10 lucruri de facut URGENT la masina acum, ca am scapat de iarna si zapada

- Trebuie scapat de solutiile de deszapezire de sub masina
- Verificarea pieselor care cedeaza la ger, esentiala
- Iarna, anotimpul care uzeaza cel mai mult piesele auto
Iarna este anotimpul pe care masinile il urasc cel mai mult. De fapt, implicit si soferii, deoarece ei trebuie sa scoata bani din buzunar. Iarna masinile au parte de cea mai mare uzura, atat din cauza inghetului si a diferentelor mari de temperatura, cat si din pricina solutiilor de deszapezire si a sarii care nu sunt deloc prietenoase cu automobilul. Dar putem sa micsoram cheltuielile daca facem cateva lucruri de bun simt...
1. Spalatorie exterioara
La primele semne ca iarna a disparut si ca incepe primavara sa ne faca cu ochiul, adica asa cum e acum, cand zapada s-a topit si caldura incepe sa-si intre in drepturi, trebuie sa tragi o fuga la spalatorie. De urgenta! Dai acolo un ciubuc frumos si ii spui omului sa spele bine masina, inclusiv pe dedesubt, pe la pasajele aripilor sa insiste, pe sub barele de protectie, peste tot. Trebuie insistat si pe dedesubtul masinii, acolo unde cel mai probabil ai atins in repetate randuri zapada, acolo unde s-a stropit cu multa solutie de deszapezire care nu face decat sa corodeze tabla. Asa ca prioritatea este sa inlaturi solutiile de deszapezire si sarea, ca sa nu ai probleme cu rugina in viitor.
2. Spalatorie interioara
Nu trebuie sa te zgarcesti si sa renunti la spalatoria interioara. Nu uita prin cate lucruri a trecut tapiteria masinii, dar si mocheta si presurile. Adica la cate noroaie, zapezi topite si tot felul de gunoaie au fost supuse, trebuie si interiorul si ale sale elemente ingrijit cat de cat. La interior trebuie multa atentie la aspirare, dar si la spalarea elementelor de plastic de la portiere, de sub bord si de la stalpi. Adica acolo unde lovesc pasagerii cu picioarele murdare cand intra in masina. De exemplu, o zona ce trebuie verificata este in spatele scaunelor din fata. Daca o sa te uiti, de cele mai multe ori acolo este noroi si nu sterge nimeni.
3. Detailing interior
Din pacate, o simpla spalare interioara nu ne scapa de problemele aparute iarna. Aici intervine un detailing interior mai costisitor, dar care trebuie facut de orice sofer responsabil sau care are copii si tine la sanatate. Pentru ca doar cu detailing se spala mocheta cu solutii speciale, dupa care este aspirata cu aparat de lichide, astfel incat toata mizeria sa iasa. Acest lucru nu se intampla la o spalare interioara banala, care doar face aspirare uscata. Un detailing mai are grija si de tapiteria scaunelor, dar si de instalatia de ventilatie, care este igienizata. La detailing, dupa cum ii spune si numele, se pune accent pe orice mic detaliu. Si, dupa terminarea iernii, masina e mereu murdara si in cautarea unui detailing care se poate repeta in fiecare primavara.
4. Polish faruri
O alta actiune pe care o poti face masinii tale la final de iarna este un polish faruri. Asta, evident, daca are nevoie. Dar la ce drumuri si autoritati delasatoare avem noi, sunt toate sansele sa ai nevoie. Pentru ca nimeni nu curata bine sosele si ramane multa criblura, multe pietricele si mult praf care este ridicat de masinile din fata. Daca scapam fara vreun parbriz crapat de la pietre, sigur o sa ne trezim cu farurile matuite de la ele. Dar si de la sarea de pe carosabil, de la ninsoare, grindina si asa mai departe. Asa ca daca observam ca geamurile farurilor sunt matuite si lumina nu mai este puternica asa cum era odinioara, merita sa apelam la un atelier specializat pe asa ceva. Costa cam 200 de lei la meseriasi, dar include atat polishul farurilor la starea originala, cat si folie garantata 5 ani. Folia are dublu rol: protejeaza pe viitor de pietricele si praf, dar si in cazul unei crapaturi nu va mai permite formarea de condens.
5. Lichid parbriz
Dureaza doar un minut sa verificam lichidul de parbriz. Nu de alta, dar pe timp de iarna, s-a dovedit ca un sofer care circula zilnic consuma cam 7 litri de lichid pe un sezon. La final de iarna nu trebuie decat sa verificam nivelul si sa incepem sa punem, cat mai urgent, lichid de vara. Pentru ca cel de iarna are, de multe ori, alcool, care strica garniturile de la motorasul electric din rezervor, asa ca e bine, cum temperatura creste la valori pozitive, sa schimbam lichidul cu cel de vara. De recomandat este sa cumparam lichid de parbriz, fie el de vara sau iarna, dar de o culoare neutra, respectiv foarte deschisa sau chiar incolor. Pentru ca acele lichide foarte albastre, ca spirtul, vopsesc in timp caroseria si stergatoarele.
6. Presiune roti
Presiunea din anvelope este extrem de importanta, indiferent de sezon. Dar cand trece frigul si vine caldura, trebuie tinut cont ca aerul din cauciucuri se dilata. Adica este absolut normal ca atunci cand vine primavara, sa ne trezim ca presiunea pe care am facut-o in iarna, sa fie acum mai mare. De exemplu, daca am umflat rotile cand am pus anvelopele de iarna la o presiune de 2.2, acum sunt sanse sa avem 2.4 sau mai mult. Daca lasam asa rotile, s-ar putea sa existe probleme. Nu la mers normal, ci la viteze mari. Deoarece, din cauza frecarii, temperatura cauciucurilor creste mult, mai ales vara, iar aceasta presiune de 2.4 se poate transforma in 2.8 cat vezi cu ochii. Sau, daca este canicula, chiar si la 3. Ceea ce este cam mult si ne putem trezi oricand cu o explozie. Asadar, la final de iarna, fa-ti presiunea in conformitate cu temperatura actuala.
7. Verifica uleiul
In cazul in care nu stiai, sa nu uiti ca iarna este sezonul cel mai solicitant si pentru uleiul de motor. Iarna lasi motorul mai mult sa mearga pe loc, la rece, il fortezi cand motorul este rece, uneori si la -30 de grade, te grabesti si trebuie sa pleci fara ca uleiul sa se incalzeasca, iarna te impotmolesti si turezi motorul tare si tot asa. Foarte multe garnituri ale motorului cedeaza iarna, tot din cauza diferentelor mari de temperatura la care sunt supuse: acum -30 de grade si peste o ora +90 de grade cand motorul e cald. Garniturile cedeaza si uleiul incepe sa dispara... Poate ca nu e de speriat o scurgere minora, mai degraba ulei prelins pe bloc, dar, daca nu suntem atenti, ne trezim cu nivelul scazut si cu motorul... in punga. De aceea, cand vine caldura, nu strica sa aruncam un ochi la nivel si sa completam daca e cazul. Sau, si mai bine, sa ne programam reviziile primavara ca sa facem schimbul complet.
8. Verifica stergatoarele
Iarna mai stie sa faca niste victime sigure: stergatoarele. Parbrizul ingheata, noi dam din stergatoare, le fortam sa stearga gheata si usor-usor se rup intr-o margine, dupa care pierdem toata lamela. Cand e iarna si mergem la drum, chiar si in oras, folosim stergatoarele zilnic, desi nu ploua si nici nu ninge. Pentru ca masinile din fata ne arunca cu rotile umezeala de pe carosabil. Dar, cel putin in Romania, umezeala de pe asfalt este o mizerie, un amestec de sare, praf si noroi, care face doua lucruri: zgarie parbrizul si strica stergatoarele. Asadar, iarna nu este un anotimp prietenos cu stergatoarele, motiv pentru care nu strica sa le verificam in prag de primavara. Si sa stim daca investim intr-un set nou.
9. Acumulatorul
Gerul si temperaturile negative, in general, pun pe butuci si bateria masinii. Mai ales daca aceasta se apropie de sfarsitul vietii... Adica, in cazul unei baterii care deja are vechime, daca am circula cu ea intr-o tara in care si iarna este calda, ar mai rezista cativa ani buni. Dar in Romania, fiecare iarna ii scade de doua ori mai repede viata. Asa se intampla ca iarna multi soferi care credeau ca inca mai au bateria buna raman cu buza umflata in plina iarna si masina nu le mai porneste. Oricum, daca esti norocos si nu ai avut probleme iarna, nu strica sa verifici bateria in prag de primavara. Adica macar sa te uiti la martorul de incarcare, sa vezi daca mai este verde. Sau, daca tot tragi o fuga la un service, sa o testeze cineva cu un aparat specializat.
10. Antigelul
Nici antigelul nu trebuie neglijat dupa terminarea sezonului rece. Pentru ca, spre deosebire de ulei sau alte lichide de sub capota, antigelul nu are un senzor care sa-ti indice daca nivelul este scazut (la majoritatea masinilor). Si daca nu il verificam periodic, antigelul poate sa ramana in cantitati insuficiente pentru realizarea racirii asa cum trebuie. Dar de ce sa-l verificam atunci cand se termina iarna? Pentru ca aceleasi diferente mari de temperatura, de la -30 la +90 de grade, il fac sa-si piarda din proprietati. Mai ales daca are o oarecare vechime. Si asta inseamna ca atunci cand va veni vara, cu ale sale temperaturi radicale si caniculare, riscam sa ne trezim ca punctul de fierbere al antigelului, care de obicei este pe la 120 de grade, a scazut pana la 100 de grade. O temperatura destul de des intalnita in aglomeratia traficului bucurestean. Oricum, testarea atat la nivel, cat si la calitate, a antigelului, merita facuta anual.
-
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
5801647158 gt5518r 820803-0004 820803-5004s garrett... 7500 Lei
Dezmembrari volvo s60
-
0445110489 0445110488 cv6q 9f593 aa 0986435288 bosch injector... 450 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
-
0445110524 55246223 0986435280 bosch injector alfa romeo 1.6... 500 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
042200-0402 88370-76020 042200-0404 denso compresor ac lexus... 1500 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
-
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
Radiator intercooler suzuki suzuki sx4 s-cross 1.4 t 2019... 450 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
Injector 0445110064 cod 33800 27010y hyndai i30 accent elantra... 200 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
-
0445110248 0986435163 504088823 bosch injector fiat ducato /... 500 Lei
Dezmembrari volvo s60
Buton dublu geamuri electrice fata dacia logan 2 mcv stepway... 50 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
Modul audio 2000 fwd volkswagen vw passat b7 [2010 - 2015]... 100 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei


