Istoria pneurilor utilizate in Formula 1

Pneurile sunt elemente cheie ale masinilor de Formula 1. Acestea pot fi adevarate capodopere, dar fara nicio sansa in lipsa unor pneuri de calitate.
In istoria de aproape 70 de ani, anvelopele de Formula 1 au suferit modificari majore. Pe masura ce anii au trecut, constructorii si-au dat seama ca a avea anvelope de calitate reprezinta un detaliu vital.
Pana la sfarsitul anilor '60 si inceputul anilor '70, in curse au fost folosite anvelope cu caneluri. Apoi, echipele si producatorii de pneuri si-au dat seama ca pot gasi o solutie alternativa.
La cele cu caneluri s-a revenit abia in sezonul 1998. Erau pneuri cu trei caneluri pe cele din fata si patru pe cele din spate.
Incepand cu 1950 si pana in 1960, pneurile din Formula 1 erau produse de companii precum Pirelli, Firestone, Dunlop, Englebert, Avon si Continental. Ulterior, Dunlop a avut monopol pe piata, pentru ca in anii ce au urmat constructori precum Goodyear sau Fireston sa isi imparta suprematia. Bridgestone si Michelin au dominat sezonul 1999, dar din 2011 incoace Pirelli a fost singurul furnizor.
In sezonul 2020, care a inceput pe 5 iulie, toate echipele vor avea pneuri de la Pirelli. Noul sezon va incepe cu o intarziere de cateva luni, astfel ca este asteptat cu mare nerabdare de milioanele de fani ai fenomenului F1, dar si de amatorii de Pariuri Sporturi cu motor, care abia asteapta sa mizeze pe favoriti in prima cursa oficiala din 2020 - Marele Premiu al Austriei.
Cine a inventat anvelopele?
Cauciucul, principala componenta a anvelopelor, a fost descoperit abia in secolul al XIX-lea. Ulterior, arborele de cauciuc a devenit cel mai cultivat in acea perioada. De altfel, industria constructiei de anvelope consuma in jur de 70% din productia de cauciuc la nivel mondial.
Anvelopele pline au fost inventate in anul 1835 de Charles Dietz, care le-a folosit initial la tractorul sau cu abur.
Totusi, in anul 1845, un inginer scotian pe nume Robert William Thompson, a construit prima anvelopa pneumatica din lume. Aceasta era produsa dintr-o tesatura acoperita cu fasii de piele, care aveau rolul de a proteja un tub de cauciuc umplut cu aer. Aceasta nu era insa foarte fiabila, era scumpa si dificil de inlocuit, astfel ca nu s-a bucurat de prea mult succes.
Un an mai tarziu, englezul Thomas Hancock a proiectat un set de pneuri din cauciuc solid care erau create pentru carute. Ele erau fixate pe o rama de fiecare care inconjura cadrul de lemn. Destul de silentioase, acestea absorbeau vibratiile mai bine decat rotile de fier.
Prima anvelopa pneumatica moderna a fost inventata abia in 1888, de John Boyd Dunlop, un chirurg veterinar din Belfast, pentru tricicleta fiului sau. Aceasta continea niste tuburi de cauciuc umplute cu aer si invelite de o tesatura.
Apoi, in anul 1891, fratii Andre si Eduard Michelin au conceput anvelopa demontabila, adica fix cea pe care o stim in mare masura si astazi. Incepand cu acel moment, acest concept a fost perfectionat continuu. In prima faza, anvelopele au fost montate pe biciclete, iar apoi au fost folosite si pe birje.
In 1895, fratii Michelin au pornit intr-un traseu pe ruta Paris - Bordeaux - Paris, cu o masina de constructie proprie, pentru a demonstra ca anvelopele lor pot face fata. Viteza maxima a trecut de 30 de kilometri la ora. Trebuie spus insa ca durata de viata a unei anvelope in acele vremuri era foarte scurta, de 1.200 - 1.500 de km. Prin 1910, acestea puteau parcurge intre 6.000 si 8.000 de kilometri.
O descoperire importanta s-a facut in anul 1948, cand a fost lansata anvelopa de tip radial "Cinturato" de catre Pirelli. Ulterior si Michelin a facut acest lucru.
-
Pachet exterior compatibil cu mercedes vito / v class w447... 3999 Lei
Mazda 6 diesel 2013 6500 €
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
-
Dezmembrez mercedes-benz w167 gle 350 de 4matic hybrid...
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4500 €
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
-
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Dezmembrez skoda octavia iv 1.0 tsi 110 cai cutie manuala 6...
-
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
Dezmembrez peugeot boxer 3 maxi frigorific 2.0 hdi ahn euro 6
-
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
Dezmembrez fiat talento/renault trafic 3/opel vivaro b 1.6 dci...
-
Vw golf 1,4 tsi 2015 8500 €
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
-
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Dezmembrez ford tourneo connect 1.0 ecoboost sfcf 100 cai...
Droser calculator modul far led mercedes w247,glc w253,gle... 500 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10200 €
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Dezmembrez renault megane iii bk (k95) 1.5 dci k9k cutie...
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
-
Vw golf benzina 2010 2901 €
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
Opel insignia diesel 2014 5399 €


