5 metode prin care esti furat la pompa in benzinariile din Romania
- Metoda "Pot sa va ajut?"
- Aer in loc de motorina si benzina
- Pompe manarite de angajatii statiei
Dupa ce am patit-o pe propria piele, la o benzinarie careia nu-i dam numele cu logo alb-rosu, localizata in Baneasa, am facut cateva investigatii si am gasit cateva metode prin care esti furat la pompa.
1. Pot sa va ajut?
Metoda cu care am luat teapa si noi este cea mai populara. Si risti sa devii o victima atunci cand un operator de la statie vine, dragut, cu zambetul pe buze, sa te ajute, ca sa-ti bage el carburant in rezervor. Ii spui sa-ti bage de o anumita cantitate sau sa-ti faca plinul, dupa care te duci in benzinarie, unde e racoare si bine, poate faci si un pipilica, poate mai cumperi tigari sau o cafea. In acest timp, operatorul de la benzinarie care ar trebui sa-ti bage tie benzina, vazand ca e singur, scoate pistolul din rezervorul tau si trage pe dreapta 5-10 litri, cat sa nu bata la ochi, intr-un rezervor sau bidon pe care il are ascuns intr-un compartiment al pompei. Tu te urci in masina dupa aia, lasi 5 lei spaga ca ti-a spalat si geamurile, fara sa-ti dai seama ca ai fost prostit.
Solutie: nu fiti lenesi si puneti-va singuri benzina in rezervor!
Caz concret de la un cititor:
"Iesisem la ora 22 de la muca si in drum spre casa am oprit la rompetrol Antilopa (Pantelimon). Am bagat benzina si stergeam geamurile…La doua pompe mai incolo de mine vine o “tanti” la vre-o 40-45 de ani. O acosteaza “baiatul de la pompa”, ea ii zice cat sa bage si se duce la casierie, in magazin. “Baiatul de la pompa” scoate un bidon de 5-6l din tomberonul de langa pompa, il umple, il baga la loc in tomberon si continua sa-i umple lui “tanti” rezervorul. Femeia a platit suma si a plecat…P-asta chiar n-o stiam!!!
De atunci nu bag decat cu manuta mea benzina sau daca nu scap de “baiatul de la pompa”, stau langa el pana termina de bagat.
Cine stie cate bidoane am umplut fara sa stiu…"
2. Aer in loc de motorina si benzina
O alta metoda, ceva mai tehnica, implica modificarea sistemului de tragere din rezervoarele mari care sunt ingropate sub statia de alimentare. Fiind pompe electrice, pot fi "aranjate" astfel incat fluxul de lichid sa faca pauza si sa intre doar aer gol. De exemplu, chiar daca pompa inregistreaza cantitatea de benzina, cateva pauze bine setate sa faca un furt de vreo 10-20% din totalul cantitatii bagate in rezervor. Adica, de exemplu, daca tu bagi 20 de litri, sa ai in rezervor de fapt vreo 16 litri, pentru ca in rest pompa a bagat aer curat. Si nu prea ai cum sa-ti dai seama de asta, deoarece teava pistolului este in gura de alimentare. Daca iti dai seama, operatorii vor spune ca este pe fundul rezervorului si ca de aia trage aer, lucru total neadevarat.
Solutie: asculta bine cum curge lichidul sau baga mereu prin intermediul unei palnii.
Caz concret de la un cititor:
"Astazi ma duc la petrom sa bag benzina …. bag eu suma de 85 ron si ma apuc sa bag in canistra …. merge pompa pana la vreo 5 lei dupa care imi baga aer pana la vreo 12-13 lei ….. paice facem nene aici hotie pe fata … nu curgea nici o picatura in intervalul acela doar aer"
3. Pierderi oficiale cu acordul oficialilor de la metrologie
Periodic, statiile de alimentare necesita reglaje si obtinerea unui aviz de functionare, plus un buletin metrologic. Adica vin niste oficiali si verifica, cu ajutorul unor vase etalon, daca pomele scot afara cantitatea afisata pe ecran. Cu alte cuvinte, daca pompa ii da soferului exact cantitatea pentru care a platit. Institutul National de Metrologie verifica aceste lucruri si acorda un Buletin de Verificare Metrologica ce atesta ca pompa este conform legii si ca nu fura. Dar, pentru ca suntem in Romania, tara spagii si a coruptiei, lucrurile stau putin diferit. Seful statiei da spaga in doua directii: o data firmei care vine sa monteze si sa regleze pompa si direct corpului de control de la INM care acorda Buletinul Metrologic. Scopul este ca pompele sa se comporte exact ca niste aparate de pacanele: mereu sa scoata mai putin decat suma platita. Adica daca soferul baga 20 de litri, 1 litru sa ramana la statie. Daca vrei sa bagi 50 de litri, statia sa ramana cu vreo 3-4 litri... Si, la final, ce ramane se vinde la negru.
Solutie: daca simti ca o statie te fura, du-te cu un vas etalon si verifica cu precizie cantitatea de benzina de la pompa.
