Ce masini diesel sa NU cumparam la mana a doua in Romania

- Masina scoate fum
- Se misca motorul la pornire si oprire
- Masina nu trage
Romanii inca sunt indragostiti de automobilele diesel. Pentru ca ofera un consum redus, putere la turatie mica si sunt ideale pentru calatoriile lungi. Insa nu multi au bani pentru o masina noua, asa ca apeleaza la cele second-hand. Iata ce masini diesel trebuie evitam cand cautam una rulata.
Cand vrem o masina diesel, evident, trebuie sa facem doua lucruri: sa o verificam si sa facem un test-drive cu ea. Dupa aceste doua etape ne vom da seama daca acea masina merita sau nu sa fie cumparata. Daca trece cu brio verificarile noastre, atunci merita sa investim bani in ea, pentru ca are toate sansele sa mai functioneze mult timp cum trebuie de acum inainte. Dar daca are una sau mai multe din problemele semnalate mai jos, e recomandat sa facem cale intoarsa si sa vizionam masina dintr-un alt anunt auto.
Masina scoate fum
Un autoturism diesel de generatie mai noua, adica fabricat in ultimii 10 ani, nu trebuie sa scoata fum de nicio culoare. Adica nici alb, nici negru. Putem verifica acest lucru pe loc, turand motorul pe la 4000 rpm, dar si in mers. Ajunge ca un pasager sa priveasca in spate daca evacuarea lasa fum in urma. Fumul negru din abundenta inseamna ca arderea nu se face cum trebuie sa ca filtrul de particule a fost inlaturat. Iar fumul alb inseamna mai multe probleme legate de ungere, probleme cu turbina, cu supapele si asa mai departe. Ambele situatii ne arata probleme grave si costisitoare.
Nu porneste la rece
In mod ideal, cand vrem sa luam o masina, facem noi vizita la domiciliul vanzatorului cand masina este nepornita de cel putin 12 ore. Ca sa vedem cum porneste la rece, in mod ideal, iarna, la minus 0 grade. Dar acest test se poate face si vara, insa daca sunt probleme cu bujiile, pompa sau bujiile, acestea vor da semne mai multe cand e frig. Ridicam capota ca sa ne asiguram ca motorul este rece si dam la automat. Pornirea trebuie sa fie rapida, fara sa invarta de multe ori electromotorul, inainte sa porneasca. Daca motorul ezita sa porneasca cand este frig afara, la prima pornire, atunci avem toate sansele ca dupa cumparare, cand sunt -10 grade Celsius, sa dam la automat si 15 minute pana cand o ia, din cauza unor probleme electrice sau la bujiile incandescente.
Ulei in antigel
Cand ridicam capota, e bine sa aruncam un ochi si la vasul de expansiune al antigelului. Ca sa verificam starea lichidului de racire, care ne poate spune mai multe decat credem. Adica antigelul, de orice culoare o fi el, trebuie sa fie curat, nu tulbure, si fara depuneri sau pete de grasime. Daca in vasul antigelului gasim depuneri, inseamna ca sunt reziduuri de ulei, la fel si daca, atunci cand desfacem capacul, vedem la suprafata pete mari de grasime. Iar aceste reziduuri pot fi de la termofolot, adica racitorul de ulei. Termoflotul este un element prin care circula uleiul de motor, iar dupa un perete metalic circula antigelul masinii care este mai rece, facandu-se astfel un transfer de energie termica. Insa acest perete, care este subtire, poate sa rugineasca in timp si uleiul ajunge in antigel. La fel si daca se arde garnitura de chiulasa...
Masina nu trage
Cand facem un test-drive cu masina, nu trebuie sa ne sfiim sa vedem daca trage. Adica o putem tura fara probleme la 3000 rpm pentru a vedea si daca scoate fum, dar si sa vedem cum se misca la demaraj. Toate masinile de acum sunt turbo-diesel si trag de la turatie mica, de pe la 1600-1800 rpm, facandu-ne sa simtim demarajul cand turbo-compresorul face ca motorul sa aiba cuplu si putere maxime. Daca noi acceleram si motorul accelereaza mult prea lin, in loc sa simtim o plecare mai puternica, avem niste probleme. De obicei, cand o masina diesel nu trage, turbina este praf, ceea ce inseamna o cheltuiala destul de zdravana.
Martor filtru particule aprins
Vesnica problema a masinilor diesel este cea legata de filtrul de particule DPF. Unii au gasit o solutie de a anula filtrul, adica de a-l scoate fizic pentru ca un filtru nou este extrem de scump. Dar de multe ori, chiar daca filtrul este anulat si din soft, electronic, pentru a nu da erori in bord, martorul care iti semnaleaza o problema la filtrul de particule ramane aprins sau se activeaza dupa o vreme. Cand avem, in general, orice martor de bord aprins, trebuie sa ne uitam atent si sa evitam acea masina, semn ca vanzatorul nu s-a preocupat de ea. Dar daca este martorul DPF aprins, atunci trebuie sa cautam alta masina.
Motor ud
Cam toate motoarele diesel mai vechi sunt umede de la scurgerile de motorina si ulei. Dar conteaza sa nu fie din abundenta... De preferat este sa gasim un motor diesel care a fost ingrijit, adica semeringuri schimbate la timp, la fel si garniturile. Daca vedem pompa de inalta presiune uda, inseamna ca pierde motorina. Trebuie sa ne uitam la intercooler, daca este murdar de ulei, semn ca este fisurat. La fel si langa turbina sau EGR, la conductele de recirculare si asa mai departe. Daca avem scurgeri pe blocul motorului, pot fi de la garnitura capacului de la culbutori, ceea ce nu este grav. Oricum, daca vedem un motor ud, dar care nu lasa picaturi de ulei sub el, nu trebuie sa fie grav, insa doar o vizita la service ne va spune de la ce este fiecare.
Se misca motorul la pornire si oprire
Cu capota ridicata este bine sa pornim motorul si sa-l oprim. Ca sa vedem cat de tare vibreaza. Deoarece motoarele diesel, de la vibratii, tind sa rupa tampoane de motor foarte usor. Si o vibratie puternica atunci cand oprim motorul ne poate semnala ca avem un suport crapat sau rupt. Toate motoarele vibreaza la oprire si pornire, insa unul care se mai tine doar in doi suporti din trei, va avea o miscare mult mai ampla. Miscare ce poate strica, in timp, alte anexe.
Vibratii la plecarea de pe loc
Cand facem test-drive cu o masina diesel la mana a doua este impetuos necesar sa verificam ambreiajul si starea volantului. Ambreiajul se verifica usor, in mers, accelerand mai brusc de la 2000 rpm, ca sa vedem daca se tureaza motorul in gol. Dar volantul se verifica altfel, la plecarea de pe loc. Adica plecam de pe loc si verificam daca simtim vibratii cand cuplam ambreiajul, adica atunci cand ridicam pedala. Daca exista vibratii sau zgomote aparte, inseamna ca volanta trebuie schimbata. Toate sunt elemente consumabile pe care le putem inlocui la service, dar daca stim ca urmeaza o cheltuiala de 500 de Euro in setul de ambreiaj, poate facem altfel negocierea la pret...
-
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
-
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
-
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
-
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
-
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
-
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
-
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
-
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
-
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
-
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei


