#BMWFlyDay: ziua in care am zburat pe circuit si deasupra lui

Inainte sa incepem sa povestim despre noile Seria 4 Coupe si Seria 5 facelift, trebuie sa calatorim in trecut, cam 107 ani, pentru a vedea de unde aceasta legatura intre BMW si universul aeronautic. Promit sa fiu scurt pentru a nu te plictisi prea tare.
Asadar, totul a inceput in 1913 odata cu infiintarea companiei Rapp Motorenwerke, una specializata pe constructia de motoare pentru avioane. Patru ani mai tarziu, Rapp depune documentatia pentru un nou motor inovator de avion, cu sase cilindri in linie, un motor care in final ajunge sa fie cunoscut sub denumirea de BMW IIIa.
Asta pentru ca pe 21 iulie 1917, imediat dupa "alungarea" lui Karl Rapp de la conducerea companiei, Rapp Motorenwerke devine Bayerische Motoren Werke sau, pe scurt, BMW. Motorul de avion de care vorbeam mai sus este chiar primul produs oferita de aceasta companie nou-infiintata iar 21 iulie 1917 devine data oficiala de nastere a producatorului bavarez de automobile.
Pana la finalul primului Razboi Mondial, BMW a continuat sa produca motoare de avion dar apoi, pentru a supravietui, nemtii au trecut la dezvoltarea de motoare de motocicleta, echipamente pentru agricultura si frane de tren.
In 1928, dupa achizitionarea companiei Fahrzeugfabrik Eisenach, care la acea vreme construia sub licenta modele Austin 7 si le vindea sub brand-ul Dixi, BMW lanseaza prima sa masina: un Dixi rebranduit BMW 3/15. Un an mai tarziu, in 1929, se naste si primul mit despre logo-ul alb-albastru dupa aparitia unei ilustratii, intr-o revista BMW dedicata clientilor, cu avioane a caror elice forma careurile alb-albastre bavareze.
Cel de-al doilea Razboi Mondial ii gaseste pe bavarezi concentrandu-se din nou pe motoarele de avion, spre nemultumirea lui Franz Josef Popp. La fel ca multe alte obiective strategice, uzinele BMW au fost bombardate puternic iar cele ramase in picioare nu au mai avut voie sa produca motoare de masini sau avioane dupa razboi. Asta i-a fortat sa ia din nou decizii radicale, pentru a supravietui: au trecut la productia de cratite, oale si biciclete.
In 1948, BMW reia productia de motociclete iar patru ani mai tarziu pe cea de masini, odata cu lansarea modelului 501: prima masina BMW construita dupa cel de-al doilea Razboi Mondial si primul BMW produs in Bavaria.
Lasam istoria sa-si urmeze cursul si ajungem in prezent. Mai exact in iunie 2020 cand BMW lanseaza noua generatie Seria 4 Coupe, poate cea mai controversata de pana acum. Cu o grila frontala verticala, inspirata de celebrele 328 Coupe si 3.0 CSi, faruri full LED si stopuri care te duc cu gandul la Seria 8 si X6, actualul Seria 4 are o identitate proprie si se diferentiaza clar de vechea iteratie si mai ales de "geamanul" Seria 3.
Si in dimensiuni a crescut comparativ cu modelul pe care il inlocuieste. Coupe-ul bavarez masoara 4.768 milimetri lungime (+128 mm), 1.852 mm latime (+27 mm), 1.383 mm in inaltime (+6 mm) iar ampatamentul a crescut cu 41 de milimetri la 2.851 milimetri.
La aproape cinci luni de la debutul sau oficial, Seria 4 Coupe ajunge si in Romania iar BMW decide sa ni-l prezinte, alaturi de fratele mai mare Seria 5 facelift, in cadrul unui eveniment inedit: #BMWFlyDay. Pentru ca, cu siguranta, vom testa temeinic atat noul Seria 4 Coupe cat si Seria 5 facelift, in perioada urmatoare, nu voi intra acum in foarte multe detalii. In schimb, voi incerca sa vorbesc despre aceste doua masini din perspectiva unui impatimit care le-a vazut/condus pentru prima data.
Cum arata noul BMW Seria 4 Coupe in realitate?
De cele mai multe ori evit sa comentez design-ul unei masini fara sa o vad live si la fel a fost cazul si acum. Am vazut coupe-ul bavarez in nenumarate fotografii si clipuri video oficiale dar in realitate masina arata mult mai bine. Silueta superba de coupe este mult mai vizibila, spatele care are putin din flerul Seriei 8 este de departe cea mai frumoasa parte a masinii iar grila...ei bine grila este in continuare neobisnuita dar in realitate parca se pupa mai bine cu restul caroseriei.
Totodata, cand o vezi live poti sa analizezi atent toate incretiturile, prizele de aer si elementele de design discrete care fac noul Seria 4 Coupe ceea ce este.
Cum se conduce?
Asa cum spuneam, evenimentul #BMWFlyDay s-a desfasurat pe circuitul Motorpark Romania. Dupa ce am ajuns la locatie a urmat o scurta sedinta in care instructorii BMW Driving Experience ne-au explicat regulile de siguranta pe care trebuie sa le respectam de-a lungul testului si apoi ne-am luat masinile in primire.
Noi am avut ocazia sa conducem un 430i Coupe care, in ciuda denumirii, ascunde sub capota un motor de 2.0 litri turbo, pe benzina, care dezvolta 258 de cai putere si 400 Nm cuplu. In aceste conditii, si echipat cu o transmisie automata Steptronic cu 8 rapoarte, BMW 430i Coupe atinge 100 de km/h in 5.8 secunde si are o viteza de top limitata electronic la 250 km/h.
Prima parte a testului a inclus un traseu tehnic cu evitari de obstacole, schimbari rapide de directie si o zona de slalom, pentru a ne pregati cat de cat pentru ce urmeaza - adica turele rapide de circuit - dar si pentru a vedea cum se comporta masina in cazul unor manevre de urgenta.
In modul Comfort, suspensia, directia si sasiul tradeaza putin faptul ca Seria 4 a crescut in dimensiuni si nu mai este la fel de compact ca si vechea generatie. Pe de alta parte, in Sport sau Adaptive, toata electronica lucreaza in favoarea ta si incurajeaza un condus dinamic. Directia devine mai greoaie si mai precisa, amortizoarele se intaresc iar sasiul devine mai rigid.
Imediat ce m-am obisnuit cu dimensiunile masinii, cu directia si mai ales imediat ce anvelopele Michelin Pilot Sport 4 au intrat in temperatura optima de functionare si au lipit pur si simplu masina de asfalt, timpii pe tur au inceput sa scada si niciun con nu a mai avut de suferit.
Cu adrenalina pompandu-mi prin vene am trecut apoi la turele rapide de circuit unde am putut sa imping masina pe cateva viraje si o portiune din linia dreapta a circuitului Motorpark Romania. Cu anvelopele corespunzatoare, este o placere sa conduci noul Seria 4 Coupe aproape de limita. Manevrabila, cu tendinte de supravirare pe virajele stranse (RWD pana la urma), masina ma indemna sa fortez mai tare cu fiecare tura.
Cat costa noul BMW Seria 4 Coupe?
Coupe-ul bavarez porneste in Romania de la 44.863 de euro cu TVA, acesta fiind pretul pentru versiunea 420i Coupe. Masina pe care am condus-o noi, un 430i Coupe, costa cel putin 49.861 de euro.
Portofoliul BMW mai include varianta M440i xDrive Coupe, care costa de la 65.985 de euro in sus dar si versiunile 420d Coupe si 420d xDrive Coupe. Pentru acestea trebuie sa scoti din buzunare 47.362 euro, respectiv 49.920 euro.
Prima parte pe circuit, a doua...deasupra lui
Asa cum spuneam inca de la inceput, evenimentul a fost denumit #BMWFlyDay pentru ca jumatate s-a petrecut pe circuit, acolo unde am avut ocazia sa experimentam de la volan noul Seria 4 Coupe, iar pentru cealalta jumatate am ocupat locul copilotului intr-un avion Cessna 172RG Cutlass care a decolat/aterizat de pe linia dreapta si ne-a plimbat pe deasupra circuitului de la Motorpark iar trainerii Jetav ne-au impartasit putin din tainele zborului. Mai jos cu cateva sute de metri, masinile dansau in continuare pe circuit.
Seria 5 facelift, a doua vedeta a zilei
In aceeasi zi, BMW Romania ne-a facut cunostinta si cu noul Seria 5 facelift. Pe partea de estetica, sedanul de clasa medie al bavarezilor a castigat o grila ceva mai mare, incadrata de un contur dintr-o singura bucata, o pereche de faruri redesenate cu semnatura luminoasa noua, stopuri cu muchii negre si grafica in L si finisaje trapezoidale pentru sistemul de evacuare, indiferent de linia de echipare si motorizare.
La interior am regasit butoane cu design nou pe consola centrala, volan multifunctional imbracat in piele cu butoane revizuite, display central de 12.3 inch si noile scaune M multifunctionale, cu tetiera integrata, rezervate pana acum pentru M5. Sa nu uitam de benzile decorative cu lumina LED care animeaza habitaclul noaptea sau in conditii de lumina slaba.
Cea mai mare noutate o reprezinta insa disponibilitatea unei tehnologii mild-hybrid la 48V pentru toate motoarele cu patru si sase cilindri. Sistemul include un generator si o baterie care permit regenerarea si stocarea energiei la franare care mai apoi este folosita atat pentru alimentarea sistemului electric la 12V dar si pentru a-i oferi motorului termic un plus de putere.
Generatorul-starter produce un impuls electric care ofera instantaneu 11 CP pentru un demaraj mai rapid si o acceleratie mai dinamica in timpul condusului. Acelasi starter-generator asista motorul atunci cand se ruleaza cu viteza constanta iar atunci cand masina se apropie de o intersectie, sau o coloana de masini, la viteze mai mici de 15 km/h, motorul termic se opreste automat.
In regim de coasting, la viteze cuprinse intre 25 si 160 km/h, unitatea cu ardere interna este de asemenea oprita automat si decuplata de la transmisie. In acest fel se obtin valori mai mici pentru consumul de combustibil dar si emisii reduse de CO2.
Ce am condus noi?
Pe drumul de intoarcere noi am avut ocazia sa simtim cum se comporta noul sistem mild-hybrid de la volanul unui 530i xDrive. In cazul sau, tehnologia functioneaza alaturi de un motor de 2.0 litri, pe benzina, care dezvolta 252 de cai putere intre 5.200 si 6.500 de rotatii pe minut, si 350 Nm cuplu intre 1.450 si 4.800 de rotatii pe minut.
Chiar daca distanta a fost relativ scurta, nu am putut sa nu observ ca motorul trage mult mai liniar - cu acest sistem mild-hybrid - si ca oprirea si repornirea lui este aproape insesizabila.
Ce pret are noul Seria 5 facelift?
In Romania, sedanul de clasa medie din Munchen porneste de la 50.040 euro cu TVA (518d). Cea mai accesibila varianta pe benzina este 520i si costa cel putin 51.289 euro. Masina pe care am condus-o noi, 530i xDrive Sedan, costa de la 58.132 de euro in sus.
* Intregul eveniment s-a desfasurat cu respectarea tuturor masurilor obligatorii pentru impiedicarea raspandirii virusului SARS-CoV-2
Foto: Adrian Cobzasu, Dragos Savu
Video: Neat.Graphics
Autor: Alex Monenciu
-
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
-
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
-
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
-
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
-
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
-
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
-
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
-
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
-
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei


