Aer conditionat manual vs. clima automata: care este mai bun?

- Reglaje automate ale directiei aerului
- Lasi instalatia sa regleze temperatura
- Modul AUTO, singurul avantaj real
Acum ca a venit caldura, nu avem incotro si apelam la diverse metode de racorire. Evident, cea mai la indemana si cea mai utilizata este pornirea aerului conditionat. Insa exista masini care nu au aer deloc, destul de putine ce-i drept, dar si care au aer conditionat manual sau clima automata. Dintre aceste metode de racire, care este cea mai eficienta?
Cum functioneaza aerul conditionat manual?
O instalatie de aer conditionat manual este formata din mai multe elemente: compresor, conducte, radiator de freon, condensator si unitate de filtrare. Insa principiul de functionare este relativ simplu, asa cum v-am explicat in articolul dedicat aerului conditionat. De retinut este ca in cazul unei instalatii de aer conditionat cu reglaj manual, adica celebrul panou cu 3 rotite si un buton mic pe care este desenat fulgul, aerul rece din habitaclu vine dupa ce e tras de aeroterma din exterior si trecut prin radiatorul de racire din bord.
Modul in care aerul exterior este racit inainte sa intra in cabina este acelasi ca in cazul instalatiilor automate. De la rotitele sistemului de aer conditionat manual putem sa reglam directia din care bate aerul (fata, picioare, parbriz), putem sa reglam temperatura si intensitatea. De fapt, daca ne gandim mai bine, un aer manual face cam acelasi lucru ca si unul automat, nu?
Ups, lipseste butonul cu fulgul...
Ce are in plus sistemul automat de climatizare?
Un sistem de clima automata sau digitala, este mult mai complex. Chiar daca elementele care fac ca aerul sa se raceasca sunt aceleasi, adica avem tot compresor, radiator, condensator si asa mai departe, avem de-a face cu o unitate de reglaj cu totul diferita ascunsa in bord. Nu degeaba se cheama automat, pentru ca toate aceste noi functii fac ca temperatura din habitaclu sa fie setata si reglata in mod automat, fara interventia soferului. Asadar, in plus fata de un AC manual este doar unitatea din bord, nimic mai mult. Insa aceasta face o sumedenie de lucruri noi...
Reglaje automate ale directiei aerului
Daca la un AC manual schimbam directia din care bate "vantul" direct din rotita care este conectata prin niste cabluri si parghii la micile usite care directioneaza aerul, in cazul unui sistem automat toate aceste reglaje se fac fie electronic, miscate de niste motorase mici, fie vacuumatic sau pneumatic. Adica directia aerului este data de niste usite mici conectate intre ele printr-un sistem complex, actionate electric. In plus, daca la un AC manual nu ai cum sa dai aerul sa vina din toate directile, la o clima automata o poti face, pentru ca fiecare pozitie, parbriz, fata, picioare, este reglata individual, nu de o singura rotita conectata direct.
Mai multe trepte de viteza
In general, un aer conditionat manual are doar 4 viteze de intensitate a aerului suflat de aeroterma plus pozitia OFF. In schimb, clima automata are mult mai multe trepte de viteza, intre 6 si 12 in general, dar poate fi, la masinile premium de lux, chiar reglata pe o scara de la 1 la 50. Asta pentru ca motorasul aerotermei nu functioneaza pe baza unei rezistente cu 4 pozitii ci este de tip pas cu pas si poate sa functioneze la orice viteza. Asta nu este neaparat un avantaj, deoarece trebuie sa fim seriosi: cui nu ii ajung doar 4 trepte de intensitate?
Setezi temperatura dorita
In cazul unui AC automat, ai parte si de un display digital pe care iti sunt aratate cateva informatii, precum viteza aerului, directia si temperatura. Daca la un AC manual ai o rotita cu albastru si rosu, care daca o dai pe albastru maxim baga cat poate de rece, la sistemul automat ai parte de "reglaje fine". Adica poti sa setezi temperatura manual, de la 16 la 28 de grade in general, fie din grad in grad, fie chiar si la jumatate de grad. Dar asta nu inseamna ca daca tu setezi temperatura la 18 grade, in masina vor fi 18 grade... Asta este valabil doar daca lasi clima in modul AUTO.
Lasi instalatia sa regleze temperatura
Principalul avantaj al climei automate, asa cum ii spune si numele, este faptul ca instalatia poate regla singura temperatura setata de sofer. Daca nu folosesti clima in modul AUTO, atunci poti, la fel de bine, sa ai AC manual. Dar daca te folosesti de modul AUTO, ai cateva avantaje. In primul rand, producatorul masinii te sfatuieste sa setezi clima pe AUTO si sa lasi cuplat AC-ul in permanenta, fie iarna, fie vara, iar sistemul sa-si faca treaba si sa seteze temperatura din habitaclu in functie de dorinta soferului.
Un AC automat are un senzor de temperatura in habitaclu, pozitionat de obicei pe plafon. Acesta citeste temperatura si, cand apesi butonul AUTO si alegi, sa zicem 18 grade, stie pe unde sa bage aer si cu ce intensitate, astfel incat sa aduca temperatura interioara cat mai repede la 18 grade. Dupa ce senzorul simte ca sunt 18 grade, micsoreaza intensitatea astfel incat sa pastreze constanta temperatura.
Mai multe zone de racire cu o clima automata
Cu siguranta ai auzit de masini cu dublu-clima sau chiar cu 3 zone sau mai multe. Ce inseamna asta? Inseamna ca soferul si pasagerul din dreapta se pot bucura de temperaturi ambientale diferite la interior. Pentru ca instalatia de AC automat are doi sau mai multi senzori, pozitionati in apropierea fiecarui pasager. Si acestia, in modul AUTO, pot avea temperaturi diferite ale aerului care vine din aeroterma. La fel si pentru bancheta spate, daca acolo este un reglaj separat... Lucruri care nu sunt posibile cu un AC manual.
Dezaburire rapida cu un singur buton
Daca ai parbrizul aburit sau inghetat si ai AC manual, trebuie sa dai drumul la AC, trebuie sa dai pe treapta maxima de viteza, sa alegi pozitia parbrizului si sa setezi caldura la maximum. In schimb, la o instalatie automata, ai un singur buton pentru toate aceste lucruri. E vorba de un buton care are desenat simbolul de parbriz langa care scrie MAX. Cand il apesi, instalatia stie ca vrei sa dezaburesti geamul si baga intensitate maxima, alege singur directia de suflare si porneste automat AC-ul. Poate ca nu este mare lucru, dar este o optiune la indemana pentru cei grabiti si pentru cei care vor sa aiba cat mai repede parte de vizibilitate.
Daca tragem linie, ne vom da seama ca majoritatea avantajelor pe care le are un AC automat in fata celui manual le putem numi mofturi. Scopul principal pentru care a fost dezvoltat sistemul automat este sa lasam pe modul automat in permanenta si sa scapam de reglaje si setari zilnice sau la diferite schimbari de vreme. Insa aproximativ 5% din cei care au clima automata pe automobile o folosesc in modul AUTO permanent, ceea ce ne spune ca multi soferi nu stiu cum sa utilizeze sistemul de climatizare. Daca nu il utilizezi in modul automat, atunci, poti la fel de bine, sa revii la aerul conditionat manual, cel cu 3 rotite de reglaj, asa cum aveau masinile anilor '80.
-
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
-
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Supapa control, presiune combustibil (580050 maxgear)... 40.79 Lei
Skoda octavia benzina 2010 3899 €
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Dezmembrez renault clio 1 4i an 1996
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
Grila mercedes e class w211 facelift 800 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Far bi xenon - mercedes vito (w639) & viano 2010 , a6398202861 983.52 Lei
-
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
-
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Kit pana roata rezerva opel astra j sport tourer 1.6 1.7 cdti... 800 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
Tablou sigurante borna baterie, 6r0937550a, skoda roomster... 180 Lei
Skoda octavia benzina 2013 4299 €
Vw golf benzina 2010 3350 €
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
0445117048 a6540700187 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
Dacia dokker benzina 2013 3750 €
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Kit pornire renault clio 1.2 8201117953, s120205102a 500 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €


