Aer conditionat manual vs. clima automata: care este mai bun?
- Reglaje automate ale directiei aerului
- Lasi instalatia sa regleze temperatura
- Modul AUTO, singurul avantaj real
Acum ca a venit caldura, nu avem incotro si apelam la diverse metode de racorire. Evident, cea mai la indemana si cea mai utilizata este pornirea aerului conditionat. Insa exista masini care nu au aer deloc, destul de putine ce-i drept, dar si care au aer conditionat manual sau clima automata. Dintre aceste metode de racire, care este cea mai eficienta?
Cum functioneaza aerul conditionat manual?
O instalatie de aer conditionat manual este formata din mai multe elemente: compresor, conducte, radiator de freon, condensator si unitate de filtrare. Insa principiul de functionare este relativ simplu, asa cum v-am explicat in articolul dedicat aerului conditionat. De retinut este ca in cazul unei instalatii de aer conditionat cu reglaj manual, adica celebrul panou cu 3 rotite si un buton mic pe care este desenat fulgul, aerul rece din habitaclu vine dupa ce e tras de aeroterma din exterior si trecut prin radiatorul de racire din bord.
Modul in care aerul exterior este racit inainte sa intra in cabina este acelasi ca in cazul instalatiilor automate. De la rotitele sistemului de aer conditionat manual putem sa reglam directia din care bate aerul (fata, picioare, parbriz), putem sa reglam temperatura si intensitatea. De fapt, daca ne gandim mai bine, un aer manual face cam acelasi lucru ca si unul automat, nu?
Ce are in plus sistemul automat de climatizare?
Un sistem de clima automata sau digitala, este mult mai complex. Chiar daca elementele care fac ca aerul sa se raceasca sunt aceleasi, adica avem tot compresor, radiator, condensator si asa mai departe, avem de-a face cu o unitate de reglaj cu totul diferita ascunsa in bord. Nu degeaba se cheama automat, pentru ca toate aceste noi functii fac ca temperatura din habitaclu sa fie setata si reglata in mod automat, fara interventia soferului. Asadar, in plus fata de un AC manual este doar unitatea din bord, nimic mai mult. Insa aceasta face o sumedenie de lucruri noi...
Reglaje automate ale directiei aerului
Daca la un AC manual schimbam directia din care bate "vantul" direct din rotita care este conectata prin niste cabluri si parghii la micile usite care directioneaza aerul, in cazul unui sistem automat toate aceste reglaje se fac fie electronic, miscate de niste motorase mici, fie vacuumatic sau pneumatic. Adica directia aerului este data de niste usite mici conectate intre ele printr-un sistem complex, actionate electric. In plus, daca la un AC manual nu ai cum sa dai aerul sa vina din toate directile, la o clima automata o poti face, pentru ca fiecare pozitie, parbriz, fata, picioare, este reglata individual, nu de o singura rotita conectata direct.
Mai multe trepte de viteza
In general, un aer conditionat manual are doar 4 viteze de intensitate a aerului suflat de aeroterma plus pozitia OFF. In schimb, clima automata are mult mai multe trepte de viteza, intre 6 si 12 in general, dar poate fi, la masinile premium de lux, chiar reglata pe o scara de la 1 la 50. Asta pentru ca motorasul aerotermei nu functioneaza pe baza unei rezistente cu 4 pozitii ci este de tip pas cu pas si poate sa functioneze la orice viteza. Asta nu este neaparat un avantaj, deoarece trebuie sa fim seriosi: cui nu ii ajung doar 4 trepte de intensitate?
Setezi temperatura dorita
In cazul unui AC automat, ai parte si de un display digital pe care iti sunt aratate cateva informatii, precum viteza aerului, directia si temperatura. Daca la un AC manual ai o rotita cu albastru si rosu, care daca o dai pe albastru maxim baga cat poate de rece, la sistemul automat ai parte de "reglaje fine". Adica poti sa setezi temperatura manual, de la 16 la 28 de grade in general, fie din grad in grad, fie chiar si la jumatate de grad. Dar asta nu inseamna ca daca tu setezi temperatura la 18 grade, in masina vor fi 18 grade... Asta este valabil doar daca lasi clima in modul AUTO.
Lasi instalatia sa regleze temperatura
Principalul avantaj al climei automate, asa cum ii spune si numele, este faptul ca instalatia poate regla singura temperatura setata de sofer. Daca nu folosesti clima in modul AUTO, atunci poti, la fel de bine, sa ai AC manual. Dar daca te folosesti de modul AUTO, ai cateva avantaje. In primul rand, producatorul masinii te sfatuieste sa setezi clima pe AUTO si sa lasi cuplat AC-ul in permanenta, fie iarna, fie vara, iar sistemul sa-si faca treaba si sa seteze temperatura din habitaclu in functie de dorinta soferului.
Un AC automat are un senzor de temperatura in habitaclu, pozitionat de obicei pe plafon. Acesta citeste temperatura si, cand apesi butonul AUTO si alegi, sa zicem 18 grade, stie pe unde sa bage aer si cu ce intensitate, astfel incat sa aduca temperatura interioara cat mai repede la 18 grade. Dupa ce senzorul simte ca sunt 18 grade, micsoreaza intensitatea astfel incat sa pastreze constanta temperatura.
Mai multe zone de racire cu o clima automata
Cu siguranta ai auzit de masini cu dublu-clima sau chiar cu 3 zone sau mai multe. Ce inseamna asta? Inseamna ca soferul si pasagerul din dreapta se pot bucura de temperaturi ambientale diferite la interior. Pentru ca instalatia de AC automat are doi sau mai multi senzori, pozitionati in apropierea fiecarui pasager. Si acestia, in modul AUTO, pot avea temperaturi diferite ale aerului care vine din aeroterma. La fel si pentru bancheta spate, daca acolo este un reglaj separat... Lucruri care nu sunt posibile cu un AC manual.
Dezaburire rapida cu un singur buton
Daca ai parbrizul aburit sau inghetat si ai AC manual, trebuie sa dai drumul la AC, trebuie sa dai pe treapta maxima de viteza, sa alegi pozitia parbrizului si sa setezi caldura la maximum. In schimb, la o instalatie automata, ai un singur buton pentru toate aceste lucruri. E vorba de un buton care are desenat simbolul de parbriz langa care scrie MAX. Cand il apesi, instalatia stie ca vrei sa dezaburesti geamul si baga intensitate maxima, alege singur directia de suflare si porneste automat AC-ul. Poate ca nu este mare lucru, dar este o optiune la indemana pentru cei grabiti si pentru cei care vor sa aiba cat mai repede parte de vizibilitate.
Daca tragem linie, ne vom da seama ca majoritatea avantajelor pe care le are un AC automat in fata celui manual le putem numi mofturi. Scopul principal pentru care a fost dezvoltat sistemul automat este sa lasam pe modul automat in permanenta si sa scapam de reglaje si setari zilnice sau la diferite schimbari de vreme. Insa aproximativ 5% din cei care au clima automata pe automobile o folosesc in modul AUTO permanent, ceea ce ne spune ca multi soferi nu stiu cum sa utilizeze sistemul de climatizare. Daca nu il utilizezi in modul automat, atunci, poti la fel de bine, sa revii la aerul conditionat manual, cel cu 3 rotite de reglaj, asa cum aveau masinile anilor '80.
- Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € A6510900980 turbosuflanta mercedes 6510900880 sprinter (b906)... 200 € 0445116035 03l130277c 0986435369 bosch injector vw amarok... 600 Lei
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei 0445120409 5801932928 0 445 120 409 bosch injector iveco... 650 Lei 3597180 504040250 4890542 hx35w holset turbosuflanta iveco... 300 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € 5801674711 826996-5002s garrett turbosuflanta case ih / new... 5000 Lei 5802003662 826818-5003s 826818-3 garrett turbosuflanta iveco... 5000 Lei
- 0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei 28353991 a6510702787 delphi injector mercedes 2.2 cdi w204... 500 Lei Bmw 120 2.0 2009 6350 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € 0445120054 504091504 2855491 0986435545 injector iveco... 130 € 0445120057 500060544 2854608 504091505r 0986435552 bosch... 130 €
- Patine lant distributie honda foresight 250 x9 250 cm 100 Lei Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12290 €
- A2c80584700 167008683r pompa inalta presiune nissan opel... 1750 Lei 0445110339 9687068980 av2q9f593aa 0986435172 bosch injector... 300 Lei Ejbr02301z ejbr01901z 33801-4x500 delphi injector hyndayi... 400 Lei
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Ford galaxy 1.9 tdi 2003 1650 € 4803140 52329703267 3501756 0292520 turbosuflanta cummins /... 150 €
- 0445110239 0986435122 injector citroen 1.6 hdi hdi fiat 1.6 d... 250 Lei 0445110520 5801594342 0986435248 5801483286 injector fiat... 600 Lei Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6700 €
- 5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei 0445120346 5801496001 500060548 bosch injector iveco eurocargo... 650 Lei 0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 200 Lei
- 0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei 0445120075 504128307 2855135 bosch injector new holland t6 t7... 130 € 12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
- Opel astra 1.4 2010 5700 € 504066692 4036104 4033933 hx50w holset turbosuflanta case ih... 400 € Gk2q9k546ac gk2q-9k546-ac a2c9303500080 2143478 vdo injector... 600 Lei