Ce facem daca ne lasa bateria in prag de iarna?
- Este normal ca un acumulator sa se strice?
- Dar ce facem cand ramanem fara curent la masina?
- Cum tragem curent de la o alta masina?
In general, iarna este anotimpul in care acumulatorii masinii noastre au cele mai mari sanse sa cedeze. Mai ales daca nu am circulat cu automobilul o perioada mai lunga si vrem sa plecam undeva acum, cand e frig. Dar ce facem daca ne lasa bateria? O incarcam? O inlocuim? Pornim cu cablurile?
Bateria masinii noastre este un acumulator, care, asa cum ii spune si numele, acumuleaza energie electrica. Bateria auto se incarca in timpul functionarii motorului de la alternator si principala sa menire este pornirea motorului. Dar o baterie auto, la fel ca orice alta baterie de pe lumea asta, are o durata de viata limitata. Unii spun ca maximum 5 ani, dar nu este nicio regula. Am vazut acumulatori auto cedand dupa doar 2 ani de utilizare si altii au inceput sa cedez abia dupa 7 ani. Insa putem spune ca o durata medie de viata pentru fiecare acumulator trebuie sa fie cam de 5 ani.
Este normal ca un acumulator sa se strice?
Da. Deoarece, de la incarcari si descarcari repetate, elementii interiori isi micsoreaza capacitatea de inmagazinare a curentului in timp. La telefon bateria dupa 2-3 ani nu ne mai tine ca in prima zi, la fel si la laptop sau chiar la o masina electrica. Cu acumulatorul auto este exact aceeasi treaba.
Problema pe timp de iarna este ca majoritatea bateriilor uzate cedeaza in acest anotimp. Deoarece frigul are o actiune asupra lichidului din interior ce reactioneaza cu elementii din plumb si ii micsoreaza eficienta. Asa se intampla ca iarna, bateriile auto au foarte mare cautare in randul soferilor care au ramas cu masina in parcare fara sa o mai poata porni din cauza bateriei vechi.
Dar ce facem cand ramanem fara curent la masina?
Pai avem cateva variante. In primul rand, trebuie sa stim exact cum am ramas fara curent. Daca este din cauza unui consumator, fie faruri uitate aprinse, fie vreun contact electronic sau o eroare de la alarma, putem pastra bateria veche. Ideea este sa identificam problema si sa o rezolvam, ca altfel, chiar si cu o baterie noua o sa avem aceeasi problema.
In cazul in care am ramas fara curent in urma unui consumator, putem foarte usor sa pornim masina utilizand un mijloc de pornire. Aici intra atat un robot de pornire, cat si folosirea cablurilor tragand curent de la o alta baterie auto.
Daca ramanem fara curent total intamplator, din cauza ca nu am circulat cu masina o perioada, inseamna ca avem o problema. Fie alternatorul nu mai incarca asa de bine, fie bateria pur si simplu nu mai inmagazineaza curent. Si aici putem porni masina luand curent de la o alta sursa, dar in cazul de fata cumpararea unui acumulator nou este obligatorie in cel mai scurt timp posibil.
Cum incarcam corect o baterie care ne-a lasat balta?
In general, un acumulator auto care a cedat singur, adica fara sa-l fi "secatuit" un consumator uitat peste noapte aprins, mai poate fi resuscitat cam de 2-3 ori. Prima oara cand vedem ca ne lasa o baterie, putem sa pornim motorul cu cabluri si sa ne punem la drum ceva mai lung. Un drum la viteze mari, cand alternatorul incarca maximum, sa zicem pana la Sinaia si inapoi, o sa incarce acumulatorul foarte bine. Daca pornim masina si facem un drum prin oras, atunci avem toate sansele ca a doua zi sa nu porneasca iar.
Sau, daca avem timp si un redresor, putem lua bateria in casa si sa o punem pe redresor. Acesta este un dispozitiv special gandit pentru incarcarea acumulatorilor. O face incet si sigur, bagand un amperaj mic in fiecare ora, astfel incat bateria sa primeasca curent maxim. In functie de amperajul scos de alternator si de cel pe care il are bateria trebuie sa stabilim si durata de incarcare. De exemplu, daca redresorul scoate 5 AMP/h si bateria noastra este de 55 de AMP, trebuie sa o lasam la incarcat 11 ore.
Cum tragem curent de la o alta masina?
Trebuie sa respectam cateva reguli ca sa nu facem mai mult rau decat bine. Prima regula este sa fie ambele motoare oprite. Dupa care, cablul de minus, cel negru, se conecteaza la cele doua baterii la borna negativa. Urmeaza cablul rosu de plus care se leaga prima oara la masina "donatoare", dupa care la cea care are nevoie de curent. Urmatorul pas este pornirea motorului masinii care da curent si asteptarea pentru circa 2-3 minute. Acum masina care are nevoie de curent poate fi pornita. Dupa care, scoase cablurile pe rand, astfel incat sa nu se atinga clestii intre ei, adica cablul negru de la ambele masini, cablul rosu de la ambele masini.
Cum sa ne alegem bateria pentru masina?
Cand cumparam o baterie pentru masina noastra trebuie sa ne asiguram mereu ca amperajul ei nu este mai mic ca cel recomandat de producator. Poate fi mai mare fara probleme, cu conditia ca asta sa nu insemne un acumulator de dimensiuni mai mari. Mai trebuie sa ne uitam si la pozitionarea bornelor, sa fie astfel incat sa se potriveasca cu legaturile masinii, altfel, putem avea surpriza sa nu le putem conecta la baterie.
Ideal este ca atunci cand schimbam bateria sa facem si un test de incarcare. Fie cu un ampermetru personal, fie de catre un service care este echipat cu tester. Numai asa putem sa ne asiguram ca acumulatorul nou va fi incarcat cum trebuie odata cu functionarea motorului. Daca, in schimb, alternatorul nu incarca bine, putem sa pastram bateria veche si sa reparam alternatorul.
Un singur lucru este cert: cand ramanem fara curent avem cateva variante posibile. Dar numai una este valabila si la aea ajungem cu siguranta, mai ales daca vorbim de o baterie veche. Mai exact, achizitionarea unui acumulator nou. Si acum ca stii informatiile de mai sus, suntem siguri ca vei face o alegere inteleapta.
CEA MAI VARIATA GAMA DE ACUMULATORI AUTO POATE FI GASITA PE WWW.PIESEAUTO.RO
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12600 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €