5 lucruri pe care sa NU le faci vreodata cand pe jos este gheata sau polei

5 lucruri pe care sa NU le faci vreodata cand pe jos este gheata sau polei
  • Nu decupla sistemele electronice ale masinii
  • Nu trage brusc de volan
  • Nu frana ca de obicei
Distribuie pe Facebook

De dimineata, cum m-am urcat in masina, am realizat ca asfaltul Bucurestiului este acoperit de polei. Dar nu trebuie sa te afli intr-o masina ca sa realizezi acest lucru, chiar si ca pieton, daca pui piciorul pe asfalt si suprafata e mai alunecoasa ca de obicei, inseamna ca ai dat de polei... Ce sa NU facem in aceasta situatie?

1. Nu decupla sistemele electronice ale masinii

Poate ca nu este cazul tau, dar crede-ne cand iti spunem ca exista extrem de multi soferi care au impresia ca sunt piloti de curse. Ei nu poarta centura de siguranta, ca oricum sunt nemuritori si, mai nou, decupleaza toate sistemele electronice ale masinii. Aici ne referim la ABS, ESP sau TCS, adica sisteme menite sa-ti ofere o franare mai buna si o tractiune optima. Daca masina ta este echipata cu asa ceva, asigura-te ca toate sunt functionale si activate. De exemplu, un ESP iti poate salva viata daca automobilul ajunge intr-o zona acoperita cu polei, deci nu este de gluma...

Polei gheata

2. Nu circula aproape de masinile din fata

Sunt sigur ca ti se pare un sfat de bun-simt, acesta de a NU merge lipit de bara masinii din fata. Poate ca vara o faci, ca este aglomeratie, si nu vrei sa-i lasi pe altii sa se bage in fata, dar daca afara este frig si noaptea a fost temperatura negativa, sansele ca asfaltul sa fie acoperit de polei sunt mari. Daca este polei sau gheata, pastreaza o distanta cat mai mare fata de masinile din fata. Nu de alta, dar s-ar putea ca cel din fata sa aiba anvelope mai bune ca tine si, in cazul in care ii sare un pieton in fata, sa franeze imediat, dar tu, desi franezi de zor, sa te infigi in carligul lui de remorcare. Cel mai bine e sa tii o distanta sigura ca sa nu ai emotii la o franare brusca.

Polei gheata

3. Nu trage brusc de volan

Iti mai poti da seama usor ca pe asfalt este polei sau gheata daca tragi brusc de volan. Va intra ESP-ul in actiune si in bord o sa vezi un martor luminos care clipeste, semn ca masina a pierdut aderenta. Poti sa faci cateva teste, ca sa iti dai seama de forta cu care tragi de volan, pe o sosea goala sau intr-o parcare izolata. Ideea este simpla: daca suprafata carosabila este alunecoasa, trebuie sa tii de volan ferm, dar sa-l tragi usor, ca si cum ar fi o balerina. Numai asa anvelopele vor pastra aderenta maxima si te vei bucura de o directie precisa. Daca, in schimb, bruschezi volanul, nu vei mai avea nici directie, nici franare...

Polei gheata

4. Nu iti limita privirea la masina din fata

Cu alte cuvinte, anticipeaza si mai mult decat de obicei. Adica nu te uita doar la ce face autoturismul din fata ta ci si la ce se intampla mai in fata. Daca se pune rosu la semaforul care este la 50 de metri distanta, nu astepta sa puna frana masina din fata ta, ci uita-te din timp si incetineste. Daca vezi ca se apropie o trecere de pietoni dar masinile din fata nu franeaza, tu incetineste din timp. Sau daca vezi ca o masina care este la alte 4 masini in fata franeaza, redu si tu viteza. Nu te limita numai la ce fac masinile apropiate din fata ta, extinde-ti atentia si privirea!

Polei gheata

5. Nu frana ca de obicei

Daca circuli pe o suprafata alunecoasa, regula de franare este simpla: cauta aderenta cat mai mult posibil cu frana de picior, combinata cu frana de motor. Daca franezi ca si cum ar fi asfaltul uscat, o sa blochezi rotile si te vei duce sanie inainte, cu tot cu ABS-ul din dotare. Trebuie sa ciupesti frana cu blandete, atat cat sa nu se blocheze rotile, in timp ce bagi si frana de motor destul de agresiva. Adica pentru a incetini pe polei, retrogradeaza in turatie mare, iar atunci cand cobori o panta abrupta alunecoasa, acoperita cu zapada, gheata sau polei, foloseste prima treapta a cutiei, fara sa utilizezi frana de picior deloc! Nu uita ca si frana careia noi ii spunem de mana, este de fapt frana de urgenta, adica trebuie folosita la nevoie, dar cu grija, sa nu ajungem sa ne invartim pe loc.

Din pacate, condusul nu este o stiinta precisa si fiecare dintre noi, cand ne aflam la volan, ne confruntam cu diverse situatii. Cel mai important este cand circulam pe o sosea alunecoasa, asa cum se intampla in sezonul rece care tocmai a inceput, este sa nu intram in panica. Si sa abordam situatia pe baza a ceea ce am fost invatati, fie la scoala de soferi, fie la un curs de conducere defensiva, fie chiar si citind un articol. Ce am mentionat mai sus nu reprezinta o garantie ca totul va fi bine, deoarece factorul cel mai important este soferul. Dar, macar, vei avea niste puncte de reper si daca o sa respecti aceste puncte, vei micsora riscul de a produce un accident grav.

Distribuie pe Facebook
mai multe