Caz concret de la un cititor:
"Salut Tuturor. Sunt fost “lucrator platforma” in Petrom mai exact in Statia Mihai Eminescu, la inceput m-am angajat auzind ca se face destula spaga intradevar cam 120 lei pe tura de zi , am vrut sa ma angajez de vara dar se pare ca m-am plafonat ajungand sa muncesc 1 an jumate , cunosc toate “manevrele” benzinariei. Cand apar cei de la metrologie apar in urma unor sesizari din partea clientilor iar Dealer-ul se cunoaste cu toti angajati ROHE si ii spaguieste sa regleze pompa sa bage mai putin carburant cu cateva unitati mai jos sub 20 de litri masurati pe canistra , verificandu-se de 5-6 ori ,la sfarsit se semneaza Buletinul de Verificare Metrologica si isi primesc partea lor. si eu am fost de fata si am vazut cu ochii mei. In statia Eminescu nu au mai fost curatate rezervoarele de aproximativ 10 ani am scos impreuna cu un angajat rohe + o pompa de mana cu membrana cauciucata “ciorba de burta” ( exact asa arata combustibil + apa + mizerie) pompa statiei este facuta in asa fel sa nu traga mai jos de 6 cm de fundul rezervorului evitandu-se alimentarea acestei “ciorbe de burta” ( cine lucreaza in benzinarie cunoaste acest termen) Toti din Petrom de la Sef de Statie , Dealer, Manager in sus etc.. sunt rude , ori prieteni vechi .. in caz de controale se anunta intre iei prin email sau telefon se acopera uni pe alti , Anul trecut a fost bagata o cantitate mare de apa rezervoare , lumea alimenta si la o saptamana veneau cu facturile de la service-uri , sefii fara sa comenteze cu scuzele de rigoare platind tot. Numai intr-o saptamana aproximativ 25 de facturi platite cu injectoare,curatare rezervor auto etc."
4. Pompe manarite de angajatii statiei
In orase mai mici sau la benzinarii mai dubioase, din mijlocul campului, acolo unde controalele vin din an in Paste, operatorii statiei isi cam fac de cap. Apeleaza la un angajat al unei firme de montat pompe pe care il platesc la negru, in timpul lui liber, sa vina si sa manareasca pompele. Exact ca angajatii Enel care, pentru o anumita spaga, iti masluiesc contoarul ca sa inregistreze mai putin curent. Tipic romanesc. Astfel, pompele vor baga in rezervoarele masinilor mai putina benzina sau motorina fata de cea pentru care plateste soferul. De obicei, cantitati mici, ca sa nu bata la ochi, dar la final de luna, cu cate 1-2 litri furati de la fiecare masina, angajatii sau proprietarii statiei ajung sa aiba si 500 de litri sau mai mult, pe care ii vor vinde la negru.
Solutie: poti baga benzina in bidoane sau canistre in care stii sigur ce cantitate intra, ca sa compari cu cea afisata pe bonul fiscal.
Caz concret de la un cititor:
"Salut…eu lucram intr-un lukoil….si la 1000 de litrii te fura cu 30…din 10 litri iti fura 300 g benzina…de verificat se verifica de catre metrologi…un institut…dar se verifica cand vine se schimba cate ceva la vreo pompa…sau odata la 1 an sau 2…si atunci sunt smecherite de ei banuiesc…dar asta este…TRAIM IN ROMANIA !!!"
5. Butonul de pe pistol
Mai tineti minte celebrul film in care nimeni nu atinge pistolul, nimic nu curge, dar aparatul inregistreaza cantitate si bani? E vorba de o metoda de furat nou, dar despre care avem putine informatii. Se pare ca unele pistoale sunt dotate cu un buton sau clapeta de care stie doar operatorul. In momentul apasarii acestui buton, se opreste complet fluxul de lichid, dar aparatul inregistreaza cantitate si pret, la o viteza mai mica. Cu alte cuvinte, benzina nu mai intra, dar aparatul inregistreaza. Exact ca in filmulet, unde, cel mai probabil, acest buton a ramas activat sau sistemul de furt s-a defectat.
Solutie: nu lasati niciun operator sa va bage carburant in rezervor, pentru ca puteti pica in aceasta plasa.
- 0445117048 a6540700187 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Alfa-romeo 156 1.9 jtd 2004 1550 € Amortizor dacia duster (2010 - 2016) ringer 1542002002 piesa noua 178 Lei Bara fata completa audi a4 b8 (model cu senzori/spalatori) 300 €
- Opel astra 1.4 2010 5700 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Anvelope iarna 16 inch bridgestone 215/65 r16 audi q3 vw... 1600 Lei Vw golf benzina 2011 5790 €
- 0445110895 166003281r bosch injector nissan qashqai ii... 700 Lei 33800-2u000 continentl 338002u000 injector kia optima proceed... 600 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Vw passat 2.0diesel,euro5 2009 3900 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Eleron audi a4 b7 abt ab look avant 8e 8h 2005-2007 s4 rs4 s... 360 Lei
- Opel mokka diesel 2018 10190 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Opel corsa 1.2i 2003 499 €
- Vw caravelle diesel 2.0l 2013 9100 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- 0445120125 0445120236 0445120029 0986435522 injector case ih... 650 Lei Jante nissan qashqai, qasqai, juke, leaf, pulsar, 16”,... 2000 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12290 €
- Opel insignia diesel 2014 7290 € 8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei 0445111143 5802846337 bosch injector iveco daily vi 2.3 750 Lei
- Vw golf diesel 2012 5790 € Skoda karoq diesel 2019 14250 € Renault clio rs benzinar 2024 16000 €
- Renault scenic diesel 2011 4999 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € 0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 250 Lei