Ai demontat deja anvelopele de iarna? Ce pericole te pandesc daca circuli vara cu pneurile de iarna

- Anvelopele de iarna se uzeaza repede cand sunt folosite vara
- La peste 7 grade trebuie sa folosim anvelope de vara
- Riscul de explozie este mai mare la pneurile de iarna
Va atrageam acum cativa ani atentia de pericolele pe care le prezinta folosirea anvelopelor de iarna atunci cand afara este cald. Si mai sustineam si interzicerea pneurilor de iarna cand temperatura depaseste 10 grade, asa cum este acum ilegal prin lege sa circuli cu anvelope de vara cand este polei pe carosabil. Dar de ce?
De ce nu avem voie sa circulam iarna cu anvelope de vara? De ce in unele tari primesti amenda de 5000 de Euro daca politia te prinde pe autostrada ca mergi cu anvelope de, vara, cand afara sunt -10 grade? De unde toata aceasta campanie de folosire a pneurilor potrivite in functie de sezon? Numai si numai din motive de siguranta.
Pentru ca anvelopele de vara nu ofera aderenta buna cand temperatura scade sub 7 grade Celsius. Adica materialul din care este fabricata anvelopa se comporta bine doar la temperaturi mai mari, iar la temperaturi joase devine mai rigid. Mai mult, profilul anvelopei ofera o aderenta scazuta prin felul in care este desenata suprafata de rulare. Per total, materialul si suprafata de rulare nepotrivite sezonului rece duc la o aderenta scazuta la franare, la demaraj, la forte laterale. Asta inseamna ca riscul de a se produce un accident creste exponential. Dovada stau si mii de accidente produse de soferi inconstienti care nu si-au montat pneurile potrivite atunci cand era iarna.
Dar ce se intampla daca facem acelasi lucru vara? Adica ce se intampla daca circulam cu anvelope de iarna cand afara sunt 30-40 de grade? De ce nu interzice legea si folosirea pneurilor de iarna pe timp de vara? Este oare pericolul mai mic?
In primul rand, trebuie mentionat un lucru foarte important, atat pentru soferi, cat si pentru autoritatile care fac si modifica legi: aproape 99% din accidentele rutiere care au loc in cursul unui an au loc pe carosabil negru, fie uscat, fie umed, dar curat, fara polei si fara gheata. Asta inseamna ca noi trebuie sa avem mereu aderenta optima pentru asfalt curat, pentru sosea la negru. Si daca iarna aceasta aderenta ne-o ofera anvelopele de iarna, care nu sunt pentru zapada, ci doar pentru temperaturi mici specifice iernii, pe timp de vara trebuie sa facem acelasi lucru: sa folosim aderenta optima.
O anvelopa de iarna este gandita special pentru iarna din mai multe puncte de vedere. Cele mai importante fiind consistenta materialului si designul profilului suprafetei de rulare. O anvelopa de iarna are blocurile care formeaza profilul mult mai distantate si mai inalte, ceea ce inseamna ca la franare aceste blocuri se deplaseaza cativa milimetri, oferind o elasticitate suplimentara. Pe zapada sau polei, aceasta elasticitate este buna, pentru ca mareste suprafata de contact cu solul, insa pe timp de vara, elasticitatea aceasta creste distanta de franare cu cativa metri. In plus, temperatura crescuta inmoaie si mai mult blocurile care formeaza suprafata de rulare, iar aceasta miscare pe care o fac la franare sau la viraje cand centrul greutatii masinii se shimba, face ca anvelopele sa aiba un joc si mai mare pe carosabil.
O anvelopa de vara are blocurile mult mai apropiate, iar atunci cand franam ele se blocheaza unele pe altele si franarea este mult mai buna. Iar materialul din care sunt facute anvelopele de vara fac ca suprafata de rulare sa ramana mereu la aceeasi elasticitate. Practic, anvelopele de vara se intaresc atunci cand este foarte frig, ceea ce le face improprii cand temperatura scade, iar anvelopele de iarna se inmoaie foarte mult vara, aderenta fiind compromisa.
Multa lume are gresita impresie ca anvelopele de iarna, fiind mai profilate, sunt bune si vara si ca ofera o franare mai buna ca anvelopele de vara. Total gresit, pentru ca, desi materialul se inmoaie, profilul distantat va duce la o alunecare a pneului cand franam brusc.
Totodata, pe timp de vara, un cauciuc de iarna se uzeaza mult mai repede. Materialul din care sunt construite pneurile de iarna este special gandit sa functioneze cand e frig afara. Daca soferii circula la 40 de grade cu aceste anvelope, suprafata de rulare se uzeaza si se mananca intr-un sezon cald cat ar fi trebuit in trei sezoane de iarna.
Un alt motiv pentru care ar trebui interzisa prin lege folosirea anvelopelor de iarna cand avem anotimp calduros, este riscul mare de explozie. Din cauza ca pneurile de iarna au blocurile mai mari pe suprafata de rulare, la viteze mari exista o frecare suplimentara. Aceasta frecare uzeaza si anvelopa mai repede, dar produce si caldura. O anvelopa de iarna la o viteza de peste 120 km/h va avea o temperatura mai mare cu peste 20 de grade Celsius fata de una de vara. Asta inseamna ca aerul din interior se dilata si poate exista riscul unei explozii.
Asadar, anvelopele de iarna sunt optime pentru sezonul rece, dar pentru folosirea pe timp de vara sunt un adevarat pericol. Franarea creste in distanta in caz de urgenta, cand trebuie sa franam brusc daca ne apare un obstacol, stabilitatea masinii scade in viraje, uzam degeaba pneurile suplimentar si in plus mai stam si cu teama ca oricand pot sa explodeze la viteze mari. Si, cu toate astea, legea ne permite sa circulam cu ele... De ce?
Pentru ca aparitia unei astfel de legi care interzice pneurile de iarna in sezonul estival ar insemna fortarea soferilor romani sa-si cumpere doua tipuri de anvelope. Si multi soferi nu isi permit asa ceva. Dar si-ar putea permite niste anvelope all-season fara probleme, anvelope care ofera un compromis si aderenta satisfacatoare in orice sezon, la bani putini. Un alt motiv pentru care nu se pot interzice anvelopele de iarna cand e cald este ca, cel putin teoretic, nu poti bloca o sosea, asa cum se intampla iarna. Adica pe un drum aglomerat, cum ar fi, sa zicem, urcarea spre Cota 1400, se trezesc 2-3 destepti in ianuarie sa urce cu anvelopele de vara, dar nu pot, raman impotmoliti si blocheaza inca 500 de oameni. Ei bine, vara, acest lucru nu se poate intampla. Dar tot exista riscul de a se produce accidente grave din cauza ca nu folosim anvelopele care trebuie.
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei


