#BMWFlyDay: ziua in care am zburat pe circuit si deasupra lui

Inainte sa incepem sa povestim despre noile Seria 4 Coupe si Seria 5 facelift, trebuie sa calatorim in trecut, cam 107 ani, pentru a vedea de unde aceasta legatura intre BMW si universul aeronautic. Promit sa fiu scurt pentru a nu te plictisi prea tare.
Asadar, totul a inceput in 1913 odata cu infiintarea companiei Rapp Motorenwerke, una specializata pe constructia de motoare pentru avioane. Patru ani mai tarziu, Rapp depune documentatia pentru un nou motor inovator de avion, cu sase cilindri in linie, un motor care in final ajunge sa fie cunoscut sub denumirea de BMW IIIa.
Asta pentru ca pe 21 iulie 1917, imediat dupa "alungarea" lui Karl Rapp de la conducerea companiei, Rapp Motorenwerke devine Bayerische Motoren Werke sau, pe scurt, BMW. Motorul de avion de care vorbeam mai sus este chiar primul produs oferita de aceasta companie nou-infiintata iar 21 iulie 1917 devine data oficiala de nastere a producatorului bavarez de automobile.
Pana la finalul primului Razboi Mondial, BMW a continuat sa produca motoare de avion dar apoi, pentru a supravietui, nemtii au trecut la dezvoltarea de motoare de motocicleta, echipamente pentru agricultura si frane de tren.
In 1928, dupa achizitionarea companiei Fahrzeugfabrik Eisenach, care la acea vreme construia sub licenta modele Austin 7 si le vindea sub brand-ul Dixi, BMW lanseaza prima sa masina: un Dixi rebranduit BMW 3/15. Un an mai tarziu, in 1929, se naste si primul mit despre logo-ul alb-albastru dupa aparitia unei ilustratii, intr-o revista BMW dedicata clientilor, cu avioane a caror elice forma careurile alb-albastre bavareze.
Cel de-al doilea Razboi Mondial ii gaseste pe bavarezi concentrandu-se din nou pe motoarele de avion, spre nemultumirea lui Franz Josef Popp. La fel ca multe alte obiective strategice, uzinele BMW au fost bombardate puternic iar cele ramase in picioare nu au mai avut voie sa produca motoare de masini sau avioane dupa razboi. Asta i-a fortat sa ia din nou decizii radicale, pentru a supravietui: au trecut la productia de cratite, oale si biciclete.
In 1948, BMW reia productia de motociclete iar patru ani mai tarziu pe cea de masini, odata cu lansarea modelului 501: prima masina BMW construita dupa cel de-al doilea Razboi Mondial si primul BMW produs in Bavaria.
Lasam istoria sa-si urmeze cursul si ajungem in prezent. Mai exact in iunie 2020 cand BMW lanseaza noua generatie Seria 4 Coupe, poate cea mai controversata de pana acum. Cu o grila frontala verticala, inspirata de celebrele 328 Coupe si 3.0 CSi, faruri full LED si stopuri care te duc cu gandul la Seria 8 si X6, actualul Seria 4 are o identitate proprie si se diferentiaza clar de vechea iteratie si mai ales de "geamanul" Seria 3.
Si in dimensiuni a crescut comparativ cu modelul pe care il inlocuieste. Coupe-ul bavarez masoara 4.768 milimetri lungime (+128 mm), 1.852 mm latime (+27 mm), 1.383 mm in inaltime (+6 mm) iar ampatamentul a crescut cu 41 de milimetri la 2.851 milimetri.
La aproape cinci luni de la debutul sau oficial, Seria 4 Coupe ajunge si in Romania iar BMW decide sa ni-l prezinte, alaturi de fratele mai mare Seria 5 facelift, in cadrul unui eveniment inedit: #BMWFlyDay. Pentru ca, cu siguranta, vom testa temeinic atat noul Seria 4 Coupe cat si Seria 5 facelift, in perioada urmatoare, nu voi intra acum in foarte multe detalii. In schimb, voi incerca sa vorbesc despre aceste doua masini din perspectiva unui impatimit care le-a vazut/condus pentru prima data.
Cum arata noul BMW Seria 4 Coupe in realitate?
De cele mai multe ori evit sa comentez design-ul unei masini fara sa o vad live si la fel a fost cazul si acum. Am vazut coupe-ul bavarez in nenumarate fotografii si clipuri video oficiale dar in realitate masina arata mult mai bine. Silueta superba de coupe este mult mai vizibila, spatele care are putin din flerul Seriei 8 este de departe cea mai frumoasa parte a masinii iar grila...ei bine grila este in continuare neobisnuita dar in realitate parca se pupa mai bine cu restul caroseriei.
Totodata, cand o vezi live poti sa analizezi atent toate incretiturile, prizele de aer si elementele de design discrete care fac noul Seria 4 Coupe ceea ce este.
Cum se conduce?
Asa cum spuneam, evenimentul #BMWFlyDay s-a desfasurat pe circuitul Motorpark Romania. Dupa ce am ajuns la locatie a urmat o scurta sedinta in care instructorii BMW Driving Experience ne-au explicat regulile de siguranta pe care trebuie sa le respectam de-a lungul testului si apoi ne-am luat masinile in primire.
Noi am avut ocazia sa conducem un 430i Coupe care, in ciuda denumirii, ascunde sub capota un motor de 2.0 litri turbo, pe benzina, care dezvolta 258 de cai putere si 400 Nm cuplu. In aceste conditii, si echipat cu o transmisie automata Steptronic cu 8 rapoarte, BMW 430i Coupe atinge 100 de km/h in 5.8 secunde si are o viteza de top limitata electronic la 250 km/h.
Prima parte a testului a inclus un traseu tehnic cu evitari de obstacole, schimbari rapide de directie si o zona de slalom, pentru a ne pregati cat de cat pentru ce urmeaza - adica turele rapide de circuit - dar si pentru a vedea cum se comporta masina in cazul unor manevre de urgenta.
In modul Comfort, suspensia, directia si sasiul tradeaza putin faptul ca Seria 4 a crescut in dimensiuni si nu mai este la fel de compact ca si vechea generatie. Pe de alta parte, in Sport sau Adaptive, toata electronica lucreaza in favoarea ta si incurajeaza un condus dinamic. Directia devine mai greoaie si mai precisa, amortizoarele se intaresc iar sasiul devine mai rigid.
Imediat ce m-am obisnuit cu dimensiunile masinii, cu directia si mai ales imediat ce anvelopele Michelin Pilot Sport 4 au intrat in temperatura optima de functionare si au lipit pur si simplu masina de asfalt, timpii pe tur au inceput sa scada si niciun con nu a mai avut de suferit.
Cu adrenalina pompandu-mi prin vene am trecut apoi la turele rapide de circuit unde am putut sa imping masina pe cateva viraje si o portiune din linia dreapta a circuitului Motorpark Romania. Cu anvelopele corespunzatoare, este o placere sa conduci noul Seria 4 Coupe aproape de limita. Manevrabila, cu tendinte de supravirare pe virajele stranse (RWD pana la urma), masina ma indemna sa fortez mai tare cu fiecare tura.
Cat costa noul BMW Seria 4 Coupe?
Coupe-ul bavarez porneste in Romania de la 44.863 de euro cu TVA, acesta fiind pretul pentru versiunea 420i Coupe. Masina pe care am condus-o noi, un 430i Coupe, costa cel putin 49.861 de euro.
Portofoliul BMW mai include varianta M440i xDrive Coupe, care costa de la 65.985 de euro in sus dar si versiunile 420d Coupe si 420d xDrive Coupe. Pentru acestea trebuie sa scoti din buzunare 47.362 euro, respectiv 49.920 euro.
Prima parte pe circuit, a doua...deasupra lui
Asa cum spuneam inca de la inceput, evenimentul a fost denumit #BMWFlyDay pentru ca jumatate s-a petrecut pe circuit, acolo unde am avut ocazia sa experimentam de la volan noul Seria 4 Coupe, iar pentru cealalta jumatate am ocupat locul copilotului intr-un avion Cessna 172RG Cutlass care a decolat/aterizat de pe linia dreapta si ne-a plimbat pe deasupra circuitului de la Motorpark iar trainerii Jetav ne-au impartasit putin din tainele zborului. Mai jos cu cateva sute de metri, masinile dansau in continuare pe circuit.
Seria 5 facelift, a doua vedeta a zilei
In aceeasi zi, BMW Romania ne-a facut cunostinta si cu noul Seria 5 facelift. Pe partea de estetica, sedanul de clasa medie al bavarezilor a castigat o grila ceva mai mare, incadrata de un contur dintr-o singura bucata, o pereche de faruri redesenate cu semnatura luminoasa noua, stopuri cu muchii negre si grafica in L si finisaje trapezoidale pentru sistemul de evacuare, indiferent de linia de echipare si motorizare.
La interior am regasit butoane cu design nou pe consola centrala, volan multifunctional imbracat in piele cu butoane revizuite, display central de 12.3 inch si noile scaune M multifunctionale, cu tetiera integrata, rezervate pana acum pentru M5. Sa nu uitam de benzile decorative cu lumina LED care animeaza habitaclul noaptea sau in conditii de lumina slaba.
Cea mai mare noutate o reprezinta insa disponibilitatea unei tehnologii mild-hybrid la 48V pentru toate motoarele cu patru si sase cilindri. Sistemul include un generator si o baterie care permit regenerarea si stocarea energiei la franare care mai apoi este folosita atat pentru alimentarea sistemului electric la 12V dar si pentru a-i oferi motorului termic un plus de putere.
Generatorul-starter produce un impuls electric care ofera instantaneu 11 CP pentru un demaraj mai rapid si o acceleratie mai dinamica in timpul condusului. Acelasi starter-generator asista motorul atunci cand se ruleaza cu viteza constanta iar atunci cand masina se apropie de o intersectie, sau o coloana de masini, la viteze mai mici de 15 km/h, motorul termic se opreste automat.
In regim de coasting, la viteze cuprinse intre 25 si 160 km/h, unitatea cu ardere interna este de asemenea oprita automat si decuplata de la transmisie. In acest fel se obtin valori mai mici pentru consumul de combustibil dar si emisii reduse de CO2.
Ce am condus noi?
Pe drumul de intoarcere noi am avut ocazia sa simtim cum se comporta noul sistem mild-hybrid de la volanul unui 530i xDrive. In cazul sau, tehnologia functioneaza alaturi de un motor de 2.0 litri, pe benzina, care dezvolta 252 de cai putere intre 5.200 si 6.500 de rotatii pe minut, si 350 Nm cuplu intre 1.450 si 4.800 de rotatii pe minut.
Chiar daca distanta a fost relativ scurta, nu am putut sa nu observ ca motorul trage mult mai liniar - cu acest sistem mild-hybrid - si ca oprirea si repornirea lui este aproape insesizabila.
Ce pret are noul Seria 5 facelift?
In Romania, sedanul de clasa medie din Munchen porneste de la 50.040 euro cu TVA (518d). Cea mai accesibila varianta pe benzina este 520i si costa cel putin 51.289 euro. Masina pe care am condus-o noi, 530i xDrive Sedan, costa de la 58.132 de euro in sus.
* Intregul eveniment s-a desfasurat cu respectarea tuturor masurilor obligatorii pentru impiedicarea raspandirii virusului SARS-CoV-2
Foto: Adrian Cobzasu, Dragos Savu
Video: Neat.Graphics
Autor: Alex Monenciu
-
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
-
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Suport bara stabilizatoare dreapta 4f0199352e audi a6 4f/c6... 110 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Teava intercooler audi a6 allroad 3.0 tdi - (2006 2011) 80 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
-
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
-
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Amortizor soc spate dreapta bmw seria 5 e39 [1995 - 2000]... 82 Lei


