Istoria pneurilor utilizate in Formula 1
Pneurile sunt elemente cheie ale masinilor de Formula 1. Acestea pot fi adevarate capodopere, dar fara nicio sansa in lipsa unor pneuri de calitate.
In istoria de aproape 70 de ani, anvelopele de Formula 1 au suferit modificari majore. Pe masura ce anii au trecut, constructorii si-au dat seama ca a avea anvelope de calitate reprezinta un detaliu vital.
Pana la sfarsitul anilor '60 si inceputul anilor '70, in curse au fost folosite anvelope cu caneluri. Apoi, echipele si producatorii de pneuri si-au dat seama ca pot gasi o solutie alternativa.
La cele cu caneluri s-a revenit abia in sezonul 1998. Erau pneuri cu trei caneluri pe cele din fata si patru pe cele din spate.
Incepand cu 1950 si pana in 1960, pneurile din Formula 1 erau produse de companii precum Pirelli, Firestone, Dunlop, Englebert, Avon si Continental. Ulterior, Dunlop a avut monopol pe piata, pentru ca in anii ce au urmat constructori precum Goodyear sau Fireston sa isi imparta suprematia. Bridgestone si Michelin au dominat sezonul 1999, dar din 2011 incoace Pirelli a fost singurul furnizor.
In sezonul 2020, care a inceput pe 5 iulie, toate echipele vor avea pneuri de la Pirelli. Noul sezon va incepe cu o intarziere de cateva luni, astfel ca este asteptat cu mare nerabdare de milioanele de fani ai fenomenului F1, dar si de amatorii de Pariuri Sporturi cu motor, care abia asteapta sa mizeze pe favoriti in prima cursa oficiala din 2020 - Marele Premiu al Austriei.
Cine a inventat anvelopele?
Cauciucul, principala componenta a anvelopelor, a fost descoperit abia in secolul al XIX-lea. Ulterior, arborele de cauciuc a devenit cel mai cultivat in acea perioada. De altfel, industria constructiei de anvelope consuma in jur de 70% din productia de cauciuc la nivel mondial.
Anvelopele pline au fost inventate in anul 1835 de Charles Dietz, care le-a folosit initial la tractorul sau cu abur.
Totusi, in anul 1845, un inginer scotian pe nume Robert William Thompson, a construit prima anvelopa pneumatica din lume. Aceasta era produsa dintr-o tesatura acoperita cu fasii de piele, care aveau rolul de a proteja un tub de cauciuc umplut cu aer. Aceasta nu era insa foarte fiabila, era scumpa si dificil de inlocuit, astfel ca nu s-a bucurat de prea mult succes.
Un an mai tarziu, englezul Thomas Hancock a proiectat un set de pneuri din cauciuc solid care erau create pentru carute. Ele erau fixate pe o rama de fiecare care inconjura cadrul de lemn. Destul de silentioase, acestea absorbeau vibratiile mai bine decat rotile de fier.
Prima anvelopa pneumatica moderna a fost inventata abia in 1888, de John Boyd Dunlop, un chirurg veterinar din Belfast, pentru tricicleta fiului sau. Aceasta continea niste tuburi de cauciuc umplute cu aer si invelite de o tesatura.
Apoi, in anul 1891, fratii Andre si Eduard Michelin au conceput anvelopa demontabila, adica fix cea pe care o stim in mare masura si astazi. Incepand cu acel moment, acest concept a fost perfectionat continuu. In prima faza, anvelopele au fost montate pe biciclete, iar apoi au fost folosite si pe birje.
In 1895, fratii Michelin au pornit intr-un traseu pe ruta Paris - Bordeaux - Paris, cu o masina de constructie proprie, pentru a demonstra ca anvelopele lor pot face fata. Viteza maxima a trecut de 30 de kilometri la ora. Trebuie spus insa ca durata de viata a unei anvelope in acele vremuri era foarte scurta, de 1.200 - 1.500 de km. Prin 1910, acestea puteau parcurge intre 6.000 si 8.000 de kilometri.
O descoperire importanta s-a facut in anul 1948, cand a fost lansata anvelopa de tip radial "Cinturato" de catre Pirelli. Ulterior si Michelin a facut acest lucru.
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Vw passat gmo 2017 11900 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg... Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Vw touran diesel 2011 5790 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €