Ai demontat deja anvelopele de iarna? Ce pericole te pandesc daca circuli vara cu pneurile de iarna

- Anvelopele de iarna se uzeaza repede cand sunt folosite vara
- La peste 7 grade trebuie sa folosim anvelope de vara
- Riscul de explozie este mai mare la pneurile de iarna
Va atrageam acum cativa ani atentia de pericolele pe care le prezinta folosirea anvelopelor de iarna atunci cand afara este cald. Si mai sustineam si interzicerea pneurilor de iarna cand temperatura depaseste 10 grade, asa cum este acum ilegal prin lege sa circuli cu anvelope de vara cand este polei pe carosabil. Dar de ce?
De ce nu avem voie sa circulam iarna cu anvelope de vara? De ce in unele tari primesti amenda de 5000 de Euro daca politia te prinde pe autostrada ca mergi cu anvelope de, vara, cand afara sunt -10 grade? De unde toata aceasta campanie de folosire a pneurilor potrivite in functie de sezon? Numai si numai din motive de siguranta.
Pentru ca anvelopele de vara nu ofera aderenta buna cand temperatura scade sub 7 grade Celsius. Adica materialul din care este fabricata anvelopa se comporta bine doar la temperaturi mai mari, iar la temperaturi joase devine mai rigid. Mai mult, profilul anvelopei ofera o aderenta scazuta prin felul in care este desenata suprafata de rulare. Per total, materialul si suprafata de rulare nepotrivite sezonului rece duc la o aderenta scazuta la franare, la demaraj, la forte laterale. Asta inseamna ca riscul de a se produce un accident creste exponential. Dovada stau si mii de accidente produse de soferi inconstienti care nu si-au montat pneurile potrivite atunci cand era iarna.
Dar ce se intampla daca facem acelasi lucru vara? Adica ce se intampla daca circulam cu anvelope de iarna cand afara sunt 30-40 de grade? De ce nu interzice legea si folosirea pneurilor de iarna pe timp de vara? Este oare pericolul mai mic?
In primul rand, trebuie mentionat un lucru foarte important, atat pentru soferi, cat si pentru autoritatile care fac si modifica legi: aproape 99% din accidentele rutiere care au loc in cursul unui an au loc pe carosabil negru, fie uscat, fie umed, dar curat, fara polei si fara gheata. Asta inseamna ca noi trebuie sa avem mereu aderenta optima pentru asfalt curat, pentru sosea la negru. Si daca iarna aceasta aderenta ne-o ofera anvelopele de iarna, care nu sunt pentru zapada, ci doar pentru temperaturi mici specifice iernii, pe timp de vara trebuie sa facem acelasi lucru: sa folosim aderenta optima.
O anvelopa de iarna este gandita special pentru iarna din mai multe puncte de vedere. Cele mai importante fiind consistenta materialului si designul profilului suprafetei de rulare. O anvelopa de iarna are blocurile care formeaza profilul mult mai distantate si mai inalte, ceea ce inseamna ca la franare aceste blocuri se deplaseaza cativa milimetri, oferind o elasticitate suplimentara. Pe zapada sau polei, aceasta elasticitate este buna, pentru ca mareste suprafata de contact cu solul, insa pe timp de vara, elasticitatea aceasta creste distanta de franare cu cativa metri. In plus, temperatura crescuta inmoaie si mai mult blocurile care formeaza suprafata de rulare, iar aceasta miscare pe care o fac la franare sau la viraje cand centrul greutatii masinii se shimba, face ca anvelopele sa aiba un joc si mai mare pe carosabil.
O anvelopa de vara are blocurile mult mai apropiate, iar atunci cand franam ele se blocheaza unele pe altele si franarea este mult mai buna. Iar materialul din care sunt facute anvelopele de vara fac ca suprafata de rulare sa ramana mereu la aceeasi elasticitate. Practic, anvelopele de vara se intaresc atunci cand este foarte frig, ceea ce le face improprii cand temperatura scade, iar anvelopele de iarna se inmoaie foarte mult vara, aderenta fiind compromisa.
Multa lume are gresita impresie ca anvelopele de iarna, fiind mai profilate, sunt bune si vara si ca ofera o franare mai buna ca anvelopele de vara. Total gresit, pentru ca, desi materialul se inmoaie, profilul distantat va duce la o alunecare a pneului cand franam brusc.
Totodata, pe timp de vara, un cauciuc de iarna se uzeaza mult mai repede. Materialul din care sunt construite pneurile de iarna este special gandit sa functioneze cand e frig afara. Daca soferii circula la 40 de grade cu aceste anvelope, suprafata de rulare se uzeaza si se mananca intr-un sezon cald cat ar fi trebuit in trei sezoane de iarna.
Un alt motiv pentru care ar trebui interzisa prin lege folosirea anvelopelor de iarna cand avem anotimp calduros, este riscul mare de explozie. Din cauza ca pneurile de iarna au blocurile mai mari pe suprafata de rulare, la viteze mari exista o frecare suplimentara. Aceasta frecare uzeaza si anvelopa mai repede, dar produce si caldura. O anvelopa de iarna la o viteza de peste 120 km/h va avea o temperatura mai mare cu peste 20 de grade Celsius fata de una de vara. Asta inseamna ca aerul din interior se dilata si poate exista riscul unei explozii.
Asadar, anvelopele de iarna sunt optime pentru sezonul rece, dar pentru folosirea pe timp de vara sunt un adevarat pericol. Franarea creste in distanta in caz de urgenta, cand trebuie sa franam brusc daca ne apare un obstacol, stabilitatea masinii scade in viraje, uzam degeaba pneurile suplimentar si in plus mai stam si cu teama ca oricand pot sa explodeze la viteze mari. Si, cu toate astea, legea ne permite sa circulam cu ele... De ce?
Pentru ca aparitia unei astfel de legi care interzice pneurile de iarna in sezonul estival ar insemna fortarea soferilor romani sa-si cumpere doua tipuri de anvelope. Si multi soferi nu isi permit asa ceva. Dar si-ar putea permite niste anvelope all-season fara probleme, anvelope care ofera un compromis si aderenta satisfacatoare in orice sezon, la bani putini. Un alt motiv pentru care nu se pot interzice anvelopele de iarna cand e cald este ca, cel putin teoretic, nu poti bloca o sosea, asa cum se intampla iarna. Adica pe un drum aglomerat, cum ar fi, sa zicem, urcarea spre Cota 1400, se trezesc 2-3 destepti in ianuarie sa urce cu anvelopele de vara, dar nu pot, raman impotmoliti si blocheaza inca 500 de oameni. Ei bine, vara, acest lucru nu se poate intampla. Dar tot exista riscul de a se produce accidente grave din cauza ca nu folosim anvelopele care trebuie.
-
Mini cooper s countryman all4 2014 7900 €
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Citroen ds4 2.0bluehdi 2017 8820 €
Jante nissan juke , qashqai , x-trail, jante aliaj nissan... 1700 Lei
-
Punte spate fiat panda 169 704 Lei
Jante nissan juke, qashqai, x-trail, murano, leaf , originale,... 2499 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
-
Capace roata diahatsu terios 2006+ din abs+pvc 850 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
Stop tripla lampa stanga renault megane 2 break 8200417349... 200 Lei
-
Fiat ducato 2.3jtd 2010 31500 €
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
-
Opel corsa s-d ba11 2009 2000 €
Panou butoane start stop avarie mercedes eqs eqe amg cod... 1000 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
-
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
Cardan audi a4 b8 allroad (8kh) 2.0 tdi quattro 163 cai cod:... 1299 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Pompa spalare parbriz era 465036 35 Lei
-
0445118009 a6540700087 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0445120054 504091504 2855491 0986435545 injector iveco... 130 €
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
Radiator apa - chevrolet lacetti 2003 , 96553424 264.13 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei


