In urma cu un an si cateva zile am avut ocazia sa experimentez pentru prima data noua generatie BMW Seria 3, denumita G20, care din punct de vedere al design-ului a evoluat mult comparativ cu iteratia anterioara, sau F30 pe intelesul fanaticilor marcii.
Formele clare, suprafetele fluide, farurile moderne, "rinichii" uniti, linia de caracter care nu incorporeaza manerele portierelor si farurile inguste - toate elemente ale actualului limbaj de design al bavarezilor - se amesteca omogen cu acel Hoffmeister Kink de la baza montantului B, o particularitate de design pe care o intalnesti, sub o forma sau alta, la aproape toate modelele BMW.
Desigur, fiecare versiune a actualei Serii 3 are la randul ei cateva detalii estetice specifice, in functie de nivelul de echipare bifat.
Desi are "cea mai puternica litera a alfabetului" in denumire, M340i Sedan nu este un M get-beget asa ca ii lipseste acea nebunie caracteristica M-urilor, insa sportivitatea exista si este accentuata de pachetul M aerodinamic, compus din spoiler fata, spate, praguri, si o aripa spate discreta (specifice M), un difuzor de aer vopsit in nuanta Dark Shadow metalizat, grila frontala de tip "Mesh", jante M, ornamentele exterioare BMW Individual Shadow Line lucios si ornamentele exclusiviste, de forma trapezoidala, pentru cele doua terminatii ale sistemului de evacuare.
Per total, un exterior sportiv dar in acelasi timp discret, care te fereste de privirile curiosilor.
Cateva elemente specifice M regasim si la interior. Printre ele, scaunele M Sport, putin cam tari dar care ofera un suport foarte bun lateral, centurile de siguranta M, volanul M imbracat in piele, cu zone ergonomice pentru degetul mare si sa nu uitam de instrumentarul de bord M, complet digital, care include numele modelului intre cele doua cadrane si afiseaza informatii suplimentare, relevante pentru condusul sportiv.
M340i este pana la urma un Seria 3, deci un sedan premium, asa ca in interior regasim materiale si finisaje a-ntaia. Gasesti, daca insisti, si cateva zone plasticoase dar materialul folosit nu este de proasta calitate si nu iti da impresia de o masina ieftina.
Daca ai fost vreodata cu un BMW Seria 3 stii ca nu exceleaza la capitolul spatiu interior. Generatia G20 incearca sa rezolve insa, cat de cat, aceasta problema asa ca vine cu mai mult spatiu pentru umeri, coate si picioare decat iteratia anterioara. Acum, la 1.92 cat am eu, m-am simtit putin inghesuit la volan, dar cineva cu dimensiuni mai "normale" nu are aceasta problema.
Sedanul bavarez, chiar si in versiunea M340i, poate fi folosit ca masina de familie tocmai de aceea spatiile de depozitare sunt suficiente iar portbagajul are un volum de incarcare de 480 litri, cu bancheta in pozitie normala. Pentru un plus de practicalitate, masina testata de noi vine in standard cu spatarul banchetei rabatabil in raport 40:20:40.
Motivul principal pentru care iti cumperi un M340i este, fara indoiala, motorul de 3.0 litri TwinPower Turbo, cu sase cilindri in linie, care livreaza ambelor punti 374 de cai putere, intre 5.500 si 6.500 de rotatii pe minut, si 500 Nm incepand cu 1.850 rpm si pana acul turometrului ajunge la 5.000 rpm.
Trecand peste faptul ca trage tare, indiferent de turatia la care se afla motorul cand calci pedala de acceleratie, propulsorul I6 te vrajeste cu sunetul lui caracteristic.
Cei 374 de cai putere "stralucesc" si multumita transmisiei Steptronic Sport, cu opt rapoarte, cu care vine echipat M340i inca din standard. Prin mutarea selectorului spre stanga, cutia de viteze trece in modul sport astfel ca reactioneaza mult mai iute, treapta de viteza este tinuta mai mult iar schimbarile sunt mai rapide si mai precise.
Principala caracteristica a transmisiei Steptronic de la BMW este ca iti permite sa schimbi si tu rapoarte, fie de la joystick, fie de la padelele montate in spatele volanului. Asa, tu controlezi turatia si tu decizi cat de tare vrei sa urle motorul cu sase cilindri in linie.
Desigur, poti lasa cutia si in modul ei standard, caz in care aceasta va schimba rapoartele eficient si din scurt, prioritizand consumul cat mai mic de carburant.
In versiunea M340i xDrive, BMW Seria 3 atinge 100 de km/h in 4.4 secunde iar viteza de top este limitata la 250 de km/h. Stiu ca atunci cand eram mici conta cat are masina in bord dar de fapt conteaza cat de repede ajungi acolo. Iar M340i o face cat ai clipi.
Si se si opreste in siguranta, la fel de repede, multumita sistemului de franare M Sport. Acesta este compus din etriere albastre cu inscriptia M, cu patru pistoane pe fata, si unul pe puntea spate, dar si din discuri de frana, cu diametrul de 348 milimetri pe fata si 345 pe spate, pentru performante sporite. Nu mai trebuie sa spunem ca sunt asistate de ABS, ESP si alte sisteme de siguranta.
Suspensia M adaptiva, coborata cu 10 milimetri, este si ea parte din pachetul standard al lui M340i Sedan. Asa cum ii spune si numele, aceasta poate fi ajustata electric in orice moment pentru a se potrivi conditiilor de drum. Cel de la volan o poate regla si prin intermediul Driving Experience Control - din sistemul de infotainment - in functie de stilul de condus pe care il prefera.
Indiferent de setare, suspensia este calibrata pentru sportivitate asa ca vei cam simti denivelarile din asfalt.
Chiar daca este un sedan in toata regula, masina asta se conduce ca o masina sport. Trage ca o masina sport, sta pe viraje ca o masina sport - si multumita diferentialului M Sport - si iti gadila fiecare celula din corp exact ca o masina sport.
Directia este mai greoaie decat te-ai astepta dar nici nu ai vrea sa fie altfel atunci cand ai o succesiune de curbe stranse si trebuie sa stii unde sunt indreptate rotile.
BMW M340i este facut sa fie condus in modul Sport. Numai asa motorul cu sase cilindri in linie iti inunda urechile, fara oprire, cu zgomotul lui glorios iar suieratul turbinei si acceleratia instanta, care iti tine capul lipit de tetiera, te fac sa te comporti ca un huligan cu pedala. Numai sistemul dinamic de control al stabilitatii sta intre tine si o nefacuta, tocmai de aceea este bine sa-l lasi activat.
In Comfort, M340i este una dintre cele mai bune masini pe care le-am condus dar in Sport este de-a dreptul sublim. Ca o poezie de Eminescu, care iti merge direct la inima.
Vizibilitatea nu este o problema de la volanul lui M340i. Montantii frontali nu te incurca, parbrizul si luneta sunt indeajuns de mari iar oglinzile laterale au sistem de monitorizare a unghiului mort pentru un plus de siguranta.
Ca sa nu mai vorbim de farurile BMW Laserlight, cu functie de faza lunga adaptiva si de stergatoarele inovatoare cu duze integrate in bratul stergatorului, astfel ca lichidul de parbriz este aplicat uniform si nu iti afecteaza vizibilitatea indiferent de viteza de deplasare.
Sa iti fie mai usor la manevrarea prin parcari sa spatii inguste, masina vine echipata cu senzori de parcare fata/spate, camere video cu vedere la 360 de grade, asistenta la parcare laterala sau liniara si asistent pentru marsarier.
BMW Seria 3, indiferent de versiune, este una dintre cele mai sigure masini de pe sosea. De la Euro NCAP, modelul bavarez a plecat cu punctajul maxim de 5 stele: cu 97% a fost recompensata protectia oferita adultilor, cu 87% cea a copiilor, tot 87% a primit si protectia oferita pietonilor si persoanelor vulnerabile iar cu 76% au notat belgienii sistemele de asistenta oferita in standard.
G20 este cel mai sofisticat Seria 3 de pana acum. Platforma pe care este dezvoltat le-a permis inginerilor sa instaleze cele mai moderne sisteme de siguranta si asistenta, inclusiv Driving Assistant Professional care ii permite sedanului bavarez sa circule semi-autonom in anumite situatii.
Pe lista regasim si alte sisteme cum ar fi franare de urgenta cu functie de recunoastere a pietonilor si biciclistilor, cruise control cu functie de franare, avertizare la parasirea benzii de rulare, avertizare la trafic transversal, capota activa, pilot automat cu functie Stop&Go si o armata de airbag-uri, mai ales pentru pasagerii din fata.
Fiind vorba despre un varf de gama, BMW M340i este echipat cu tot ce ai nevoie, dar daca te tine buzunarul mai ai dotari optionale din care sa alegi.
Printre cele cu care vine fara sa bifezi nimic regasim sistemul de franare M Sport, diferentialul M Sport, transmisia Steptronic Sport, directie sport variabila, sistem de alarma, tapiterie din Alcantara/Sensatec Negru, oglinda interioara cu functie automata anti-orbire, limini ambientale, scaune fata sport cu memorie pentru sofer, bancheta spate rabatabila, ornamente din Aluminiu Tetragon, kit de reparatie pana, prezoane antifurt, aer conditionat automat, volan M imbracat in piele, spoiler M spate, pachet M aerodinamic, capitonaj plafon BMW Individual antracit sau serviciile BMW Connected Drive.
Jantele 792 M cu diametrul de 19 inch, volanul incalzit, sasiul adaptiv M, pachetul M Tehnology, nuanta exterioara Portimao Blue, centurile de siguranta M, BMW Drive Recorder, pachetul Business Class, pachetul Connected Drive Plus, sistemul audio Harman Kardon, BMW Live Cockpit Professional, farurile BMW Laserlight, asistent la parcare Plus, control functii prin gesturi si Head-up Display-ul sunt optionale si le-am avut si noi pe masina de test.
Nu iti cumperi un BMW cu motor pe benzina, in sase cilindri, ca sa te lauzi prietenilor cu consumul tau de diesel. Masina asta consuma in functie de comportamentul tau. Daca esti cuminte si bland cu pedala de acceleratie, bordul iti poate indica si putin peste 8 litri la suta de kilometri dar la fel iti poate arata si 16 sau 18 l/100 de km daca intreci masura.
Bavarezii declara pentru aceasta motorizare un consum urban de 9.6 l/100 de km, unul extra-urban de 6.1 litri/100 de km si unul combinat de 7.3 litri la fiecare 100 de kilometri parcursi.
Nu toata lumea isi permite un BMW M340i, asta-i clar. Sedanul bavarez porneste de la 62.773 de euro si daca nu te mai opresti din bifat dotari optionale, pretul poate ajunge si la 79.133 de euro, cum a fost si cazul masinii din imagini.
Daca vrei acelasi pachet, minus motorizarea, poti opta pentru un 330i care este ceva mai accesibil - costa de la 42.000 de euro in sus.
Directia sport variabila contribuie la placerea de a conduce un M340i. Acest tip de directie, cu Servotronic, lucreaza incontinuu pentru ca tie sa-ti fie cat mai usor sa virezi. Pe scurt, reactioneaza la unghiul volanului cu diverse unghiuri de directie astfel ca ai o manevrabilitate mai buna (directie mai greoaie) in timpul condusului dinamic si trebuie sa depui mai putin efort (directie mai usoara) atunci cand parchezi sau manevrezi masina la viteza redusa.
BMW a demonstrat de nenumarate ori ca motorul, pe benzina, in sase cilindri este specialitatea casei iar atunci cand este montat pe un Seria 3 rezulta una dintre cele mai bune masini din industrie.
Acum ca am condus M340i - o masina completa, daca ma intrebi pe mine - ramane doar sa astept lansarea noului M3 si ocazia de a ma urca, sper eu, intr-o zi la volanul lui. Pentru ca doar acesta cred ca imi poate scoate din minte cei 374 de cai putere care m-au purtat pe culmile fericirii in weekend-ul petrecut alaturi de cel mai puternic Seria 3 din gama actuala BMW.