Aer conditionat manual vs. clima automata: care este mai bun?

- Reglaje automate ale directiei aerului
- Lasi instalatia sa regleze temperatura
- Modul AUTO, singurul avantaj real
Acum ca a venit caldura, nu avem incotro si apelam la diverse metode de racorire. Evident, cea mai la indemana si cea mai utilizata este pornirea aerului conditionat. Insa exista masini care nu au aer deloc, destul de putine ce-i drept, dar si care au aer conditionat manual sau clima automata. Dintre aceste metode de racire, care este cea mai eficienta?
Cum functioneaza aerul conditionat manual?
O instalatie de aer conditionat manual este formata din mai multe elemente: compresor, conducte, radiator de freon, condensator si unitate de filtrare. Insa principiul de functionare este relativ simplu, asa cum v-am explicat in articolul dedicat aerului conditionat. De retinut este ca in cazul unei instalatii de aer conditionat cu reglaj manual, adica celebrul panou cu 3 rotite si un buton mic pe care este desenat fulgul, aerul rece din habitaclu vine dupa ce e tras de aeroterma din exterior si trecut prin radiatorul de racire din bord.
Modul in care aerul exterior este racit inainte sa intra in cabina este acelasi ca in cazul instalatiilor automate. De la rotitele sistemului de aer conditionat manual putem sa reglam directia din care bate aerul (fata, picioare, parbriz), putem sa reglam temperatura si intensitatea. De fapt, daca ne gandim mai bine, un aer manual face cam acelasi lucru ca si unul automat, nu?
Ups, lipseste butonul cu fulgul...
Ce are in plus sistemul automat de climatizare?
Un sistem de clima automata sau digitala, este mult mai complex. Chiar daca elementele care fac ca aerul sa se raceasca sunt aceleasi, adica avem tot compresor, radiator, condensator si asa mai departe, avem de-a face cu o unitate de reglaj cu totul diferita ascunsa in bord. Nu degeaba se cheama automat, pentru ca toate aceste noi functii fac ca temperatura din habitaclu sa fie setata si reglata in mod automat, fara interventia soferului. Asadar, in plus fata de un AC manual este doar unitatea din bord, nimic mai mult. Insa aceasta face o sumedenie de lucruri noi...
Reglaje automate ale directiei aerului
Daca la un AC manual schimbam directia din care bate "vantul" direct din rotita care este conectata prin niste cabluri si parghii la micile usite care directioneaza aerul, in cazul unui sistem automat toate aceste reglaje se fac fie electronic, miscate de niste motorase mici, fie vacuumatic sau pneumatic. Adica directia aerului este data de niste usite mici conectate intre ele printr-un sistem complex, actionate electric. In plus, daca la un AC manual nu ai cum sa dai aerul sa vina din toate directile, la o clima automata o poti face, pentru ca fiecare pozitie, parbriz, fata, picioare, este reglata individual, nu de o singura rotita conectata direct.
Mai multe trepte de viteza
In general, un aer conditionat manual are doar 4 viteze de intensitate a aerului suflat de aeroterma plus pozitia OFF. In schimb, clima automata are mult mai multe trepte de viteza, intre 6 si 12 in general, dar poate fi, la masinile premium de lux, chiar reglata pe o scara de la 1 la 50. Asta pentru ca motorasul aerotermei nu functioneaza pe baza unei rezistente cu 4 pozitii ci este de tip pas cu pas si poate sa functioneze la orice viteza. Asta nu este neaparat un avantaj, deoarece trebuie sa fim seriosi: cui nu ii ajung doar 4 trepte de intensitate?
Setezi temperatura dorita
In cazul unui AC automat, ai parte si de un display digital pe care iti sunt aratate cateva informatii, precum viteza aerului, directia si temperatura. Daca la un AC manual ai o rotita cu albastru si rosu, care daca o dai pe albastru maxim baga cat poate de rece, la sistemul automat ai parte de "reglaje fine". Adica poti sa setezi temperatura manual, de la 16 la 28 de grade in general, fie din grad in grad, fie chiar si la jumatate de grad. Dar asta nu inseamna ca daca tu setezi temperatura la 18 grade, in masina vor fi 18 grade... Asta este valabil doar daca lasi clima in modul AUTO.
Lasi instalatia sa regleze temperatura
Principalul avantaj al climei automate, asa cum ii spune si numele, este faptul ca instalatia poate regla singura temperatura setata de sofer. Daca nu folosesti clima in modul AUTO, atunci poti, la fel de bine, sa ai AC manual. Dar daca te folosesti de modul AUTO, ai cateva avantaje. In primul rand, producatorul masinii te sfatuieste sa setezi clima pe AUTO si sa lasi cuplat AC-ul in permanenta, fie iarna, fie vara, iar sistemul sa-si faca treaba si sa seteze temperatura din habitaclu in functie de dorinta soferului.
Un AC automat are un senzor de temperatura in habitaclu, pozitionat de obicei pe plafon. Acesta citeste temperatura si, cand apesi butonul AUTO si alegi, sa zicem 18 grade, stie pe unde sa bage aer si cu ce intensitate, astfel incat sa aduca temperatura interioara cat mai repede la 18 grade. Dupa ce senzorul simte ca sunt 18 grade, micsoreaza intensitatea astfel incat sa pastreze constanta temperatura.
Mai multe zone de racire cu o clima automata
Cu siguranta ai auzit de masini cu dublu-clima sau chiar cu 3 zone sau mai multe. Ce inseamna asta? Inseamna ca soferul si pasagerul din dreapta se pot bucura de temperaturi ambientale diferite la interior. Pentru ca instalatia de AC automat are doi sau mai multi senzori, pozitionati in apropierea fiecarui pasager. Si acestia, in modul AUTO, pot avea temperaturi diferite ale aerului care vine din aeroterma. La fel si pentru bancheta spate, daca acolo este un reglaj separat... Lucruri care nu sunt posibile cu un AC manual.
Dezaburire rapida cu un singur buton
Daca ai parbrizul aburit sau inghetat si ai AC manual, trebuie sa dai drumul la AC, trebuie sa dai pe treapta maxima de viteza, sa alegi pozitia parbrizului si sa setezi caldura la maximum. In schimb, la o instalatie automata, ai un singur buton pentru toate aceste lucruri. E vorba de un buton care are desenat simbolul de parbriz langa care scrie MAX. Cand il apesi, instalatia stie ca vrei sa dezaburesti geamul si baga intensitate maxima, alege singur directia de suflare si porneste automat AC-ul. Poate ca nu este mare lucru, dar este o optiune la indemana pentru cei grabiti si pentru cei care vor sa aiba cat mai repede parte de vizibilitate.
Daca tragem linie, ne vom da seama ca majoritatea avantajelor pe care le are un AC automat in fata celui manual le putem numi mofturi. Scopul principal pentru care a fost dezvoltat sistemul automat este sa lasam pe modul automat in permanenta si sa scapam de reglaje si setari zilnice sau la diferite schimbari de vreme. Insa aproximativ 5% din cei care au clima automata pe automobile o folosesc in modul AUTO permanent, ceea ce ne spune ca multi soferi nu stiu cum sa utilizeze sistemul de climatizare. Daca nu il utilizezi in modul automat, atunci, poti la fel de bine, sa revii la aerul conditionat manual, cel cu 3 rotite de reglaj, asa cum aveau masinile anilor '80.
-
Set curea transmisie cu caneluri audi a6 avant (4b5, c5) (1997... 128 Lei
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Mercedes 180 benzina 2010 2940 €
-
Dezmembrez opel movano b master nissan interstar nv400 2.3...
Senzor temperatura gaze volkswagen passat variant (365) [ 2010... 150 Lei
Mercedes c 180 benzina+gpl 2001 1600 €
-
Chiulasa motor audi a4 b6 (8e2) sedan 2002 2.0 i oem... 1500 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3200 €
Mercedes a 160 benzina 2010 2950 €
-
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3900 €
Piese din motor biela pistoane vibrochen bloc motor fiat punto... 2000 Lei
Mazda cx-5 skyactive x186 2021 24500 €
-
Motor diesel bug 3.0 tdi fara anexe audi q7 4l 2006 7000 Lei
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Mercedes glk 350 amg 2017 26850 €
-
Ford c-max 2.0tdci - avans zero 2012 6500 €
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
Skoda roomster benzina 2010 3110 €
-
Toyota auris hybrid 1.8 2011 4200 €
Scut rezervor bmw f10 550dx ; 7312831 // 7312832 100 Lei
Motor benzina ford focus daw,dbw 1998-2001 1340 Lei
-
Ford fiesta diesel 2011 3199 €
Pachet exterior compatibil cu mercedes vito / v class w447... 3999 Lei
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4700 €
-
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Vw passat 1.6fsi ,115 cp clima , euro 4 ,187719 km 2007 3490 €
Motor diesel a20dte 2.0 cdti cu pompa si injectoare opel... 6500 Lei
-
Pompa pneumatica vacuum mercedes s class cls w218 vod a0008004448 700 Lei
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 11500 €
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
-
Vw golf benzina 2010 2950 €
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4500 €
Set curea transmisie cu caneluri audi a6 (4a, c4) (1994 -... 128 Lei
-
Anvelope all season 185/60/r15 dot 2024 universal universal 600 Lei
Skoda fabia benzina 2010 2955 €
Ghidon kawasaki ninja zx-6r 1995-2021 0.6i 16-valve dohc... 140 Lei


