Ce masini diesel sa NU cumparam la mana a doua in Romania

  • Masina scoate fum
  • Se misca motorul la pornire si oprire
  • Masina nu trage

Romanii inca sunt indragostiti de automobilele diesel. Pentru ca ofera un consum redus, putere la turatie mica si sunt ideale pentru calatoriile lungi. Insa nu multi au bani pentru o masina noua, asa ca apeleaza la cele second-hand. Iata ce masini diesel trebuie evitam cand cautam una rulata.

Cand vrem o masina diesel, evident, trebuie sa facem doua lucruri: sa o verificam si sa facem un test-drive cu ea. Dupa aceste doua etape ne vom da seama daca acea masina merita sau nu sa fie cumparata. Daca trece cu brio verificarile noastre, atunci merita sa investim bani in ea, pentru ca are toate sansele sa mai functioneze mult timp cum trebuie de acum inainte. Dar daca are una sau mai multe din problemele semnalate mai jos, e recomandat sa facem cale intoarsa si sa vizionam masina dintr-un alt anunt auto.

Masina scoate fum

Un autoturism diesel de generatie mai noua, adica fabricat in ultimii 10 ani, nu trebuie sa scoata fum de nicio culoare. Adica nici alb, nici negru. Putem verifica acest lucru pe loc, turand motorul pe la 4000 rpm, dar si in mers. Ajunge ca un pasager sa priveasca in spate daca evacuarea lasa fum in urma. Fumul negru din abundenta inseamna ca arderea nu se face cum trebuie sa ca filtrul de particule a fost inlaturat. Iar fumul alb inseamna mai multe probleme legate de ungere, probleme cu turbina, cu supapele si asa mai departe. Ambele situatii ne arata probleme grave si costisitoare.

Masini diesel de evitat

Nu porneste la rece

In mod ideal, cand vrem sa luam o masina, facem noi vizita la domiciliul vanzatorului cand masina este nepornita de cel putin 12 ore. Ca sa vedem cum porneste la rece, in mod ideal, iarna, la minus 0 grade. Dar acest test se poate face si vara, insa daca sunt probleme cu bujiile, pompa sau bujiile, acestea vor da semne mai multe cand e frig. Ridicam capota ca sa ne asiguram ca motorul este rece si dam la automat. Pornirea trebuie sa fie rapida, fara sa invarta de multe ori electromotorul, inainte sa porneasca. Daca motorul ezita sa porneasca cand este frig afara, la prima pornire, atunci avem toate sansele ca dupa cumparare, cand sunt -10 grade Celsius, sa dam la automat si 15 minute pana cand o ia, din cauza unor probleme electrice sau la bujiile incandescente.

Ulei in antigel

Cand ridicam capota, e bine sa aruncam un ochi si la vasul de expansiune al antigelului. Ca sa verificam starea lichidului de racire, care ne poate spune mai multe decat credem. Adica antigelul, de orice culoare o fi el, trebuie sa fie curat, nu tulbure, si fara depuneri sau pete de grasime. Daca in vasul antigelului gasim depuneri, inseamna ca sunt reziduuri de ulei, la fel si daca, atunci cand desfacem capacul, vedem la suprafata pete mari de grasime. Iar aceste reziduuri pot fi de la termofolot, adica racitorul de ulei. Termoflotul este un element prin care circula uleiul de motor, iar dupa un perete metalic circula antigelul masinii care este mai rece, facandu-se astfel un transfer de energie termica. Insa acest perete, care este subtire, poate sa rugineasca in timp si uleiul ajunge in antigel. La fel si daca se arde garnitura de chiulasa...

Masini diesel de evitat

Masina nu trage

Cand facem un test-drive cu masina, nu trebuie sa ne sfiim sa vedem daca trage. Adica o putem tura fara probleme la 3000 rpm pentru a vedea si daca scoate fum, dar si sa vedem cum se misca la demaraj. Toate masinile de acum sunt turbo-diesel si trag de la turatie mica, de pe la 1600-1800 rpm, facandu-ne sa simtim demarajul cand turbo-compresorul face ca motorul sa aiba cuplu si putere maxime. Daca noi acceleram si motorul accelereaza mult prea lin, in loc sa simtim o plecare mai puternica, avem niste probleme. De obicei, cand o masina diesel nu trage, turbina este praf, ceea ce inseamna o cheltuiala destul de zdravana.

Martor filtru particule aprins

Vesnica problema a masinilor diesel este cea legata de filtrul de particule DPF. Unii au gasit o solutie de a anula filtrul, adica de a-l scoate fizic pentru ca un filtru nou este extrem de scump. Dar de multe ori, chiar daca filtrul este anulat si din soft, electronic, pentru a nu da erori in bord, martorul care iti semnaleaza o problema la filtrul de particule ramane aprins sau se activeaza dupa o vreme. Cand avem, in general, orice martor de bord aprins, trebuie sa ne uitam atent si sa evitam acea masina, semn ca vanzatorul nu s-a preocupat de ea. Dar daca este martorul DPF aprins, atunci trebuie sa cautam alta masina.

Masini diesel de evitat

Motor ud

Cam toate motoarele diesel mai vechi sunt umede de la scurgerile de motorina si ulei. Dar conteaza sa nu fie din abundenta... De preferat este sa gasim un motor diesel care a fost ingrijit, adica semeringuri schimbate la timp, la fel si garniturile. Daca vedem pompa de inalta presiune uda, inseamna ca pierde motorina. Trebuie sa ne uitam la intercooler, daca este murdar de ulei, semn ca este fisurat. La fel si langa turbina sau EGR, la conductele de recirculare si asa mai departe. Daca avem scurgeri pe blocul motorului, pot fi de la garnitura capacului de la culbutori, ceea ce nu este grav. Oricum, daca vedem un motor ud, dar care nu lasa picaturi de ulei sub el, nu trebuie sa fie grav, insa doar o vizita la service ne va spune de la ce este fiecare.

Masini diesel de evitat

Se misca motorul la pornire si oprire

Cu capota ridicata este bine sa pornim motorul si sa-l oprim. Ca sa vedem cat de tare vibreaza. Deoarece motoarele diesel, de la vibratii, tind sa rupa tampoane de motor foarte usor. Si o vibratie puternica atunci cand oprim motorul ne poate semnala ca avem un suport crapat sau rupt. Toate motoarele vibreaza la oprire si pornire, insa unul care se mai tine doar in doi suporti din trei, va avea o miscare mult mai ampla. Miscare ce poate strica, in timp, alte anexe.

Vibratii la plecarea de pe loc

Cand facem test-drive cu o masina diesel la mana a doua este impetuos necesar sa verificam ambreiajul si starea volantului. Ambreiajul se verifica usor, in mers, accelerand mai brusc de la 2000 rpm, ca sa vedem daca se tureaza motorul in gol. Dar volantul se verifica altfel, la plecarea de pe loc. Adica plecam de pe loc si verificam daca simtim vibratii cand cuplam ambreiajul, adica atunci cand ridicam pedala. Daca exista vibratii sau zgomote aparte, inseamna ca volanta trebuie schimbata. Toate sunt elemente consumabile pe care le putem inlocui la service, dar daca stim ca urmeaza o cheltuiala de 500 de Euro in setul de ambreiaj, poate facem altfel negocierea la pret...

Masini diesel de evitat

Vezi toate pozele (5) Poze Masini diesel de evitat
mai multe