Anvelope resapate sau second-hand: ce sa cumparam inainte de venirea zapezii?

- Ce anvelope second-hand sunt bune?
- Ce sunt anvelopele resapate?
- De ce se fereste lumea de anvelopele resapate?
Foarte multi posesori de automobile din Romania nu isi permit achizitia unui set de anvelope noi, premium, care ofera siguranta si longevitate in exploatare. Asa ca multi apeleaza la solutii mai accesibile, cum ar fi anvelopele la mana a doua sau cele respate. Dintre aceste doua solutii ieftine, care e cea mai buna?
Ce anvelope second-hand sunt bune?
Din pacate, multi soferi din Romania nu sunt informati cum trebuie sau pur si simplu nu au citit multe detalii sau articole de pe site-ul nostru referitoare la anvelopele uzate. Asa ca soferii se bazeaza doar pe "carnea" unui cauciuc de iarna si stiu una si buna: daca are carne, este bun! Nimic mai gresit...
O anvelopa de iarna trebuie sa raspunda la mai multi parametri ca sa fie una de iarna sigura si buna. In primul rand, nu trebuie sa uitam ca suntem in anul 2016. Orice anvelopa la mana a doua, de vara sau de iarna, care are un DOT ce zice ca a fost fabricata in 2010 sau mai demult, nu trebuie cumparata sub nicio forma! Asadar, daca vrem anvelope SH, trebuie sa fie fabricate cat mai recent, de preferat in 2014-2015. Ce e mai vechi de 2010 e bun de reciclat sau aruncat pe foc.
Pe langa vechime, trebuie luate in considerare urmatoarele aspecte: profilul, adica profunzimea suprafetei de rulare, "carnea", cum spune romanul, sa aiba peste 5 mm. Asa cum va spuneam acum vreo 4 ani (nu cum s-au trezit unii plagiatori saptamana trecuta!), un profil de anvelopa de iarna trebuie sa fie testat cu moneda de 5 bani. Sau cu orice alt dispozitiv care sa confirme ca are minim 5 mm in profunzime. Ideal ar fi cam 6-8 mm, pentru ca noua, acea anvelopa a avut o adancime a profilului de 10-12 mm. Orice cauciuc care are sub 5mm in carne poate fi aruncat la gunoi!
Mai trebuie verificata starea generala a anvelopei, adica sa nu prezinte crapaturi, galme, lovituri sau penetrari de cuie, petice si asa mai departe. NUMAI dupa ce te-ai asigurat ca o anvelopa raspunde cu brio la aceste cerinte, o poti lua in calcul pentru achizitionare!
In concluzie, daca o anvelopa de iarna second-hand are profil peste 5 mm, a fost fabricata in ultimii 2-3 ani si nu are urme de uzura, poate fi un candidat pentru a-ti echipa rotile in acest sezon. Orice comprimis sau orice alt defect face ca anvelopa aceea sa nu mai fie utilizabila in conditii de siguranta!
Ce sunt anvelopele resapate?
O anvelopa resapata se mai numeste in Romania si re-esapata sau reconstruita. Termenul cel mai apropiat de realitate este cel de anvelopa reconstruita, pentru ca asa este si facuta. Adica o anvelopa uzata, daca raspunde la niste parametri si cerinte, adica sa nu aiba fisuri si gauri, este transformata intr-o anvelopa noua.
Trebuie stiut ca un cauciuc nou este o constructie pe mai multe nivele, iar nivelurile inferioare, cele de baza, sunt cele de rezistenta. Adica sunt straturi de cauciuc cu intaritura de metal sau plastic, care fac ca o anvelopa sa fie rezistenta. Aceste straturi sunt in profunzime si ele raman la o anvelopa resapata.
Cu alte cuvinte, un cauciuc uzat, este "raschetat" de straturile superioare laterale si de pe suprafata de rulare, pana la straturile inferioare de rezistenta. Dupa care, prin acelasi procedeu ca in cazul unei anvelope noi de fabrica, este lipita prin presare la cald o suprafata de rulare noua si pereti laterali noi. E ca atunci cand se restaureaza un bloc: fatada uzata este aruncata, dupa care se instaleaza o fatada noua.
Adica putem sa spunem ca un pneu resapat este, de fapt, o anvelopa noua. Dar are cateva minusuri fata de un cauciuc nou, asa cum este si normal. In primul rand, pentru ca s-a pus un invelis nou pe un miez vechi, de obicei, anvelopele resapate se echilibreaza mai greu. Si, in foarte rari cazuri, exista pori prin care aerul se pierde, daca lipirea celor doua componente, vechi si noi, nu a fost facuta corespunzator.
De ce se fereste lumea de anvelopele resapate?
La noi in tara sunt multi "cunoscatori" care nu au bani de anvelope noi, dar prefera sa cumpere un set second-hand, decat sa cumpere un set de anvelope resapate. Pentru ca au auzit ei, candva, de la nu stiu cine, ca alea resapate sunt periculoase, ca sar bucati din ele in mers sau ca fac explozie. Nimic mai fals.
In Romania, soferii s-au obisnuit sa creada despre anvelopele resapate ca sunt niste cauciucuri vechi carora doar le-a fost lipita cu SuperGlue o banda de rulare noua care in mers ar putea oricand sari. Insa ei nu stiu ca ele sunt, de fapt, anvelope reconstruite dupa aceleasi metode ca cele noi si, ca, niciodata nu ar putea sa se dezintegreze asa cum ei isi imagineaza.
O alta cauza ar fi ca pe piata au aparut anvelope resapate dubios de ieftine. Insa un cumparator cu putina atentie si experienta, va sti sa citeasca inscriptiile de pe aceste anvelope si va alege niste cauciucuri resapate fabricate intr-o tara vest-europeana. De exemplu, un cauciuc resapat fabricat in Germania raspunde la aceleasi cerinte de omologare si siguranta ca o anvelope Pirelli noua.
Ce-i drept, sunt si cazuri de anvelope resapate de proasta calitate, care se echilibreaza greu, care se uzeaza foarte repede, pentru ca au fost realizate in fabrici cu utilaje invechite si mana de lucru fara experienta. Asadar, ideal ar fi sa cauti niste cauciucuri resapate mai de calitate, luandu-te macar dupa tara de fabricatie.
Ce varianta este cea mai buna?
Ideal ar fi sa gasim anvelope second-hand premium, adica de la marci precum Michelin, Continental, Pirelii, Bridgestone sau Dunlop, fabricate in 2015 sau 2016, aproape noi, rulate circa 5000 de km maxim, la un pret de nimic. Insa acest lucru este aproape imposibil... Deci daca nu gasim pneuri SH aproape noi, de calitate, mai bine nu cumparam second-hand-uri.
Asa ca urmatoarea varianta ar fi sa cumparam anvelope resapate. Daca nu avem bani de un set de cauciucuri noi de iarna, atunci mai bine sa cumparam anvelope reconstruite, care sunt aproape ca cele noi, nu la fel de bune, de usoare si de economice ca unele premium de calitate, dar cu siguranta mai bune ca unele second-hand cu care s-a mers de toti banii si pe care un smecher incearca sa ni le vanda ca fiind noi, "nerulate in tara", impecabile, ireprosabile si "te mai tin 4 sezoane", cand de fapt ele sunt ultimele cotoroante bune de pus pe foc.
-
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
-
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Aparatori aripa toyota land cruiser prado fj150 2018+... 1450 Lei
-
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
-
Prezoane negre jante aliaj m14x1.5 vw, seat, skoda, audi,... 7 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
-
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
-
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
Conducta ulei opel astra h astra g corsa c meriva 1.7 cdti z17dth 70 Lei
-
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
-
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
-
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei
-
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei


