ATENTIE SOFERI! Ce se intampla daca ti-ai umflat prea tare anvelopele?

- Pericol de explozie
- Uzura neuniforma
- Scade aderenta
Daca am citit in trecut ce se poate intampla daca circulam cu o masina care anvelopele prea desumflate, cu o presiune scazuta, iata ca acum aflam ce se intampla daca umflam prea tare rotile. Unii spun ca este mai bine, insa realitatea e alta...
E clar pentru toata lumea ca NU este deloc bine sa ai prea putin aer in anvelope. Asta am lamurit-o in repetate randuri, in cateva articole din trecut. Acum vrem sa dezbatem extrema cealalta, cand avem prea mult aer in pneuri... Sa fie bine, sa fie rau??? Unii spun ca este mai bine, ca scade consumul si ca masina este mai manevrabila. Dar nu e chiar asa...
Pericol de explozie
Daca in cartea masinii ne este spus clar sa bagam presiune 2.2 bari dar noi ne incapatanam si bagam 2.5 sau mai mult, o cautam cu lumanarea. Poate ca la viteza mica, in conducerea urbana, nu exista riscul unei explozii, dar daca iesim la drum intins, riscam foarte mult. Deoarece, la viteza mare, anvelopele se incalzesc foarte tare, la fel si aerul din interior. Acesta se dilata si, brusc, presiunea pe care noi am bagat-o la rece, la vulcanizare, de 2.5 bari, creste chiar si pana la 3.0 bari. Adica cu mult peste recomandarea producatorului, ceea ce ar putea duce la o explozie. Poate ca nu una cauzatoare de accidente, dar de ce sa dam banii pe un pneu nou?
Uzura neuniforma
Cand ai presiune scazuta, anvelopa se uzeaza pe laterale mai mult, iar cand ai supra-presiune, uzura suprafetei de rulare se face pe mijloc. Mai ales la viteza mare, cand suprafata de rulare se incinge si profilul in loc sa calce pe toata suprafata carosabilul, incepe sa aiba contact doar pe mijloc. Asadar, daca vrem sa aruncam banii pe fereastra si sa uzam in 2 ani niste anvelope care ar putea sa ne tina peste 5 ani, trebuie doar sa le umflam mai mult decat trebuie.
Anvelopa care a rulat cu presiune prea mare
Scade aderenta
Tot din acest motiv, pentru ca e prea mult aer in anvelopa care se mai si dilata la cald, suprafata de contact cu solul scade. Adica in loc sa fie o suprafata a celor 4 anvelope similara cu suprafata a 4 palme de om adult, daca umflam prea tare pneurile vom avea un contact al automobilului cu soseaua similar cu 4 palme de... copil. Ceea ce nu este tocmai bine, deoarece in aceasta situatie vom avea o franare anevoioasa in caz de urgenta, dar si o lipsa de aderenta daca circulam pe carosabil cu polei sau gheata. Nu degeaba ne este indicata o presiune anume de producator, pentru ca la acea presiune, cu greutatea automobilului, rotile au aderenta optima cu soseaua.
Confort scazut
Daca facem abuz de aer si umflam prea tare cauciucurile masinii o sa ne dam seama ca si confortul nostru scade. Pneurile devin tari ca niste pietre si nu mai au deloc elongatie la gropi si denivelari, iar tot socul este transmis direct in suspensii si in elementele directiei. Unii vor spune ca masina se comporta mai bine cand umfla tare anvelopele, dar este doar o iluzie. Mai mult, in viraje bruste, riscam sa pierdem aderenta unei roti si sa pierdem controlul intregului automobil. Asadar, confort scazut si risc de accident: nu poate fi bine!
Cum se uzeaza un cauciuc in functie de presiune
Singurul avantaj cu riscuri mari: consum scazut
La bicicleta, cand umfli tare rotile, pedalezi mult mai usor, se simte imediat diferenta. Asa este si la masini. Si cand motorul trebuie sa traga mai tare, ca anvelopele sunt desumflate, e normal sa consume mai mult. Si e normal sa consume mai putin cand anvelopele sunt mult prea umflate. Da, este adevarat mitul cum ca o masina cu presiune mare in roti consuma mai putin. Insa acest unic avantaj al presiunii prea mari vine cu niste riscuri foarte mari mentionate mai sus: aderenta scazuta, franare proasta, pericol de explozie a cauciucului. Asadar, pentru 1litru in plus la plinul de carburant, s-ar putea sa nu merite...
In concluzie, nu va jucati cu presiunea din roti. Nu mergeti cu presiune prea mica, dar nici cu una peste cea indicata de producator. Verificati presiunea la cateva luni, dar mai ales la schimbarile mari de temperatura, pentru ca aerul se dilata si se contracta, iar presiunea poate sa scada si sa creasca in functie de anotimp. Acum, la inceput de iarna, presiunea scade in anvelope, asa ca merita oricum verificata!
-
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Stopuri cu led vw scirocco iii 289 €
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei


