Istoria monoposturilor Tyrell P34, masina de Formula 1 cu 6 roti
- Tyrell P34 a castigat o singura data
- Monopostul a fost condus de piloti consacrati
- A debutat in 1976 in Spania
Evolutia Formulei 1 a vazut o sumedenie de schimbari de-a lungul vremii. De la masini conduse de eroi care nu cunosteau frica, pana la monoposturi de 1000 de cai putere, de la masini impinse de ventilatoare, pana la motoarele V6 de azi care au o capacitate de 1.6. Insa poate cel mai emblematic model catalogat ciudat, care a vrut sa revolutioneze Formula 1, a fost masina cu 6 roti a echipei Elf Tyrell.
Formula 1 a anilor '70 era o cursa a echipelor de a gasi formula secreta de aerodinamica si putere. Au existat in acea perioada multe proiecte care mai de care mai ciudate, printre care si Brabham BT46B, un monopost care avea montat in partea din spate un ventilator urias. Scopul acestuia fiind de a produce un fel de vacuum sub masina, crescand aderenta. Insa la fel de radical a fost si monopostul cu 6 roti al echipei Elf. E vorba de perechea de masini Tyrell numite P34.
Numele vine de la denumirea proiectului initial care se numea Project 34. Masina a fost gandita de Derek Gardner, designerul-sef de la Tyrell. Aceasta idee nebuna i-a venit acestuia in incercarea de a obtine o forta mai mare de apasare pe partea frontala a masinii de curse. Asadar, el a inlocuit perechea de roti din fata monopostului cu 4 roti fabricate special care aveau un diametru de numai 25 de centimetri. Conform proiectului, o masina care avea roti atat de mici scapa de efectul de ridicare la viteze mari creat de diametrul mare si se bucura astfel de o apasare mai mare.
In plus, cele 4 roti mai mici din fata ofereau acum o suprafata de contact cu solul mai mare, iar franarea, cel putin teoretic, era mai eficienta decat in cazul masinilor care aveau numai 2 roti in fata. Insa, la fel ca si alte proiecte nebune ale vremii, aceasta idee si-a dovedit ineficienta in fata designului conventional al echipelor Ferrari sau McLaren. Aceste echipe aveau piloti buni, precum Niki Lauda sau James Hunt.
Chiar daca de-a lungul vremii pe pistele de Formula 1 au aparut multe inovatii ciudate, Tyrell a fost printre putinele echipe care chiar au reusit sa obtina niste rezultate decente, chiar daca nu s-au bucurat de titluri sau podiumuri multe. Masina a luat startul prima oara in Marele Premiu al Spaniei in 1976, cele doua monoposturi ale echipei Elf Tyrell fiind conduse de Jody Scheckter si Patrick Depailler. Ambii piloti au reusit sa obtina puncte, insa nu au urcat pe podium. Dar anvelopele create special de Goodyear se pare ca nu erau destul de bine realizate pentru a le permite celor doi piloti la volanul masinilor cu 6 roti rezultate mai bune.
Tyrell P34 a vazut apogeul succesului in acelasi an, la Marele Premiu al Suediei. In aceasta cursa, aceste masini ciudate cu 6 roti au avut momentul lor de aur: Scheckter a obtinut locul 1, iar Depailler a terminat al doilea, in timp ce pe locul 3 s-a aflat Niki Lauda cu al sau Ferrari. Atunci, pe 13 iunie, Jody Scheckter a devenit singurul pilot care a castigat vreodata o cursa de Formula 1 la bordul unei masini cu 6 roti. Si, pesemne, va ramane singurul o vesnicie.
Un an mai tarziu, in echipa Elf a venit suedezul Ronnie Peterson in locul lui Scheckter. Si masina a vazut o serie de modificari pentru noul sezon. Acum se numea Tyrell P34B si era ceva mai grea decat vechiul model, dar cu ceva imbunatatiri pe partea aerodinamica. Desi ambii piloti ai echipei au reusit in 1977 sa obtina ceva puncte, lucrurile erau destul de clare pentru toata lumea: noul P34 nu mai era la fel de bun ca vechiul model. Si, in timp ce echipa dadea vina pe Goodyear ca nu erau in stare sa fabrice niste pneuri de calitate care sa tina toata cursa si sa le ofere aderenta monoposturilor, de vina mai era si greutatea data de suspensia dubla din fata, dar si lipsa de experienta a pilotilor Elf care se luptau cu nume grele din echipele concurente.
Anul 1977 a fost cel de-al doilea in care aceste masini cu 6 roti au luat startul, dar si ultimul. Proiectul s-a dovedit a fi un esec, masinile nevand nicio sansa la titlu. Motiv pentru care, in 1978, proiectul Tyrell P34 s-a incheiat.
Masinile insa exista si astazi, fiind atribuite in colectii private. Dar pasionatii le pot vedea la diverse evenimente dedicate pasionatilor auto, precum Goodwood Festival of Speed. In prezent, compania Avon de anvelope este singura care produce pneuri speciale pentru cele cateva monoposturi care mai exista in prezent cu 6 roti.
De-a lungul timpului, in anii urmatori, au mai existat producatori care au cochetat cu ideea unui monopost cu 6 roti. Echipe precum March Engineering si Williams au realizat monoposturi experimentale cu 6 roti, insa nu au participat niciodata intr-o cursa de Formula 1. Acestea aveau puntea spate dubla, spre deosebire de Tyrell, care avea 4 roti in fata. Chiar si Ferrari a reusit sa construiasca un prototip cu 6 roti, dar care avea o singura punte dotata cu 4 roti. Acest monopost se numea Ferrari 312T6, dar, la fel ca si celelalte masini experimentale, nu a vazut pista de Formula 1 intr-o competitie. Iar epoca masinilor de Formula 1 cu 6 roti a luat sfarsit in scurt timp, cand reglementarile FIA au spus clar ca 4 este numarul maxim de roti pe care le poate o avea masina participanta.
E limpede ca Formula 1 a anilor '60-'80 a fost ceva spectaculos si inedit. Iar lipsa reglementarilor in detaliu le permitea constructorilor sa fie inventivi. Adica au fost proiecte extreme care puneau accentul pe aderenta, pe forta de apasare, pe partea aerodinamica, pe motorizare sau pe calitatea pneurilor. Insa in cele din urma s-a dovedit ca pilotul conteaza cel mai mult. Drept dovada stau numele mari in frunte cu Niki Lauda care au castigat in repetate randuri cu un monopost care avea un design conventional. Asadar, Tyrell P34 ramane in istorie drept un design inovator, care nu a adus rezultate pozitive, dar care va ramane pe vecie drept "Masina de Formula 1 cu sase roti".
- Set rulment roata citroËn jumper caroserie 230l bta h2c017bta 128.6 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2650 € Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Rola ghidare/conducere curea transmisie opel zafira tourer c... 89.75 Lei
- Set rulment roata renault clio ii bb0/1/2 cb0/1/2 bta h2r009bta 79.91 Lei Set rulment roata daewoo rezzo klau bta h1x010bta 100.09 Lei Intinzator curea curea distributie ford focus ii da bta... 98.85 Lei
- Vw golf 1.2tsi comfortline bluemotion pdc pilot 105 cp euro 5... 5990 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6950 € Set rulment roata peugeot boxer platou / sasiu zct bta h2c017bta 128.6 Lei
- Set rulment roata renault megane i ba0/1 bta h2r009bta 79.91 Lei Scrumiera 3g1863284 volkswagen vw passat b8 [2014 - 2020] 194 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 122.79 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 13990 € Set rulment roata bmw 5 e60 bta h1b013bta 291.36 Lei Nissan leaf tekna special 2019 22250 €
- Set rulment roata fiat ducato platou / sasiu 230 bta h2c017bta 128.6 Lei Set rulment roata audi a3 8l1 bta h2w004bta 127.49 Lei Grila radiator transit custom facelift ( 2017-2021 ) 450 Lei
- Set rulment roata skoda yeti 5l bta h1w018bta 214.02 Lei Intinzator curea curea distributie volvo v40 hatchback bta... 98.85 Lei Punte spate nissan qashqai 2010 suv 1.6 i 800 Lei
- Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8300 € Set rulment roata vw golf vi 5k1 bta h1w018bta 214.02 Lei Set rulment roata opel astra f van 55 bta h1x010bta 100.09 Lei
- Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 230 bta... 128.6 Lei Rola intinzator curea alternator bmw 3 touring e46 bta e2b5006bta 114.25 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz m-class... 122.79 Lei
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Set rulment roata renault espace iii je0 bta h2r032bta 253.32 Lei Vw passat 2.0tdi dsg 170 cp sportline xenon clima pilot trapa... 3650 €
- Ford fiesta 1.25i 2007 1600 € Rola intinzator curea alternator bmw 5 e39 bta e2b5006bta 114.25 Lei Set rulment roata peugeot 406 cupe 8c bta h2p002bta 197.21 Lei