrat in temperatura optima de functionare si au lipit pur si simplu masina de asfalt, timpii pe tur au inceput sa scada si niciun con nu a mai avut de suferit.

Imagini BMWFlyDay

Cu adrenalina pompandu-mi prin vene am trecut apoi la turele rapide de circuit unde am putut sa imping masina pe cateva viraje si o portiune din linia dreapta a circuitului Motorpark Romania. Cu anvelopele corespunzatoare, este o placere sa conduci noul Seria 4 Coupe aproape de limita. Manevrabila, cu tendinte de supravirare pe virajele stranse (RWD pana la urma), masina ma indemna sa fortez mai tare cu fiecare tura.

Cat costa noul BMW Seria 4 Coupe?

Coupe-ul bavarez porneste in Romania de la 44.863 de euro cu TVA, acesta fiind pretul pentru versiunea 420i Coupe. Masina pe care am condus-o noi, un 430i Coupe, costa cel putin 49.861 de euro.

Imagini BMWFlyDay

Portofoliul BMW mai include varianta M440i xDrive Coupe, care costa de la 65.985 de euro in sus dar si versiunile 420d Coupe si 420d xDrive Coupe. Pentru acestea trebuie sa scoti din buzunare 47.362 euro, respectiv 49.920 euro.

Prima parte pe circuit, a doua...deasupra lui

Asa cum spuneam inca de la inceput, evenimentul a fost denumit #BMWFlyDay pentru ca jumatate s-a petrecut pe circuit, acolo unde am avut ocazia sa experimentam de la volan noul Seria 4 Coupe, iar pentru cealalta jumatate am ocupat locul copilotului intr-un avion Cessna 172RG Cutlass care a decolat/aterizat de pe linia dreapta si ne-a plimbat pe deasupra circuitului de la Motorpark iar trainerii Jetav ne-au impartasit putin din tainele zborului. Mai jos cu cateva sute de metri, masinile dansau in continuare pe circuit.

Imagini BMWFlyDay

Seria 5 facelift, a doua vedeta a zilei

In aceeasi zi, BMW Romania ne-a facut cunostinta si cu noul Seria 5 facelift. Pe partea de estetica, sedanul de clasa medie al bavarezilor a castigat o grila ceva mai mare, incadrata de un contur dintr-o singura bucata, o pereche de faruri redesenate cu semnatura luminoasa noua, stopuri cu muchii negre si grafica in L si finisaje trapezoidale pentru sistemul de evacuare, indiferent de linia de echipare si motorizare.

Imagini BMWFlyDay

La interior am regasit butoane cu design nou pe consola centrala, volan multifunctional imbracat in piele cu butoane revizuite, display central de 12.3 inch si noile scaune M multifunctionale, cu tetiera integrata, rezervate pana acum pentru M5. Sa nu uitam de benzile decorative cu lumina LED care animeaza habitaclul noaptea sau in conditii de lumina slaba.

Imagini BMWFlyDay

Cea mai mare noutate o reprezinta insa disponibilitatea unei tehnologii mild-hybrid la 48V pentru toate motoarele cu patru si sase cilindri. Sistemul include un generator si o baterie care permit regenerarea si stocarea energiei la franare care mai apoi este folosita atat pentru alimentarea sistemului electric la 12V dar si pentru a-i oferi motorului termic un plus de putere.

Imagini BMWFlyDay

Generatorul-starter produce un impuls electric care ofera instantaneu 11 CP pentru un demaraj mai rapid si o acceleratie mai dinamica in timpul condusului. Acelasi starter-generator asista motorul atunci cand se ruleaza cu viteza constanta iar atunci cand masina se apropie de o intersectie, sau o coloana de masini, la viteze mai mici de 15 km/h, motorul termic se opreste automat.

Imagini BMWFlyDay

In regim de coasting, la viteze cuprinse intre 25 si 160 km/h, unitatea cu ardere interna este de asemenea oprita automat si decuplata de la transmisie. In acest fel se obtin valori mai mici pentru consumul de combustibil dar si emisii reduse de CO2.

Ce am condus noi?

Pe drumul de intoarcere noi am avut ocazia sa simtim cum se comporta noul sistem mild-hybrid de la volanul unui 530i xDrive. In cazul sau, tehnologia functioneaza alaturi de un motor de 2.0 litri, pe benzina, care dezvolta 252 de cai putere intre 5.200 si 6.500 de rotatii pe minut, si 350 Nm cuplu intre 1.450 si 4.800 de rotatii pe minut.

Imagini BMWFlyDay

Chiar daca distanta a fost relativ scurta, nu am putut sa nu observ ca motorul trage mult mai liniar - cu acest sistem mild-hybrid - si ca oprirea si repornirea lui este aproape insesizabila.

Ce pret are noul Seria 5 facelift?

In Romania, sedanul de clasa medie din Munchen porneste de la 50.040 euro cu TVA (518d). Cea mai accesibila varianta pe benzina este 520i si costa cel putin 51.289 euro. Masina pe care am condus-o noi, 530i xDrive Sedan, costa de la 58.132 de euro in sus.

Imagini BMWFlyDay

* Intregul eveniment s-a desfasurat cu respectarea tuturor masurilor obligatorii pentru impiedicarea raspandirii virusului SARS-CoV-2

Foto: Adrian Cobzasu, Dragos Savu

Video: Neat.Graphics

Autor: Alex Monenciu

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (66) Poze Imagini BMWFlyDay
mai multe