ATENTIE SOFERI! Ce se intampla daca ti-ai umflat prea tare anvelopele?
- Pericol de explozie
- Uzura neuniforma
- Scade aderenta
Daca am citit in trecut ce se poate intampla daca circulam cu o masina care anvelopele prea desumflate, cu o presiune scazuta, iata ca acum aflam ce se intampla daca umflam prea tare rotile. Unii spun ca este mai bine, insa realitatea e alta...
E clar pentru toata lumea ca NU este deloc bine sa ai prea putin aer in anvelope. Asta am lamurit-o in repetate randuri, in cateva articole din trecut. Acum vrem sa dezbatem extrema cealalta, cand avem prea mult aer in pneuri... Sa fie bine, sa fie rau??? Unii spun ca este mai bine, ca scade consumul si ca masina este mai manevrabila. Dar nu e chiar asa...
Pericol de explozie
Daca in cartea masinii ne este spus clar sa bagam presiune 2.2 bari dar noi ne incapatanam si bagam 2.5 sau mai mult, o cautam cu lumanarea. Poate ca la viteza mica, in conducerea urbana, nu exista riscul unei explozii, dar daca iesim la drum intins, riscam foarte mult. Deoarece, la viteza mare, anvelopele se incalzesc foarte tare, la fel si aerul din interior. Acesta se dilata si, brusc, presiunea pe care noi am bagat-o la rece, la vulcanizare, de 2.5 bari, creste chiar si pana la 3.0 bari. Adica cu mult peste recomandarea producatorului, ceea ce ar putea duce la o explozie. Poate ca nu una cauzatoare de accidente, dar de ce sa dam banii pe un pneu nou?
Uzura neuniforma
Cand ai presiune scazuta, anvelopa se uzeaza pe laterale mai mult, iar cand ai supra-presiune, uzura suprafetei de rulare se face pe mijloc. Mai ales la viteza mare, cand suprafata de rulare se incinge si profilul in loc sa calce pe toata suprafata carosabilul, incepe sa aiba contact doar pe mijloc. Asadar, daca vrem sa aruncam banii pe fereastra si sa uzam in 2 ani niste anvelope care ar putea sa ne tina peste 5 ani, trebuie doar sa le umflam mai mult decat trebuie.
Scade aderenta
Tot din acest motiv, pentru ca e prea mult aer in anvelopa care se mai si dilata la cald, suprafata de contact cu solul scade. Adica in loc sa fie o suprafata a celor 4 anvelope similara cu suprafata a 4 palme de om adult, daca umflam prea tare pneurile vom avea un contact al automobilului cu soseaua similar cu 4 palme de... copil. Ceea ce nu este tocmai bine, deoarece in aceasta situatie vom avea o franare anevoioasa in caz de urgenta, dar si o lipsa de aderenta daca circulam pe carosabil cu polei sau gheata. Nu degeaba ne este indicata o presiune anume de producator, pentru ca la acea presiune, cu greutatea automobilului, rotile au aderenta optima cu soseaua.
Confort scazut
Daca facem abuz de aer si umflam prea tare cauciucurile masinii o sa ne dam seama ca si confortul nostru scade. Pneurile devin tari ca niste pietre si nu mai au deloc elongatie la gropi si denivelari, iar tot socul este transmis direct in suspensii si in elementele directiei. Unii vor spune ca masina se comporta mai bine cand umfla tare anvelopele, dar este doar o iluzie. Mai mult, in viraje bruste, riscam sa pierdem aderenta unei roti si sa pierdem controlul intregului automobil. Asadar, confort scazut si risc de accident: nu poate fi bine!
Singurul avantaj cu riscuri mari: consum scazut
La bicicleta, cand umfli tare rotile, pedalezi mult mai usor, se simte imediat diferenta. Asa este si la masini. Si cand motorul trebuie sa traga mai tare, ca anvelopele sunt desumflate, e normal sa consume mai mult. Si e normal sa consume mai putin cand anvelopele sunt mult prea umflate. Da, este adevarat mitul cum ca o masina cu presiune mare in roti consuma mai putin. Insa acest unic avantaj al presiunii prea mari vine cu niste riscuri foarte mari mentionate mai sus: aderenta scazuta, franare proasta, pericol de explozie a cauciucului. Asadar, pentru 1litru in plus la plinul de carburant, s-ar putea sa nu merite...
In concluzie, nu va jucati cu presiunea din roti. Nu mergeti cu presiune prea mica, dar nici cu una peste cea indicata de producator. Verificati presiunea la cateva luni, dar mai ales la schimbarile mari de temperatura, pentru ca aerul se dilata si se contracta, iar presiunea poate sa scada si sa creasca in functie de anotimp. Acum, la inceput de iarna, presiunea scade in anvelope, asa ca merita oricum verificata!
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €