Ai demontat deja anvelopele de iarna? Ce pericole te pandesc daca circuli vara cu pneurile de iarna
- Anvelopele de iarna se uzeaza repede cand sunt folosite vara
- La peste 7 grade trebuie sa folosim anvelope de vara
- Riscul de explozie este mai mare la pneurile de iarna
Va atrageam acum cativa ani atentia de pericolele pe care le prezinta folosirea anvelopelor de iarna atunci cand afara este cald. Si mai sustineam si interzicerea pneurilor de iarna cand temperatura depaseste 10 grade, asa cum este acum ilegal prin lege sa circuli cu anvelope de vara cand este polei pe carosabil. Dar de ce?
De ce nu avem voie sa circulam iarna cu anvelope de vara? De ce in unele tari primesti amenda de 5000 de Euro daca politia te prinde pe autostrada ca mergi cu anvelope de, vara, cand afara sunt -10 grade? De unde toata aceasta campanie de folosire a pneurilor potrivite in functie de sezon? Numai si numai din motive de siguranta.
Pentru ca anvelopele de vara nu ofera aderenta buna cand temperatura scade sub 7 grade Celsius. Adica materialul din care este fabricata anvelopa se comporta bine doar la temperaturi mai mari, iar la temperaturi joase devine mai rigid. Mai mult, profilul anvelopei ofera o aderenta scazuta prin felul in care este desenata suprafata de rulare. Per total, materialul si suprafata de rulare nepotrivite sezonului rece duc la o aderenta scazuta la franare, la demaraj, la forte laterale. Asta inseamna ca riscul de a se produce un accident creste exponential. Dovada stau si mii de accidente produse de soferi inconstienti care nu si-au montat pneurile potrivite atunci cand era iarna.
Dar ce se intampla daca facem acelasi lucru vara? Adica ce se intampla daca circulam cu anvelope de iarna cand afara sunt 30-40 de grade? De ce nu interzice legea si folosirea pneurilor de iarna pe timp de vara? Este oare pericolul mai mic?
In primul rand, trebuie mentionat un lucru foarte important, atat pentru soferi, cat si pentru autoritatile care fac si modifica legi: aproape 99% din accidentele rutiere care au loc in cursul unui an au loc pe carosabil negru, fie uscat, fie umed, dar curat, fara polei si fara gheata. Asta inseamna ca noi trebuie sa avem mereu aderenta optima pentru asfalt curat, pentru sosea la negru. Si daca iarna aceasta aderenta ne-o ofera anvelopele de iarna, care nu sunt pentru zapada, ci doar pentru temperaturi mici specifice iernii, pe timp de vara trebuie sa facem acelasi lucru: sa folosim aderenta optima.
O anvelopa de iarna este gandita special pentru iarna din mai multe puncte de vedere. Cele mai importante fiind consistenta materialului si designul profilului suprafetei de rulare. O anvelopa de iarna are blocurile care formeaza profilul mult mai distantate si mai inalte, ceea ce inseamna ca la franare aceste blocuri se deplaseaza cativa milimetri, oferind o elasticitate suplimentara. Pe zapada sau polei, aceasta elasticitate este buna, pentru ca mareste suprafata de contact cu solul, insa pe timp de vara, elasticitatea aceasta creste distanta de franare cu cativa metri. In plus, temperatura crescuta inmoaie si mai mult blocurile care formeaza suprafata de rulare, iar aceasta miscare pe care o fac la franare sau la viraje cand centrul greutatii masinii se shimba, face ca anvelopele sa aiba un joc si mai mare pe carosabil.
O anvelopa de vara are blocurile mult mai apropiate, iar atunci cand franam ele se blocheaza unele pe altele si franarea este mult mai buna. Iar materialul din care sunt facute anvelopele de vara fac ca suprafata de rulare sa ramana mereu la aceeasi elasticitate. Practic, anvelopele de vara se intaresc atunci cand este foarte frig, ceea ce le face improprii cand temperatura scade, iar anvelopele de iarna se inmoaie foarte mult vara, aderenta fiind compromisa.
Multa lume are gresita impresie ca anvelopele de iarna, fiind mai profilate, sunt bune si vara si ca ofera o franare mai buna ca anvelopele de vara. Total gresit, pentru ca, desi materialul se inmoaie, profilul distantat va duce la o alunecare a pneului cand franam brusc.
Totodata, pe timp de vara, un cauciuc de iarna se uzeaza mult mai repede. Materialul din care sunt construite pneurile de iarna este special gandit sa functioneze cand e frig afara. Daca soferii circula la 40 de grade cu aceste anvelope, suprafata de rulare se uzeaza si se mananca intr-un sezon cald cat ar fi trebuit in trei sezoane de iarna.
Un alt motiv pentru care ar trebui interzisa prin lege folosirea anvelopelor de iarna cand avem anotimp calduros, este riscul mare de explozie. Din cauza ca pneurile de iarna au blocurile mai mari pe suprafata de rulare, la viteze mari exista o frecare suplimentara. Aceasta frecare uzeaza si anvelopa mai repede, dar produce si caldura. O anvelopa de iarna la o viteza de peste 120 km/h va avea o temperatura mai mare cu peste 20 de grade Celsius fata de una de vara. Asta inseamna ca aerul din interior se dilata si poate exista riscul unei explozii.
Asadar, anvelopele de iarna sunt optime pentru sezonul rece, dar pentru folosirea pe timp de vara sunt un adevarat pericol. Franarea creste in distanta in caz de urgenta, cand trebuie sa franam brusc daca ne apare un obstacol, stabilitatea masinii scade in viraje, uzam degeaba pneurile suplimentar si in plus mai stam si cu teama ca oricand pot sa explodeze la viteze mari. Si, cu toate astea, legea ne permite sa circulam cu ele... De ce?
Pentru ca aparitia unei astfel de legi care interzice pneurile de iarna in sezonul estival ar insemna fortarea soferilor romani sa-si cumpere doua tipuri de anvelope. Si multi soferi nu isi permit asa ceva. Dar si-ar putea permite niste anvelope all-season fara probleme, anvelope care ofera un compromis si aderenta satisfacatoare in orice sezon, la bani putini. Un alt motiv pentru care nu se pot interzice anvelopele de iarna cand e cald este ca, cel putin teoretic, nu poti bloca o sosea, asa cum se intampla iarna. Adica pe un drum aglomerat, cum ar fi, sa zicem, urcarea spre Cota 1400, se trezesc 2-3 destepti in ianuarie sa urce cu anvelopele de vara, dar nu pot, raman impotmoliti si blocheaza inca 500 de oameni. Ei bine, vara, acest lucru nu se poate intampla. Dar tot exista riscul de a se produce accidente grave din cauza ca nu folosim anvelopele care trebuie.
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei
- Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Vw touran diesel 2011 5790 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei