Aer conditionat manual vs. clima automata: care este mai bun?

- Reglaje automate ale directiei aerului
- Lasi instalatia sa regleze temperatura
- Modul AUTO, singurul avantaj real
Acum ca a venit caldura, nu avem incotro si apelam la diverse metode de racorire. Evident, cea mai la indemana si cea mai utilizata este pornirea aerului conditionat. Insa exista masini care nu au aer deloc, destul de putine ce-i drept, dar si care au aer conditionat manual sau clima automata. Dintre aceste metode de racire, care este cea mai eficienta?
Cum functioneaza aerul conditionat manual?
O instalatie de aer conditionat manual este formata din mai multe elemente: compresor, conducte, radiator de freon, condensator si unitate de filtrare. Insa principiul de functionare este relativ simplu, asa cum v-am explicat in articolul dedicat aerului conditionat. De retinut este ca in cazul unei instalatii de aer conditionat cu reglaj manual, adica celebrul panou cu 3 rotite si un buton mic pe care este desenat fulgul, aerul rece din habitaclu vine dupa ce e tras de aeroterma din exterior si trecut prin radiatorul de racire din bord.
Modul in care aerul exterior este racit inainte sa intra in cabina este acelasi ca in cazul instalatiilor automate. De la rotitele sistemului de aer conditionat manual putem sa reglam directia din care bate aerul (fata, picioare, parbriz), putem sa reglam temperatura si intensitatea. De fapt, daca ne gandim mai bine, un aer manual face cam acelasi lucru ca si unul automat, nu?
Ups, lipseste butonul cu fulgul...
Ce are in plus sistemul automat de climatizare?
Un sistem de clima automata sau digitala, este mult mai complex. Chiar daca elementele care fac ca aerul sa se raceasca sunt aceleasi, adica avem tot compresor, radiator, condensator si asa mai departe, avem de-a face cu o unitate de reglaj cu totul diferita ascunsa in bord. Nu degeaba se cheama automat, pentru ca toate aceste noi functii fac ca temperatura din habitaclu sa fie setata si reglata in mod automat, fara interventia soferului. Asadar, in plus fata de un AC manual este doar unitatea din bord, nimic mai mult. Insa aceasta face o sumedenie de lucruri noi...
Reglaje automate ale directiei aerului
Daca la un AC manual schimbam directia din care bate "vantul" direct din rotita care este conectata prin niste cabluri si parghii la micile usite care directioneaza aerul, in cazul unui sistem automat toate aceste reglaje se fac fie electronic, miscate de niste motorase mici, fie vacuumatic sau pneumatic. Adica directia aerului este data de niste usite mici conectate intre ele printr-un sistem complex, actionate electric. In plus, daca la un AC manual nu ai cum sa dai aerul sa vina din toate directile, la o clima automata o poti face, pentru ca fiecare pozitie, parbriz, fata, picioare, este reglata individual, nu de o singura rotita conectata direct.
Mai multe trepte de viteza
In general, un aer conditionat manual are doar 4 viteze de intensitate a aerului suflat de aeroterma plus pozitia OFF. In schimb, clima automata are mult mai multe trepte de viteza, intre 6 si 12 in general, dar poate fi, la masinile premium de lux, chiar reglata pe o scara de la 1 la 50. Asta pentru ca motorasul aerotermei nu functioneaza pe baza unei rezistente cu 4 pozitii ci este de tip pas cu pas si poate sa functioneze la orice viteza. Asta nu este neaparat un avantaj, deoarece trebuie sa fim seriosi: cui nu ii ajung doar 4 trepte de intensitate?
Setezi temperatura dorita
In cazul unui AC automat, ai parte si de un display digital pe care iti sunt aratate cateva informatii, precum viteza aerului, directia si temperatura. Daca la un AC manual ai o rotita cu albastru si rosu, care daca o dai pe albastru maxim baga cat poate de rece, la sistemul automat ai parte de "reglaje fine". Adica poti sa setezi temperatura manual, de la 16 la 28 de grade in general, fie din grad in grad, fie chiar si la jumatate de grad. Dar asta nu inseamna ca daca tu setezi temperatura la 18 grade, in masina vor fi 18 grade... Asta este valabil doar daca lasi clima in modul AUTO.
Lasi instalatia sa regleze temperatura
Principalul avantaj al climei automate, asa cum ii spune si numele, este faptul ca instalatia poate regla singura temperatura setata de sofer. Daca nu folosesti clima in modul AUTO, atunci poti, la fel de bine, sa ai AC manual. Dar daca te folosesti de modul AUTO, ai cateva avantaje. In primul rand, producatorul masinii te sfatuieste sa setezi clima pe AUTO si sa lasi cuplat AC-ul in permanenta, fie iarna, fie vara, iar sistemul sa-si faca treaba si sa seteze temperatura din habitaclu in functie de dorinta soferului.
Un AC automat are un senzor de temperatura in habitaclu, pozitionat de obicei pe plafon. Acesta citeste temperatura si, cand apesi butonul AUTO si alegi, sa zicem 18 grade, stie pe unde sa bage aer si cu ce intensitate, astfel incat sa aduca temperatura interioara cat mai repede la 18 grade. Dupa ce senzorul simte ca sunt 18 grade, micsoreaza intensitatea astfel incat sa pastreze constanta temperatura.
Mai multe zone de racire cu o clima automata
Cu siguranta ai auzit de masini cu dublu-clima sau chiar cu 3 zone sau mai multe. Ce inseamna asta? Inseamna ca soferul si pasagerul din dreapta se pot bucura de temperaturi ambientale diferite la interior. Pentru ca instalatia de AC automat are doi sau mai multi senzori, pozitionati in apropierea fiecarui pasager. Si acestia, in modul AUTO, pot avea temperaturi diferite ale aerului care vine din aeroterma. La fel si pentru bancheta spate, daca acolo este un reglaj separat... Lucruri care nu sunt posibile cu un AC manual.
Dezaburire rapida cu un singur buton
Daca ai parbrizul aburit sau inghetat si ai AC manual, trebuie sa dai drumul la AC, trebuie sa dai pe treapta maxima de viteza, sa alegi pozitia parbrizului si sa setezi caldura la maximum. In schimb, la o instalatie automata, ai un singur buton pentru toate aceste lucruri. E vorba de un buton care are desenat simbolul de parbriz langa care scrie MAX. Cand il apesi, instalatia stie ca vrei sa dezaburesti geamul si baga intensitate maxima, alege singur directia de suflare si porneste automat AC-ul. Poate ca nu este mare lucru, dar este o optiune la indemana pentru cei grabiti si pentru cei care vor sa aiba cat mai repede parte de vizibilitate.
Daca tragem linie, ne vom da seama ca majoritatea avantajelor pe care le are un AC automat in fata celui manual le putem numi mofturi. Scopul principal pentru care a fost dezvoltat sistemul automat este sa lasam pe modul automat in permanenta si sa scapam de reglaje si setari zilnice sau la diferite schimbari de vreme. Insa aproximativ 5% din cei care au clima automata pe automobile o folosesc in modul AUTO permanent, ceea ce ne spune ca multi soferi nu stiu cum sa utilizeze sistemul de climatizare. Daca nu il utilizezi in modul automat, atunci, poti la fel de bine, sa revii la aerul conditionat manual, cel cu 3 rotite de reglaj, asa cum aveau masinile anilor '80.
-
Injectoare hyundai i30 / kia ceed 1.6 crdi 2007 2008 2009 2010 200 Lei
Set ornamente crom grila radiator suzuki vitara (2015-2018) 200 Lei
Cablaj bara spate oe dacia logan 2 2012→ 240153297r 510 Lei
-
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
Trager (panou frontal) bmw x3 f25 1400 Lei
Armatura superioara bara fata toyota prius 2016-2017-2018 noua... 730 Lei
-
Caseta directie land rover freelander (ln) (1998 - 2006)... 1483 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
-
Bandou bara fata - renault captur 2017 , 620722890r 183.3 Lei
Difuzor bara spate audi a4 b9 (2016-2019) cod 8w0807521g 300 Lei
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
-
Dezmembram mercedes-benz clk-class c209 [2002 - 2005]...
Bara fata grunduita vw jetta 05/10 200 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
-
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
-
Ventilator racire motor volvo v40 350 Lei
Elevator auto cu 2 coloane pe surub 4500 Lei
Grila radiator neagra cu rama cromata audi a3 2008-2012 537 Lei
-
Senzor presiune ac volkswagen touran (1t1, 1t2) [ 2003 - 2010... 100 Lei
Grila radiator audi a4 b9 8w 2016 2017 2018 2019 350 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
Coloana directie renault clio ii 1998 2012 100 Lei
Electrovalva 3.0 tdi cdu cdud audi a6 c7 4g audi q5 a5 8f a6... 100 Lei
Roata janta tabla rezerva 185 60 15 r15 seat ibiza 2009 - 2014... 249.99 Lei
-
Camera video marsarier oe mercedes-benz vito w639 2003-2014... 2910 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Aripa dreapta opel frontera b 1999 2004 350 Lei
-
Coloana directie renault clio 1 1991 1998 80 Lei
Compresor clima citroen c5 2 1.6 hdi 2007-2017 9800839580 750 Lei
Ulei transmisie fatcom valvolina-f 1l 16 Lei
-
Tub / furtun / racord aer admisie audi a6 c5 2.5 tdi 4x4 fab.... 30 Lei
Carcasa oglinda pregatita pentru vopsit - ford puma 2000-2001,... 105.14 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei


