Ai demontat deja anvelopele de iarna? Ce pericole te pandesc daca circuli vara cu pneurile de iarna

- Anvelopele de iarna se uzeaza repede cand sunt folosite vara
- La peste 7 grade trebuie sa folosim anvelope de vara
- Riscul de explozie este mai mare la pneurile de iarna
Va atrageam acum cativa ani atentia de pericolele pe care le prezinta folosirea anvelopelor de iarna atunci cand afara este cald. Si mai sustineam si interzicerea pneurilor de iarna cand temperatura depaseste 10 grade, asa cum este acum ilegal prin lege sa circuli cu anvelope de vara cand este polei pe carosabil. Dar de ce?
De ce nu avem voie sa circulam iarna cu anvelope de vara? De ce in unele tari primesti amenda de 5000 de Euro daca politia te prinde pe autostrada ca mergi cu anvelope de, vara, cand afara sunt -10 grade? De unde toata aceasta campanie de folosire a pneurilor potrivite in functie de sezon? Numai si numai din motive de siguranta.
Pentru ca anvelopele de vara nu ofera aderenta buna cand temperatura scade sub 7 grade Celsius. Adica materialul din care este fabricata anvelopa se comporta bine doar la temperaturi mai mari, iar la temperaturi joase devine mai rigid. Mai mult, profilul anvelopei ofera o aderenta scazuta prin felul in care este desenata suprafata de rulare. Per total, materialul si suprafata de rulare nepotrivite sezonului rece duc la o aderenta scazuta la franare, la demaraj, la forte laterale. Asta inseamna ca riscul de a se produce un accident creste exponential. Dovada stau si mii de accidente produse de soferi inconstienti care nu si-au montat pneurile potrivite atunci cand era iarna.
Dar ce se intampla daca facem acelasi lucru vara? Adica ce se intampla daca circulam cu anvelope de iarna cand afara sunt 30-40 de grade? De ce nu interzice legea si folosirea pneurilor de iarna pe timp de vara? Este oare pericolul mai mic?
In primul rand, trebuie mentionat un lucru foarte important, atat pentru soferi, cat si pentru autoritatile care fac si modifica legi: aproape 99% din accidentele rutiere care au loc in cursul unui an au loc pe carosabil negru, fie uscat, fie umed, dar curat, fara polei si fara gheata. Asta inseamna ca noi trebuie sa avem mereu aderenta optima pentru asfalt curat, pentru sosea la negru. Si daca iarna aceasta aderenta ne-o ofera anvelopele de iarna, care nu sunt pentru zapada, ci doar pentru temperaturi mici specifice iernii, pe timp de vara trebuie sa facem acelasi lucru: sa folosim aderenta optima.
O anvelopa de iarna este gandita special pentru iarna din mai multe puncte de vedere. Cele mai importante fiind consistenta materialului si designul profilului suprafetei de rulare. O anvelopa de iarna are blocurile care formeaza profilul mult mai distantate si mai inalte, ceea ce inseamna ca la franare aceste blocuri se deplaseaza cativa milimetri, oferind o elasticitate suplimentara. Pe zapada sau polei, aceasta elasticitate este buna, pentru ca mareste suprafata de contact cu solul, insa pe timp de vara, elasticitatea aceasta creste distanta de franare cu cativa metri. In plus, temperatura crescuta inmoaie si mai mult blocurile care formeaza suprafata de rulare, iar aceasta miscare pe care o fac la franare sau la viraje cand centrul greutatii masinii se shimba, face ca anvelopele sa aiba un joc si mai mare pe carosabil.
O anvelopa de vara are blocurile mult mai apropiate, iar atunci cand franam ele se blocheaza unele pe altele si franarea este mult mai buna. Iar materialul din care sunt facute anvelopele de vara fac ca suprafata de rulare sa ramana mereu la aceeasi elasticitate. Practic, anvelopele de vara se intaresc atunci cand este foarte frig, ceea ce le face improprii cand temperatura scade, iar anvelopele de iarna se inmoaie foarte mult vara, aderenta fiind compromisa.
Multa lume are gresita impresie ca anvelopele de iarna, fiind mai profilate, sunt bune si vara si ca ofera o franare mai buna ca anvelopele de vara. Total gresit, pentru ca, desi materialul se inmoaie, profilul distantat va duce la o alunecare a pneului cand franam brusc.
Totodata, pe timp de vara, un cauciuc de iarna se uzeaza mult mai repede. Materialul din care sunt construite pneurile de iarna este special gandit sa functioneze cand e frig afara. Daca soferii circula la 40 de grade cu aceste anvelope, suprafata de rulare se uzeaza si se mananca intr-un sezon cald cat ar fi trebuit in trei sezoane de iarna.
Un alt motiv pentru care ar trebui interzisa prin lege folosirea anvelopelor de iarna cand avem anotimp calduros, este riscul mare de explozie. Din cauza ca pneurile de iarna au blocurile mai mari pe suprafata de rulare, la viteze mari exista o frecare suplimentara. Aceasta frecare uzeaza si anvelopa mai repede, dar produce si caldura. O anvelopa de iarna la o viteza de peste 120 km/h va avea o temperatura mai mare cu peste 20 de grade Celsius fata de una de vara. Asta inseamna ca aerul din interior se dilata si poate exista riscul unei explozii.
Asadar, anvelopele de iarna sunt optime pentru sezonul rece, dar pentru folosirea pe timp de vara sunt un adevarat pericol. Franarea creste in distanta in caz de urgenta, cand trebuie sa franam brusc daca ne apare un obstacol, stabilitatea masinii scade in viraje, uzam degeaba pneurile suplimentar si in plus mai stam si cu teama ca oricand pot sa explodeze la viteze mari. Si, cu toate astea, legea ne permite sa circulam cu ele... De ce?
Pentru ca aparitia unei astfel de legi care interzice pneurile de iarna in sezonul estival ar insemna fortarea soferilor romani sa-si cumpere doua tipuri de anvelope. Si multi soferi nu isi permit asa ceva. Dar si-ar putea permite niste anvelope all-season fara probleme, anvelope care ofera un compromis si aderenta satisfacatoare in orice sezon, la bani putini. Un alt motiv pentru care nu se pot interzice anvelopele de iarna cand e cald este ca, cel putin teoretic, nu poti bloca o sosea, asa cum se intampla iarna. Adica pe un drum aglomerat, cum ar fi, sa zicem, urcarea spre Cota 1400, se trezesc 2-3 destepti in ianuarie sa urce cu anvelopele de vara, dar nu pot, raman impotmoliti si blocheaza inca 500 de oameni. Ei bine, vara, acest lucru nu se poate intampla. Dar tot exista riscul de a se produce accidente grave din cauza ca nu folosim anvelopele care trebuie.
-
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
-
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
-
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
-
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
-
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
-
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
-
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
-
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
-
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei


