Atentie soferi! Cum sa conducem si cum sa ne protejam masina pe canicula

  • Fara anvelope de iarna pe timp de canicula!
  • Soarele poate duce la cancer de piele
  • Parasolarul obligatoriu si parcarea la umbra
Distribuie pe Facebook

Meteorologii anunta temperaturi foarte mari pentru aceasta perioada, din cauza unui val de caldura african. Si, la fel cum oamenii au de suferit si cauta sa se fereasca de caldura soarelui, si masinile trebuie protejate intr-un anumit fel, daca tinem la ele.

1. Fara anvelope de iarna pe timp de canicula!

Inca sunt multi soferi in Romania, care, din pacate, nu schimba anvelopele de iarna cu unele de vara, ci merg tot sezonul cu acelasi set dedicat anotimpului rece. Lumea are impresia ca pneurile de iarna sunt mai aderente vara, dar nu este asa. Materialul din care sunt fabricate pneurile de iarna le fac mai moi, iar acest lucru inseamna ca blocurile care formeaza suprafata de rulare sunt mai elastice. Iar la o franare violenta, in loc sa opreasca masina ferm pe loc, aceste anvelope vor face rotile sa alunece mult mai usor. In plus, o anvelopa de iarna este facuta sa se comporte bine doar in conditii de temperatura scazuta, insa daca afara sunt 38 de grade, asfaltul are o temperatura de 55 iar din cauza frecarii la viteza mare anvelopa va avea o temperatura uriasa, de peste 60 de grade, fapt ce poate duce la riscul unei explozii. Asadar, daca pleci in concediu, monteaza-ti neaparat anvelopele de vara!

Cum sa conducem si cum sa ne protejam masina pe canicula

2. Protejeaza-ti pielea cu folie solara care blocheaza razele UV

Nu este o gluma, este o realitate! In toate tarile civilizate s-a demonstrat prin intermediul unor studii specializate ca soferii care petrec mult timp la bordul masinilor pe timp de vara sunt predispusi la cancer de piele. Asa s-a nascut folia solara, folie care blocheaza razele UV si te protejeaza de la arsurile neplacute. Iti recomandam sa pui folie solara pe geamurile laterale, conform legii, mai ales daca pe bancheta din spate ai un copil mic. Chiar daca aerul conditionat va raci atmosfera din habitaclu, razele soarelui vor face in continuare pagube. In plus, datorita foliei, vei mai proteja si interiorul masinii, adica tapiteria de piele sa nu se crape, tapiteria textila sa nu se decoloreze si plasticele sa nu se invecheasca prematur. Retine: folia de geamuri nu este un moft, este o necesitate!

Cum sa conducem si cum sa ne protejam masina pe canicula

3. Ochelari de soare obligatoriu

Orice sofer responsabil, care tine la siguranta proprie si a pasagerilor sai stie ca vizibilitatea este cel mai important element in conducerea preventiva. Si cand soarele arde violent sus pe cer, mai ales la primele ore ale diminetii si dupa-amiaza, exista foarte multe reflectii care il pot orbi temporar pe sofer. Asadar, e bine sa ne protejam de astfel de momente cu ajutorul unor ochelari de soare. Ideal ar fi ca ei sa fie polarizati, pentru a elimina complet reflexiile de la alte masini sau chiar din carosabil, din capota sau de la geamuri si oglinzi. Astfel, soferul poate sa se concentreze mai bine asupra condusului si sa fie pregatit pentru orice situatie care poate duce la un accident, astfel incat sa o evite.

Cum sa conducem si cum sa ne protejam masina pe canicula

4. Atentie la racirea motorului!

Statistic vorbind, pe timp de vara, numarul masinilor care au probleme cu racirea motorului creste cu 45% fata de timpul racoros. E normal, daca ne gandim ca masinile au nevoie de racire ca sa functioneze bine, iar daca afara sunt 40 de grade, motorul intalneste dificultati in a gasi temperatura scazuta de care are nevoie. Atunci cand afara este canicula, cedeaza termostate, pompe de apa, electroventilatoare si termocuple. Insa principala cauza care duce la fierberea motorului atunci cand ti-e lumea mai draga este alta. Si anume un antigel de o calitate indoielnica sau amestecat cu prea multa apa. In caz ca nu stiai, daca apa fierbe de la 100 de grade, antigelul are un punct de fierbere mult mai ridicat, adica pe la 140 de grade. Nu iti pui antigel in motor ca sa nu rugineasca internele ci ca sa nu iti fiarba motorul asa de repede. Deci verifica sa ai un amestec optim de antigel, un antigel de calitate, iar nivelul sa fie cel bun. Oricum, nu strica sa ai la tine si ceva antigel de rezerva, pentru cazul in care dai de vreun ambuteiaj si nivelul creste iar vasul da pe afara.

Cum sa conducem si cum sa ne protejam masina pe canicula

5. Lichid bun de parbriz contra insectelor

Daca pleci spre mare, cu siguranta vei da de niste roiuri uriase de insecte care iti vor face zilele negre. Pentru ca soarele bate cu putere, parbrizul masinii tale va fi foarte fierbinte, iar insectele pe care le lovesti in viteza se vor usca aproape instantaneu. Si ultimul lucru pe care vrei sa-l faci este sa te pui la drum cu parbrizul acoperit de milioane de animale mici care au avut zborul frant. De aceea e bine sa ai in vasul de lichid pentru parbriz o solutie de calitate, care poate sa inmoaie murdaria si sa curete resturile fara probleme. In plus, o solutie de calitate mai face ceva: iti va proteja lamelele stergatoarelor, lamele ce sunt predispuse la rupere si crapare din cauza caniculei.

Cum sa conducem si cum sa ne protejam masina pe canicula

6. Freon proaspat in instalatie

Daca sistemul de aer conditionat reuseste sa bage aer rece fara probleme, atunci esti bun de plecat la drum. Insa sunt destule masini, majoritatea mai vechie, care au sisteme mai primitive ce scapa gaz din instalatie, mai ales cand vine caldura. Si te poti trezi ca vine aer rece, dar nu foarte rece, pentru ca majoritatea amestecului de freon cu ulei s-a evaporat. Si nu ai vrea sa te pui la drum fara aer conditionat pentru ca este un chin urias. Ajungi transpirat, esti nevoit sa circuli cu geamurile deschise, ai o viteza mai mica si te poate trage curentul, iar placerea de a merge in concediu se poate transforma in chin. Asa ca du-te repede la un centru de incarcare cu freon, operatiune care costa circa 50 de lei, si fa-ti plinul cu solutie noua care iti va garanta o temperatura optima in habitaclu ce-ti va face viata mai usoara.

Cum sa conducem si cum sa ne protejam masina pe canicula

7. Parasolarul obligatoriu si parcarea la umbra

Dupa ce ai ajuns la destinatie iti recomandam sa cauti umbra. Dar aceasta nu este mereu usor de gasit, asa ca trebuie sa improvizezi. Macar pentru zona bordului pe care iti recomandam sa o acoperi cu un parasolar, pentru ca razele soarelui sa nu bata direct in el si sa inceapa sa coaca plasticele si cauciucurile din el, care vor duce ulterior la celebrele zgomote numite "soricei". Daca poti, pune si pe geamurile laterale niste perdelute, daca ai de gand sa lasi in plin soare masina nemiscata. Oricum, nu strica sa o lasi si cu geamurile laterale deschise maximum 2 degete, astfel incat sa circule aerul prin masina si sa mai scoata aerul fierbinte. Ideal ar fi sa gasesti un loc la umbra unui copac, cel mai racoros loc pe care il poti gasi atunci cand este canicula. Daca ai reusit aceasta performanta, nu mai ai nicio problema.

Asadar, concluzia este simpla si la obiect: daca vara te protejezi de soare, protejeaza-ti si masina. Umbra cat cuprinde, racire foarte buna si "incaltari" de sezon. Mai ales daca te asterni la drum si pleci in concediu pe litoral sau la vecinii bulgari si greci. Mai sus ai cateva sfaturi pe care speram sa le urmezi, pentru ca sunt spre binele tau si al masinii tale!

Cum sa conducem si cum sa ne protejam masina pe canicula

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (7) Poze Cum sa conducem si cum sa ne protejam masina pe canicula
mai multe