Anvelope resapate sau second-hand: ce sa cumparam inainte de venirea zapezii?

- Ce anvelope second-hand sunt bune?
- Ce sunt anvelopele resapate?
- De ce se fereste lumea de anvelopele resapate?
Foarte multi posesori de automobile din Romania nu isi permit achizitia unui set de anvelope noi, premium, care ofera siguranta si longevitate in exploatare. Asa ca multi apeleaza la solutii mai accesibile, cum ar fi anvelopele la mana a doua sau cele respate. Dintre aceste doua solutii ieftine, care e cea mai buna?
Ce anvelope second-hand sunt bune?
Din pacate, multi soferi din Romania nu sunt informati cum trebuie sau pur si simplu nu au citit multe detalii sau articole de pe site-ul nostru referitoare la anvelopele uzate. Asa ca soferii se bazeaza doar pe "carnea" unui cauciuc de iarna si stiu una si buna: daca are carne, este bun! Nimic mai gresit...
O anvelopa de iarna trebuie sa raspunda la mai multi parametri ca sa fie una de iarna sigura si buna. In primul rand, nu trebuie sa uitam ca suntem in anul 2016. Orice anvelopa la mana a doua, de vara sau de iarna, care are un DOT ce zice ca a fost fabricata in 2010 sau mai demult, nu trebuie cumparata sub nicio forma! Asadar, daca vrem anvelope SH, trebuie sa fie fabricate cat mai recent, de preferat in 2014-2015. Ce e mai vechi de 2010 e bun de reciclat sau aruncat pe foc.
Pe langa vechime, trebuie luate in considerare urmatoarele aspecte: profilul, adica profunzimea suprafetei de rulare, "carnea", cum spune romanul, sa aiba peste 5 mm. Asa cum va spuneam acum vreo 4 ani (nu cum s-au trezit unii plagiatori saptamana trecuta!), un profil de anvelopa de iarna trebuie sa fie testat cu moneda de 5 bani. Sau cu orice alt dispozitiv care sa confirme ca are minim 5 mm in profunzime. Ideal ar fi cam 6-8 mm, pentru ca noua, acea anvelopa a avut o adancime a profilului de 10-12 mm. Orice cauciuc care are sub 5mm in carne poate fi aruncat la gunoi!
Mai trebuie verificata starea generala a anvelopei, adica sa nu prezinte crapaturi, galme, lovituri sau penetrari de cuie, petice si asa mai departe. NUMAI dupa ce te-ai asigurat ca o anvelopa raspunde cu brio la aceste cerinte, o poti lua in calcul pentru achizitionare!
In concluzie, daca o anvelopa de iarna second-hand are profil peste 5 mm, a fost fabricata in ultimii 2-3 ani si nu are urme de uzura, poate fi un candidat pentru a-ti echipa rotile in acest sezon. Orice comprimis sau orice alt defect face ca anvelopa aceea sa nu mai fie utilizabila in conditii de siguranta!
Ce sunt anvelopele resapate?
O anvelopa resapata se mai numeste in Romania si re-esapata sau reconstruita. Termenul cel mai apropiat de realitate este cel de anvelopa reconstruita, pentru ca asa este si facuta. Adica o anvelopa uzata, daca raspunde la niste parametri si cerinte, adica sa nu aiba fisuri si gauri, este transformata intr-o anvelopa noua.
Trebuie stiut ca un cauciuc nou este o constructie pe mai multe nivele, iar nivelurile inferioare, cele de baza, sunt cele de rezistenta. Adica sunt straturi de cauciuc cu intaritura de metal sau plastic, care fac ca o anvelopa sa fie rezistenta. Aceste straturi sunt in profunzime si ele raman la o anvelopa resapata.
Cu alte cuvinte, un cauciuc uzat, este "raschetat" de straturile superioare laterale si de pe suprafata de rulare, pana la straturile inferioare de rezistenta. Dupa care, prin acelasi procedeu ca in cazul unei anvelope noi de fabrica, este lipita prin presare la cald o suprafata de rulare noua si pereti laterali noi. E ca atunci cand se restaureaza un bloc: fatada uzata este aruncata, dupa care se instaleaza o fatada noua.
Adica putem sa spunem ca un pneu resapat este, de fapt, o anvelopa noua. Dar are cateva minusuri fata de un cauciuc nou, asa cum este si normal. In primul rand, pentru ca s-a pus un invelis nou pe un miez vechi, de obicei, anvelopele resapate se echilibreaza mai greu. Si, in foarte rari cazuri, exista pori prin care aerul se pierde, daca lipirea celor doua componente, vechi si noi, nu a fost facuta corespunzator.
De ce se fereste lumea de anvelopele resapate?
La noi in tara sunt multi "cunoscatori" care nu au bani de anvelope noi, dar prefera sa cumpere un set second-hand, decat sa cumpere un set de anvelope resapate. Pentru ca au auzit ei, candva, de la nu stiu cine, ca alea resapate sunt periculoase, ca sar bucati din ele in mers sau ca fac explozie. Nimic mai fals.
In Romania, soferii s-au obisnuit sa creada despre anvelopele resapate ca sunt niste cauciucuri vechi carora doar le-a fost lipita cu SuperGlue o banda de rulare noua care in mers ar putea oricand sari. Insa ei nu stiu ca ele sunt, de fapt, anvelope reconstruite dupa aceleasi metode ca cele noi si, ca, niciodata nu ar putea sa se dezintegreze asa cum ei isi imagineaza.
O alta cauza ar fi ca pe piata au aparut anvelope resapate dubios de ieftine. Insa un cumparator cu putina atentie si experienta, va sti sa citeasca inscriptiile de pe aceste anvelope si va alege niste cauciucuri resapate fabricate intr-o tara vest-europeana. De exemplu, un cauciuc resapat fabricat in Germania raspunde la aceleasi cerinte de omologare si siguranta ca o anvelope Pirelli noua.
Ce-i drept, sunt si cazuri de anvelope resapate de proasta calitate, care se echilibreaza greu, care se uzeaza foarte repede, pentru ca au fost realizate in fabrici cu utilaje invechite si mana de lucru fara experienta. Asadar, ideal ar fi sa cauti niste cauciucuri resapate mai de calitate, luandu-te macar dupa tara de fabricatie.
Ce varianta este cea mai buna?
Ideal ar fi sa gasim anvelope second-hand premium, adica de la marci precum Michelin, Continental, Pirelii, Bridgestone sau Dunlop, fabricate in 2015 sau 2016, aproape noi, rulate circa 5000 de km maxim, la un pret de nimic. Insa acest lucru este aproape imposibil... Deci daca nu gasim pneuri SH aproape noi, de calitate, mai bine nu cumparam second-hand-uri.
Asa ca urmatoarea varianta ar fi sa cumparam anvelope resapate. Daca nu avem bani de un set de cauciucuri noi de iarna, atunci mai bine sa cumparam anvelope reconstruite, care sunt aproape ca cele noi, nu la fel de bune, de usoare si de economice ca unele premium de calitate, dar cu siguranta mai bune ca unele second-hand cu care s-a mers de toti banii si pe care un smecher incearca sa ni le vanda ca fiind noi, "nerulate in tara", impecabile, ireprosabile si "te mai tin 4 sezoane", cand de fapt ele sunt ultimele cotoroante bune de pus pe foc.
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
Vw golf 1,4 tsi 2015 8470 €
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
-
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
-
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei


