Ce masini diesel sa NU cumparam la mana a doua in Romania

- Masina scoate fum
- Se misca motorul la pornire si oprire
- Masina nu trage
Romanii inca sunt indragostiti de automobilele diesel. Pentru ca ofera un consum redus, putere la turatie mica si sunt ideale pentru calatoriile lungi. Insa nu multi au bani pentru o masina noua, asa ca apeleaza la cele second-hand. Iata ce masini diesel trebuie evitam cand cautam una rulata.
Cand vrem o masina diesel, evident, trebuie sa facem doua lucruri: sa o verificam si sa facem un test-drive cu ea. Dupa aceste doua etape ne vom da seama daca acea masina merita sau nu sa fie cumparata. Daca trece cu brio verificarile noastre, atunci merita sa investim bani in ea, pentru ca are toate sansele sa mai functioneze mult timp cum trebuie de acum inainte. Dar daca are una sau mai multe din problemele semnalate mai jos, e recomandat sa facem cale intoarsa si sa vizionam masina dintr-un alt anunt auto.
Masina scoate fum
Un autoturism diesel de generatie mai noua, adica fabricat in ultimii 10 ani, nu trebuie sa scoata fum de nicio culoare. Adica nici alb, nici negru. Putem verifica acest lucru pe loc, turand motorul pe la 4000 rpm, dar si in mers. Ajunge ca un pasager sa priveasca in spate daca evacuarea lasa fum in urma. Fumul negru din abundenta inseamna ca arderea nu se face cum trebuie sa ca filtrul de particule a fost inlaturat. Iar fumul alb inseamna mai multe probleme legate de ungere, probleme cu turbina, cu supapele si asa mai departe. Ambele situatii ne arata probleme grave si costisitoare.
Nu porneste la rece
In mod ideal, cand vrem sa luam o masina, facem noi vizita la domiciliul vanzatorului cand masina este nepornita de cel putin 12 ore. Ca sa vedem cum porneste la rece, in mod ideal, iarna, la minus 0 grade. Dar acest test se poate face si vara, insa daca sunt probleme cu bujiile, pompa sau bujiile, acestea vor da semne mai multe cand e frig. Ridicam capota ca sa ne asiguram ca motorul este rece si dam la automat. Pornirea trebuie sa fie rapida, fara sa invarta de multe ori electromotorul, inainte sa porneasca. Daca motorul ezita sa porneasca cand este frig afara, la prima pornire, atunci avem toate sansele ca dupa cumparare, cand sunt -10 grade Celsius, sa dam la automat si 15 minute pana cand o ia, din cauza unor probleme electrice sau la bujiile incandescente.
Ulei in antigel
Cand ridicam capota, e bine sa aruncam un ochi si la vasul de expansiune al antigelului. Ca sa verificam starea lichidului de racire, care ne poate spune mai multe decat credem. Adica antigelul, de orice culoare o fi el, trebuie sa fie curat, nu tulbure, si fara depuneri sau pete de grasime. Daca in vasul antigelului gasim depuneri, inseamna ca sunt reziduuri de ulei, la fel si daca, atunci cand desfacem capacul, vedem la suprafata pete mari de grasime. Iar aceste reziduuri pot fi de la termofolot, adica racitorul de ulei. Termoflotul este un element prin care circula uleiul de motor, iar dupa un perete metalic circula antigelul masinii care este mai rece, facandu-se astfel un transfer de energie termica. Insa acest perete, care este subtire, poate sa rugineasca in timp si uleiul ajunge in antigel. La fel si daca se arde garnitura de chiulasa...
Masina nu trage
Cand facem un test-drive cu masina, nu trebuie sa ne sfiim sa vedem daca trage. Adica o putem tura fara probleme la 3000 rpm pentru a vedea si daca scoate fum, dar si sa vedem cum se misca la demaraj. Toate masinile de acum sunt turbo-diesel si trag de la turatie mica, de pe la 1600-1800 rpm, facandu-ne sa simtim demarajul cand turbo-compresorul face ca motorul sa aiba cuplu si putere maxime. Daca noi acceleram si motorul accelereaza mult prea lin, in loc sa simtim o plecare mai puternica, avem niste probleme. De obicei, cand o masina diesel nu trage, turbina este praf, ceea ce inseamna o cheltuiala destul de zdravana.
Martor filtru particule aprins
Vesnica problema a masinilor diesel este cea legata de filtrul de particule DPF. Unii au gasit o solutie de a anula filtrul, adica de a-l scoate fizic pentru ca un filtru nou este extrem de scump. Dar de multe ori, chiar daca filtrul este anulat si din soft, electronic, pentru a nu da erori in bord, martorul care iti semnaleaza o problema la filtrul de particule ramane aprins sau se activeaza dupa o vreme. Cand avem, in general, orice martor de bord aprins, trebuie sa ne uitam atent si sa evitam acea masina, semn ca vanzatorul nu s-a preocupat de ea. Dar daca este martorul DPF aprins, atunci trebuie sa cautam alta masina.
Motor ud
Cam toate motoarele diesel mai vechi sunt umede de la scurgerile de motorina si ulei. Dar conteaza sa nu fie din abundenta... De preferat este sa gasim un motor diesel care a fost ingrijit, adica semeringuri schimbate la timp, la fel si garniturile. Daca vedem pompa de inalta presiune uda, inseamna ca pierde motorina. Trebuie sa ne uitam la intercooler, daca este murdar de ulei, semn ca este fisurat. La fel si langa turbina sau EGR, la conductele de recirculare si asa mai departe. Daca avem scurgeri pe blocul motorului, pot fi de la garnitura capacului de la culbutori, ceea ce nu este grav. Oricum, daca vedem un motor ud, dar care nu lasa picaturi de ulei sub el, nu trebuie sa fie grav, insa doar o vizita la service ne va spune de la ce este fiecare.
Se misca motorul la pornire si oprire
Cu capota ridicata este bine sa pornim motorul si sa-l oprim. Ca sa vedem cat de tare vibreaza. Deoarece motoarele diesel, de la vibratii, tind sa rupa tampoane de motor foarte usor. Si o vibratie puternica atunci cand oprim motorul ne poate semnala ca avem un suport crapat sau rupt. Toate motoarele vibreaza la oprire si pornire, insa unul care se mai tine doar in doi suporti din trei, va avea o miscare mult mai ampla. Miscare ce poate strica, in timp, alte anexe.
Vibratii la plecarea de pe loc
Cand facem test-drive cu o masina diesel la mana a doua este impetuos necesar sa verificam ambreiajul si starea volantului. Ambreiajul se verifica usor, in mers, accelerand mai brusc de la 2000 rpm, ca sa vedem daca se tureaza motorul in gol. Dar volantul se verifica altfel, la plecarea de pe loc. Adica plecam de pe loc si verificam daca simtim vibratii cand cuplam ambreiajul, adica atunci cand ridicam pedala. Daca exista vibratii sau zgomote aparte, inseamna ca volanta trebuie schimbata. Toate sunt elemente consumabile pe care le putem inlocui la service, dar daca stim ca urmeaza o cheltuiala de 500 de Euro in setul de ambreiaj, poate facem altfel negocierea la pret...
-
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
-
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
-
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei


